Corruptie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Daar heb je gelijk in, Curious. Mensen die hier wonen en werken zullen uiteraard corruptie eerder onderkennen dan de gemiddelde vakantieganger. Maar na meer dan 20 jaar Tsjechie heb ik wel enig idee mbt de Tsjechische mentaliteit. Mijn stelling is eigenlijk; is de corruptie in Tsjechie aan het verschuiven naar een ander nivo? Bijvoorbeeld met aanbesteding van projecten deels gefinancierd door de EU?
 

Tabe

† In Memoriam
Nog eventjes terugkomend op bovenstaande. Wat verstaan jullie (Been there en Curious) onder "corruptie". Corruptie is geen diefstal, heling, verduistering, afpersing etc, maar kan daar wel deel van uitmaken. Sterker nog; het maakt vaak een deel daarvan uit, maar dat is niet persé noodzakelijk. En corruptie bestaat uit twee delen, de actieve en de passieve corruptie. In Wikipedia staat een aardige uitleg over corruptie, http://nl.wikipedia.org/wiki/Corruptie
 
Daar heb je gelijk in, Curious. Mensen die hier wonen en werken zullen uiteraard corruptie eerder onderkennen dan de gemiddelde vakantieganger. Maar na meer dan 20 jaar Tsjechie heb ik wel enig idee mbt de Tsjechische mentaliteit. Mijn stelling is eigenlijk; is de corruptie in Tsjechie aan het verschuiven naar een ander nivo? Bijvoorbeeld met aanbesteding van projecten deels gefinancierd door de EU?
dat denk ik ook,alleen is dit een gevoel.
worden er nu meer mensen gepakt omdat er meer gecontroleerd wordt mbt EU geld ?
of is het zo gewoon dat het niet eens gezien wordt als corruptie ?
 
Wat versta ik onder corruptie? Dat is vrij simpel. Ontvangen: iemand doet het werk dat hij zou moeten doen niet, tenzij hij, buiten zijn normale beloning om, extra betaald krijgt om zijn werk wel te doen. Die betaling is niet officieel en zou er niet moeten zijn; daarom is die beloning ook geheim.
Neem bijvoorbeeld het kadaster, waar een transactie niet binnen de gebruikelijke periode wordt ingeschreven tenzij je onder de tafel extra betaalt.
Een variant daarop is dat iemand zijn werk, tegen betaling, zodanig doet dat een ander daar onrechtmatig voordeel bij heeft.
Denk aan: de belastingcontroleur die fraude niet rapporteert in ruil voor een financiele bijdrage voor hemzelf, een rechter die geld aanneemt van een van de twee partijen om daarna het gewenste vonnis te wijzen, de politieagent die de snelheidsmaniak laat gaan in ruil voor een contante betaling aan hemzelf.

Betaler: alle bovenstaande voorbeelden, alleen dan bezien vanuit het perspectief van degene die het resultaat beinvloedt door het aanbieden van geld.

Het corruptiemechanisme is diep verankerd in Tsjechie, en wel op alle niveau's. Een vriendin van ons zit in de directie van een Tsjechische financieringsmaatschappij. Ze verdient een absoluut topsalaris (meer dan 400.000 kronen PER MAAND). Ze bedacht dat het nuttig zou zijn als ze zich zou bekwamen in de golfsport: lekker buiten aan je conditie werken en ondertussen flink netwerken. Om te golfen heb je een golfset nodig en een golfvaardigheidsbewijs. De kosten van de golfuitrusting declareerde ze als representatiekosten, en het golfvaardigheidsbewijs kocht ze voor 2500 kronen: ze had geen tijd voor les. Het meest verontrustende: dit vertelde ze zonder enige gene gewoon op een verjaardagsfeestje, en alle aanwezigen vonden dit volkomen normaal. Ze is overigens 33, en behoort dus tot de jongere generatie; de aanwezigen zaten in dezelfde leeftijdscategorie.

Wachten tot corruptie is verdwenen in Tsjechie lijkt me toch een beetje op wachten tot het eindelijk eens gaat regenen in de Sahara.
 
been there..beetje erg kort door de bocht. en nogal onrespectvol. maar dat terzijde.

