Ceske Budejovice e.o.

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Naar aanleiding van een vraag van Miss CZ in de fotogalerij heb ik het volgende gevonden.

The ceramic pavement on square designed by architect Pavel Janák was laid between 1937 and 1939. The only reminder of the previous cobbled pavement is the so-called Erratic Boulder, which you can find several steps away from the Fountain in the direction of the Zvon (Bell) Hotel. It is one of České Budějovice’s peculiarities associated with the popular legend; apparently this was the spot of the gallows where the lives of ten young men were cut short in 1470 at the hand of the executioner for opposing the village magistrate. Whoever unconsciously crosses the Erratic Boulder after 10 o’clock at night will never find his way home again.

Das keramische Pflaster des Hauptplatzes wurde in den Jahren 1937-1939 nach einem Entwurf des Architekten Pavel Janák gelegt. Als einziges Relikt der vorherigen Pflasterung aus „Katzenköpfen“ wurde hierbei der sog. Irrstein belassen, den wir nur wenige Schritte vom Brunnen in Richtung zum Hotel Zvon (Zur Glocke) finden. Er ist eine der Budweiser Besonderheiten, an die eine bekannte Sage geknüpft ist; angeblich soll sich gerade hier die Hinrichtungsstätte befunden haben, an welcher im Jahre 1470 durch die Hand des Henkers dem Leben von zehn Burschen wegen des Widerstandes gegen den Richter ein Ende bereitet wurde. Wer angeblich unbewusst den Irrstein nach der zehnten Abendstunde überschreitet, findet nicht mehr den Weg nach Hause.

De steen staat ook op de cover van dit boek.

cb-sustam.jpg
 
hallo
ik ga eind september met 4 vrienden vissen in ceske budejovice, vissen en stappen. wie weet daar nog leuke uitgaansgelegenheden en heb je voor mij nog een paar tips om ons te vermaken?
alvast bedankt
aad
 

mulder

Geroyeerd Lid
Er is niet zover rijden van České Budějovice een prachtige ruïne. Dat is Dívčí Kámen (meisjessteen). De ruïne ligt in een prachtige natuur, met beekjes en lekker klimmen en klauteren. Echt een aanrader, bij droog weer!
het lijkt me onwijs mooi om hier heen te gaan
wij gaan 2 augustus 3 weken naar dobronice toe en nu was mijn vraag hoe ver het rijden is en in welke plaats he licht?

groeten irene
 
07-11-07_1632.jpg
Naar aanleiding van een vraag van Miss CZ in de fotogalerij heb ik het volgende gevonden.

The ceramic pavement on square .....

De steen staat ook op de cover van dit boek.
cb-sustam.jpg
In het Nederlands (uit een reisgidsje)
In het midden van het plein staat de immens grote Samson Fontein, gebouwd tussen 1721 en 1727. Vlakbij deze fontein staat de "verdwaal steen", met zegt dat wie na 9 uur 's avonds over deze steen loopt zal verdwalen in de kleine steegjes van de stad. De steen ligt op het zuidoostelijke gedeelte en is te herkennen aan een kruis.
Moet eerlijk zeggen dat ik 2x heb lopen zoeken naar deze steen, maar kon 'm niet vinden....
 
Pff, nou Geert, ik denk dat je misschien het beste eerst de zoekfunctie kunt gebruiken.
Tik even Ceske Budejovice in en je krijgt al heel wat info.
In ieder geval heel veel plezier met de voorbereiding en natuurlijk straks in Tsjechie.
 
zwembaden en goedkoop en lekker eten

ik ga binnenkort naar ceske budejovice met 4 kinderen en ik had de vraag of er ergens zwembaden in de buurt zijn en of je ergens goedkoop lekker kan eten?
 

kuurgast

Donateur
ga winkelen bij het igy centrum (het grootste winkelcentrum van zuid bohemen). het is er niet echt goedkoop, maar het is al leuk om er binnen te kijken. ga anders winkelen bij de tesco of globus.
Zondag zijn we vanuit Třeboň naar Ceske Budovice geweest om te winkelen. Het Mercury Centrum ligt dichtbij het centrum. Je hebt daar de Albert en 2 verdiepingen met diverse winkels en wat koffiebars, en een eetplein waar 2 verschillende restaurants open waren. Is zeker een aanrader op loopafstand van het centrum en het busstation is op 3e etage.

