Computer "Tsjechisch - Nederlands" en de problemen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Computer \"Tsjechisch - Nederlands\" en de problemen

Toen ik naar Tsjechië verhuisde heb ik een paar weken later ook gelijk mijn computer meegenomen want ik kon hem niet zo lang missen. Ik ontdekte toen nieuwe ervaringen, meer lastige ervaringen eigenlijk. Ervaringen die jullie allemaal waarschijnlijk bekend voorkomen. Ik bedoel daarmee problemen die zich voordoen wanneer je de computer in her Nederlands wilt gebruiken en wanneer je hem in het Tsjechisch wilt gebruiken. Inmiddels heb ik al heel wat problemen opgelost, maar ik ben nieuwsgierig hoe jullie dit beleven en hoe jullie dit opgelost hebben. Hieronder zal ik enkele dingen noemen waarmee wij problemen hadden en met sommige nog steeds hebben.

Ik had destijds natuurlijk een Nederlandse Windows en een Nederlandse office pakket.

1.) Print problemen. We konden niet Tsjechisch printen. Inmiddels Tsjechische printer gekocht en probleem opgelost.
2.) Weergave problemen. We konden geen Tsjechische tekens lezen. Soms nog niet.
3.) We hebben inmiddels Engelse Windows, wat betekent dat we de Tsjechische spellingscontrole niet hebben. Met onze combinatie Engelse Windows en Nederlandse office hebben we nu Engels en Nederlandse Spelling. Ik zou graag ook Tsjechisch en Duits hebben.
4.) Toetsenbord is anders in Tsjechië. Inmiddels via Windows Tsjechisch Toetsenbord geïnstalleerd.

Wat zijn jullie ervaringen met deze computer verschillen tussen Tsjechië en Nederland en hoe hebben jullie je ideale combinatie? Hoe hebben jullie dingen opgelost? Ik ben zeer nieuwsgierig naar jullie reacties.

Groeten,
Jan Zinger.
 
Re: Computer

in ieder geval wat het toetsenboord betreft, ik heb zelf een US toetsenboord (wat in Nederland het meest voorkomt), en daar heb ik met slijtvaste viltstift de tsjechische letters bijgeschreven. Als ik in Office werk, kan ik eenwoudig schakelen tussen tsjechisch en nederlands toetsenboord. Dat is een functie van windows zelf.
Met het lezen van tsjechische letters heb ik het af en toe ook. Vaak op te lossen in Explorer tenminste door in het menu --> beeld --> codering aan te passen. Maar inderdaad, ook dat werkt niet altijd.
Tsjechische spelling kan ik niets over melden, die had ik nog niet nodig. Wel als iemand weet, hoe die erbij kan geplakt worden in Office XP, vind ik het toch interressant.
 
Re: Computer

Mijn ervaring:

Printers: Op m'n werk kan de ene wel Tsjechische letters printen, andere niet. Als het goed is moet je wel iets van internet kunnen downloaden voor je printer zodat hij ze wel print.

Tsjechische spellcheck: Ik heb de engelse versies van Windows '98 en Windows XP Pro en een Nederlandse versie van Office 2000 Premium en nergens zit ie erbij. Aangezien mijn Office niet heel erg legaal is geloof ik (via werk) kan ik hier ook niet echt iets aan doen. Maar goed, ik heb toch een hekel aan spellcheckers.

Tsjechische toetsenbord: makkelijk in te stellen in windows en gebruik het overal wel eens. Ik hoef geen stickers op m'n toetsenbord, want ik kan ze al blindvinden. Zou handiger zijn voor Cyrillische letters. Die kan ik maar moeilijk onthouden haha
grin.gif


In Windows XP worden de Tsjechische letters overal weergegeven bij mij en zelfs namen van bestanden. Dat kon bij mij in Windows 98 niet. Voor m'n browser moest ik de weergave op Centraal Europees zetten.