- corruptie is wel degelijk een gevolg van de communistische dictatuur. tijdens de eerste republiek stonden normen en waarden heel hoog aangeschreven, kijk bijvoorbeeld naar president masaryk.
het duurt heel lang voordat deze gevolgen verdwijnen. je kunt dat niet zomaar veranderen, ten eerste dat het communistische regime gevallen is, betekent niet dat de communisten geen macht meer hebben en dat er nu achter de schermen niet soortgelijke dingen gebeuren als tijdens het communisme. als je lid was van de partij, had je het goed, die lifestyle wilden bepaalde mensen niet zomaar opgeven. en hebben ze ook niet gedaan. hoeveel mensen zijn er tegenwoordig niet voor terugkeer van het communisme?

ten tweede is de EU geen magisch toverstafje, dat grote veranderingen in no time kan laten plaatsvinden.

ik weet niet wie er volgens jou gedacht heeft ''als we ze maar tijd genoeg geven, worden ze wel zoals wij'' - maak je geen illusies, tsjechen verlangen er echt niet naar om als wie dan ook te worden.

en balkanmentaliteit? balkan heeft totaal niets met tsjechie te maken. noch de mentaliteit.

en jouw spreekwoord? - een ding moet ik je nageven; je hebt veel fantasie!
 
weet je wat ik vreemd vind? je woont (gedeeltelijk) in tsjechie. maar het klinkt niet alsof je het land kent, wel alsof je erop neerkijkt. je beweert dingen die op jouw eigen perceptie gebaseerd zijn en niet op feiten.

echt heel vervelend dat je nare ervaringen hebt gehad waarin je oneerlijk behandeld bent. maar dit zijn helaas uitzonderingen.
je zou kunnen proberen om hier een positieve verandering in te brengen, om de situatie in tsjechie te verbeteren. als je interesse in tsjechie hebt tenminste. en als de positieve ervaringen het bij jou winnen van de negatieve.
ik heb in meerdere landen gewoond en gewerkt, o.a. in latijns-amerika en het midden-oosten. en geloof me, ik weet wat corruptie en bureaucratie zijn. dat is niet leuk. maar het is een keuze wat voor houding je daarvoor aanneemt.
mijn mening? kies een van de volgende:

1. probeer er wat aan te doen 2. accepteer hoe het is 3. ga ergens heen waar het je beter naar de zin is.

maar ga alsjeblieft niet het land en de mensen zwart lopen maken en dingen de wereld in helpen die niet op feiten zijn gebaseerd. je helpt hier niemand mee.

we zijn in nederland vaak zo verwend, zo en zo moet het gaan en als het anders is, nou nou.. ja lopen zij achter op ons.
zo weinig idee van hoe het er op andere plekken aan toegaat en dat we het echt heel goed getroffen hebben.
maar dat betekent niet dat we die andere landen kunnen veranderen of even denken uit te kunnen leggen, terwijl we eigenlijk helemaal niet genoeg weten wat er echt speelt. en daar te gast zijn!
maar ondertussen wel die goedkope biertjes drinken en gniffelen hoeveel we besparen t.o.v. nederland.
 

Tabe

† In Memoriam
....

...... Een vriendin van ons zit in de directie van een Tsjechische financieringsmaatschappij. Ze verdient een absoluut topsalaris (meer dan 400.000 kronen PER MAAND). Ze bedacht dat het nuttig zou zijn als ze zich zou bekwamen in de golfsport: lekker buiten aan je conditie werken en ondertussen flink netwerken. Om te golfen heb je een golfset nodig en een golfvaardigheidsbewijs. De kosten van de golfuitrusting declareerde ze als representatiekosten, en het golfvaardigheidsbewijs kocht ze voor 2500 kronen: ze had geen tijd voor les. Het meest verontrustende: dit vertelde ze zonder enige gene gewoon op een verjaardagsfeestje, en alle aanwezigen vonden dit volkomen normaal. Ze is overigens 33, en behoort dus tot de jongere generatie; de aanwezigen zaten in dezelfde leeftijdscategorie.

........

