Controle s.r.o. door gemeente

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ongeveer om de tien jaar wordt een s.r.o. door een afdeling van de Gemeente gecontroleerd. Woon je in een kleine gemeente dan vindt die controle plaats door een aangrenzende grotere. In Turnov heeft men daar een forse afdeling voor. Mijn bebouwing grenst niet direct aan de openbare weg. Van een parkeermogelijkheid naast de weg is het ongeveer 50 meter wat naar beneden lopen om bij de voordeur te komen. Jaren geleden kwamen twee mensen kijken. Groetten de mensen die buiten met de lunch bezig waren en vertrokken weer. Bij de controle op kantoor kreeg ik te horen dat ik het bedrijf nergens buiten had aangekondigd, maar dat een eenvoudige voorziening al voldoende was. Wegens het vergrijp moest ik 1000 kronen boete betalen. Ik heb een A4 van gegevens voorzien en dat enkele dagen later opgehangen tegen het raam naast de voordeur. Hangt er nog altijd en is goed leesbaar. Nu kreeg ik het verwijt dat ik geen informatie langs de openbare weg heb hangen. De nu te betalen boete is 3000 kronen. Daar maak ik natuurlijk bezwaar tegen omdat de verkregen informatie niet toereikend was.
Doordat ik nog geen gasten kan ontvangen vindt men dat ik de s.r.o. zou moeten opschorten totdat ik inkomen uit het pension zal kunnen krijgen (wacht al jaren op een elektricien en ook de inzet van de starosta hier heeft daarvoor nog geen resultaat). Ook tegen een dergelijke beslissing zal ik in verzet komen. Naar mijn mening kan een opschorting juridisch helemaal niet. Ik heb de volgende punten:
1. Het onroerend goed staat op naam van de s.r.o.
2. De betaling van de OGB gaat via de s.r.o.
3. De auto staat op naam van de s.r.o.
4. De verzekering van de auto gaat via de s.r.o.
5. Bij de aanvraag voor de permanente verblijfsvergunning moest ik als 'jednatel' toestemming verlenen aan mij als privé-persoon in het pension te wonen. Vervalt die goedkeuring wanneer de s.r.o. niet meer actief is en moet ik dan verhuizen?
6. Wie betaalt de energiekosten die ik voor de verdere activiteiten moet maken?
7. Wie betaalt de rekeningen voor werkzaamheden als elektricien, aanschaf en plaatsen van WC's, douches, boilers en wastafels? (Een gedeelte is lang geleden al aangeschaft.)
Voor de Nederlandse belasting kan deze verandering ook van invloed zijn. Nu is het onroerend goed eigendom van de s.r.o. en valt daardoor buiten de Nederlandse belasting. Dan zou het vermoedelijk onder box 3 komen. Daar natuurlijk hoge vrijstellingen, maar dan zou ik zeker moeten gaan betalen.

Zou er op het gemeentehuis van Turnov over mij zijn gepraat naar aanleiding van de elders beschreven problemen met mijn rijbewijs?
Reacties worden op prijs gesteld!
 
Ja je moet een zichtbaar bord/papier hebben die aangeeft dat je sro op dit adres is.
Ja een s.r.o moet wettelijk functioneren als een s.r.o ,doet men dit niet kan de s.r.o zelfs wettelijk worden beeindigd.
rest van de vragen doet niet ter zake en is juridisch je eigen prive probleem.

oplossing:
Brievenbus langs de weg met de gegevens van je s.r.o .
kleine omzet maken met je s.r.o op andere dingen inkoop ,verkoop etc.
Heb je dit niet in je s.r.o beschreven verander dit dan naar velko ochod malo obchod .
Ja je maakt verlies ,maar in ieder geval heb je een werkende sro.
Of je verkoopt je onroerend goed naar prive , wel omslachtig en BTW .
Zal me niets verbazen als het pand naar sro prive is gefinanciert, je kunt dus alle kanten op.
later kun je (wel even checken) gewoon doorgaan als een pension camping als zelfstandig ondernemer.
Zou misschien radka eens vragen , lees veel positieve dingen in de loop der jaren.

ps ,meer integreren en eens met het hoofd naar beneden excuses maken bij de afdeling ,en zeggen dat het heeeel veel geld is voor jou.
En soms is vragen om hulp des te beter , dan lossen hun, jouw problemen op.

Ik had hetzelfde ,maar mijjn firma zat op een bedrijven terrein met meer dan 200 sro,s , bij de controle konden ze het niet vinden .
Vriendelijk vertelde ik ze dat ik een brievenbus had hier op het terrein en daar staat de naam.
Ook waren er nog wat andere kleine dingen in de obchodni rejstrik niet helemaal tot in de puntjes.
Ik gaf ze koffie , verontschuldigde mij , en in mijn steen kolen tsjechisch vroeg ik om hulp.
Volgende dag bij Obchodni rejstrik werd alles voor mij gecorrigeerd ,met een glimlach.
Super aardige mensen.

vereder vraag ik mij af of achter het raam niet voldoende is , tenslotte mag een bouw vergunning ook achter een raam !
 
Dank voor de uitgebreide reactie. Nu op de laatste zin: bij de eerste controle kwam men het terrein oplopen. Dat gaf zeker het idee dat een papier op het raam een prima oplossing zou zijn. Een brievenbus had ik toen ook staan en daar is niet over gesproken. Ik kwam vaak bij iemand die een bouwvergunning achter het raam had staan.
 
