Cervena Hora, een sprookje!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zaterdag 24 november 2007

's Nachts kwart voor vier vertrekken we naar Tsjechië. Eerst gaan we Roy ophalen in Amersfoort. Tim, Mitch en ik zijn opgebleven. Ik moest nog heel wat dingen regelen en Mitch probeerde nog de kaart van Tsjechië te downloaden van internet, voor zijn TomTom. Dat is uiteindelijk niet gelukt, ook al heb ik er ruim 30 euro voor betaald. Nou ja, we hebben goede routebeschrijvingen en kaarten, dus we moeten er toch komen.

Half vijf rijden we uit Amersfoort weg in een uitgelaten stemming. Mitch rijdt voorop, want de TomTom doet het tot aan de Poolse grens. Hij heeft er meteen de vaart in. Rik zit als een prins achterin met een dvd voor zijn neus. De buurvrouw kwam deze vrijdag brengen om een weekje te lenen. De luisterboeken kunnen dus weer in de tas.

Daar gaan we...voor ik het weet rijden we in Duitsland. Het is nog donker en er is veel mist. We stoppen een paar keer in Duitsland en ik ben blij als het licht wordt.
Rond een uur of half èèn rijden we bij de Poolse grens. Dat gaat even duren. De paspoorten worden meegenomen en gecontroleerd. We staan een tijdje te wachten, maar uiteindelijk mogen we doorrijden.
Wij gaan nu voorop, want ik heb de kaarten en de route beschrijving van Polen. Het gaat meteen al mis. Er is een omleiding waardoor de routebeschrijving die ik van Hinta (medecursist Tsjechisch) heb gehad, niet meer klopt. We rijden in rondjes en komen steeds weer bij de grens uit. Ik heb er wel lol in, want voor mijn gevoel is het nog vroeg en zo zie ik ook nog wat van Polen. Maar het duurt allemaal iets te lang en we gaan de weg vragen. In een dorp zoeken we iemand die ik kan aanspreken. De koeien lopen los over de kleine weggetjes waar we over rijden. Mitch seint en stapt uit om een man de weg te vragen die bij zijn tuinhek staat. Rustig, vriendelijk en in het Engels legt de man de weg uit. Daar gaan we weer.
Toch hebben we nog meerdere malen iemand moeten aanklampen en uiteindelijk rijden we op een weg die ik herken uit èèn van de verhalen van Char.

Keboem, Keboem....Alles rammelt in en aan de auto. Vrijdag hebben we nog de uitlaat vast laten lassen en ik ben bang dat hij er nu weer onderuit komt. De weg lijkt uren te duren.

Bij de volgende stop blijkt het ruit van Mitch gebarsten te zijn, een hele streep onderaan de voorruit.
Polen duurt lang, het gaat al wat schemeren als we richting de Tsjechische grens rijden. Ik neem het stuur over als we de grens overrijden. We zijn er!
Ik ben helemaal opgewonden en voel me zo dankbaar dat ik hier ben.
Nu zijn we er bijna. Het is donker als ik door de bergen rijd, de route van Char zit in mijn hoofd. Wel is het moeilijk om me goed te oriënteren zo in het donker, maar alle dorpjes komen voorbij die op mijn briefje staan.
En dan ineens zie ik het Restaurant van Honsa en het kapelletje, we zijn er.

De kinderen staan met open mond naar het huis te kijken, dit hadden ze niet verwacht. Snel pakken we de auto uit en worden de kamers ingedeeld. Het maakt mij niet uit waar ik slaap, maar Ronald, Rik en ik hebben een mooie kamer aan de achterkant met uitzicht op de bossen.

Er wordt gebeld en de overbuurvrouw, Vera, staat voor de deur, met de sleutels. Ze wil niet binnen komen, want er is een dansavond/disco bij Honsa en haar man is er al. Vera vraagt of wij ook zin hebben om te komen.
Natuurlijk hebben we dat, we willen ook nog eten dus maken we meteen de dansavond mee. We lopen rond half acht richting restaurant. Ronald en Rik blijven thuis.
Als we binnen komen is het restaurant helemaal vol, er wordt een beetje aftastend naar ons gekeken. Vera zwaait en knikt naar ons.
Het biljart is weggehaalt en er wordt gedanst op heerlijke Tsjechische muziek.