Dit is nu typisch zo'n voorbeeld van het "verschuiven"van de corruptie naar een ander nivo. Dit is zaken doen, Been there! In Nederland zou deze mevrouw vermoedelijk in aanmerking komen voor de titel van zakenvrouw van het jaar. Afgezien van die 2500 kronen voor het golfvaardigheidsbewijs is hier helemaal niets dat wijst op corruptie. Of je zou het, zoals ik al eerder heb aangegeven, dit LEGALE corruptie moeten noemen. Je kent toch de Frisia financiering? Onderdeel van DSB van Dirk Scheringa? Dat kon je toch geen corruptie noemen? Het was alleen bloedzuigerij en bepaalde mensen zijn hier rijk van geworden, of hadden een commissariaat in dit bedrijf en profiteerden mee. Inderdaad vaak mensen in geruite broekjes en voorzien van golfsticks.

Trouwens; zou je die vrouw nog een "vriendin"van je kunnen noemen?

Nee, er zijn Tsjechen die geleerd hebben van deze praktijken in het "westen".
 
maar het is een keuze wat voor houding je daarvoor aanneemt.
mijn mening? kies een van de volgende:

1. probeer er wat aan te doen 2. accepteer hoe het is 3. ga ergens heen waar het je beter naar de zin is.
dat is inderdaad mooi gezegd.

maar ga alsjeblieft niet het land en de mensen zwart lopen maken en dingen de wereld in helpen die niet op feiten zijn gebaseerd. je helpt hier niemand mee.
om de problemen te kunnen oplossen ,moet je zeker niet de cz struisvogel mentaliteit aannnemen.
dat is nu net de kern van het probleem .
Standaard in cz ,als je een probleem hebt neem je gewoon je telefoon niet op.

en balkanmentaliteit? balkan heeft totaal niets met tsjechie te maken. noch de mentaliteit.
ongeveer halverwege berlijn begint de zogenaamde balkanmentaliteit al.
op feestjes gaat het zo , balkanmentaliteit ! dat zeggen de cz over de sk,de slovenen over de kroaten,de hongaren over de ukrainers etc. etc.
beetje zoals de fries over de limburger, en de belg over de nederlander.

ik weet niet wie er volgens jou gedacht heeft ''als we ze maar tijd genoeg geven, worden ze wel zoals wij'' - maak je geen illusies, tsjechen verlangen er echt niet naar om als wie dan ook te worden.
dat hoop ik ook niet, het is hier veel aangenamer. En overal is wel wat.
 
Ik zie dat mijn bijdrage nogal wat reacties oproept, vooral van degenen die een andere mening hebben. Dat kan.

Ik merk ook dat ik me niet duidelijk heb uitgedrukt in mijn eerdere postings: blijkbaar heb ik de indruk gewekt dat ik van mening ben dat als we Tsjechen maar de tijd geven, ze vanzelf het goede Nederlandse voorbeeld zullen volgen. Dat is totale onzin, natuurlijk. Wat ik hiermee bedoelde, is dat degenen die stellen dat Tsjechie "nog veel in te halen" heeft, maar dat "ze" mettertijd wel de "Westerse" manier van leven zullen overnemen en corruptie zal verminderen of verdwijnen, zich schuldig maken aan een vom van superieur denken. Binnen die denkwijze is "net zo worden als wij" dan het einddoel.

Dat wil natuurlijk geen enkele natie, net zo worden als een ander. Ook de Tsjechen willen gewoon blijven wie ze zijn, en daar hoort een scheut Balkan bij. Voor de helderheid: Tsjechie is geen Balkanland. De Balkan ligt heel ergens anders, heeft een andere cultuur en geschiedenis en lijkt niet op Centraal Europa. Wat je wel ziet in Tsjechie, is een voortdurende beweging tussen het Oostenrijks-Habsburgse model en de Balkan. Wie dat ontkent, sluit zijn ogen voor de realiteit.

De vriendin die ik eerder beschreef, is getrouwd met een vastgoedontwikkelaar. Hij is betrokken bij aanbestedingen en zijn voornaamste taak is het omkopen van functionarissen. Soms gaat het om het geven van informatie over andere gegadigden zodat zijn bedrijf een beter bod kan doen, soms gaat het om het betalen van bedragen om een opdracht gegund te krijgen. Altijd is het illegaal. Beiden (vriendin en man) zijn zeer vriendelijke mensen, staan altijd voor een ander klaar, gastvrij en behulpzaam tot en met - maar voortdurend bezig met illegale activiteiten. Ze zien dit zelf als normaal zakendoen, en vertellen er ook openlijk en ongegeneerd over. Die verhalen worden door het gezelschap, leeftijd meestal tussen eind twintig en midden veertig, als normaal beschouwd. De man van onze vriendin is iemand die wijnkistjes gevuld met (heel veel) geld cadeau doet.

