Corruptie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
BOEDAPEST - Polen, Tsjechië, Slowakije en Hongarije hebben nog altijd veel problemen met corruptie, 8 jaar nadat de landen lid zijn geworden van de Europese Unie. Dat zegt corruptiewaakhond Transparency International in een donderdag gepubliceerd rapport.

De vier landen moesten strenge wetten tegen corruptie doorvoeren om toe te mogen treden tot de EU. Dat was volgens Transparency een succes. Maar toen de aansluiting eenmaal een feit was, werd de ene na de andere wet ingetrokken of aangepast. Bovendien worden de regels nauwelijks gehandhaafd, aldus de waakhond.

Polen en Hongarije hebben vooral problemen in de zakenwereld. In Hongarije weten bedrijven geld van de staat af te troggelen, in Polen is het juist de staat die bedrijven afperst, zegt Transparency. In Tsjechië en Slowakije heeft de politiek te veel invloed op justitie.

Bron: De Telegraaf
 
:) Artikel had ik zelf ook kunnen schrijven :D

Maar: Ik heb in Tsjechie nog nooit corruptie ontdekt! Wel in Slowakije, Oekraïne, en in Moldavie. Fijn, die laatste 2 staan er niet tussen. Hoe het in Polen gaat weet ik niet.

Is er in Praag corruptie? Sorry, maar ik ben het echt niet tegen gekomen in CZ in al die jaren dat ik daar al kom. Dus de betrouwbaarheid van dit bericht (natuurlijk Telegraaf) betwijfel ik gedeeltelijk.
 
Nog nooit corruptie ontdekt? Op dit forum is er al het nodige over geschreven. Als je net als ik in Tsjechië woont, kom je het vaak tegen. Als je niet wat afschuift kan je maanden op een officieel document wachten, smeer de boel een beetje en het kan soms in 1 dag.
 
Eigen ervaring: controle op afdracht van sociale premies half december: de betrokken ambtenaar wijst op een geluidsinstallatie, zegt dat ze zoiets graag aan haar dochter zou geven voor de Kerst, maar het geld niet heeft, en laat daarna een stilte vallen. Als we reageren dat ze dan moet sparen, wordt ze nog duidelijker, zegt dat ze altijd onregelmatigheden ontdekt in een administratie, maar dat we elkaar ook kunnen helpen in deze dure tijden. We betalen niets - bovendien is onze administratie in orde.

Een rechtzaak: we wachten op de gang tot de zaak begint. Vanachter een gesloten deur klinkt gelach. De deur gaat open, en er komen twee vrouwen uit. Een draagt een wijnfles, de ander twee glazen. Het is duidelijk dat ze flink gedronken hebben. Ze verdwijnen achter een andere deur. Na 10 minuten gaat die deur open en worden we binnengeroepen. De ene vrouw blijkt de advocaat van de tegenpartij, de ander is de rechter. We verliezen de zaak op alle fronten.

Bij de registratie van de aankoop van onroerend goed bij het kadaster vraagt de medewerker direct of we "met of zonder muziek" willen. Zonder muziek kost niets, en duurt een jaar. Met muziek is 50.000, en kan direct. We wachten een jaar.

Als ik een beetje nadenk, vind ik nog wel meer voorbeelden - dit lijkt me eigenlijk wel sprekend genoeg.
 
als je hier wat langer woont, bestaat er geen corruptie.
stelen mag tot 5000 kc, daarboven is het belangrijk een goede advocaat te hebben.
liegen mag ook bij een rechtszaak, staan geen straffen op.
Technologie brengen/licentie aan een cz firma is nog gevaarlijker, de wetten zijn nog beter dan in china.
Gemiddelde rechtszaak 5 jaar.
Maar ik moet zeggen, de laatste paar jaar worden steeds meer mensen opgepakt, dus het gaat wel beter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe lang een land lid is van de EU doet weinig ter zake. In Italie, lid toch van het eerste uur, gaat de wekker niet eens als je hem de avond ervoor niet betaald hebt met de belofte de andere helft morgenvroeg, bij rinkelen.

Het is een mentaliteitskwestie, die ik bij de Tsjechen wel zie verdwijnen. Alleen er is nog steeds een generatie die ermee is opgegroeid.
 
:) Artikel had ik zelf ook kunnen schrijven :D

Maar: Ik heb in tjechie nog nooit corruptie ontdekt! Wel in Slowakije, Oekraïne, en in moldavie. Fijn die laatste 2 staan er niet tussen. Hoe het in Polen gaat weet ik niet.