Het eten is heerlijk, we hebben allemaal gebakken kaas met patat en groente. We zijn allemaal moe van de reis en het lange opblijven, maar de sfeer is zo gezellig, dat we nog niet weg willen.

De D.J. doet zijn best en na een paar minuten staan ook Roy en ik op de dansvloer. Tim volgt ook al snel. Jaimy en Mitch zijn verstandig en gaan terug richting bed.

Roy, Tim en ik blijven nog uren dansen bij Honsa en lopen de polonaise met de buurtbewoners door het restaurant, de hal en de straat. Er wordt niet meer aftastend gekeken, het is een vrolijke boel. Overal komt drank vandaan. Ik houd het op bier, de Becherovka's schuif ik door.
Ik heb in tijden niet zo gelachen en gedanst. Speciaal voor ons gaat "De vogeltjesdans" op. We zijn steeds een fractie te laat, want de rest van de mensen weet presies hoe het moet. Wij volgen.

Het wordt later en later....en het bier begint zijn werk te doen. Het wordt tijd dat ik naar huis ga. Roy loopt met me mee en 's nacht om half drie kruip ik in bed. Moe, maar ik had het voor geen goud willen missen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Mag ik als eerste reageren ? We vroegen ons gisteren reeds af "Waar blijft mayca ?" Het eerste deel is het lezen en herlezen waard dus we wachten op het vervolg. We zijn allen zo blij dat het jullie zo goed vergaan is mayca.
 
Ik heb zo genoten van de d.j. Op een gegeven moment ging ik vragen of hij iets wilde draaien van Jaromír Nohavica, een Tsjechische zanger. Hij schudde meteen nee. Hij had zelf een heel systeem in zijn c.d.'s. Veel later op de avond kwam ineens Jaromír voorbij.
Nee, ik weet niet of ik het voor elkaar had gekregen om de smartlappen van Char op te laten zetten. Ik denk het eerlijk gezegd niet, in ieder geval niet bij deze d.j.
 
Welkom terug Mayca. Kom maar op met al je verhalen maar gezien je eerste verhaal zal dat helemaal goedkomen.
Er zal denk wel menig verhaal geschreven worden wat weer een aardige aanslag geeft op onze lachspieren.
Dus kom op Mayca.
 
Zondag 25 november

Ik word zachtjes wakker gemaakt door Rik. Ik voel een klein katertje, maar ja, eigen schuld dikke bult. Rik zegt dat ik naar buiten moet kijken.
Ik kan mijn ogen niet geloven, dikke vlokken sneeuw dwarrelen langs het raam. Ik geloof het nog niet en spring mijn bed uit.
Ja hoor, de wereld wordt langszaam wit om ons heen. We hebben de hele reis prachtig open weer gehad en nu een witte wereld.
Snel loop ik naar beneden om het fototoestel te pakken...morgen kan het wel weer weg zijn.
Ronald is ook al beneden om het wonder te bekijken, de kachel staat aan en ruikt heerlijk.

Snel maak ik een aantal foto's vanaf de slaapkamers en de veranda.
Jaimy en Mitch komen al beneden met een muts op, ze willen zo snel mogelijk naar buiten. Jaimy zit in de hoek van de bank te genieten van de sneeuw en voelt zich helemaal thuis.
Eerst moeten er nog boodschappen gehaald worden. Tim, Mitch, Roy en Rik gaan op zoek naar een supermarkt.
Jaimy en ik dekken vast de tafel in de oergezellige keuken. Daar kunnen we lekker met z'n zevenen ontbijten. De koffie pruttelt en alles is goed.

De jongens komen terug met bergen boodschappen en jawel...een kratje Gambrinus.
Dat kratje wil ik mee naar huis nemen, maakt niet uit hoe vol of leeg hij is. Ronald pruttelt een beetje tegen, hoe kan je nou een krat mee terug nemen. Maar achter in de auto ligt nog een bedje dat ik voor Zdenek heb meegenomen van zijn zus Martina. Als dat eruit is kan het kratje er makkelijk in. Ronald geeft zich gewonnen.

