Comenius (Jan Amos Komensky)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De Tsjechische Republiek zal in het vervolg zo'n 80.000 Euro betalen ter behoud van het Comenius museum en mausoleum.

Ook komt er een multimediale expositie over het leven van Komensky.
30.gif

Wat zijn we toch arm in Nederland
ahum.gif

Klinkt misschien communistisch, maar had liever gezien dat beide landen de kosten zouden delen.

In ieder geval: Het museum is wat dit betreft uit de zorgen
laugh.gif
 
...en dat ook nog
mad.gif


Comenius Museum mogelijk gesloopt

Donderdag 1 april 2004 - Het Comenius Museum in Naarden wordt in de toekomst mogelijk gesloopt ten behoeve van woningbouw. De gemeenteraad moet zich in een speciale vergadering op 26 april nog uitspreken over de ontwikkeling van deze locatie in de gemeente.

De voorstellen staan in het gisteren openbaar gemaakte rapport 'Pilot Plus'. Daarin wordt voorgesteld om het Comenius Museum te verplaatsen naar het Naardense bedrijvenpark Gooimeer Noord langs de A1. De verhuizing zou mede gefinancierd kunnen worden door de bouw van luxe woningen op de plek van het huidige Comenius Museum.

Het voorstel werd tijdens een besloten bijeenkomst niet door de Naardense gemeenteraad omarmd. "De raadsleden waren nogal verdeeld over het plan, er bleek geen draagvlak in de raad te zijn". Omdat er binnen de politiek behoefte aan bestond het rapport toch in de openbaarheid te brengen, is de speciale raadsvergadering in april belegd.."
 

Marcel

Moderator
Ex-Libris tentoonstelling Comenius Museum 12/02 t/m 30/04

Uit de collectie Peijnenburg

Deze beperkte maar bijzondere tentoonstelling laat ex-libris zien uit Estland, Litouwen, Rusland, Oekraïne, Wit-Rusland, Polen, de voormalige DDR, Oostenrijk, Tsjechië, Slowakije, Bulgarije en Hongarije. In deze opzet is de tentoonstelling nog niet eerder te zien geweest. Onder andere valt het persoonlijke ex-libris van Václav Havel te bewonderen.

12 februari t/m 30 april 2006

Opening op 11 februari om 16.00 u.

zie ook www.comeniusmuseum.nl
 
25-1: lezing in Comeniusmuseum

Het staat al in de Forumagenda dus misschien overbodig om het te zeggen:

Woensdag, 25 januari is er in het Comeniusmuseum in Naarden een lezing van Drs. Carlos Reijnen over de relatie tussen Tsjechië en de rest van Europa in de 20e eeuw Vorig jaar kwam zijn boek met dit thema uit.

De lezing begint om 20.00 uur.

Ik ga er zeker heen.

carlos.JPG boek.JPG
 
Het is inmiddels enkele dagen geleden, dat de lezing in het Comeniusmuseum was. Echter heb ik nu pas tijd om er iets over te schrijven.

Toen ik in Naarden-Bussum aankwam merkte ik, dat de straat bij het station opengebroken was. Het was rond 19.30 uur en al donker. De bus naar de Vesting reed niet. Dan maar lopen. Zonder veel te zien liep ik over houten planken langs opengebroken straten. Extra allert op kuilen in de weg. Na bijna een half uur lopen kwam ik bij het museum. De lezing was nog niet begonnen. De lezing begon na 20.00 uur. In het publiek zaten 20 mensen. Niemand van het Forum. Behalve ik dan. :fluit:

De lezing werd gehouden door Carlos Reijnen. Hij sprak over de kwestie betreft de ligging van Tsjechië. De mythe van het midden, zoals hij dat noemde. Voor een aantal mensen ligt het land in Oost-Europa. Voor anderen in Midden-Europa. Hierover is al eerder een topic op het Forum geweest.

Carlos sprak over enkele hoogtepunten voor Tsjechoslowakije in de 20e eeuw. Over de 1e president Tomas Masaryk en Bata. Tsjechoslowakije was na de 1e wereldoorlog ver ontwikkeld en een voorbeeld voor andere landen. Toen kwam in 1938 ‘Munchen’. Daar werd door het Westen besloten dat Hitler CS binnen mocht vallen. De Tsjechoslowaken voelden zich verraden. De Tsjechoslowaakse regering vertrok naar Groot-Britannie. Na de oorlog keerden ze terug. Eduard Benes werd weer president van CS. Benes wilde meer contact met de Sovjetunie. Mede door de propaganda van de communisten (,, nooit meer Munchen!") kozen de Tsjechen voor een communistische staat.

