Commotie over renovatie kasteel nazi-kopstuk

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tsjechie.net

Forumleiding
Administrator
In Tsjechië is commotie ontstaan over het voornemen van de zoon van nazikopstuk Reinhard Heydrich om het kasteel te renoveren waar zijn vader tijdens de Tweede Wereldoorlog resideerde. Dat meldt de Daily Mail.

1200x800.jpg
heydrich-kasteel.jpg

Voormalig kasteel van Reinhard Heydrich

Het vervallen kasteel bevindt zich in de Tsjechische gemeente Panenske Brezany, vlakbij Praag. De 76-jarige Heider Heydrich heeft de gemeente aangeboden om te zoeken naar (Europese) fondsen voor het herstellen van het kasteel,waar hij zelf tot het einde van de oorlog gewoond heeft. Veel Tsjechen zijn tegen het herstellen van het kasteel, omdat dit een smet zou vormen op de herinnering aan de vele slachtoffers van het beleid van Reinhard Heydrich (1904-1942). Boze Tsjechen zijn een petitie op internet gestart tegen de renovatie van het kasteel.

Reinhard-Heydrich.jpg
Reinhard Heydrich

Van leider van de inlichtingendienst van de SS, de Sicherheitsdienst, waarvan hij aanvankelijk de enige medewerker was, klom Reinhard Heydrich op tot de op één na machtigste man binnen het nazi-terreurapparaat. Propagandaminister Joseph Goebbels noemde hem "de radicaalste en meest succesvolle strijder tegen staatsvijanden." Tijdens de oorlog stond hij aan het roer van het Reichssicherheitshauptamt, waarin alle veiligheids- en politiediensten van het Derde Rijk, verenigd waren.

Heydrich is vooral berucht geworden door zijn grote betrokkenheid bij de totstandkoming van de Holocaust. Gedurende de oorlog was Heydrich degene die de Einsatzgruppen naar de Sovjet-Unie stuurde met de opdracht om Joden te executeren. Hij plande de Endlösung die op de Wannseeconferentie in januari 1942 besproken werd met de door hem uitgenodigde vertegenwoordigers van de rijksministeries.

Vanaf 1941 verenigde Heydrich zijn werkzaamheden voor de SS met de functie van Rijksprotector van Bohemen en Moravië, zoals Tsjechië van 1939 tot 1945 genoemd werd. Op 27 maart 1942 werd Heydrich in Praag het slachtoffer van een aanslag op zijn leven, gepleegd door Tsjechische SOE-agenten. Op 4 juni 1942 overleed hij aan de gevolgen van zijn verwondingen. Gruwelijke represailles van de nazi's waren het gevolg. Het Tsjechische dorpje werd van de aardbodem weggevaagd; de mannelijke bevolking werd geëxecuteerd en de vrouwen en kinderen werden gedeporteerd naar het concentratiekamp Ravensbrück en het getto van Lodz.

De-Mercedes-Benz-van-Heydrich-kort-na-de-aanslag.-Bundesarchiv.jpg
Auto van Heydrich na de aanslag

Niet iedereen is tegen het herstel van de voormalige residentie van Reinhard Heydrich. "We moeten onderscheid maken tussen de zoon en de vader", zo verklaart Libor Holik, de burgemeester van de gemeente Panenske Brezany. "De zoon was slechts tien jaar oud toen hij Panenske Brezany verliet aan het eind van de Tweede Wereldoorlog, dus hij wist toen helemaal niet wat oorlog was." Ook Milous Cervencl, de directeur van het herinneringscentrum in Lidice, is niet tegen de plannen. Hij zegt: "Ik heb er geen probleem mee. Ik zie het als een compensatie, een spijtbetuiging voor de misdaden waarvoor zijn vader verantwoordelijk was."

Bron:historiek.net
 

char

† In Memoriam
Laten ze het maar goed restaureren!!... Afhankelijk van wie er nu de eigenaar van is, natuurlijk!!..

Het kasteel is al veel ouder, denk ik, en kent dus ook een andere, eerdere, geschiedenis....

Of zie ik dat verkeerd?...

Als het speciaal voor Heydrich gebouwd is:... Meteen afbreken!!..

Char.
 
Als ik het stukje lees dan lijkt mij niet dat Heider Heydrich eigenaar is, laten we ervan uitgaan dat hij het voor de Tsjechen wil laten restaureren omdat hij er een periode gewoond heeft.(misschien wil hij hiermee e.e.a. rechtzetten van wat zijn vader uitgevreten heeft) Hij kan er ook niets aan doen dat hij zo een vader had.
Vindt wel dat hij hieraan geen rechten mag ontlenen. Dus geen privileges.
 
Ik zie even niet waarom het kasteel niet gerestaureerd mag worden, slechts omdat er ooit een vreselijk persoon gewoond heeft? Wie zich verdiept in het verleden zal vele barbaren tegen komen die ooit op de mooiste kastelen woonden. Het lijkt me geen eerbetoon aan zijn vader, integendeel. Dat deze gebeurtenis vrij recent is zal er zeker mee te maken hebben.
 

pepo

† In Memoriam
Maar zoo eenvoudig ligt dat niet. Reinhard Heydrich is voor de Tsjechen altijd de grootste WWII misdadiger, voor zijn dood en ook na zijn geweldadige dood.
Zijn zoon, Heider Heydrich, heeft verteld, dat hij zich niets kan herinneren van zijn Tsjechische periode. Ook heeft hij nooit gerefereerd naar de daden van zijn vader. Zeer opmerkelijk.
Bovendien, niemand weet eigenlijk, wat Heider, de zoon van de misdadiger, tijdens zijn bezoek aan de plaats Panenske Brezany, heeft uitgespookt, besproken en afgesproken.

