Ceske Budejovice e.o.

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Goeie, gezellige eet en/of drinkadresjes...

- Na Růžku, Náměstí ČSA 25, Hluboká nad Vltavou is een zeer goed restaurant in een prachtig kader alwaar je nog steeds maar 15Kč moet betalen voor 0.5l Budvar. Meer info op www.naruzku.cz

- Pension na točně, Planá 51, České Budějovice klein maar fijn, goede keuken.

- Hotel Klika, Hroznova 25, České Budějovice is een gezellig restaurantje waar de gerechten met uiterste zorg worden bereid en waar de klant nog steeds koning is. ook heel mooi gelegen vlak naast de rivier aan de buitenkant van het centrum. ook op het terras is het aangenaam verpozen. echte aanrader. meer info op www.hotelklika.cz

- Papa's Living Restaurant, Latrán 13, Český Krumlov is sinds jaren een gevestigde waarde in het mooie centrum van dit pittoreske stadje. Heel speciaal qua stijl maar voortreffelijk eten. meer info: www.papas.cz

- Pivnice Budvarka, Karla IV. 8-10, České Budějovice is de enige echte Budvar kroeg in deze stad. proef hier in de echt gezellige inrichting de ware "Budweiser" van het vat of rechtstreeks van de pijplijn komende van de brouwerij. lekkerlekker...

Dit zijn nog maar enkele van de toffe adresjes die ik persoonlijk bezoek in die buurt. maar sla zelf eens een zijweg in en probeer maar eens iets. zeker laten weten...

Tot uw dienst,

Groetjes,

Miloš
 
Het is een prachtige streek. Wat natuur betreft kan je je gading daar wel vinden…

Enkele stadjes die een bezoekje waard zijn:

TREBON: Te midden van glooiende heuvels, uitgestrekte bossen en ontelbaar veel vijvers (waar de befaamde Boheemse karper gekweekt word) ligt het middeleeuwse stadje Třeboň.
De historische stadskern staat sinds 1975 onder monumentenzorg en het unieke landschap met zo’n 270 vijvers behoort sinds 1979 tot de door UNESCO beschermde natuurgebieden.
In het centrum vooral mooie renaissance- en barokhuizen rond een prachtig hoofdplein met in het midden een mariazuil en een fontein.
Ook ligt hier de ingang naar het kasteel met zijn goed onderhouden slotpark.
In de St.-Egidiuskerk zijn enkele werken van “de meester van Wittingau” te bewonderen.
De stadsmuren zijn vrijwel intact gebleven en bezitten nog drie poorten. Parkeergelegenheid is er voldoende aan de stadsrand. De mooiste parkeerplaats ligt ter hoogte van Hotels Bohemia & Regent (pijltjes al van ver te volgen).
Een plaatsje alhier waar je zeer goed kan eten is het restaurant van Hotel Zlatá Hvězda, gelegen aan het hoofdplein. Meer info op www.zhvezda.cz

CESKY KRUMLOV: Aan weerszijden van een smalle lus in de Moldau ligt het stadje Český Krumlov.
Hier ligt het grootste kasteel van bohemen op de Praagse burcht na. De burchttoren, door velen als de mooiste kasteeltoren van europa genoemd, kijkt hoog boven de stad uit. Bij helder weer zeker eens bezoeken, het uitzicht is magistraal.
De burcht bestaat uit een beneden en bovengedeelte die verbonden worden door een 16e eeuwse (nogal winderige) brug. De bovenburcht was ooit de prachtige residentie van de kasteelheren. Bezoek zeker eens de binnenkant met zijn kostbare woon en werkvertrekken, feestzalen en kapellen. De meest speciale zaal van gans Bohemen is toch de Maskerzaal, alwaar de schilderingen tot leven willen komen.
Ook hier ligt een perfect onderhouden en zeer mooi aangelegde kasteeltuin, met zelfs een openluchttheater dat naargelang waar de scènes zich afspelen volledig kan ronddraaien.
Het oude stadscentrum (Latran) is ook erg de moeite waard om eens in rond te dwalen.
De mooiste parking vind je als je over de brug via de oude poort richting centrum rijdt, en dan aan de post (links) linksaf slaat richting pension Ve Věži en Eggenbergbrouwerij.