Is er in Praag Corruptie? Sorry maar ik ben het echt niet tegen gekomen in CZ in al die jaren dat ik daar al kom. Dus de betrouwbaarheid van dit bericht (natuurlijk Telegraaf) betwijfel ik gedeeltelijk.
naief ??? de informatiebron ligt wel bij de Tsjechische dagbladen.
 

Tabe

† In Memoriam
Ach, een steeds weer opborrelde discussie, die óók wij in Zbyslav onder het genot van een wijntje, biertje en hapje regelmatig voeren.

Corruptie zal zeker voorkomen in Tsjechië; zo naïef ben ik nauw ook weer niet. Maar ik ben het persoonlijk in de afgelopen 22 jaar nog ooit tegengekomen. Maar het gebeurt gewoon, of men laat het gebeuren. Met kilo's boter op het hoofd.

Misschien kun je het geen corruptie noemen in Nederland, maar ik hoef alleen maar Vestia te zeggen. De schandalige zelfverrijking van onze "top"bestuurder in de diverse (semi-)overheidsinstellingen en geprivatiseerde nutsbedrijven, de Zorg, de woonstichtingen enz. Maar ja....wij zijn Nederlanders en dan mag het, of niet!?
 
Klopt, Tabe, in Nederland wordt corruptie bedreven op een niveau dat de gemiddelde mens, in het dagelijkse leven, niet te zien krijgt.
Dat is een leerproces dat vele landen nog moeten doorlopen... Corruptie bedrijven op grote schaal en zo dat je er niet voor gepakt kunt worden. Op een dag ga je dan misschien nog terugverlangen naar het schuiven van een sigaar.
 

Tabe

† In Memoriam
Het vervelende is, dat het ook gaat gebeuren in Tsjechië, als dat al niet het geval is. Een kwestie van tijd.
In Nederland noem ik deze praktijken:legale corruptie en wat óók vervelend is, is dat de mensen die zich daaraan schuldig maken(gemaakt hebben), de schaapjes reeds op het droge hebben en dus absoluut geen last ondervinden van de huidige recessie.
 
Conclusie: overal komt het voor. Het lijkt me echter een slechte zaak als we het dus maar accepteren. Naar mijn mening moet je je er met alle middelen tegen verzetten.
 
En het was nog zo mooi verpakt het geld. In een onschuldig wijnkistje. Maar nu zit de Tsjechische sociaal democraat David Rath al enige dagen in bewaring. Hij is op heterdaad betrapt toen hij zijn wijnkistje in ontvangst nam. Zeker gevuld met 300.000 Euro, van het merk wijn is niets bekend. Helaas, want zo een kistje willen we allemaal, toch?

Bij een huiszoeking vond men nog eens 1.2 miljoen onder een plank in de vloer. Daarbij is onze wijnkenner zelf een bulldog, die steeds maar tegen corruptie ging vechten. Zo wist hij anderen uit te maken voor bloedzuigers die zich aan EU subsidies en publieke gelden te goed deden.
Veel meer maakt de officier van Justitie Bradatschowa niet bekend, maar in Tsjechie zorgt het geheel voor grote krantenkoppen. Er zijn namelijk nog meer mensen in bewaring, 7 om precies te zijn. Intussen berichten de media van een crimineel netwerk tussen politiek en zakenleven. Voor renovaties van klinieken en kastelen zouden veel te hoge rekeningen opgesteld zijn.

Rath zelf vermoedt een politiek complot. En laten we eerlijk zijn, ook dat is mogelijk. Politieke liquidaties kunnen op veel manieren gebeuren. En geld onder de vloer verstoppen heeft iets te dilettantistisch voor het scenario.

Hoe dan ook, het Parlament gaat volgende week zijn immuniteit opheffen. En verder zit natuurlijk iedereen met de handen in het haar. Wat zal Brussel nu hiervan denken? Ik denk niet dat de Tsjechen zich daarover zorgen hoeven te maken. Als Brussel iets niet doet, dan is het denken.
 
Graaien uit de kas van Europese fondsen is verleidelijk voor corrupte politici. Na een aantal affaires is Brussel de besteding van de gelden beter gaan controleren en zijn de betalingen aan onder meer Tsjechië bevroren. Een strop voor de Tsjechische regering, die haar staatsschuld fors ziet oplopen.

