Corona: reizen van en naar Tsjechië

Topic in 'Diversen' gestart door Kde domov můj, 17-03-2020.

1. Ik ga 22-03-2021 t/m 05-04-2021

2. Als de daling van het aantal besmettingen zich voortzet, dan ga ik misschien weer over een week of 3. Ik ben overigens benieuwd naar ervaringen van mensen die de afgelopen weken naar Tsjechië zijn gereisd. Zover ik weet, laat Tsjechië momenteel alleen reizigers toe met een essentiële reden. Maar ik vermoed dat daar bij het invullen van het Public Health Passenger Locator Form helemaal niet naar gevraagd wordt, en je gewoon de "Karta Pasazera" krijgt toegezonden als je de gegevens hebt ingevuld en verstuurd. Ik zie namelijk geen verschil bij de invulgegevens met bijvoorbeeld begin december, toen een essentiële reden niet noodzakelijk was.

3. Voor de Belgische reizigers / zakenmensen volgende info, verzameld op 1 website;

https://www.flandersinvestmentandtrade.com/export/nieuws/coronavirus-de-toestand-tsjechië

Er worden ook enkele nuttige links aangehaald; voor bijkomende informatie over de toestand in Tsjechië, zie:

4. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Ik heb de plannen klaar liggen voor de periode 25 april t/m 23 mei, maar we denken dat dit het niet zal gaan worden.
    Eerst maar eens de vaccinaties afwachten. Deze staan voor ons in de planning vanaf maart (ouder 70 en mobiel). Overigens merk ik dat door de situatie, ik amper toe kom aan het schrijven of zelfs lezen van verhalen. Wie weet wordt het voor ons toch ook weer augustus, voordat we op vakantie kunnen.

Plank, Leo en Olivier vinden dit leuk/interessant.
  5. Ik zou de topic eigenlijk naar 2 kanten toe willen benoemen.
    "Wanner kan ik weer naar Nederland" :confused:

Ik denk dat het hier een hoop Nederlanders zitten die maar wat graag weer een paar dagen naar Nederland willen op bezoek bij vrienden en vooral familieleden. Als je dat nu doet dan moet je direct na aankomst in quaranaine en dan kan je net zo goed thuis blijven.

Olivier en elske vinden dit leuk/interessant.
  6. Wat jammer Ad, waarschijnlijk weer uitstel van jullie bruiloftsvakantie bij Nancy!
    Helaas ook wij moeten onze skivakantie in Dolni Lanov met de kindjes een jaartje opschuiven.
    Maar als we dan volgend jaar weer gezond kunnen gaan genieten we dubbel☃️⛷

7. Wij willen ook zo graag naar Tsjechië. We hoopten in het voorjaar te kunnen gaan maar daar ziet het niet naar uit.
    Ik twijfel zelf ook nog een beetje aan augustus maar denk meer aan september.
    Heb je de vakantie aangevraagd is het vaak lastig om het nog te wijzigen.

8. Precies, naar NL met test en quarantaine en terug hetzelfde als je zoals ik in CZ woont, op bezoek wil in NL en in D zakelijk iets moet regelen. Ingewikkeld en prijzig. Hopelijk wordt dat snel anders.

Het is mij zo wie zo onduidelijk of de "12 of 24 uur regeling" geldt per land waar je heen gaat, of de tijd verdeeld wordt over alle landen. In mijn geval D en NL. Het zou voor mij heel wat beter zijn als ik 24 uur voor D krijg en 24 voor NL.

9. Als je geen controle hebt, kan niemand zien of je 24 uur of 48 uur in het buitenland bent geweest. Als je onvoorzichtig bent, loop je in 1 uur meer risico dan in 48 uur voorzichtig te zijn. Ook in Tsjechië zelf. Maar eerlijk gezegd is het niet mogelijk die 24 uurs optie. Heb je risico's genomen tijdens je reis of verblijf, dan ga je gewoon in quarantaine of doet een test. Maar een test is ook maar een momentopname. In die 48 uur kun je een besmetting opgelopen hebben die nog niet te testen is. Als iedereen voorzichtig was, zouden er minder regels nodig zijn. Maar op dit moment zou ik voorzichtig zijn met reizen totdat er meer duidelijkheid is over mogelijke maatregelen die de komende weken genomen gaan worden in NL en D en het reizen nog moeilijker kunnen gaan maken (vervoersverbod, bezoekverbod, avondklok). Dus ik zou nog even een paar weekjes wachten totdat er meer duidelijk is. Op dit moment is er veel paniek over de nieuwe varianten en kan het alle kanten op gaan. En reis je per auto of OV door Duitsland, kun je ook controle krijgen. En je moet aantonen dat je op transit/doorreis bent naar Nederland of Tsjechië en toegang hebt om Nederland of Tsjechië in te komen. Bijvoorbeeld of je een "Karta Pasazera" voor Tsjechië hebt (verkregen na het invullen van het Public Health Locator Form).