Al met al werkt het bij mij vlekkeloos (helemaal in Windows XP)

Juan is blij
grin.gif
 
Re: Computer

Printers zijn heel lastig. Je weet nooit hoe ze zullen reageren, ook met de juiste driver is het moeilijk.
Heb zelf 2 printers, een Canon laser en een HP inktjet. Met de HP inktjet heb ik nergens last van met de laser is het soms heel raar, bepaalde letter tekens print hij wel en niet. Heb wel eens dat op 1 pagina hetzelfde woord (zelfde letters) soms de letter print en soms gewoon weglaat. (Welcome to the wonderful world of Windows
tongue.gif


Toetsenbord is gewoon een US layout.
 
Re: Computer \"Tsjechisch - Nederlands\" en de problemen

Hi Jan.

Welke versie Office gebruik je ?
Heb wel een Tsjechische spelling checker voor Office 97.
Kan aan een vriend (In Praag) een "backupje" vragen van een Tsjechische Office
laugh.gif
Mijn volgende bezoek aan Praag -> Kerstmis
cool.gif
. NU is Zora (tot 2 november) in Praag.

Groetjes aan Marcela.

Andy
smile.gif
 
Re: Computer

Hi Andy,
Ik heb een Office 2000. Wij hebben ook wel office 2000 in het Tsjechisch, maar bewust niet geinstalleerd want ik snap er namelijk niets van met al die tsjechische benamingen. We kunnen ons nu beiden aardig redden met de Nederlandse office en Engelse Windows XP Pro. Waar ik eigenlijk zelf nog niet aan gedacht heb en nu in me op komt is dat ik misschien het spellings bestandje wel kan gebruiken uit die Tsjechische Office. Ik zal hier eens mee gaan expirimenteren.

Bedankt en groetjes terug Andy,

Wij gaan Donderdag weer naar Nederland voor een lang weekendje.
 
Re: Computer

In princiepe moet je willenkeurige spelling in office erbij kunnen installeren. Meerderen tegelijk zelfs. Normaal gesproken kan je er een pakketje bijbestellen. Maar dat moet toch ook, denk ik, via via te krijgen zijn?
 
Re: Computer

Hoi Jan,

Ad spellcheck: ikzelf gebruik Office 97 maar misschien werkt het bij de hogere versies ook: de Tsjechische spelling zit in het bestand mssp_cz.lex, die moet je naar c:\program files\common files\microsoft shared\proof zetten. Waarschijnlijk hoort er ook nog mspcz32.dll bij. Verder zit er in mijn PROOF: mshycz.dll en mshy_cz (afbreken van woorden).

Ik weet niet of het bij jullie zal weren - ik zat met het tegenovergestelde probleem (hoe zet ik een Nederlandse spellcheck in Tsjechische Windows.)en dat lukte uiteindelijk wel.

Een andere optie is het (GRATIS) downloaden van Open Office (www.openoffice.org). Misschien bestaat daar ook een tsjechische spellijst voor.

Ad TOETSENBORD
vroeger kon je in Tsjechie in een computerwinkel voor zo´n 15 kronen doorzichtige stickertjes kopen, die je gewoon op de betreffende toetsen plakt. Zijn nu waarschijnlijk nog steeds verkrijgbaar.

Succes ermee!
 

Pasqual

Forumleiding
Administrator
Re: Computer

Ik heb op mijn computer met Office XP gezocht naar de betreffende bestanden, maar zonder succes.

Ik kan mij nog wel vaag herinneren dat de Tsjechische spellingscontrole, grammatica controle en andere taal-tools een onderdeel zijn van Microsoft's "Proofing Tools "....

Wij hebben die CD op het werk liggen. Ik zal eens kijken of het eenvoudig is de Tsjechische taalgegevens er vanaf te halen.
laugh.gif
 
Re: Computer

ik heb ooit geprobeerd spelling van office 97 in office 2000 premium bij te werken, maar dat ging ook niet. Ik denk, dat wij toch de juiste bestanden van de juiste office moeten bemachtigen....
 
Re: Computer

Er zijn illegale sites waar de spelling checkers gedownload kunnen worden (volgens mij alle talen zo'n beetje). Je moet er nog iets extras bij downloaden voor 2000 en XP installeren en viola: všechno dobře!
smile.gif

http://www.zjzmpop.co.yu/id2.htm is de naam. Maar, het mag natuurlijk niet
neenee.gif



En in Windows XP heb ik nu verschillende toetsenborden zitten en kan heel makkelijk omschakelen. Standaard NL of CZ. Ideaal! Je moet alleen onderin kijken welke actief is.