Opvallende identiteitsbewijzen
Op 4 juni ging een groep ernstige mannen en vrouwen met opvallende identiteitsbewijzen van de Europese Commissie aan boord van de vlucht Brussel-Praag om plaats te nemen tussen toeristen en zakenlieden. Vanaf de internationale luchthaven Praag-Ruzyně reisden zij door naar het ministerie van Financiën, en vervolgens naar Ústí nad Labem, hun eindbestemming [in het noorden van Bohemen, red.]. Hier hebben de Europese inspecteurs een week doorgebracht, met als enige doel om vast te stellen in welke mate het 'Bulgaarse scenario' in Tsjechië was doorgedrongen.

De keuze van Brussel om zich in het beheer van de subsidies door de regio's Karlovy Vary [in het westen van Bohemen, red.] en Ústí nad Labem te verdiepen, was niet toevallig. De lokale media hadden een uitstekend beeld gegeven van de praktijken waarbij de prijzen van openbare aanbestedingen van ziekenhuizen tot stand kwamen, en die verscheidene malen hoger uitvielen dan hun reële waarde. Uit de audit die onlangs is uitgevoerd door het onafhankelijke accountantskantoor Deloitte, kwam naar voren dat van de 35 geanalyseerde projecten, met een totale waarde van 4 miljard kroon [iets meer dan 157 miljoen euro, red.], ten minste een op de drie niet volgens de regels was verlopen.

De man die de storm moet trotseren (en die het hoofd moet bieden aan een toenemend aantal verduisteringszaken van Europese gelden zoals die van David Rath [de voormalige gouverneur van Centraal Bohemen, die thans in de gevangenis zit, red.]) oogt zeer kalm. "Veel mensen die werkzaam zijn op het gebied van Europese fondsen doen uitstekend werk. Het zou echt jammer zijn als men ging denken dat er helemaal niets van klopt", verklaart Miroslav Matej hoofdschuddend. Hij is directeur van het kabinet van de minister van Financiën en is verantwoordelijk voor het dossier van de volledige audit van de Europese fondsen.

Het vertrouwen van Brussel terugwinnen
Het is een feit dat hij en zijn medewerkers tegenwoordig bereid zijn om heel openlijk met journalisten te praten en dat Matej een zeer goede reputatie heeft. Hij heeft een paar jaar bij de Europese Rekenkamer gewerkt als controleur voor grote ontwikkelingsprojecten van de EU. Waar het nu op aankomt, is of de Tsjechen erin zullen slagen om het vertrouwen van de Brusselse delegatie terug te winnen. Of ze de delegatie van begin juni zullen weten te overtuigen, maar ook die nog in juli op het programma staat. En vooral of ze zullen slagen voor het eindonderzoek, dat in Brussel zelf is gepland, eveneens in juli.

Sinds 1 juni bestaat er een nieuw, strenger rechtskader voor openbare aanbestedingen. Daardoor wordt de bereidheid om de situatie daadwerkelijk te verbeteren, voortaan in ieder geval gekoppeld aan een nominale waarde. Op dit moment is circa 60 miljard kroon [ongeveer 2,4 miljard euro, red.] bevroren. De Tsjechen hadden dit bedrag al begroot en rekenden erop dat de EU dit zou overmaken. Mocht de geldkraan binnen nu en het eind van het jaar niet meer opengaan, dan zou een bedrag van 100 miljard kroon [ongeveer 4 miljard euro, red.] bevroren kunnen worden, en dat betekent maar één ding: een verdubbeling van de Tsjechische staatsschuld in 2012. En dat terwijl de regering van Petr Nečas deze juist wilde terugdringen en daartoe al maanden geleden een beleid van drastische bezuinigingen en belastingverhogingen had ingevoerd.

Brussel heeft controles aangescherpt
Hoe het ook zij, het is nog te vroeg om met het schrikbeeld van een 'Bulgaars scenario' te zwaaien. Naar alle waarschijnlijkheid is een deel van het geld verduisterd. En het is vrijwel zeker dat de Tsjechen dit geld niet meer boven water kunnen krijgen. Het probleem kan deels worden verklaard door het feit dat de Tsjechen nu pas beginnen te leren hoe zij overheidsgelden volgens de Europese normen moeten verdelen. En daarin staan zij niet alleen. Gedurende het afgelopen jaar heeft Brussel alle controles aanzienlijk aangescherpt. Het is alleszins begrijpelijk waarom deze normen strenger zijn geworden. De landen die het meeste geld inbrengen in de communautaire begroting, zoals Duitsland, oefenen steeds meer druk uit om te bereiken dat er een strengere controle van de uitgaven wordt ingesteld.

