Cheb en omgeving

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

R

rob.goverde

Guest
CHEB en OMGEVING

Uiteraard zijn we vaak in Cheb en de omgeving geweest, daarom ga ik er ook een verhaaltje over schrijven.
Een van de eerste keren dat we in Tsjechie op kampeervakantie gingen passeerden we de grens tegen het eind van de middag, het was in 1991. We dronken koffie in Frantiskovy Lazne en waren verwonderd van de absoluut lage prijs die we op het terras af moesten rekenen. Net buiten dit prachtige kuuroord zochten we aan de rand van het meer een camping. Moe als we waren, wilden we niet verder zoeken en namen de eerste beste camping, rechts aan het water, volgens mij heette die toen “Amerika”. Na de caravan op het open terrein te hebben neergezet zijn we de boel gaan verkennen, dat hadden we beter eerder kunnen doen dan hadden we er zeker niet gestaan. In die tijd sprak je nog niet van Typisch Nederlandse campings of typisch Tsjechische campings. Enfin dit was een typische Tsjechisch camping, compleet met verwaarloosde ruimtes voor de douches incl. alle dagen koud water, en toiletten die sinds het begin van het communistisch einde niet meer waren schoongemaakt.
Dus kortom te vies om langer dan een nacht te blijven, gelukkig hadden we onze eigen toiletruimte in de caravan. Die avond hebben we gegeten in het restaurant naast de camping. De hele omgeving langs de camping en het meer werd gebruikt (1991) als werkterrein voor de plaatselijke prostituees die aan de nummerborden te zien veel Duitse klanten hadden.
De volgende dag zijn we verkast, via Karlovy Vary naar de omgeving van Benesov. Toch bezochten we op de dag van verkassen nog even het fraaie Cheb. Midden in het centrum parkeerden we de auto met caravan op een bewaakte parkeerplaats, voor nog geen 10 Kr.

Dus weg uit deze streek, jaren later zijn we nog wel eens door Cheb Tsjechie ingegaan, maar hebben het niet meer echt bezocht tot de zomer van 2004.
Onze vorige zomervakantie brachten we in de omgeving van Cheb door, het zogenaamde Egerland. We hadden ditmaal een huisje gehuurd in de omgeving van Chodova, dat is net bij Mahring de grens over. Dat is de volgende grenspost zuidelijker dan Waldsassen. Een zeer fraaie bosrijke omgeving. We hebben ook nu weer Cheb uitvoerig bezocht (foto’s in de fotogalerij) Cheb is niet zo’n grote stad met een prachtig plein, het is na de tweede wereldoorlog grondig gerestaureerd, de Duitse benaming voor Cheb is Eger, genoemd naar de rivier waaraan het ligt. Na de oorlog werden de Duitsers, die een groot deel van de bevolking van de stad uitmaakten, verdreven. Vanaf toen heet het Cheb. Het stadscentrum heeft nog steeds een Duits karakter, vakwerkhuizen met hoge zolders voor het bewaren van de handelswaar. Spalicek is een blok van 11 van dit soort huizen, op de markt in het oude centrum.. (zie fotogalerij) Verder vinden we in Cheb in een prachtige Rococo stijl het raadhuis dat in 1820 is gebouwd door de Italiaanse architect Alliprandi. En twee kerken mogen we niet overslaan De St. Batholomeuskerk en de aartsbisschoppelijke St. Nicolaaskerk. Mocht u nog tijd overhebben, bezoek dan de overblijfselen van de burcht van Barbarossa, veel is er niet van over, maar de restanten zijn nog altijd de moeite waard. Cheb heeft ook een grote Hypernova, welke middels bordjes goed staat aangegeven. Als u vanuit Waldsassen de grens overgaat komt u ook voorbij een van de grootste Asia-markten van Tsjechie, het is maar dat u het weet, u kunt hier blijkbaar van alle soorten “merk”artikelen kopen voor een betrekkelijk laag prijsje, tenminste het is maar dat je geloofd dat je merk-artikelen koopt. Mij trekt dit totaal niet, toch wil ik het even melden.
Als je toch op die weg rijdt kun je achter de Asia-markt langs naar Hroznatov dat is ook richting Jesinice meer, hier treft u veel Nederlanders, het is een prachtige omgeving. Wij bezochten hier de Kerk Maria Loreto, een project dat de restauratie verzorgde vanuit de buurplaats Waldsassen.(Dld) In de jaren 90 nog een vervallen puinhoop, waarbij men dacht dat het a. niet te restaureren was en b. men er nooit geld voor bij elkaar zou krijgen. Als je nu kijkt kunt u concluderen dat het project uitstekend voor elkaar is gekomen. (foto’s fotogalerij)
Van hieruit zijn er diverse wandelingen mogelijk over de grens, sinds mei 1994 kun je vrij over de grens bewegen, mits je als voetganger gaat, de meeste routes voeren idd naar Waldsassen, waarbij te vermelden valt dat dit een prachtige plaats is.
Uitstekend kan men eten bij Pergola, dit restaurant ligt zo’n 500 meter van de kerk Maria Loreto, het is gedurende de zomerperiode wel een Nederlandse kolonie die hier iedere avond neerstrijkt. Maar het eten is dan ook geweldig en de bediening is vriendelijk.
Afgelopen zomer gaven geen van de grensposten enig probleem zowel bij Mahring als Waldsassen alsmede Schnirding kon je zo doorrijden.