Wat mij betreft: laat die oude man in zijn hok liggen. In mijn dorp komt ie niet !! Ook niet met een vrachtwagen dukaten.

Informatie bron: diverse kranten publikaties, meningen en verslagen van de journalisten en mijn eigen mening.
 
Hmm, ja, dat veranderd de zaak wel enigszins. Ik dacht gewoon aan een klein kind, want dat ben je tenslotte als je onder de tien bent, die beschuldigd wordt voor de daden van zijn vader welke hij zelf ook maar tot zijn tiende gekend heeft. Herinneringen heb je al vanaf je derde/vierde levensjaar, dus je niets kunnen herinneren kan natuurlijk niet. Gewoon het kasteel opknappen met (subsidie-)geld wat niet afkomstig is van zoon Heydrich maar dat geld is er hoogstwaarschijnlijk niet.
 
Hmm, ja, dat veranderd de zaak wel enigszins. Ik dacht gewoon aan een klein kind, want dat ben je tenslotte als je onder de tien bent, die beschuldigd wordt voor de daden van zijn vader welke hij zelf ook maar tot zijn tiende gekend heeft.

Als ik alles goed lees en begrijp was de zoon geboren in december 1934 en zijn vader stierf in juni 1942. Hij was op dat moment 7 jaar.
 
Ik heb dat ook uitgerekend en vind dat het goed mogelijk is dat hij zich niets meer herinnert van die tijd. Hoe ouder dat je wordt, hoe meer dat deze herinneringen vervagen.
 
Er zullen best wel (vage)herinneringe zijn, maar als ze er zijn zijn dat herinneringen van een kind. Doet aan de gruweldaden van zijn vader niks af, maar zijn hem toch niet aan te rekenen? Hoe het één en ander zich verhoudt tot zijn omgang met het verleden van zijn vader kan ik niet beoordelen. Het zal niet voor niks zijn dat hij met dit aanbod komt.Bovendien betaald hij de restauratie niet zelf, maar heeft aangeboden om te helpen met het zoeken naar subsidie's en andere financieringsbronnen. Dat één en nader zeer gevoelig ligt kan ik me wel weer voorstellen
 
Ik ook! Zoals ik al schreef, kun je een kind (van 7?) de vreselijke gruweldaden van zijn vader aanrekenen die hij zelf nauwelijks gekend heeft? Ik vind van niet. Maar waarom wil deze man het kasteel renoveren? Dat is nog vaag volgens de krant, ik ben inmiddels erg benieuwd naar het antwoord hierop. Door alle commotie dus geen handige zet om deze man hierin een rol te laten spelen.
Heider.jpg
Heider en zijn broer Heino worden toegesproken door Hitler op de begrafenis van hun vader.
Zie ook hier
 

pepo

† In Memoriam
Zoals ik al schreef, kun je een kind (van 7?) de vreselijke gruweldaden van zijn vader aanrekenen die hij zelf nauwelijks gekend heeft? Ik vind van niet.

Ik ook niet, natuurlijk niet. Maar dat jochie is inmiddels een oud wordende man met veel levenservaring. Hij weet heus wel, wat zijn vader aangericht heeft in Tsjechie.
Nu komt hij zonder enig uitleg of verklaring naar Tsjechie (!!) en gaat wandelend wat kreten loslaten over een object, dat toen zijn vader totaal onrechtwaardigd in beslag heeft genomen en waar hij misschien ook de vreselijkste beslissingen van de WW II heeft genomen.
Ik zie, dat er veel tegenstrijdige informatie in de Tsjechische media te lezen is.
Ik wacht het af.
Zal die oude man nu nadenken, wat op de marmeren gedenkplaat bij de ingang komt te staan?
 

kuurgast

Donateur
Gouverneur van de Central Region, David Rath, is sceptisch over het voorstel van de zoon.
Volgens een enquête van Lidovky.cz zijn de meeste mensen voor de zoon omdat hij niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor de daden van zijn vader.

Bron:lidovky.cz.
 
Bedankt Kuurgast. Is er nergens een goede verklaring van deze man te vinden?
Ik wacht het af.
Als je iets interessants over het hoe en waarom leest hoop ik dat je het hier plaatst Pepo. Ik ben me overigens wel bewust dat ik gemakkelijk praten heb, ik ben geen Tsjech, geen slachtoffer en bovendien ook nog van een andere generatie. Kijk daardoor misschien ook iets lichter naar de zaak.
 
Je mag iid de daden van een vader een kind niet aanrekenen, maar dit kind had wel mogen (moeten) nadenken wat deze berichten teweeg brengt onder de Tsjechische bevolking.
Als dit alles doorgaat, zal men er wel voor moeten waken dat het kasteel geen bedevaartoord voor neonazi's wordt.

André
 

char

† In Memoriam
Alleen het feit al dat wij ons hier druk maken over deze kwestie is toch wel het bewijs dat wij allemaal een soort halve Tsjechen zijn!!..

Behalve Pepo dan....Hij is een soort halve Nederlander!!...:)

Char.
 

kuurgast

Donateur
dit kind had wel mogen (moeten) nadenken wat deze berichten teweeg brengt onder de Tsjechische bevolking.
Er staat ook een andere versie van het verhaal in sommige kranten dat dit niet een bewuste actie van de zoon is geweest. Hij was voor privé redenen daar aanwezig en de burgemeester werd ook uitgenodigd om met hem kennis te maken. Zo kwam het gesprek over de renovatie dat daar geen geld voor is in het dorp. Waarop Heider Heydrich voorstelde om eventueel mee te helpen met het vinden van fondsen voor de restauratie.

Bron:zpravy.idnes.cz.
 
Bovenaan