In het kort ging Carlos in op andere belangrijke zaken voor CS in de 20e eeuw.

Na de 45 minuten durende lezing volgde er een discussie. De aanwezigen waren op een paar na, allemaal Nederlanders. Maar het waren wel mensen die zich blijkbaar in de Tsjechische geschiedenis/politiek verdiept hadden.

Na de lezing sprak ik met een paar mensen. Een vrouw gaf me een brochure over het Jagthuisfestival (26-28 mei 2006) dat in het teken zal staan van de componist Bohuslav Martinu. Informatie hierover zal ik binnenkort in de Forumagenda plaatsen. ;)
Maar hiervast de link naar de website: www.jagthuis.nl

Op de terugweg hoefde ik niet te lopen. Twee auto’s reden richting het station. Mensen die met de trein reisden kregen een lift. Op het station kwam ik Carlos en zijn vriendin tegen. We reisden met dezelfde trein.

Havel.JPG Kundera.JPG Lezing.JPG Lezing2.JPG
 
70-jarig jubileum Comenius Mausoleum

Het Mausoleum, de gedenkplek voor Jan Amos Comenius aan de Kloosterstraat in Naarden, heeft een jubileumjaar. Het bestaat zeventig jaar.

Bovendien is het dit jaar vijftien jaar geleden dat het Comenius Museum zijn intrek nam naast het Mausoleum. Precies vijftig jaar geleden schonk de Tsjechische regering een groot beeld van Comenius aan de gemeente. Het beeld staat naast de Grote Kerk.

In het kader van het jubileum is het Comenius Museum druk bezig met de voorbereidingen van een tentoonstelling. Om de expositie vorm te kunnen geven, roept het museum de hulp in van burgers. Mensen die oude documenten of foto's van bijvoorbeeld de opening in 1937 of 1992 hebben, wordt gevraagd dit aan het museum uit te lenen.

Radio 6FM
 
Tot 1 april: fototentoonstelling in het Comeniusmuseum, Naarden

Tot 1 april 2007 loopt in het Comeniusmuseum in Naarden een fototentoonstelling met foto's uit Moravie.

website VNTS schreef:
Comeniusmuseum: Landschapsfoto’s uit de “De Witte Karpaten”, geboortestreek van Jan Amos Comenius.

De geboortestreek van Jan Amos Comenius is de bekoorlijke bergvlakte onder de toppen van de Witte Karpaten, met name de bergen Lopeník en Javořina. Het is een grensgebied tussen Moravië en Slowakije. Deze streek is rijk aan natuurschoon en mineraal water. Het mineraal water van het kuuroord Luhačovice biedt genezing voor ontelbare patiënten die hier naar toe komen om te herstellen.

Waar Comenius precies geboren werd, blijft een steeds terugkerende vraag. Zijn naam wijst in de richting van het dorp Komňa. Het dorp Nivnice noemt Comenius in 1611 toen hij zich inschreef aan de universiteit van Herborn als Joanes Amos Nivanus Moravus. De stad Uherský Brod komt voor in een protocol uit Elbing: “Accesit posterioribus temporibus Johannes Amos Comenius Hunno-Brodensis Moravus”. Met andere woorden hijzelf geeft ons geen duidelijke aanwijzing. Zo blijft deze vraag eeuwig onbeantwoord.

De heer Pavel Popelka is niet alleen de directeur van het Comenius Museum te Uherský Brod maar ook schrijver, musicus, natuurliefhebber en begaafd fotograaf. Dat bewijst een selectie van zijn foto’s in de nieuwe tentoonstelling in ons museum dat de stille schoonheid van zijn geliefd Moravisch landschap weergeeft – de geboortestreek van Jan Amos Comenius.

1 december 2006 t/m 1 april 2007, Comeniusmuseum, Kloosterstraat 33, Naarden. www.comeniusmuseum.nl

Vystava1.JPG Comenius-map.JPG
 
Vašek schreef:
In het kader van het jubileum is het Comenius Museum druk bezig met de voorbereidingen van een tentoonstelling.

Die tentoonstelling begint op 8 september en duurt t/m 12 januari 2008. Het heet 'Comenius in Meervoud'. Tentoonstelling bestaat uit foto's, schilderijen en video. Elke - voor publiek toegankelijke - ruimte wordt benut voor deze tentoonstelling. Daarbij komt, dat de maanden durende restauratie van het mausoleum dan afgerond zal zijn.

Kortom, reden genoeg om een bezoek aan het museum te brengen ;)
 
Bovenaan