Challenge: Groen ontwerp nieuwe woonwijk met stadskas

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Helemaal uit Praag voor start Green Student Challenge
Veel studenten waren afgekomen op de officiële aftrap van de Green Student Challenge. Maar niemand had zo ver gereisd als Lucie Dudakova. De Tsjechische boekte speciaal een ticket om bij de opening te zijn.

80942244-8db8-4df1-bffa-97b195d97151_Green%20Student%20Challenge%20-%20Lucie%20Dudekova_86c3e017_290x386.jpg


Dudakova, deze zomer afgestudeerd aan de Czech University of Life Sciences in Praag, zit in een van de 23 teams die mee doen aan de Wageningse Student Challenge. De teams moeten in een van de torens van de voormalige Bijlmerbajes de stadskas van de toekomst ontwerpen.

Dudakova landde gisteren op Schiphol en vertrekt morgen weer. 'De rest van mijn team, we zijn met z'n achttienen, had examens en was te druk', aldus Dudakova. 'Ik kon gelukkig vrij krijgen van mijn werk om hier bij te zijn. De universiteit heeft mijn ticket betaald.'

Welkomstwoord
De officiële aftrap bestond uit een welkomstwoord van Onderwijsdirecteur Arnold Bregt en rector magnificus Arthur Mol en een presentatie van architect Eric Frijters van FABRICations, het architectenbureau dat de ontwikkeling van het Bajes Kwartier op zich heeft genomen. Hij vertelde zijn publiek over de woonwijken van de toekomst, die volgens hem duurzaam en circulair zullen zijn. 'Zeer verhelderend', aldus Dudakova. 'Hij liet een heel nieuw perspectief zien op de huidige architectuur van woonwijken die we zeker gaan gebruiken in ons ontwerp van de stadskas van de toekomst.'

Dudakova heeft een tijdje in Wageningen gestudeerd en logeert nu bij oud-studiegenoten. Ze hoopt voor haar vertrek nog een kijkje te kunnen nemen bij de oude Bijlmerbajes. De 'Ultimate Urban Greenhouse' die de studenten gaan ontwerpen, zou op deze locatie moeten komen. 'Ik had ook gehoopt kennis te kunnen maken met de andere teams, maar daar is geloof ik geen tijd voor ingeruimd. Hopelijk kan dit in een later stadium nog.'

Naast Dudakova en de WUR-teams waren er ook studenten van het team van TU Twente en het gecombineerde team van de TU Delft, Leiden en Utrecht aanwezig.

Lees meer:
Bron: resource.wur.nl
 
Bovenaan