10. Heel simpel. Je toont je Nederlands paspoort en zegt dat je naar huis gaat.

11. Misschien is dat zo simpel. Maar dan moet je waarschijnlijk ook aantonen dat je uit Tsjechië komt. Als je teruggaat naar Tsjechië, dan moet je een Tsjechische ID kaart laten zien. Dus het zal wel lukken. Ik ben zelf ook een maand geleden naar Tsjechië geweest en je hebt doorreisrecht in Duitsland. Maar het is allemaal erg onzeker. Ook dat doorreisrecht kan ingeperkt worden. Sommige landen hebben dat al eerder gedaan. Ik zou zelf nu even wachten. Het aantal besmettingen neemt nog steeds af, maar de Britse variant rukt op. 10% van de nieuwe besmettingen in Nederland zijn al van deze variant. Over een paar weken is meer duidelijk. Ook of deze variant werkelijk zoveel besmettelijker is. Want dan moet al 50 % van deze variant zijn (over 2 weken). In Engeland ging het natuurlijk net als van de zomer in Tsjechië gruwelijk mis omdat ze te laat ingrepen. Tot half december werd nog uitgebreid gefeest toen de pubs gesloten werden en de kerst en nieuwjaar als drietrapsraket werkten. Mede door de lockdown neemt het aantal besmettingen in Engeland ook gelukkig alweer af, hoewel dat effect in de overbelaste zorg nog niet merkbaar is. En over enkele weken wordt het effect van de vaccinaties daar zichtbaar.

12. Wij hebben Tsjechië voor dit jaar alweer afgeschreven. Te onzeker allemaal... We gaan (net als vorig jaar) weer lekker in onze stacaravan in Zeeland zitten. Binnenkort krijgen we onze voucher van de gecancelde Spanje-boeking van vorig jaar uitbetaald, dus onze vakanties zijn al grotendeels gefinancierd, da's wel lekker.
    :stout:

A.Smit en rainbow vinden dit leuk/interessant.
  13. kuurgast

kuurgast Donateur

Wat ik gegrepen heb is dat de Tsjechische regering de maatregelen niet zal versoepelen.
    Ook zij rekenen op 10% van de nieuwe besmettingen door Britse variant.
    In Duitsland is er mogelijk een nieuwe mutatie gevonden.
    "Ook dat doorreisrecht kan ingeperkt worden."
    Met de eerste golf was er deels beperking hierop, maar dankzij de EU zullen ze er alles aan doen om het doorreisrecht te houden. Wel kan men verlangen om een negatieve test van max.72uur te tonen.

Wat vaccinatie betreft.....voor de zomer mogen we al blij zijn als de ouderen en zwakkeren in Europa het vaccin hebben.
    De rest kan nog rustig een half jaar of langer wachten.

Als de vooruitzichten vergelijkbaar zijn met vorig jaar, dan kan men vanaf juni onder dan geldende maatregelen weer naar Tsjechië.

dennuzzz, rainbow en Franky vinden dit leuk/interessant.
  14. Wel, het wordt weer spannend. :) Nu, naast alle bestaande maatregelen, ook nog een extra sneltest pal voor het boarden.

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen/testen-in-het-buitenland

Ik vermoed dat het deze test is : https://www.ghcgenetics.cz/covid/antigen-en/ MAAR IK BEN NIET ZEKER !!

Handleiding :) :

- PLF (Passenger Location Formular) invullen en verzenden voor vertrek vanuit Nederland naar Tsjechië;
    - In de praktijk wordt er nooit gevraagd naar (zinloze) gezondheidsverklaring;
    - Bij aankomst in Praag PLF tonen en gelijk naar de teststraat voor de PCR-test;
    - Volgende dag het -negatieve- testresultaat met PLF doorsturen naar het lokale hygiëne station;
    - Twee dagen voor terugreis naar NL nieuwe PCR-test doen en testresultaat meenemen naar de gate;
    - Pal voor vertrek een sneltest doen op het vliegveld, resultaat meenemen naar de gate; en
    - Bij aankomst in NL, -in mijn geval- vijf dagen in quarantaine en dan een (gratis, jawel) test doen bij de GGD.