Vanuit deze omgeving zijn er vele dagtrips te ondernemen. Frantiskovy Lazne hebben we ook weer eens met een bezoek vereerd en gezien dat in de 13 jaar dat we daar niet meer waren geweest de boel behoorlijk is opgeknapt, zelfs de bewuste camping aan het water is weg. Tenminste is geen camping meer de restanten liggen er nog. Dit Kuuroord heeft echt een ware metamorfose ondergaan en is beslist de moeite waard om te bezoeken. Uiteraard hebben we ook de trip gemaakt naar KarlovyVary en Marianske Lazne (foto’s Fotogalerij) hieraan besteed ik nog een keer apart aandacht.

Verder voor kinderen zeer interessant Kinzvart gelegen aan de weg van Cheb naar Marianske Lazne, links van de weg af treft u het slot van Metternich aan, een prachtige omgeving met een uitstekend restaurant,met helaas een wat onvriendelijke bediening. Verder was er in de periode dat wij er waren een riddershow en roofvogelshow.

In Chodova gingen we een paar keer echt lekker Tsjechisch eten in de grot bij de Chodovar bierbrouwerij.

De omgeving die ik nu geschetst heb kent op het grensgebied met Duitsland, veel mooie wandelroutes, waarvan wij er enkele hebben gelopen, ook het Duits gedeelte zoals Waldsassen en Tirschenreut kent vele prachtige bezienswaardigheden. Wij zijn hier nog niet klaar en gaan dit jaar weer 10 dagen terug naar deze omgeving.
 
wij zijn afgelopen zomer ook in de buurt geweest en zijn langs camping amerika gereden,dat inderdaad dicht was en verder op ligt nog een camping.hier hebben we een paar nachten gestaan,een goede doortrekcamping maar wel behoorlijk duur,er kwamen elke dag wel mensen met caravans kijken die meteen weer weggingen vanwege de prijs.
 
E

evamadou

Guest
Hallo,

Wij gaan ook naar Tsjechië op vakantie. Voor het eerst met kind. Ik zou graag willen weten wat er zoal voor kinderen te doen is. Wij zitten in de buurt van Cheb.

groetjes
Eva-Madou
 
Welkom Eva-Madou
Ik raad je aan de zoek functie te gebruiken, er zijn zat onderwerpen te vinden over Cheb, campings en kinderen.
Maar ja er is nog zo weinig tijd tot de vakantie hè;)
 
E

evamadou

Guest
Bedankt voor je tip, over Cheb is heel veel te vinden, maar voor kinderen en Cheb samen is er geen link. Ik ga even kijken op de sites die Sandra geeft.

wel bedankt!!
 
Cheb heeft weer Duitse vrienden

Bron: De Volkskrant - 15 februari 2008

Decennialang was de Tsjechische grensstad Cheb afgesloten van zijn Duitse buren. Nell Westerlaken ziet een oude vriendschap weer opbloeien.

