Corona: reizen van en naar Tsjechië

Topic in 'Diversen' gestart door Kde domov můj, 17-03-2020.

1. Geen idee dus of ik een regel heb overtreden, maar ik kon gewoon met een taxi naar huis. En was echt niet de enige.

De volgende ochtend was de uitslag van de PCR-test al binnen.

Bewerkt door een moderator: 25-01-2021
    Plank en rainbow vinden dit leuk/interessant.
  2. kuurgast

kuurgast Donateur

Even ter verduidelijking over grens Tsjechië Duitsland:

Duitsland heeft Tsjechië dit weekend opgenomen in de categorie van risicolanden.

De aanscherping van het weekend betekende echter meer controles aan de grenzen en wachtrijen bij testcentra, waar vooral zogenaamde pendelaars verblijven die voor werk naar onze westerse buren reizen.

Nu is de situatie zodanig dat iedereen die Duitsland wil binnenkomen en de afgelopen 10 dagen in Tsjechië heeft verbleven, zich in Duitsland moet registreren, een negatieve test moet indienen en in quarantaine moet.

Uitzonderingen zijn alleen toegestaan in het geval van doorreis zonder tussenstop, of wanneer mensen Duitsland alleen voor doorreis binnenkomen en het land zo snel mogelijk verlaten.
    Uitzonderingen zijn ook van toepassing op forenzen en degenen die Duitsland binnenkomen voor werkdoeleinden bij het vervoer van personen, goederen of vracht over de weg, het spoor, het schip of het vliegtuig.
    Bron novinky.cz.

Plank vindt dit leuk/interessant.
  3. Misschien een kleine verduidelijking. Vanuit Tsjechië via Duitsland (kortste weg) naar een andere plaats in Tsjechië mag dus niet!

Plank vindt dit leuk/interessant.
  4. Ik ben wel nieuwsgierig hoe ik dat moet zien, testcapaciteit aan de grens. Bedoelen ze dan dat je een sneltest kan doen aan de grens? Want waarom zou dit aan de grens moeten/kunnen wanneer je toch een dag moet wachten op de resultaten van de PCR test. Wat mij verder niet duidelijk is of een PCR test verplicht is wanneer je op doorreis gaat door Duitsland. Op de site van de Bundespolizei kreeg ik daar geen duidelijkheid over. Misschien zijn er mensen op dit forum die daar ervaring mee hebben hoe het gaat aan de grens als je op doorreis bent.

5. Ik hoorde van 2 Tsjechen die naar Nederland wilden, dat ze de grens naar Duitsland niet over mochten omdat ze geen test bij zich hadden.

Joaninha vindt dit leuk/interessant.
  6. Joaninha vindt dit leuk/interessant.
  7. Bedankt, maar gezien het bericht van Marwa toch geen duidelijkheid hoewel op dat topic staat dat het niet nodig is.

Bewerkt door een moderator: 27-01-2021
  8. Vreemd, wij reizen iedere 2 weken over de grens en met Duitsland waren nooit geen problemen. Covid test geld voor Bus, trein en vliegtuig.

9. Vanavond nog maar eens in de Duitse regels gedoken. Ik ben er nog niet uit of een negatieve test verplicht is bij doorreis door Duitsland als je uit een hoogrisicogebied (Tsjechië) komt. En of er andere regels zijn als je bijvoorbeeld met de trein reist ipv de auto. Daarover wordt niets geschreven. Wat wel voor mij nieuw is, is dat een sneltest zoals een antigeentest tegenwoordig ook is toegestaan, wat de teststations aan de grens verklaart. Over enige weken ben ik van plan naar Tsjechië te gaan en zoek nu uit wat de voorwaarden en mogelijkheden zijn. Voor het geval ik een sneltest wil doen, ben ik op zoek naar een sneltestlocatie in Liberec of Turnov. Ik heb al gekeken op de officiële site van het ziekenhuis van Liberec, maar deze biedt geen antigeentest aan voor zelfbetalers, wel een PCR test. Antigeentesten worden alleen aangeboden aan ziekenfondsdeelnemers en zijn gratis, las ik. Als deze voor Tsjechen gratis is, dan denk ik dat er geen particuliere teststations in Tsjechië zijn, omdat daar simpelweg te weinig vraag naar is.

10. zo wie zo als je uit tsjechie komt en naar nederland gaat, moet je de 2 negatieve test hebben en 10 dagen in quarantaine.

heb je toch ook negatieve tests voor duitsland toch.

11. Nee, tests zijn voor Nederland niet nodig als je met de auto gaat!

12. Ik heb vernomen dat je hier in Tsjechië vanaf maandag niet meer verder dan 15 km van huis af mag.
    Eens afwachten hoe goed mijn bronnen zijn ;)

13. kuurgast

kuurgast Donateur

Deze sneltesten zijn alleen voor pendelaars die wonen in Tsjechië en dagelijks over de grens in Duitsland werken.
    Zou zo maar kunnen...

14. Joaninha wil met de trein.

15. Maar dan wel op voorwaarde dat je met zo min mogelijk tussenstops Duitsland doorkruist. Dat was bij de vorige beperkingen ook het geval, dacht ik...

16. Kunnen we nog net de boodschappen bij de Lidl in Trutnov halen, maar de Kaufland is dan verboden gebied voor ons.

17. Die maatregel is vandaag niet door het kabinet genomen, er werd wel over gespeculeerd inderdaad, op de nieuwssite idnes.cz

kuurgast vindt dit leuk/interessant.
  18. Dat was al zo ja. Het is min of meer een bevestiging van de al lang geldende regel, schrijft CTK na navraag bij het ministerie.

Joaninha vindt dit leuk/interessant.
  19. Tsjechië sluit de grenzen voor buitenlanders zonder verblijfsvergunning

Buitenlanders zonder verblijfsvergunning mogen vanaf zaterdag alleen nog de Tsjechische Republiek binnen om redenen die niet kunnen worden uitgesteld. Er zijn uitzonderingen voor degenen die in dit land werken of studeren. Dat heeft de Tsjechische regering donderdag in haar bijeenkomst besloten, zo maakte het ministerie van Buitenlandse Zaken vrijdag via Twitter bekend.

Dienovereenkomstig is de grensafsluiting van toepassing ongeacht of de invoer afkomstig is uit een land dat groen, geel of rood is in het zogenaamde reisstoplicht. Naast werk en studie zijn de redenen voor een reis die niet kan worden uitgesteld ook het bezoeken van familie of familieleden en medische behandeling.

bron: deutsch.radio.cz

Deel deze pagina