Neem de documenten uitgeprint mee, ondanks wat hier en daar wordt gemeld.

Vliegen lijkt me best veilig. :) In tegenstelling wat Jack van Gelder onlangs beweerde en zich daarmee opwierp als de zoveelste deskundige op dit gebied. :)

15. Ik blijf voorlopig maar in CZ:(,veel te veel regels momenteel. En elke verplaatsing van personen is een risico. Het moet echt heel belangrijk zijn om te gaan reizen, hoewel ik wel denk dat het risico in de supermarkt niet kleiner is als een reis per auto naar NL.:ja: Al 10 maanden zijn wij erg voorzichtig, nog een paar maanden erbij moet maar.:snotter: Het komt goed. Hou vol..:troost:

Bewerkt door een moderator: 21-01-2021
    Plank, rainbow, A.Smit en 1 andere persoon vinden dit leuk/interessant.
  16. Stadla vindt dit leuk/interessant.
  17. Reizen naar het buitenland
    Bekijk wat u kunt regelen als u naar het buitenland reist.

Vanaf 23 januari 2021 gaan er verschillende maatregelen in om de import van nieuwe varianten van het virus via reizigers tegen te gaan en het aantal reisbewegingen verder te beperken. Er geldt dan een vliegverbod uit de landen Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika, Kaapverdië, Dominicaanse Republiek, Brazilië, Argentinië, Bolivia, Chili, Colombia, Ecuador, Frans-Guyana, Guyana, Panama, Paraguay, Peru, Suriname, Uruguay en Venezuela. Ook moet u voor vertrek uit andere hoog risicolanden naar Nederland in veel gevallen een negatieve PCR-test en een negatieve sneltest kunnen laten zien. Lees alle informatie over de vliegverboden en of u een PCR-test en een sneltest moet doen voor vertrek.

bron; https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen-naar-het-buitenland

Vanuit België volgen ook alleen maar strengere regels, vanavond persconferentie hierover!

Op 19 januari 2021 heeft de Europse Commissie in een mededeling aangegeven wat er moet worden gedaan om een derde golf te voorkomen. Alle niet-essentiële reizen moeten sterk worden ontmoedigd zolang de epidemiologische situatie niet aanzienlijk verbetert. Reisbeperkingen mogen, zoals de aanbeveling van de Raad van oktober 20202 adviseert, niet disproportioneel of discriminerend zijn. Zijn ze wel proportioneel, zoals een verplichte test voor reizigers, dan moeten ze worden gehandhaafd.

https://ec.europa.eu/info/live-work...esponse/travel-during-coronavirus-pandemic_nl

Plannen nog even in de koelkast dus?

Laatst bewerkt: 22-01-2021
  18. Reizen naar het buitenland

Verplaatsingen voor recreatief-toeristische doeleinden van en naar België zijn verboden van woensdag 27 januari tot maandag 1 maart 2021.

Toeristische reizen naar een rode zone werden al geruime tijd ten sterkste afgeraden. Elk land beslist ook zelf of het zijn grenzen al dan niet openstelt voor Belgische reizigers. België houdt tot 26 januari 2021 zijn grenzen open voor alle reizen naar en vanuit:

https://www.vlaanderen.be/gezondhei...plaatsingen-en-reizen-tijdens-de-coronacrisis

19. Binnenkort moet ik na 21.00 uur van het vliegveld in Praag naar (mijn eigen) huis in Praag; dat is dus gedurende de avondklok. Openbaar vervoer is er op zeker niet. Wellicht een taxi. Hopelijk wordt ik geen ervaringsdeskundige op het gebied van boetes bij het overtreden van de avondklok. :)

Vliegveld Praag kon me geen antwoord geven of deze reis mogelijk is en ook niet of het toegestaan. Het lijkt me dat een reis vanaf een vliegveld naar huis een noodzakelijke reis is; dat geldt in ieder geval wel in NL.

20. Openbaar vervoer rijdt gewoon in Praag. Nachttrams en -bussen beginnen rond 22:00 maar de metro stopt dan. Als je gewoon op weg naar huis bent is er niks aan de hand. Heb ik laatst ook gedaan rond 22:00 en ik was niet de enige in de tram.

En met oud en nieuw mochten we ook al niet naar buiten. Toch even met de kinderen een paar rotjes afgestoken in het parkje vlakbij huis. De politie reedt tweemaal langs maar deed niks. Wij waren dan ook de enige daar. Wel een vreemd gevoel als je "bang" moet zijn voor de politie...

Bohemian vindt dit leuk/interessant.

Deel deze pagina