Jana spreekt Duits als een scholier op een mondeling examen: langzaam, in weloverdachte volzinnen. ‘Europa’, zegt ze, ‘ist mein Zuhause. Meine Heimat.’ Ze glundert, de 27-jarige studente journalistiek uit Cheb, ze is trots op haar Duits. En trots op Europa. ‘Vroeger woonden we in een vergeten hoek van Tsjechië, maar sinds de Wende ligt Cheb weer in het midden van het continent. Onlangs was ik in slaap gevallen in de trein vanuit Praag. Ik werd pas wakker in Duitsland. Moet je nagaan: vroeger zou je dan een heel, heel groot probleem hebben gehad met de grenswacht.’

Al was Jana Kofránková pas tien jaar toen het IJzeren Gordijn werd neergehaald, ze herinnert zich de hermetisch gesloten grenzen en de schrale etalages in haar geboorteplaats aan de grens met Beieren, ze weet nog dat er geen landgenoten maar ijzige grenswachten uit Rusland bij Cheb waren gestationeerd; de van oudsher op Duitsland georiënteerde grensstad werd met wantrouwen bekeken door de politbureaus.

Nu is ze lid van de Tsjechisch-Duitse vereniging, een club die het hervonden nabuurschap viert met culturele avondjes. Cheb, een stadje met 40 duizend inwoners, mag ook weer bij zijn Duitse naam worden genoemd: Eger. Het staat op alle toeristenbrochures en ansichtkaarten: Cheb/Eger – en wie argeloos belandt op het grote stadsplein, waant zich in een popperige Zuid-Duits toeristenstad; pronkhuizen in alle kleuren uit de ijscowinkel: vanillegeel, framboosroze, chocoladebruin, pistache en het donkerrood van rijpe kersen. De vuiligheid is grondig weggepoetst, de huizen weerspiegelen hun 18de en 19de eeuwse glorie weer; ze waren ooit de trots van kooplieden, patriciërs en een burgerij in goeden doen. Een neogotische dakgevel grenst aan een nuffige rococomuur, een barok pand moet buurman zeggen tegen een vakwerkhuis. Over de kasseien zoeven kleine glimmende Volkswagens en middenklasse-Skoda’s (sinds 1990 ook van Volkswagen). Het plein is de trots van Cheb.

Maar op het voormalige postkantoor, op een hoek van de markt, hangt een spandoek met het woord Pronájem, te huur. Het bungelt aan de opgeschilderde gevel; drie verdiepingen stoere neo-renaissance in pistachegroen. Je zou in dit gebouw een deftig museum verwachten. Of ten minste een bordje aan de muur met de tekst: Goethe was here. In dit pand logeerde Johann Wolfgang tijdens zijn bezoeken aan Cheb. Aan het begin van de 19de eeuw had hij vrienden gemaakt in de stad, onder anderen met burgemeester Grüner met wie hij lange gesprekken voerde.

Grüners huis ligt een paar meter verderop en herbergt nu het toeristenbureau. Waarover spraken zij achter die sierlijke boogramen? Cheb lag volgens toenmalige geografische berekeningen vrijwel letterlijk midden in Europa, de provincie Bohemen was in trek bij de Europese adel vanwege haar kuuroorden, er was volop handel met Beieren en Oostenrijk. Het moet raar zijn gelopen, willen ze het níet hebben gehad over Europa. Goethe, verdediger van vrije handel en vrije culturele uitwisseling tussen de Europese volkeren, wordt wel beschouwd als een vroege pleitbezorger van economische eenwording.

Maar dat spandoek, dat Pronájem, vertelt niet veel goeds over de economische ontwikkeling van Cheb. ‘De gemeente zoekt investeerders die in dat pand een hotel willen vestigen dat groot genoeg is voor congressen’, zegt Renata Lammelová, vertaalster en stadsgids, ‘een luxe hotel met meer dan vijftig kamers’. De Duitsers durven het niet aan – waarschijnlijk vinden ze de Tsjechische kroon inmiddels te duur – en de Russen ‘hebben nooit veel belangstelling gehad voor ons’.
Om dat laatste zijn ze niet rouwig in Cheb, ze hebben genoeg te stellen gehad met de Russen. De Russen steken hun nieuwe geld liever in een van de mondaine kuursteden in de buurt: Franzensbad, Marienbad en Karlsbad. Al met al kan het dus nog wel even duren voordat het slaperige grensstadje is omgetoverd tot een interconferentieoord van internationale allure.