Ik ben hier in CZ naar de winkel geweest voor toetsenborden. Want mijn toetsenbord was zwart en dan helpt een stift niet echt veel. En, ik kreeg een prijs - kwaliteit gunstige oplossing aangeboden. Nee, geen toetsenbord van enkele duizenden kronen, maar een velletje met transparante stickers met blauwe lettertjes a 30 Kč.
 
Re: Computer

Ok, ik heb dit dus allemaal geprobeerd, net even, en meteen ook een kort briefje getikt, met opzet een paar foutjes erin. Deze speller gaat dus gauw weer eraf, wat een verschrikking. Helaas, daar kan fred ook niets aan doen, maar het werkt voor geen meter. installatie vlekkenloos, maar dat ding spreekt tsjechisch nog slechter, dan de oma van mijn hollandse vriendin....grrrr. maar verder zoeken...
toch, leuk dat wij weer een stapje dichterbij zijn...
 
Re: Computer

Ik had zelf ook al ervaren dat de spell checker niet perfect was. Grammaticaal heb ik zelfs er helemaal geen idee van hoe goed hij is. Heb ik nog helemaal niet op gelet.
Als iemand een betere heeft hou ik mij daar ook voor aanbevolen, maar ik heb nog nooit zoiets gezien. De meeste Tsjechen zelf werken helemaal zonder, dat weet ik wel.

Maar het is de officiele spell checker van office. Zeker voor veel Nederlanders is dan te zien of de ingetikte woorden uberhaupt bestaan. Je hebt een handvat.
Wat heel erg jammer is dat hij (bij mij op z'n minst) niet altijd ziet dat aan elkaar geschreven letters (als er een hacek of carka op staat) 1 woord is. Dat is behoorlijk primitief. En, als je dan vraagt om verbetering of suggesties ... ho maar.

Tja, hadden die Tsjechen het maar niet zo moeilijk moeten maken voor ons buitenlanders en natuurlijk voor hun zelf.
grin.gif


Ik blijf hem zelf gebruiken, en zelfs relatief veel. Is bij mij beter dan niks en laat dan de boel nog eens echt door iemand doorlezen. Ik heb ook niet het idee, dat een spell checker mijn, of iemand anders zijn, summiere kennis van de taal kan verheffen tot op hoogstaand dichterlijk niveau (wat op zich jammer is of niet?) Het blijven protheses voor zwaar of minder zwaar gehandicapten, en als je al of nog een beetje lopen kunt, kun je wellicht zonder.

Ik zou gewoon zeggen: doe er je voordeel mee en beter is altijd welkom. Ik wil ook topatleet worden.
laugh.gif
 
Re: Computer

Nou, ik heb aan de wel GOEDE nederlandse spell checker in Office HEEL VEEL te danken. Iderkeer, als hij iets onderstreepte, ging ik uitzoeken, waarom hij het anders wil hebben, en zodoende heb ik er wel een hoop van kunnen leren. Dat is ook de reden, waarom ik op zoek ben naar een GOEDE Tsjechische, dan kan mijn vriendin er wat van opsteken.
 
Re: Computer

Heeft iemand ervaring met het instellen van keyboard layout in Windows ME ? Het lukt me gewoon niet. Ik kan wel Tsjechisch keyboard instellen, maar onder properties niet Tsjechisch layout aanwijzen. Ik heb Win ME NL-versie.
Overigens, op mijn werk met Win 2000 PRO gaat het perfect!
Groetjes, Vasek
 
Re: Computer

Win ME moet je gewoon naar Microsoft terug sturen met een tijdbom er in....sorry, maar das echt (piep) systeem. Bij Win 98 of XP is het ook probleemloos. Misschien moet je echt gaan zoeken naar wat anders, want ME is echt een vergissing....
 
Re: Computer

toch veranderd het niets er aan, dat ME een ... systeem is...
maar ben wel blij voor jullie, hoor!
groetjes
 
Bovenaan