Kuurgast
 

kuurgast

Donateur
Hopsáríum České Budějovice.

hopsarium-logo.png
Vrijdag is in České Budějovice een groot indoor pretpark voor kinderen en hun ouders geopend. Er is een 8 meter hoge klimwand, ballenbak, glijbanen, skelters en veel meer in een grote overdekte en verwarmde hal van 2100 vierkante meter.
Dit is een initiatief van een echtpaar dat voor hun kind niets vond om onder alle weersomstandigheden
naartoe te gaan. Alles is toegankelijk voor kinderen én volwassenen.
Staat wel iets over op kousenvoeten betreden i.v.m. hygiëne.
Er is een klein bistro/restaurant aanwezig voor lunch en andere versnaperingen.

Openingstijden: werkdagen van 14.00 tot 19.00 uur, weekends en feestdagen van 10.00 tot 19.00 uur.

Toegangsprijzen:
kind ouder dan 2 jaar: 189 Kč
volwassenen: 129 Kč
kinderen tot 2 jaar gratis
familieticket: 590 Kč.
Op doordeweekse dagen en in het weekend van 17.00 tot 19.00 uur is er korting op de toegangsprijs.

Zie de foto's in de galerie op de website hopsarium.cz.
 
Ik lig in een deuk, Kuurgast: onze zoon (23 jr) met vrienden gaan over 2 weken weer naar Porezanky en ik zal ze eens op dit evenement wijzen!

Maar alle gekheid op een stokje: heel erg bedankt voor deze info, onze gasten zullen er blij mee zijn! Ik hoop dat ze ook folders hebben. Half december gaan we weer naar Porezanky en zullen we er eens langsgaan. Zijn er anderen die er ervaringen mee hebben?
 
hallo allemaal, we gaan 28 juli 2012 voor 2 weken naar dehtare. wie kan ons helpen aan dagen en tijden dat er in de omgeving weekmarkten, rommelmarkten en ook leuke echte tsjechische restaurantjes te vinden zijn? we houden ook van leuke winkeltjes, waar kunnen we deze vinden?
alle leuke uitstapjes zijn welkom.
ik heb zelf op internet gezocht, maar ik kan geen aanwijzingen vinden. heb wel een carboot sale gevonden in ceske budejovice op zaterdagochtend vanaf 6 uur, maar geen adres.
wie kan me helpen, alvast bedankt!
 

Ad Verschoor

Donateur
Wendy, je gaat naar een gebied met heel veel mogelijkheden. Bovendien is het er erg mooi.
Enkele suggesties van mijn kant, die een bezoek zeker waard zijn. De plaatsen Ceske Krumlov, Ceske Budejovice (beide plaatsen hebben ook leuke winkeltjes) en Prachatice. In je buurt ook Holasovice en het Windsor-kasteel in Hluboka nad Vltavou (hier is ook een aardige dierentuin). Je kunt de plaatsen zo opzoeken in de fotogalerij.
 
hallo allemaal, we gaan 28 juli 2012 voor 2 weken naar dehtare.
Hallo Wendy,

Wij gaan (ik en mijn gezin) de 21e juli ook naar Dehtare. Wij verblijven daar twee weken, dus wie weet komen wij je nog tegen. De omgeving is erg mooi, wij zijn al meerdere keren in Zuid-Bohemen geweest. Antiekwinkeltjes vind je in Ceske Budejovice en Cesky Krumlov. Iedere zaterdag vanaf 6 uur 's morgens is er in Ceske Budejovice een rommelmarkt. In Trebon, Telc en Budejovice zijn zat leuke winkeltjes te vinden. Verder kun je enorm veel kastelen en dergelijke bezoeken.

Groetjes Jolanda
 
leuke reacties, ik heb al erg veel informatie gevonden op dit forum.
ook in de topic festiviteiten, maar niet in de periode dat wij er zijn 28 juli tot 11 augustus.
het is voor ons ook niet de eerste, maar de 4 de keer dat we naar dehtare bij het meer gaan.
het is inderdaad een enorm mooi gebied, wat ad eerder schreef.
en omdat we deze keer nog meer willen ondernemen en nieuwe uitstapjes willen ontdekken, vraag ik om informatie.
ook omdat mijn ouders voor de 2 de keer meegaan en ze erg veel van markten en rommelmarkten houden.
is de markt in ceske budejovice op zaterdag makkelijk te vinden?
tips blijven welkom, iedereen bedankt.
 
Bovenaan