Cesky Krumlov en omstreken

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dit jaar gaan we voor de tweede keer naar Tsjechie. Vorig jaar zijn we 4 dagen in Doksy geweest in Hotel Grand. Ook zijn we een dag in Praag geweest.
Theresienstadt zijn we ook nog geweest en we zijn richting het Reuzengebergte gegaan en daar was het wederom fantastisch.

Dus daarom gaan we dit jaar weer richting Tsjechie en nu gaan we eerst naar Cesky krumlov, daar hebben we voor de eerste 4 nachten een hotel geboekt. En als we daar zijn kijken we wel verder wat we verder gaan doen en waar we nog terecht komen.

Als er nog mensen zijn die tips hebben waar we verder nog naar toe kunnen graag zijn die altijd welkom.

Groetjes Christa
 
Wij gaan 2 weken en we houden veel van wandelen en kastelen ed bekijken vinden we ook heel erg leuk.
De bedoeling is om na Cesky Krumlov verder door te reizen richting Moravie maar misschien vinden we het in zuid-bohemen wel zo mooi dat we helemaal niet meer verder hoeven.
Dat is een voordeel van hotels enz dan kan je zelf bekijken waar je naar toe gaat.
Ben al op internet aan het snuffelen of we nog iets moois kunnen vinden.
Misschien weet jij iets?

groetjes Christa
 
Hoi Christa, Wij zijn vorig jaar alleen in Zuid Bohemen gebleven. Er is erg veel te zien. Wij hebben er gigantisch genoten. Al die meren, kastelen en ruïnes. En Praag kun je nog een dag met de trein doen. Er zijn meerdere mooie steden rondom Ceský Kromlov, zoals Ceské Budéjovice, Jindřichuv Hradec en Treboň.
 
Nou Christa, zal ik je 'n beetje op weg helpen, althans 'n poging doen? , want aan die Maria daar heb je ook niets aan;)

Jullie zijn 3 dagen in Cesky Krumlov, ik zou zeggen, ga overdag juist iets bekijken in de omgeving, want cesky Krumlov is overdag best druk, en dan is het juist fijner om er s'avonds juist rond te kijken, alleen het kasteel daar moet je natuurlijk wel overdag naar toe, maar de winkeltjes en zo zijn best wel lang open.

Jullie houden van wandelen.
Je zou er aan kunnen denken om 'n stukje naar het zuiden te rijden, richting Vyssi Brod en daar naar het klooster te wandelen, of bij Kremze naar de Klet, daar kun je met 'n stoeltjeslift omhoog en dan kun je of via 'n langere rode route naar beneden, of je kunt onder de lift blijven lopen en zo weer naar beneden lopen.

Ook kun je in Cesky Krumlov, of vele andere plaatsjes aan de Vlatvou 'n kano huren, ook altijd leuk.
'n bezoek aan Hluboka nad vlatvou, Ceske Budejovice en Zlata coruna is ook zeker de moeite waard.
Dus eigenlijk zijn die 4 over nachtingen nog lang niet genoeg.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over het Lipno meer en Sumava.

Over 'n verder route heb ik ook nog wel wat ideen, maar daar kom ik later nog wel op terug.;)
 
heel mooi is het om de klet te bewandelen, ga vanaf cesky krumlov omhoog en ga via de andere route terug zodat je bij zlata koruna komt, daar kan je dan weer met de trein verder, maar let op, de trein rijdt niet zo vaak, dus misschien kan je de route beter andersom lopen. de route staat trouwens beschreven in het anwb boekje met wandelingen( een heel leuk boekje, zeker de moeite waard om te kopen)
 
Er hier kom ik nog even aan met de ruïne Dívčí Kámen (meisjessteen) .
Dit ligt bij Třisov. Een prachtige ruïne met een geweldige wandeling er naar toe.

En dan de ridderspelen bij het kasteel in Český Krumlov!
Ik heb er een aantal foto's van staan in de gallerij, ook van de ruïne.
 
Hoi Chrissie,
Wij komen al jaren in deze regio en zijn nog steeds niet uitgekeken.
*Raften op de Vltava is ook heel leuk en niet eng.
*Bij Svaty Tomas is een heel mooi uitzichtspunt bij mooi weer .
Dat is een klein stukje wandelen.
Daar staat ook een mooi gerenoveerd jachtslot waar de president regelmatig komt.
Het is nu een hotel/restaurant waar je gewoon tegen normale prijzen kint eten en drinken.Al zou je dat niet zeggen.
*als echte wandelaar mag je ook het Plechy of Plockenstein meer niet missen,trek daar maar een dagje voor uit Parkeren bij Nova Pec.
*Blansky les is heel mooi om te wandelen ,wij zien daar altijd veel wild.
* als je wilt griezelen het martelmuseum op de markt in Krumlov
* in de buurt van Krumlov is ook een mijn waar je in kunt,maar ik weet niet precies waar die is.
Fijne vakantie,ps wij willen ook nog steeds naar Moravie.