Podnikatel je ze zákona povinen objekt, ve kterém má sídlo, také viditelně označit. A to názvem firmy a identifikačním číslem. Kromě toho musí na žádost živnostenského úřadu znovu prokázat právní důvod pro užívání prostor,

Moet dus zichtbaar zijn , ga er vanuit dat het vanaf de openbare weg zichtbaar moet zijn.
 
Voor de Nederlandse belasting kan deze verandering ook van invloed zijn. Nu is het onroerend goed eigendom van de s.r.o. en valt daardoor buiten de Nederlandse belasting. Dan zou het vermoedelijk onder box 3 komen. Daar natuurlijk hoge vrijstellingen, maar dan zou ik zeker moeten gaan betalen.
Vaak een denkfoutje bij deze constructies: het huis valt dan wel in de SRO, maar je hebt in privé geld geleend aan de SRO vanwege de aankoop en reconstructies. Al dat uitgeleende geld valt in Nederland in box 3. Het betreft vorderingen die je hebt, en dus vermogen.
 
Blij dat ik mijn SRO al, sinds ik mijn huis op eigen naam kon zetten, heb opgeheven. Ik vond een SRO die nodig was om onroerend goed te kopen, maar die verder geen activiteiten had, altijd maar een rare constructie die bovendien veel gedoe met zich meebracht (betaalde jednatel, boekhouding etc.). En dan ook nog controles en boetes. Gelukkig heb ik die nooit gehad. Wel een flinke boete bij het opheffen van de SRO, omdat mijn (Nederlands/Tsjechische) boekhouder de prijs van mijn 2 eigendommen door elkaar haalde, wat geen invloed had op het bedrag aan belasting, maar wel een boete opleverde van 60000 kc omdat er een fout in de aangifte zat. Maar gelukkig ben ik van al dat gedoe af, al zo'n 10 jaar. Dus die boete is nu wel ruim gecompenseerd door het minder gedoe en jaarlijkse kosten voor het bedrijven van een SRO die zelf niets bedrijft.
 
Vaak een denkfoutje bij deze constructies: het huis valt dan wel in de SRO, maar je hebt in privé geld geleend aan de SRO vanwege de aankoop en reconstructies. Al dat uitgeleende geld valt in Nederland in box 3. Het betreft vorderingen die je hebt, en dus vermogen.
Uitgezet geld is een 'aanmerkelijk belang' in buitenlandse s.r.o. Onder het betreffende kopje wordt aangegeven hoeveel aandelen je bezit in de s.r.o. Dit valt buiten box 3.
Inkomsten uit aanmerkelijk belang moeten wel worden opgegeven, deze vallen weer in box 2.
 
Wat je schrijft klopt helemaal. De waarde van de aandelen zelf, en de winstuitkering etc. (dividend), vallen in box 2.
Maar als je daarnaast ook geld uitleent aan je SRO om bijv. een huis te financieren, dan valt die gelduitlening (een vordering) in box 3.
 
Maar als je daarnaast ook geld uitleent aan je SRO om bijv. een huis te financieren, dan valt die gelduitlening (een vordering) in box 3.
De vraag is wat onder uitlenen wordt verstaan.
Als ik geen enkele overeenkomst heb met de s.r.o waarin staat dat het uitstaande bedrag geleend is, dan hoef ik ook niks op te geven in box 3. Kan het namelijk ook als gift zien, of in de brand hebben gestoken.

Zonder overeenkomst is er niets uitgeleend ...
 
Leuke redenatie, maar zo ziet de Belastingdienst dat helaas niet.

Verder is het goedkoper om het wel te registreren, anders betaal je nog veel meer belasting aan de Tsjechische fiscus bij de verkoop van het huis uit de SRO, dan die kleine besparing op de NL-vermogensheffing.
(Als het goed is heeft de boekhoud(st)er van je SRO het sowieso al in de boeken staan, en daarmee is het al geregistreerd.)
 
Vaak een denkfoutje bij deze constructies: het huis valt dan wel in de SRO, maar je hebt in privé geld geleend aan de SRO vanwege de aankoop en reconstructies. Al dat uitgeleende geld valt in Nederland in box 3. Het betreft vorderingen die je hebt, en dus vermogen.
Ik heb in 2006 een huis gebouwd in CZ en gaf dit als 2e woning op in box 3 in NL en betaalde er voor in NL. Achteraf bleek dat ik de woning wel als 2e huis in box 3 moest opgeven, maar verderop in de aangifte stond dat het niet werd meegeteld als er in het buitenland belasting over betaald moet worden. Dus wel aangeven, belasting NUL. De Onroerend goed belasting in Tsjechië is echter maar een klein bedrag, vergeleken met NL. Ik kwam er na 5 jaar achter. De NL belastingdienst heeft me toen keurig over die 5 jaar het te veel betaalde terugbetaald.
 
1) het gaat hier over een huis in een SRO, en de laatste paar berichten over uitstaande vorderingen aan die SRO

2) OZB en vermogensbelasting zijn twee verschillende zaken (ook als je in NL een tweede huis hebt, betaal je zowel OZB als ook vermogensheffing in box 3).
Ik weet niet tot in welk detail je de belastingdienst in NL hebt ingelicht over het feit dat je over het huis al belasting betaalt, en welke belasting dat dan is, maar misschien moet je maar geen slapende honden wakker maken :-)
 
Een briefje met gegevens op de brievenbus gemonteerd vindt men blijkbaar voldoende terwijl een A4 op het raam van het gebouw, waarbij je wel de eigen oprit op moet niet acceptabel is (beslissing op mijn bezwaar).
 
Bovenaan