Ik heb 15 jaar in Tsjechie gewoond en gewerkt, spreek vloeiend Tsjechisch, was in mijn tijd in Praag betrokken bij een aantal NGO's en projecten. Kort na de revolutie heb ik een aantal jaren gewerkt als direct adviseur op het gebied van onderwijs en diplomering voor de regering Havel. Enig inzicht in Tsjechie heb ik wel.

En nee, ik ben nooit naar Tsjechie gekomen om goedkope biertjes te drinken en te gniffelen hoeveel ik dan bespaarde. Goedkoop bier haal je in Nederland gewoon bij de Aldi.
 
je beweert dingen die op jouw eigen perceptie gebaseerd zijn en niet op feiten.
Dat vind ik soms ook wel lachen hier op dit forum, Erikita. Nederlanders die in Tsjechië wonen of werken of allebei, of de taal spreken of getrouwd zijn met een Tsjech/Tsjechische etc etc etc etc denken ineens op diverse vlakken de wijsheid in pacht te hebben. :lmfao:
De Schipholtunnel, de grote bouwfraudes met hun illegale prijsafspraken, vastgoedfraude, woningcorporaties die miljarden vergokken en zelfs prins Bernard deed mee met zijn Lockheed-affaire, het kon en kan allemaal op grote schaal in Nederland. Ik woon en werk nu 44 jaar in Nederland, ik spreek de taal vloeiend, maar snap er meestal de ballen niet van.
 
40 jaar Nederland, de grijze haren hebben gewonnen en ik snap ook een hoop niet.
Corruptie is overal in allerlei vormen, ook hier in Nl zoals Lina zo fijntjes heeft aangegeven...
Niets kleedt zo slank af als een dik iemand naast je, daarom is het ook zo fijn om met de vinger naar een ander te wijzen.
 
Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt - en dit geldt overal ter wereld...
laten we dit onderwerp afsluiten met een gedachte dat CZ absoluut niets met een balkanmentaliteit te maken heeft, v oor diegenen die zo denken moeten een cursus tsjechische geschiedenis nemen....
en...geografisch gezien is CZ sowieso geen oost europa....
 

Ad Verschoor

Donateur
AJUBEL-corruption.jpg


Door de crisis wordt corruptie steeds minder getolereerd in Tsjechië. Als de politieke elite er niet in slaagt zichzelf te hervormen, loopt ze het risico op dezelfde manier te eindigen als Itlaiaanse politici in de jaren negentig. En dat zou explosieve gevolgen hebben voor de Tsjechische maatschappij, denkt een politicoloog.

Maxmilián Strmiska
De Tsjechische Republiek verkeert nog niet in de situatie waarin Italië in de jaren 1992-1993 zich bevond, toen gevestigde politieke partijen aan de schandpaal werden genageld. Velen werden publiekelijk in diskrediet gebracht, en kwamen dat nooit meer te boven. Een vergelijkbare politieke crisis zou ook voor Tsjechië in het verschiet kunnen liggen.
Het toenemende aantal cliëntelisme-affaires bewijst dat corruptie, verduistering van gemeenschapsgeld en belangenconflicten geen incidenten zijn. Integendeel, dergelijke praktijken blijken in het land wijdverbreid en diepgeworteld.
Nu de effecten van de economische en financiële crisis voelbaar worden, neemt de tolerantie van de publieke opinie af. Dat geldt voor zowel corruptie als de terughoudendheid en/of het onvermogen van de politieke leiders en ambtenaren om het probleem efficiënt aan te pakken. Corruptie en de diverse vormen van plundering van publieke middelen zijn niet alleen immoreel maar vormen een reëel politiek-economisch probleem. Ze worden steeds meer beschouwd als factoren die in grote mate bijdragen aan de kredietcrisis, doordat ze het concurrentievermogen van de economie ondermijnen en groei in de weg staan.

