Chocoladeletters bekend in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
Ik zou ze gewoon meenemen Elly, want dat is toch altijd een lekker kado.
Alvast een heel goede reis en heel veel plezier in Praag.
(Gaan jullie ook weer Krtkuv dort en zakken Piskoty inslaan?)

Groetjes

Jeanne
 
Ja, Jeanne, we krijgen zelfs bestellingen voor piskoty en voor die platte karlovy vary koeken, weet ff de naam niet. Oplatka of zoiets
laugh.gif
tongue.gif
 
chocolade letters is iets wat je bijna uitsluitend in Nederland vind, dus in het buitenland kun je ze er altijd mee verassen. Alhoewel ik heb begrepen dat Milka er ook aan wil beginnen
 

Pelhřimov

Donateur
Ik kwam het volgende artikel tegen op www.volkscultuur.nl:

Waarom geven we een chocoladeletter met Sinterklaas?
De chocoladeletter is voortgekomen uit het gebruik om brood- en koekletters te geven met Sinterklaas. De chocoladeletter is waarschijnlijk in de tweede helft van de negentiende eeuw op het geschenkenrepertoire terecht gekomen.

Snoepgoed
Het schenken van koekletters komt al voor op schilderijen uit de zestiende en zeventiende eeuw. In de negentiende eeuw produceerde men wel snoepgoed van chocolade, maar nog geen letters. In een gedicht van de kinderboekenschrijver J.J. Goeverneur krijgt Jan zijn hele naam in banket en een chocolade sigaar. Aan het einde van de negentiende eeuw is de chocoladeletter een begrip dat doorgedrongen is in de typografie. 'Met chocoladeletters' betekent met grote zware letters. De Sinterklaasletter was oorspronkelijk een 'Egyptienne': een letter met grote schreven (streepje aan de uiteinden). Dit lettertype was erg populair aan het einde van de negentiende eeuw. Rond de eeuwwisseling begon de fabrieksmatige productie van chocoladeletters. Daarvoor maakten suikerbakkers en banketbakkers de letters zelf. De chocolade werd gegoten in metalen vormen afkomstig van de vormenfabriek in Tilburg.

Alleen Nederland kent chocoladeletters met Sinterklaas. In België, waar de Sint ook langs komt, zijn deze onbekend. In Duitsland en Oostenrijk komen wel chocoladeletters voor, maar die worden gegeten met Oud en Nieuw.


En ik weet toevallig van een vrachtwagenchauffeur, die voor een bekende chocoladeletterfabrikant reed op Frankrijk, dat daar de chocoladeletters als verjaardagskado gegeven wordt.
 

Freddy2005

† In Memoriam
We dwalen even af van het onderwerp, maar tijdens het zoeken naar chocolade- of koekjesletters (nic nac) kwam ik bij "pernicky" deze mooie afbeelding tegen. Worden deze bij speciale gelegenheid gegeven, eindejaar of kan men dit het hele jaar vinden.



pernicky2_200.jpg
 

Pelhřimov

Donateur
Freddy, ik heb nog zo'n pak thuis liggen. Op het pak staat links bovenaan "Vánocní pecení" wat zoiets betekent als kerstkoekjes. Ik heb dit pak ook rond de kerst vorig jaar gekocht, maar het wordt tijd dat ik deze koekjes ga bakken.

Jeanne
 

Pasqual

Forumleiding
Administrator
pepo schreef:
Ook marsepein, alle soorten speculaas en stroopwafels doen het goed in Tsjechie in deze tijd.

Ik dacht altijd dat men in Tsjechie geen speculaas kende, maar vandaag kwam ik opeens de onderstaande afbeelding tegen uit het communistisch tijdperk. Lijkt verdacht veel op de nederlandse speculaasjes ;)
 

Bijlagen

  • MAFd878a_100_4177.jpg
    MAFd878a_100_4177.jpg
    24,8 KB · Bekeken: 4
Macek volgens mij lusten ze alle soorten chocolade, we hebben begin november melk en puur meegenomen, ze hadden ze nog nooit gezien en vonden het wel erg apart, en lekker natuurlijk.
 
heb uiteraard als veelvuldig bezoeker van pernikcity pardubice al heel wat pernikwinkels gezien, ik vermoed dat dit gewoon als een kleine attentie wordt gegeven bij naamdagen,verjaardagen.voor toeristen wordt het als souvenir verkocht... . En voor een icehockeymatch worden er repen pernik verkocht in het stadion tegen 5 of 10 Kc, en die worden dan na de match op het ijs geworpen.(traditie)
 
Bovenaan