Corona: reizen van en naar Tsjechië

Topic in 'Diversen' gestart door Kde domov můj, 17-03-2020.

1. cor

cor

heftig

2. Dit kan ook best heftig zijn voor mensen die de afgelopen maanden in tsjechie zijn gaan wonen.

Toen ik vorig jaar mijn verblijfsvergunning aanvroeg vertelde de man bij de balie dat er een achterstand was en het gemiddeld 2,5 maand duurt voor je aanvraag behandeld is. Met deze regel ben je in principe illegaal in het land waar je woont.

3. Datzelfde probleem had ik aan het begin van de Corona crises. Ik kon wel in Tsjechië blijven, maar er niet meer in als ik over de grens was gegaan. Nu heb ik gelukkig een verblijfsvergunning (eerder dan ik had gepland), maar dat helpt voor mij niet zo veel, want met al die regels blijf ik liever thuis.

Ik verwacht dat het nog zeker een half jaar zal duren voordat we weer zonder al te moeilijke regels kunnen reizen. Daar kijk ik wel naar uit. Mijn familie heb ik al 9 maanden niet gezien.

Bewerkt door een moderator: 01-02-2021
  4. Familie is lastig, ik kom ook niet verder dan videobellen.

Bewerkt door een moderator: 01-02-2021
  5. Een kleine nuance. Je bent zeker nooit "illegaal" als EU-burger in een ander EU-land.
    Maar je hebt gelijk, als je geen verblijfspapiertje in Tsjechie hebt en je wilt inreizen kun je wel een probleem hebben.

Eigenlijk is dat Tsjechische systeem nog niet goed toegespitst op migratie binnen de EU, je hebt namelijk helemaal geen "vergunning" of bevestiging nodig. Je moet je gewoon kunnen inschrijven in de Tsjechische gemeente, zodra je met een huurcontract of koopcontract komt en je paspoort (of ID-kaart).

6. Ik denk dat iedereen wie "gewoon" iets gaat regelen in Tsjechië, van een koude kermis thuiskomt.
    Mijn ervaring is dat bijna alles een andere (meestal vreemde) regel of oplossing heeft.

7. Dat klopt Josef en is verankerd in het Europees recht waar Tsjechië ook deel van uit maakt, maar tijdelijk de grenzen dichtgooien i.v.m. deze Corona kan natuurlijk wel en dat doen sommige landen dan ook.
    Ik woon in Tsjechië tegen de Duitse grens aan, maar ik mag nu echt Duitsland (Sachsen) niet meer in en wordt ook tegengehouden door de Duitse politie.

8. Voor de goede orde, dit is hoe het zou moeten gaan. Maar zo gaat het helaas niet in Tsjechie!
    (Wellicht een beetje off-topic; maar dit is in Tsjechie een van mijn grootste frustraties. Heb er weinig, anders, overigens :).
    En andersom kent Nederland ook een aantal van dit soort tenenkrommende, bureaucratische zaken voor buitenlanders.)

Stadla en kuurgast vinden dit leuk/interessant.
  9. kuurgast

kuurgast Donateur

Vanaf vrijdag 5 februari aangescherpte regels voor reizen naar Tsjechië

Vanaf 5 februari gelden er strengere reisvoorwaarden. Uiterlijk 48 uur voor de reis vanuit het "oranje" land zal een antigeen- of PCR-test op covid moeten worden uitgevoerd, voor "rode" landen is een tweede test vereist vijf dagen na aankomst, met behulp van de PCR-methode.

De overheid introduceerde onlangs een categorie landen met een zeer hoog infectierisico. In dergelijke gevallen is vooraf een PCR-test vereist, in combinatie met quarantaine bij aankomst, die op zijn vroegst na vijf dagen kan worden afgerond met een andere test.

Bovendien is tien dagen het dragen van een masker van klasse FFP2 en hoger vereist.
    Er gelden echter uitzonderingen, bijvoorbeeld voor pendelaars of doorgaand verkeer.

Bron seznamzpravy.cz

Kaartje bron twitter.com/TPetricek.

10. kuurgast

kuurgast Donateur

Klok en klepel.....negatieve antigeen-test OF PCR-test bij aankomst tonen.

In het geval van reizen vanuit oranje en rode landen, is er de verplichting om een antigeentest in te leveren die 24 uur of minder voorafgaand aan het vertrek is uitgevoerd of een PCR-test die 72 uur of minder vóór het vertrek is uitgevoerd. In het geval van rode landen moet een persoon eveneens een tweede PCR-test ondergaan in Tsjechië (dit kan ook eerder worden ondergaan dan de 5e dag na de inschrijving). De zelfisolatie is verplicht totdat het tweede negatieve testresultaat wordt ingediend. Tevens verplicht een FFP2 masker of vergelijkbaar te dragen de eerste 10 dagen in Tsjechië.

Bij reizen vanuit al deze categorieën landen is het verplicht het elektronische Public Health Passenger Locator Form in te vullen. Bij binnenkomst in Tsjechië wordt het formulier samen met de test gecontroleerd.

Er zullen uitzonderingen zijn op deze regels, met name met betrekking tot internationaal vervoer en regelmatig grensoverschrijdend verkeer ten behoeve van werk, studie en kinderopvang.

De reizen van Tsjechische staatsburgers uit Tsjechië om andere dan absoluut noodzakelijke redenen worden nog steeds sterk ontmoedigd.

Sinds 31 januari 2021 is er een crisismaatregel van kracht om het vrije verkeer te beperken, waardoor alle reizen van vreemdelingen naar Tsjechië om andere dan absoluut noodzakelijke redenen worden verboden.

