CEZ: stroom afsluiten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het gaat om een hele oude bouwval die gesloopt moet worden. Er loop nog een stroomkabel van een stroompaal over de weg het huis in, en die hangt daar half uit de muur met de spanning er nog op (levensgevaarlijk, maar dat terzijde).
De grond waarop dat huis staat is 2 jaar geleden aangekocht en dat huis moet er dus af.

Nu mijn vraag:
Heeft hier iemand ervaring mee?
CEZ loopt al een jaar te kloten. Mails waarop niet gereageerd wordt, een verkeerd contract sturen voor verplaatsen in plaats van weghalen etc etc.
Nu sturen ze weer een "contract" met een kostenplaatje van 25.000 kronen voor alleen maar een kabel uit het huis trekken en de spanning eraf halen. Dat zouden ze toch gratis moeten doen? Of is dat te kort door de bocht ?
 
Ik heb geen ervaring met het verwijderen van de aansluiting. Wel heeft de energiemaatschappij de aanvoerdraden naar mijn huis een keer opnieuw geïsoleerd.
Volgens mij zijn de kabels tot de hoofdzekering voor kosten van CEZ.
Dus in dit geval is het voor kosten van de eigenaar.
Ikzelf zou wachten tot een aankondiging dat de stroom wordt onderbroken voor een paar uur (gebeurt hier 4x per jaar als ze iets moeten repareren) en dan, na meten of de stroom echt weg is, de kabel verwijderen en geïsoleerd achterlaten op de paal. Misschien als het een wat nieuwer systeem is, zit er zelfs een schakelaar met zekeringen op de paal.
Lijkt mij de goedkoopste oplossing, maar misschien niet de meest legale. :stout:
 
niet duidelijk is waarvandaan de kabel loopt ,en van wie die is ?
wil ik hier de boel tijdelijk afgesloten hebben ,gebeurt dat vrijwel direct.
(reparatie onderhoud etc. al gaat her wel om wat grotere installaties.)
De locale elektricien met connectie cez zal dit in 5 minuten geregeld hebben.
 
"Er loop nog een stroomkabel van een stroompaal over de weg het huis in" schrijft feertje22

Ik zie dit hier overal en dat gedeelte is van CEZ
Ook ik denk dat het niet veel werk is, maar ze moeten wel in de hele wijk de stroom uitschakelen (als er geen kast met schakelaar op de paal zit) om het te doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
niet duidelijk is waarvandaan de kabel loopt ,en van wie die is ?

Dat eerste is wel duidelijk. Aan de overkant van de weg loopt de electra en van een paal daarvan loopt een kabel naar de andere kant van de weg het huis in. Er is al een vergunning afgegeven voor de sloop van dat huis maar dan moet eerst die kabel weg.
Ik had ze ook het voorstel van Na okne al voorgelegd. Trek die kabel eruit, maak een foto en zeg tegen CEZ dat ze als de wiedeweerga iets aan die gevaarlijke situatie doen en haal de spanning eraf.
https://www.tsjechie.net/forum/members/na-okně-seděla-kočka.20610/
 
Ok duidelijk ,hier gaat het net iets anders.
Maar goed ,mijn les was zoek die persoon die direct contact heeft cez distributie .
Ieder andere communicatie/afdeling is zinloos ,aangezien ze zo groot zijn en alleen de daadwerkelijke verantwoordelijke er iets aan kan doen. Anders wordt je gewoon genegeerd in de bureaucratische papiermolen.
noteer het nr van de dichtstbijzijnde trafo voor communicatie.
En bel een paar installatie firma s die 22kv hoogspanning trafo s doen in jouw buurt.
Zelf aan de kabel morren lijkt me niet alleen gevaarlijk(aangezien dit niet gezekerd is !)maar ook juridisch lijkt me dit een groot risico.......
bellen bellen en bellen.
ps de burgemeester lijkt me ook een goede eerste stap. als het een klein dorpje is waar iedereen elkaar kent.
 
update:

Inderdaad gemaild wordt met CEZ distribuce. Maakt verder niet uit, want ze antwoorden gewoon niet.
Men heeft het al op stadhuis gevraagd, maar die zeggen dat CEZ een onmogelijke instantie is. Ze hebben de plaatselijke elektricien gevraagd, want hij werkt voor de gemeente aan de hoogspanningskabels. Maar die kreeg geen toestemming van CEZ.
Om te huilen toch?
 
update:

Inderdaad gemaild wordt met CEZ distribuce. Maakt verder niet uit, want ze antwoorden gewoon niet.
Men heeft het al op stadhuis gevraagd, maar die zeggen dat CEZ een onmogelijke instantie is. Ze hebben de plaatselijke elektricien gevraagd, want hij werkt voor de gemeente aan de hoogspanningskabels. Maar die kreeg geen toestemming van CEZ.
Om te huilen toch?
had ik hier in het begin ,ook een boel gehuild en geschreeuwd , en toen weer gehuild.
totdat je de juiste persoon had ,dan kon alles .......
de belastingdienst is een engel vergeleken met cez.
misschien er persoonlijk naar toe gaan ??
 
Maar bij een kortsluiting is wel gelijk de stroom eraf. :stout: Want ergens gaat er toch een stop uit. Maar niet doen, anders gaat misschien je eigen stop eruit. :sterretjes:

Als je de hoofzekeringkast aan de kabel laat zitten, is er denk ik niets aan de hand (als je weet wat je doet en de kabels geïsoleerd zijn).
Altijd moeilijk uit te leggen in jip en janneke taal , maar omdat het om de veiligheid gaat doe ik nog een poging.
Een zekering brand door bij een minimale stroom. bij een hoogspanningsmast gaat dit om hoge stromen ampere, bij zekeringen in de verdeelkast weet je ook vaak niet of er mee gemorreld is.
indien de kabel dunner is of oud, kan het gebeuren dat de zekering niet doorbrand ,dan krijg je dus een lange steekvlam of een hele goede verwarmings- kabel. Beetje vochtig/nat kleine beschadiging aan de kabel en je bent meteen een engeltje die rondvliegt.
Ik heb in Brno gezien wat er gebeurt als je een dikke stroom kabel doorslijpt ,waarvan ze er zeker van waren dat er geen spanning op stond.. 1 meter steekvlam mooi vuurwerk ,minder leuk voor de man.
En als laatste, vaak gebeurt het dat de (Ik) kortsluiting stroom ook andere zekeringen in het net uitschakelt.
Dus het dorp/ straat zonder stroom in de winter.
De tekst als je weet wat je doet ,wil dus zeggen afblijven je weet dus niet wat je doet.
Mijn advies de installateur die voor het dorp ook de hoogspanning doet ,moet een aanvraag indienen voor kort durende afsluiting van cez. Beetje geduld en Tsjechisch praten.
Veel geduld hebben en doorzettingsvermogen .
 
Bovenaan