Collectes en vrijwilligerswerk

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

hilde_kees schreef:
Het is ieder voor zich.
Hilde

Kukel schreef o.a.
Alleen maar blanken die zich dik laten betalen, van jouw geld, zonder een wezelijke oplossing te bieden.
waar ga ik de volgende keer naar toe
Op de duurste locatie gevestigd
ga de salarissen eens na van de directie

Bovenstaande gaat toch ook over ieder voor zich.


......Maar ik blijf geloven, misschien tegen beter weten in, dat er ook mensen zijn die echt proberen te helpen.
En geef of doe je niks , weet je zeker dat er helemaal niets gebeurt.
Hilde
 
OK, de collectes geven ook een verdeeld beeld - alleen al onder de NLers. Misschien weer even terug naar Tsjechie, volgende vraag: is er misschien aan de vraagzijde ook wat anders: hebben Tsjechische kinderen, ouderen, zieken of wiedanook geen of minder behoefte aan sport / hulp / aandacht in enig georganiseerd verband - omdat alles individueel wordt geregeld, of dat 't gewoon niet wordt geregeld? Bekend is dat er veel minder bejaardentehuizen (als ik die term nog mag gebruiken) zijn in Tsjechie dan in NL. Nu zal ik eens navragen bij een Tsjechische bewoonster van zo'n huis of daar vrijwilligsters rondlopen - zal in NL wel het geval zijn. Indien niet: hebben ze er dan geen behoefte aan? Hoeven de kinderen niet naar een sportvereniging omdat ze om de hoek op een veldje al voetballen? Of sporten ze uberhaupt niet?
 
Bartiku schreef:
.. hebben Tsjechische kinderen, ouderen, zieken of wiedanook geen of minder behoefte aan sport / hulp / aandacht in enig georganiseerd verband - omdat alles individueel wordt geregeld, of dat 't gewoon niet wordt geregeld?

Ik ben een Tsjechische en ga hier voor mezelf spreken: ik houd niet van georganiseerd wat-dan-ook. Als ik die groepjes van wat oudere dames zie fietsen, krijg ik er helemaal kriebel van!

Wellicht hebben we, Tsjechen, hekel aan georganiseerde gebeurens. Misschien willen we niet verteld worden wat we allemaal moeten gaan doen. Lekker gezellig samen. Bah.
Misschien willen we na jaren weer eigen beslissingen gaan nemen en eigen weg gaan.

Na mijn mening is Nederland veel te veel georganiseerd, alles is mooi geregeld en lekker bescherm(en)d.
Ik hoef het niet.

Als ik iets wil hebben/ doen dan regel ik het zelf. Ik ga toch niet wachten totdat er iemand komt en het voor me doet?

Bartiku schreef:
Bekend is dat er veel minder bejaardentehuizen (als ik die term nog mag gebruiken) zijn in Tsjechie dan in NL. Nu zal ik eens navragen bij een Tsjechische bewoonster van zo'n huis of daar vrijwilligsters rondlopen.

In Tsjechië zorgen meestal de familieleden voor de oma of opa. Thuis. Onze overgrootoma heeft bij ons gewoond totdat het niet meer kon en ze naar het ziekenhuis moest.
Over die vrijwilligers hebben we het al wel gehad. Vrijwel iedereen in Tsjechië werkt 40 uur per week. Wie moet dan die vrijwilliger gaan spelen?
 
Beruska, ik zat net na te denken waarom wij, Tsjechen niet van dat georganiseerde houden/ik griezel al bij de gedachte om met duizenden samen 4-daagse te lopen, leesclubje en dat soort dingen/. Vroeger zat ik verplicht/eigenlijk als straf/ op school in een poezie clubje, muziekkoor, pionier organisatie, moest verplicht brieven ruilen met russische kinderen...zo krijg je hekel aan.
In Tsjechie hoef je niet voor de sport bij een vereniging zitten. Je betaalt gewoon de tennisbaan of tennis lessen, ijshockey lessen enzv. Met de goede doelen - tsjechen geven geld aan specifieke doelen. Bv voor dure medische behandelingen van tsjechische kinderkankerpatienten in VS of nieuwe lasermes voor behandeling van hersenaandoeningen. Dan weten de mensen waarvoor en wie het geld nodig is, hoeveel voor nodig is en dan geven ze het ook graag.
En ja, voor de vrijwilligers werk hebben daar tijd alleen de rijke huisvrouwen.
 
Bovenaan