Bron mvcr.cz

Nederland is "rood", zie Rules for enty and return the territory to the Czechia.

11. @feertje22 Ik vrees dat je daarin gelijk hebt, ik kan inderdaad geloven dat het bij veel mensen niet doordringt hoe ernstig de situatie is, ik lees net in idnes.cz een poll:

Bent u voorstander van het reisverbod tussen regio's vanwege de verspreiding van de Britse coronavirusmutatie?

Ja: 5192
    Neen: 10944

Dus 2/3 denkt dus gewoon zijn zin te kunnen blijven doen, zonder rekening te houden met de slechte cijfers???

Zolang de situatie er slechter is dan in Nederland of België, is het sowieso niet erg verstandig om er naartoe te reizen, tenzij je er natuurlijk dringend moet zijn of er al bent. Ze leggen overal regels op, maar als je je logisch verstand gebruikt, ga je niet op dit moment, hoe pijnlijk die keuze ook is.

Bewerkt door een moderator: 06-02-2021
  12. zal wel meer zijn dan 2/3 ,mijzelf inclusief.
    .....
    Het zal wel erg zijn ,al wordt ik steeds sceptischer.....
    Al kunnen ze wel een beetje opschieten met vaccineren ,kunnen we tenminste weer reizen.

13. ..... Ik ben een keer half december naar Tsjechië geweest. ..... Maar ik zou graag weer eens naar Tsjechië willen. Met alle voorzichtigheid. Maar dat is verboden. Als ik toch ga dan ben ik asociaal volgens de regering. Maar ik trek mijn eigen lijn. Als de cijfers weer enigszins verbeteren in Tsjechië ga ik weer. Ik meld mij aan, vul het online formulier dan ik en doe een test wanneer dat moet. Als ik de Karta Pasazera ontvang neem ik aan dat ik Tsjechië in mag reizen. Vorige keer ook gedaan. Volgens de regels moest ik een PCR test hebben en die had ik. ..... Ik wacht in ieder geval af tot Nederland weer voor Tsjechië op oranje staat en dat duurt niet meer zolang als de cijfers blijven dalen.

14. Daar hopen we allemaal op denk ik! Het wordt tijd dat het einde van de tunnel in zicht komt... Toch zeker de mensen die de regels allemaal netjes opgevolgd hebben, geen risico's namen en het veilig hielden, want die hebben het denk ik wel verdiend om terug weer een beetje adempauze te krijgen, en eindelijk weer de leuke dingen te doen die ze zich lange tijd ontzegd hebben, waaronder uiteraard eindelijk terug naar Tsjechië te kunnen reizen.

henniekootstradekiel en Joaninha vinden dit leuk/interessant.
  15. Ik wil het omdraaien. Ik ben pas in sept 2018 geëmigreerd met het idee dat we voorheen 5 keer per jaar naar ons huis in Tsjechië gingen en vanaf nu gewoon 5 keer per jaar naar Nederland gaan om o.a. onze kinderen te zien.
    Daar zijn we nu dus het afgelopen jaar 0 keer geweest. Carnaval 2020 (feb) was de laatste keer.

henniekootstradekiel, Joaninha en rainbow vinden dit leuk/interessant.
  16. Ik geloof inderdaad dat dat pijnlijk is, Martin, maar we moeten hier doorheen, hoe dan ook. In het begin van de epidemie heb ik zo vaak gewenst om in Tsjechië te kunnen zijn (de toestand was daar immers zoveel beter dan in België), nu zijn de cijfers omgekeerd. En de afstand die anders zo fijn is om te overbruggen, is nu ineens zo pijnlijk moeilijk.
    Ik wens jullie een spoedige vaccinatie en de grenzen weer open, zodat jullie eindelijk weer verenigd zijn, en tot zover, nog maar even tanden bijten...:slik::(:snotter:

Olivier en Joaninha vinden dit leuk/interessant.
  17. Dankjewel Ria. Uiteindelijk komt alles wel weer goed en kunnen ook wij weer naar Nederland.

@moderator. Ze dwalen hier nu wel erg af van het onderwerp.

henniekootstradekiel en rainbow vinden dit leuk/interessant.
  18. Tsjechie.net

Tsjechie.net Beheer Administrator

Je hebt gelijk, feertje. Ik heb een aantal reacties verplaatst naar het andere Corona-topic, al is het wel moeilijk selecteren omdat het soms in 1 bericht zowel over de ernst van Corona als over het reizen gaat.

Daarom nog maar eens de oproep om reacties in dit topic echt te beperken tot het reizen. Medische verhandelingen en meningen (alleen over de Tsjechische situatie!) graag in het andere topic.

Zo. Ik heb m'n best weer gedaan. ;)

Bohemian vindt dit leuk/interessant.
  19. Beste vrienden,

ik leef als Belg al ruim 10 jaar in Praag met mijn gezin.
    Binnenkort moet ik om "humanitaire redenen" naar Belgie met het vliegtuig voor een 3-tal dagen.

Ik volg nauwgezet alle voorschriften om naar ginds te gaan.
    - PCR test niet ouder dan 72 uur
    - PLF niet ouder dan 48u
    - Verklaring op erewoord

Maar wat moet ik nu doen als ik terugkeer?

Moet ik opnieuw een PCR test laten afnemen in Belgie om terug te keren naar Tsjechie?
    Tussen aankomst en vertrek liggen er juist geteld 69 uur.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Erik

kuurgast vindt dit leuk/interessant.

Deel deze pagina