Niet ver van het centrale stadsplein – je hoeft de straat maar uit te lopen – ligt een restant van het oude Oost-Europa. Woonblokken met rottende kozijnen en grauwe bladdermuren, in de etalages goedkoop textiel, nog goedkopere drank, en sigaretten voor een euro per pakje. Achter afgeplakte ramen kun je ruleta spelen en de smoezelige hotels dragen namen als Rio of Eros. Uit een café zonder naam wankelt een dronkelap naar buiten. Zigeunerkinderen spelen op straat.
‘De zigeuners kwamen hier na de oorlog’, vertelt Renate. ‘Cheb, of Eger, was in meerderheid Duitstalig en werd door Hitler bij het Groot-Duitse rijk getrokken, etnische Tsjechen werden verjaagd. Na de oorlog werd de Duitse bevolking op haar beurt verjaagd en de vrijgekomen huizen werden toegewezen aan mensen uit alle delen van Oost-Europa.’

Kort na de Wende kwamen de Beierse buren de markt afgrazen naar voordeeltjes en koopjes. Cheb dreigde een van die rotte plekken te worden in het herenigde Europa, een centrum van goedkoopte, smokkel en prostitutie, ook door kinderen. ‘Door een gezamenlijke Duits-Tsjechische aanpak worden de uitwassen teruggedrongen. Het is al veel minder dan vroeger.’

Zo vervallen als de zuidkant van het stadscentrum is, zo keurig op orde is het park aan de rivier de Ohre, aan de noordwestzijde: het gras getrimd, de paden aangeharkt, dus – denken we heimelijk – kan het niet niet lang meer duren of ook hier zullen we het nieuwe Europese geld wel tegenkomen. We wandelen langs de wand van de romaanse burcht die tientallen meters oprijst, we lopen door een laantje met geknotte populieren, langs moderne beeldhouwwerken, en opeens zien we een bekend landmark. Het lijkt wel… het ís een ANWB-paddestoel. Praag 200 km wijst een pijl, Rheden 690. Rheden? De Gelderse gemeente blijkt een stedenband te onderhouden met Cheb. De paden zijn een erfenis van de grenzenloze Gartenschau, een internationaal evenement dat hier in 2006 met EU-geld werd georganiseerd. De wandelaars en hondenuitlaters zijn er goed mee.

Aan deze kant gunt Cheb je een blik op zijn roemruchte ridderverleden. De stad speelde een voorname rol in de 15de eeuwse hussietenoorlogen, en toen twee eeuwen later de Dertigjarige Oorlog uitbrak waarbij half Europa betrokken raakte, werd in Cheb de beruchte veldheer Albrecht von Wallenstein vermoord. Ze hebben in Cheb een half streekmuseum aan hem gewijd. Zijn strijdros werd opgezet en staat er met tuigage en al te kijk.

De silhouetten van kerken en kloostertjes – romaans, gotisch, barok – tekenen zich monumentaal af tegen de strakke hemel. Maar de historische skyline zal een kleine verandering ondergaan als het ligt aan de bewoners van Cheb. Er moet nog een historisch vlekje worden weggewerkt, óók al in het kader van de nieuw verworven Europese vriendschap. De Nicolaaskerk, de grootste kerk van de stad, verloor beide torens in de oorlog. ‘We willen ze laten herbouwen’, zegt Günther Juba, de goedmoedige Beierse initiatiefnemer van de Tsjechisch-Duitse Vereniging, ‘we organiseren benefietconcerten en andere activiteiten om geld in te zamelen. Na de Wende kwamen de Duitsers hier om datgene wat er was, goedkoop weg te halen.’ Het is nu tijd voor ‘positieve actie’ vanuit de burgers, zegt hij, want ‘sind wir nicht allen Europäer?!’

Doen en Laten:

Reizen
Cheb is in een uurtje of twee met de auto te bereiken vanuit Praag, via een nieuwe snelweg. Let op: voor snelwegen moet elke auto een tolvignet hebben. De vignetten zijn te koop bij de ANWB, aan de grens en bij elk Tsjechisch benzinestation. Ze zijn minimaal zeven dagen geldig. Bij huurauto’s is het vignet soms inclusief; vraag dit na bij de verhuurder. Komend vanuit Duitsland (Bamberg, Bayreuth) is Cheb een mooi begin van een vakantie in Tsjechië. Vanuit Praag gaat er een rechtstreekse trein naar Cheb, via Pilzen.