PRACHATICE: In een keteldal aan de voet van de 1091 meter hoge berg Libín, ligt het schilderachtige Prachatice, in de middeleeuwen vooral bekend om zijn bloeiende zouthandel.
Dat het een rijke stad was is nog volop te zien, want nergens anders zijn de patriciërshuizen aan het marktplein zo opgesmukt met sgraffito en fresco’s. De stad oogt voornamelijk uit de renaissance te komen, maar dit komt omdat een grote brand in 1507 nagenoeg alle gotische structuren heeft verwoest.
De Latijnse school aan het marktplein was ooit (in de 14e eeuw) de plaats waar Jan Hus les volgde. De St.-Jacobuskerk is binnenin heel divers van stijlen en ook een bezoekje waard. Ook hier vind je nog indrukwekkende resten van de oude stadsomwalling.
 
je kunt ook in de buurt van het lipnomeer in augustus op zaterdag en zondag een rit maken met een stoomtrein door het boheemse woud en langs het lipnomeer. Hierover vind je meer info op de stations langs het lipnomeer.
 
En als je nou gewoon is helemaal niets doet? Is heerlijk ontspannend. Lekker luieren, een stuk lopen in de natuur, biertje pakken en mensen bekijken. Als je dan terugkomt kan je zeggen: ik heb nou een supervakantie gehad. Mijn hele hoofd is leeg en mijn maagje goed gevuld. Ik wens je een zeer luie vakantie toe.
 
je hebt helemaal gelijk kukel. moet ook niet zo hard proberen alles te gaan zien wat er in de buurt te zien valt. dan ren je elke dag als een gek over heen en uiteindelijk ben je nog kapotter dan je was toen je ging. nee, ik ga het inderdaad gewoon heeeeeeel rustig aan doen, bedankt kukel!
 
Wie heeft er nog goede tips voor een restaurant waar je lekker kunt eten in de omgeving van ceske budejovice?

En is de telling in tsjechie hetzelfde als in Nederland?
Ik bedoel dat op de manier van 1 is slecht en 10 is goed.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Al surfend over het web kom ik dit hier tegen: [URL="http://www.klika-pension.cz/o_nas.html?lang=ho"]Hotel Klika[/URL]

Misschien zijn er forumleden die dit hotel restaurant kennen?

Er is alvast een niet foutloze web pagina, waaruit ik veronderstel dat het geen nederlandse uitbating is. Deze mensen verdienen het wellicht om hen eens te bezoeken en het restaurant aldus te beoordelen. De kaart ziet er wel goed uit en als je de Tsjechische versie ervan leest, komt het water je reeds in de mond. [URL="http://www.klika-pension.cz/jidelni_listek.html?lang=cz"]jidelni listek[/URL]
Er zijn vis-, vlees- en vegetarische gerechten. En er is ijs en heerlijke pannenkoeken................
 
Uit eten is in Tsjechië een meer alledaagse bezigheid dan dat het hier in Nederland is: wij gaan uit eten omdat er iets te vieren is en veel Tsjechen gaan dagelijks uit eten gewoon omdat ze honger hebben (nee, geen trek, dat heb je in tussendoortjes). Waar wij een gevulde broodtrommel meenemen krijgt de Tsjech van zijn werkgever maaltijdbonnen die in een aantal restaurants te besteden zijn.

Natuurlijk zijn er restaurants die pretenderen een betere keuken te hebben dan de alledaagse, maar ik moet helaas zeggen dat dat pretenderen in de meeste gevallen alleen terug te zien was in de ambiance en natuurlijk de prijs.

Ik eet dus het liefst waar ik tussen de middag veel mensen naar binnen zie gaan die lunchpauze hebben. Ik wou dat dat in Nederland kon, gewoon alledaags zonder poespas en pretenties ergens eten zonder dat het uit de muur moet zijn. Lekker alledaags, alle dagen lekker.

En nog een tip: eet in Tsjechië geen pizza (daar is Italië voor), het is vaak gruwelijk wat ze met die onschuldige pizza's uitgevreten hebben...
 