Hélène
 

slavek

Guest
Voor Zuid Bohemen is 4 dagen te weinig. Er zijn hier verschillende natuurparken (Novohradske Hory, Sumava, Blansky les) en elk park heeft iets aparts. Aan de noordkant dan het Orlik stuwmeer met kastelen Orlik, Zvikov. Verder zijn ook de stad Telc (Unesco), Trebon, Prachatice de moeite waard. Regio Zuid Moravie is vooral interessant in de regio Mikulov en dan het Lednicko Valticky areaal, stad Znojmo. 4 dagen is echt te weinig, is dan beter zich alleen op Cesky Krumlov te orienteren en een uitstapje naar het Lipno meer te doen met klooster Vyssi Brod!
 
Fietsen in omgeving Cesky Krumlov

Hallo Tsjechië-kenners.
Ik hou zelf van fietsen in heuvel/bergachtig terrein en heb vorig jaar dan ook genoten in het Reuzengebergte. Maar mijn reisgenoten nemen hun fiets alleen mee als er ook enigzins vlakke tochten te maken zijn. Kan dit in de regio Cesky Krumlov?

René.
 

Pelhřimov

Donateur
ReneTox schreef:
Ik hou zelf van fietsen in heuvel/bergachtig terrein ..... mijn reisgenoten nemen hun fiets alleen mee als er ook enigzins vlakke tochten te maken zijn. Kan dit in de regio Cesky Krumlov?
René, ik heb hier 2 fietskaarten liggen. 1 van Trebon en 1 van Jindrichov Hradec. Dit zijn de kaarten 23 en 24 uit 1998 van Shocart 1:75.000. Als je ze wilt lenen, stuur me dan even een PM.
Het is het gebied wat ten oosten ligt van Cesky Krumlov / Ceske Budejovice. Maar als je inzoomt op de kaart van www.mapy.cz kan je denk ik ook al veel zien.

groetjes

Jeanne
 
hallo

Als we bij kremze de berg de klet met de stoeltjes lift omhoog gaan
en we komen vis de rode wandel route terug waar komen we dan uit en hoe ver is dat lopen?
want we hebben er al veel over gehoord en wilde dit keer dat toch eens doen.

groetjes corina:)
 
Wij hebben er ongeveer een 30 minuten tot een uur over gedaan. Maar toen waren we ook al omhoog gelopen en kwamen er toen achter dat om 5 uur alles gesloten is boven en de lift ook. Wij konden zelfs geen ijsje meer bestellen. Wel waren ze zo vriendelijk om ongevraagd onze hond een bak water te brengen.
Als je aan de kant van de stoeltjeslift naar beneden gaat lopen, denk dan wel om goede schoeisel. Het eerste gedeelte (van boven af) is niet echt een pad maar alleen rots en steen, waartussen je je weg moet zoeken
 
hallo
goed om te weten dat alles om 5 uur dicht is
maar dan denk ik dat we dan al terug zijn bij ons vakantie huisje want wij hebben ook 2 honden bij.
en als we de klet willen lopen dan gaan ze niet mee want die vanmij wil weleens trekken en dat heb je dan echt niet nodig.

ik heb het weleens meer meegemaakt dat ze de hond een bak drinken geven
we waren toen op weg naar het vakantie huisje en toen we gingen eten was de hond er ook bij en kreeg toen ook drinken wel heel erg lief want zo'n beestje kan toch ook niet zonder water

als we gaan lopen en de honden zijn er bij dan nemen we een flesje water mee voor hun.

groetjes corina:)
 
Hoi allemaal,

De 1e week van November gaan we even een extra snoepweekje naar Tsjechië. Eind Mei hebben we al een heerlijke rondreis met 30 graden gemaakt door Tsjechië en Slowakije.
Echter hoe vaak ik er ook geweest ben, ik krijg er geen genoeg van.

En helaas kan het niet eerder i.v.m. vakantie van een collega. Dus moeten we de 1e week van November gaan.

We zijn van plan een week in/om Krumlov te verblijven (tips voor goede niet te dure appartementen (we willen altijd wel graag een klein keukentje) zijn altijd welkom.

Nu begreep ik dat de meeste bezienswaardigheden dicht zijn in November. Maar misschien weten jullie nog bezienswaardigheden die wel het hele jaar geopend zijn? Los van al het natuurschoon natuurlijk :-)

Ik kan al niet meer wachten eigenlijk, maar helaas, ik moet nog even gedult hebben.....

:fluit:

We zijn met z'n 2en. Heb er al een hoop gevonden op Internet, en meestal gaan we op de bonnevooi die kant op en dan zien we wel waar we terrecht komen.

Voor mij is vooral het bed erg belangrijk, soms zijn die te hard voor mij, maarja vaak blijven we ergens maar 2 hooguit 3 nachten.
Nu blijven we een week, dus ons plan was om eens rond te gaan shoppen bij alle mogelijkheden die er zijn :stout:

Maar tips zijn welkom!!
 
Bovenaan