Ook al besluit Brussel de komende maanden om de geblokkeerde miljarden kronen weer vrij te geven, dan nog is het pleit bij lange na niet gewonnen voor de Tsjechen. Ten minste vier omvangrijke subsidieprogramma´s, waarvan het belangrijkste de aanleg van autosnelwegen en spoorlijnen is, zullen worden opgeschort vanwege de verdenking van massale prijsopdrijving [van openbare aanbestedingen, red.] en corruptie.

Maar we kunnen de situatie ook vanuit een andere invalshoek bekijken. De kwestie Ústí nad Labem [waar de officier van justitie het onderzoek in de affaire David Rath leidt, red.] is meer dan alleen een aanzet naar het opsporen van mogelijke andere strafbare feiten. Deze kwestie toont ook aan dat de sleutelfiguren van de Tsjechische publieke ruimte steeds onafhankelijker worden. De onafhankelijke manier waarop de politie en de officiers van justitie hun werk doen, geeft Brussel de hoop dat ook de Tsjechen zich er voortaan, aan de zijde van de Europese Commissie, steeds meer voor zullen inspannen om een eerlijkere verdeling van de Europese subsidies te waarborgen.​
 
Ik hoop dat het wordt uitgeroeid. :( Echter kom ik dus niet op dat soort plaatsen waar het wordt uitgevoerd. Moet bekennen dat Praag 1 van de ergste steden is qua corruptie. Ja ik weet dat, want toen ik nog een tv had wel eens wat documentaires gezien en films over mensenhandel.
 
Wat ik vaak in dit soort discussies zie terugkomen, zijn veronderstellingen als "het komt door het communisme, en moet nog slijten" of "de nieuwe generatie denkt heel anders".

Ik vrees dat zelfverrijking "maakt niet uit hoe" zo'n essentieel element van de Tsjechische maatschappij is, dat corruptie altijd aanwezig zal blijven. De veronderstelling dat Tsjechie, na de val het communisme en de toetreding tot de EU, steeds meer zal gaan lijken op bv. Nederland (met daarbij dan de veronderstelling dat corruptie op deze schaal en wijze niet in Nederland voorkomt) is eigenlijk enigszins superieur. "Als we ze maar tijd genoeg geven, worden ze wel zoals wij" schijnt de gedachte dan te zijn. Maar "ze" worden natuurlijk nooit zoals "wij" - "ze" houden gewoon vast aan hun eigen identiteit, en daarin zit een fllinke scheut Balkanmentaliteit verwerkt.

"Wie niet steelt van een ander, steelt van zijn familie" luidt het Tsjechische spreekwoord. Dat verwoordt heel aardig de gedachten van veel Tsjechen over dit soort zaken.
 

Tabe

† In Memoriam
....., zijn veronderstellingen als "het komt door het communisme, en moet nog slijten" of "de nieuwe generatie denkt heel anders".

Ik vrees dat zelfverrijking "maakt niet uit hoe" zo'n essentieel element van de Tsjechische maatschappij is, ....., steeds meer zal gaan lijken op bv. Nederland (met daarbij dan de veronderstelling dat corruptie op deze schaal en wijze niet in Nederland voorkomt) .......

Aardige bijdrage van jou, Been there, maar ik denk (veronderstel) dat de huidige corruptie in Tsjechie wel degelijk nog te maken heeft met het voormalig communisme. En dat dit soort corruptie- dus corruptie op de werkvloer- in de toekomst gaat slijten en ik denk óók dat de jonge generatie in het algemeen anders denkt. Ik zie dat in ieder geval in mijn eigen omgeving. Daarbij moet ik zeggen dat wij zelf hier in Tsjechie nog nooit een dergelijke corruptie, dus op de werkvloer, hebben meegemaakt. Misschien hebben wij daartoe ook nooit enige aanleiding voor gegeven. Je hoort mij niet zeggen dat dat niet voorkomt. Het zal ongetwijfeld voorkomen. Maar ik denk óók dat het soort corruptie gaat verschuiven zoals dat in Nederland voorkomt. Een voorbeeld is het gerommel met Europese subsidies. En het wachten is op de privatisering van (semi)overheidsbedrijven. Tsjechie gaat in de toekomst steeds meer op Nederland lijken wat dat betreft. Zelfverrijking aan de top en harde aanpak van de corruptie op de werkvloer.
 
De meeste corruptie zul je nooit herkennen ,of misschien als je hier heel lang woont en goed Tsjechisch kunt.
Ik denk dat het provisie systeem/mentaliteit dit het meest beïnvloed.
@tabe er bestaat geen bedrijf ter wereld (met werknemers) waar er geen corruptie is.
 
Bovenaan