We gaan ontbijten...heerlijke broodjes, Májka, toetjes etc.
Na het ontbijt gaat iedereen zich snel aankleden om de sneeuw in te gaan. Ik ben weer eens mijn handschoenen, das en muts vergeten thuis. Speciaal gekocht voor deze week. Gelukkig hebben de andere wel alles bij zich. De kinderen gaan de buurt verkennen met de auto, Ronald, Rik en ik gaan het dorpje verkennen. Achter het huis loopt het naar beneden en we proberen de berg af te dalen. Wel moeilijk in de sneeuw. Ronald loopt met Mazzel, die helemaal door het dolle is en trekt Ronald in al zijn enthousiasme de heuvel af en Ronald komt lelijk terecht in de sneeuw.
Rik en ik proberen niet te lachen...maar het lukt niet. Gelukkig valt het allemaal mee en we lopen verder richting het dorp en wandelen alle kanten op. Het is heerlijk buiten, af en toe een sneeuwbui en alles ziet er prachtig uit. Rik maakt sneeuwballen die natuurlijk in mijn nek terecht komen en Mazzel hapt de ballen uit de lucht.

Na een tijd lopen we weer richting het huis, af en toe krijgen we een groet van de buurtbewoners. Wat een leven hier, al die rust, stilte, uren zou ik zo kunnen lopen.

Maar het gaat weer schemeren en als het donker is zijn we weer thuis.
De kinderen komen een tijdje later binnen en hebben het ook heerlijk gehad. Dorpjes gevonden met leuke cafe's, een bowlingbaan en ook in de sneeuw gebanjerd. Ze zien er vrolijk en tevreden uit. Jaimy en Roy willen al niet meer terug naar huis. Dit is echt leven.

We nemen allemaal een glaasje Becherovka voordat we naar Honsa vertrekken om te eten. Rik krijgt appelsap in een klein glaasje, doet hij ook mee.

Als ik bij Honsa binnen kom zie ik aan de rechterkant de stamtafel vol zitten met mannen achter grote glazen bier. Ze grijnzen en lachen als ik binnenkom. Ik verberg mijn hoofd achter mijn muts, dan juichen en klappen ze harder. Ronald kijkt verbaast rond;"Je hebt een lekkere indruk achtergelaten!", zegt hij. De rest lacht zich rot. "Misschien vonden ze me wel heel goed dansen", probeer ik.
In ieder geval is de eerste kennismaking goed gegaan en Honsa komt zachtjes en lachend informeren of ik iets wil drinken. De hele tafel kijkt toe en ik bestel een grote Gambrinus. De mannen steken hun duim in de lucht, net zoals Honsa en hij geeft me een schouderklopje. Ik houd het netjes vanavond.

Ik heb gepaneerde champignons besteld en het smaakt goddelijk. Na nog een paar pivo's en voor de rest Becherovka, gaan we weer richting huis. Weer een gezellige avond.

De kinderen gaan nog even een rondje rijden en lopen, Mitch is de Bob.
Rik neemt een bad en ik leg al mijn kaarten, boeken etc. op tafel om te kijken wat we kunnen gaan doen.

's avonds als Rik naar bed gaat wordt Pinkeltje in Artis voorgelezen door Ronald. Het boek lag in het huisje en voor de laatste zin slaapt Rik al.

Ronald en ik nemen nog een slaapmutsje, we zijn rozig en gelukkig. De kachel brand goed en ruikt heerlijk.

Als we in bed liggen, laat ik alles nog eens voorbij komen en val tevreden in slaap.
 

Freddy2005

† In Memoriam
mayca, lief dat je ons dit alles schrijft, maar zoals anderen ook reeds schreven, wacht met de rest van de verhalen tot morgen en verder in de week. Zoals bij het eerste bericht, het is het lezen en herlezen waard. Laat ons allen maar genieten van de eerste twee afleveringen.
 
Wat een heerlijk verhaal ,Mayca

Dat je onderweg open weer hebt gehad en dan toch sneeuw.
ieder krijgt wat ie verdient, zeggen ze wel eens.

Hier bij jou ,is dat zeker van toepassing.

En Char jij nog bedankt, want zonder jou was dit verhaal er niet.

Hilde
 
Mayca, wat een ontzettend leuk verhaal. Je kan wel een boek schrijven. Als ik dit lees heb in meteen weer zin om ook te gaan. Maar ik wacht nog liever tot het voorjaar.:cheers:
 
Bovenaan