Ik zou zeker naar het kasteel Hluboka gaan en naar Cesky Krumlov. Lekker winkelen kun je bij Globus, in Ceske Budejovice.
Een rondvaart is ook leuk, zie je het land eens van een andere kant.
 
Hoe is het uitgaansleven in České Budějovice en Krumlov? Denk hierbij aan cafe's en discoteken.

Ik heb gehoord dat er een oud centrum is in České Budějovice, is er ook een nieuw centrum?

Bij voorbaat dank,
Egbert
 
Hallo, ben zelf verschillende keren in de Budweiser-brouwerij geweest, ook omdat je er goed kunt eten.
Ik ken verschillende restaurantjes in de stad, ééntje waar ik graag kwam ligt midden in de stad, ik ben alleen de naam even kwijt. Alles is daar ingericht zoals in de middeleeuwen, de zware tafels en stoelen, grote oven in het restaurant, harnassen in de hoek en grote stenen bierkruiken aan het plafond. Het is ook alleen maar via een doorgang te bereiken, ligt dus niet direkt aan de straat, een beetje verborgen dus. Nu wil je natuurlijk weten waar;

Als je op het grote plein in het centrum staat, daar in de hoek waar het stadhuis is, met je rug naar het stadhuis. Dan loop je onder de galerij, aan je rechterkant door, tot kort vóór de winkelpassage. Daar moet je rechts een kleine gang in die naar verschillende bedrijfjes voeren. Rechts aanhouden, hofje in en houten trap op, houten galerijtje over en dan ben je in het restaurant. Goed eten ook.

Maak vanuit dezelfde positie voor het raadhuis een kwartslag naar links, dan rechtuit van het plein af, straat oversteken en aan de linkerkant onder de galerij blijven, na ongeveer 30 tot 50 meter heb je aan je linkerhand een restaurant met een leuk terras op het binnenhof, er staat een waterput op de hof. Ook daar kun je goed eten, maar wat leuker is, daarboven bevindt zich een discotheek. Is een insidertip, dus je komt er ook zelden toeristen tegen.

Een bezoekje aan het winkelcentrum in de buurt van het station is aanteraden, je loopt van het station een klein stukje naar rechts, dan links de winkelstraat in, dan is het na een paar honderd meter aan je linkerhand.

Veel plezier:cheers:

[EDIT] Dit restaurant bestaat helaas niet meer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo, wij gaan in juli/augustus 2 weken vakantie vieren in Picina, een dorpje, ongeveer 10 km verwijderd van Ceske Budejovice. Omdat het de eerste keer is dat we in dit gebied van Tsjechië vakantie vieren, lijkt het me leuk om wat tips te krijgen van mensen al vaker in die omgeving zijn geweest. Wij hebben 3 kinderen van 12, 9 en 3 jaar.
Wij huren ons huis via happyhome (vakantiewoning ZB-530)
Familie Sinke
 
ga winkelen bij het igy centrum (het grootste winkelcentrum van zuid bohemen) het is er niet echt goedkoop, maar het is al leuk om er binnen te kijken. ga anders winkelen bij de tesco of globus. ga verder naar de zoo van hluboka en naar het kasteel. bekijk ook het centrum van cesky budejovice met de zwarte toren, het klooster en ook leuke winkeltjes en restaurantjes.
hopelijk heb ik jullie zo genoeg ideeën gegeven.
 
Bedankt voor de leuke tips die jullie tot nu toe hebben gegeven. Wanneer jullie leuke kindvriendelijke restaurantjes weten rondom Ceske Budejovice... we horen het graag!
Fam. Sinke
 
Hallo, wij gaan in juli/augustus 2 weken vakantie vieren in Picina, een dorpje, ongeveer 10 km verwijderd van Ceske Budejovice. ..... Wij huren ons huis via happyhome (vakantiewoning ZB-530)
Dit huis is van onze Tsjechische vrienden. Als het goed is ligt er een boekje/schrift met dagtripjes, etc.
Met vriendelijke groet,
Mary van der Maas
Mezilesi
 
Bovenaan