Museum bezoeken
Het streekmuseum is gevestigd in een monumentaal pand aan de korte kant van het stadsplein (aan de Krale Jiriho z Podebrad 3). Leuk museum: de geschiedenis van de stad aan de hand van allerlei (kunst)voorwerpen die zijn opgesteld in wat oorspronkelijk een patriciërshuis was. Ook recente geschiedenis: in een ‘stijlkamer’ worden de geneugten van het communistische paradijs weergegeven. Vader ligt op de bank de Pravda te lezen, moeder doet de vaat. www.muzeumcheb.cz

Slapen
Aan het plein liggen enkele hotels, waarvan Barbarossa de meest luxe is. De prijzen zijn bescheiden: 1350-1800 kronen voor een tweepersoonskamer, dat is meteen het duurste wat je krijgen kunt in Cheb. Eén euro is ongeveer 25 kronen. Parkeren op het hotelterrein is gratis. De ingang zit in een zijstraatje: Jatecni 7. 00.420.354.423.446. www.hotel-barbarossa.cz. Kampeerders kunnen terecht bij Camp Karel, (00.420.354.430.309) waar ook bungalows worden verhuurd.

De paden op
Het zachtglooiende natuurgebied rondom Cheb is heel geschikt om te fietsen en te wandelen. Onder meer hier verzamelde Goethe mineralen – zijn collectie is ondergebracht in Karlsbad. Bij de VVV op het plein weten ze alles van de fiets- en wandelpaden, er zijn routes uitgezet. Ook paardrijden is mogelijk . Tourist info: Krale Jiriho z Pod 33, tel: 00.420.354.440.302. www.mestocheb.cz.

5 x Eten en Drinken

1. Café Bartholomeus aan het plein - links naast het voormalige postkantoor op de hoek - is een levendige tent die zelfs op maandagmiddag bomvol zit. Huiskamerachtig ingericht, niet te onderscheiden van gelijksoortige cafés in West-Europa, wat betekent dat ze er goede cappuccino en latte hebben en een heleboel smaken thee. In de zomer is het historische stadsplein het terras. Krále Jiího z Podebrad 37. www.bartholomeus.cz.

2. Restaurant Waldstein een paar deuren verderop naar links, heeft een interieur dat hip was in de jaren vijftig: ouderwets behangetje en helder verlicht. Hier kom je voor een degelijk bord warm eten. Keurig verzorgd met alles erop en eraan. Probeer absoluut de smeuiige zuurkool.

3. Hotel Barbarossa heeft een restaurant in de wintertuin. Goede, grote salades. De barman shaket cocktails op verzoek. De ingang is in een zijstraatje van het stadplein.

4. Bistro Ha Long zit schuin tegenover de ingang van hotel Barbarossa aan de Jatecni. Ten overvloede staat er op de deur: Speciality Asijske Kuchyne (Aziatische keuken). 10 procent van Chebs bevolking is van Vietnamese afkomst. De (Noord-)Vietnamezen werden voor de Wende binnengehaald als communistische kameraden. Na de Wende kwamen veel Vietnamezen uit de voormalige DDR naar Tsjechië, vanwege discriminatie. De braadworsten die op straat worden verkocht moeten tegenwoordig concurreren met loempia's.

5. Kapucin aan de Zidovska is een van die troosteloze cafés waar ze nog niet weten dat het IJzeren Gordijn is gevallen. Vaste klanten aan de toog houden zichzelf in evenwicht door hun glas bier te omklemmen. Toch even gaan kijken om te ervaren hoe het was, damals.
Cheb heeft meerdere cafés van dit type. Pluspunt: de pils is spotgoedkoop, dit bier werd hier niet ver vandaan ‘uitgevonden’, in Pilzen.
 
Late reaktie, maar ik zie dit topic nu pas. En aangezien ik afgelopen zomer in Cheb ben geweest, snap ik nu beter waarover het gaat.
Mooi artikel vol wetenswaardigheden over een mooi stadje! :top:
 

Fredsr

Ex Lid
Mikolaus Kostel

De torens op de Mikalaus Kostel zijn vernieuwd. Maar niet door toedoen van de Tsjechische-Duitse vereniging, o.l.v. de heer Gunther Juba. Dat geld is bijeengebracht door Tsjechische bedrijven en Tsjechische burgers. Alle sponsors kunt u vinden op de website van cheb. Sadny nemcy.
 
Bovenaan