Correctie nationaliteit

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Iemand z'n brief ontvangen? Ik wel, vandaag, terwijl ik niet (meer) CS nationalitei bezit.


Onderwerp: Correctie nationaliteit

Geachte meneer

u staat in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) geregistreerd met de Tsjechoslowaakse en tevens eventueel nog een andere nationaliteit.

Het land Tsjechoslowakije bestaat officieel sinds 1 januari 1993 niet meer. Het land is opgedeeld in Tsjechië en Slowakije. Het is dus niet juist dan u nog geregisterd staat met vermelding van deze nationaliteit.

We zijn dan ook voornemens op uw persoonslijst de Tsjechoslowaakse nationaliteit te beëindigen per 1 januari 1993. We stellen u hierbij in de gelegenheid gedurende 4 weken na datum van deze brief uw zienswijze hierover schriftelijk of mondeling naar voren te brengen.

Tevens verzoeken we u een document te overleggen waaruit blijkt of u de Tsjechische dan wel de Slowaakse nationaliteit bezit vanaf 1 januari 1993. Dit document kan zijn een paspoort als daar expliciet in staat vermeld dat u de desbetreffende nationaliteit bezit of een ander document dat is opgemaakt om tot bewijs te dienen van de betreffende nationaliteit (art. 43 wet GBA). Als u geen paspoort overlegd maar een ander document dan dient dit document voorzien te zijn van een apostille, behalve wanneer het is afgegeven door een diplomatieke consulaire ambtenaar. Voor een document uit Slowakije geldt dan aanvullend dat in plaats van een apostille het document moet worden gelegaliseerd door het ministerie van Buitenlandse zaken in Den Haag.

Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met mevrouw …….van de sector Burgerzaken op vermeld doorkiesnummer of per e-mail op het adres

Hoogachtend,
Burgemeester en Wethouders
 
Dank je Vasek, dat je dit even hebt laten zien. Ik zit namelijk met precies hetzelfde (en mijn moeder dus ook) We hebben er na 1993 niks meer meegedaan, maar volgens de Tsjechische ambassade is het nog wel mogelijk alsnog de Tsjechische nationaliteit hiervoor in de plaats te krijgen.
Ik moet daar dus even gauw achteraan.
 
Ik heb geen brief gehad nu, heb het gewoon toen al geregeld toen ik de brief kreeg.

Greetz
 
Bovenaan