Corruptie bleek politiek toegedekt
Gezien deze context, ziet het er steeds meer naar uit dat Tsjechië met het aan de kaak stellen van de politieke elite afstevent op een openlijke politieke crisis, net als in Italië. Het gaat hierbij zowel om directe medeplichtigheid van politici aan corruptie (door middel van de illegale partijfinanciering) als om hun houding ten opzichte van corruptie door deze te tolereren, aan te moedigen of te beschermen.
De morele en politieke crisis die Italië doormaakte bereikte in 1992-1993 zijn hoogtepunt. De eerste vraag die Tsjechië zich daarbij moet stellen is natuurlijk welke onthulling er vanuit politiek oogpunt het meest schandalig en opzienbarend was. Het antwoord dat dat de onthullingen over de extreem wijdverbreide corrupte praktijken waren, is niet toereikend. Dat die aan het licht kwamen was het belangrijkste resultaat van de anticorruptiecampagne die de geschiedenis in ging onder de naam Operatie Schone handen of de “Revolutie van de rechters”.
Het ging daarbij niet om zomaar corruptie. De corruptie bleek beschermd te worden, politiek toedekt te zijn en met de zegen van de “pijlers der democratie”, de politieke partijen, te worden uitgevoerd (hoewel je voor Italië ook zou kunnen spreken over “de pijlers van een demagogische oligarchie”). De onthullingen werden aan het licht gebracht door strafrechtelijke organisaties, die bij hun anticorruptiekruistocht de steun kregen van een informeel bondgenootschap van diverse burgerinitiatieven en onderzoeksjournalisten.

“Revolutie van politici”
Justitie speelde hierin een sleutelrol. Alleen justitie had de middelen om corrupte politici en zakenlieden de duimschroeven aan te draaien en dergelijke onthullingen – en een schandaal – mogelijk te maken. De gevestigde politieke partijen die de wetgevende en uitvoerende macht controleerden, bleken niet in staat geloofwaardige hervormingen van binnenuit door te voeren. De vernieuwing van de publieke zaak nam de vorm aan van een “Revolutie van de rechters” die, ten minste in het begin, door de massamedia en de publieke opinie met enthousiasme werd begroet.
Het werd duidelijk dat een anticorruptiecampagne in de stijl van Schone handen de corrupte politieke bovenlaag niet op eigen kracht zou kunnen laten verdwijnen. Daarvoor waren betrouwbare bondgenoten nodig op de juiste posten binnen de wetgevende en uitvoerende organisaties. Tot slot ligt dit onderwerp politiek uitermate gevoelig. Er zijn oplossingen nodig die in eerste instantie politiek zijn en niet zozeer juridisch. Anders gezegd dienen de oplossingen voort te komen uit het politieke debat.
De “Revolutie van de rechters” kon niet en kan niet voor dergelijke oplossingen zorgen. Alleen een “Revolutie van politici” zou dat kunnen. Maar dan alleen wanneer zij beschikken over de juiste langetermijnvisie, en zich inzetten voor de publieke zaak, in plaats van zo snel mogelijk een officieuze coalitie van bevoorrechte personen te bewerkstelligen.

Overgenomen van www.presseeurop.eu
 

kuurgast

Donateur
Corruptie is niet door EU uit te roeien.

Zelfs tien jaar na toetreding tot de EU blijven schemerige praktijken voortbestaan in verscheidene voormalige Oostbloklanden. Druk vanuit Brussel blijkt geen vruchten af te werpen, en echte verandering zal vanuit de landen zelf moeten komen, schrijft een correspondent vanuit Warschau.

Petr Nečas, de Tsjechische premier, is dan toch afgetreden. Maandagnamiddag, vijf dagen nadat zijn land getroffen werd door het grootste corruptieschandaal uit zijn recente geschiedenis, diende hij zijn ontslag in. Nečas had het duidelijk liever anders gezien. De voorbije dagen liet hij verstaan dat hij zichzelf niets te verwijten had en dat hij hoe dan ook zou aanblijven.

Maar dan nog mag hij van geluk spreken. Enkele weken geleden werd een van zijn oud-collega's, de Sloveense oud-premier Janez Janša, door een rechtbank in Ljubljana veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf. Hij wordt verdacht van het aannemen van smeergeld bij de aankoop van Finse pantservoertuigen. Zijn zaak roept opvallende gelijkenissen op met het Tsjechische corruptieschandaal. Ook daar werd goed verdiend aan bestellingen van het leger.

Lees verder op presseurop.eu.
 
Bovenaan