Cerny dul

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dit jaar gaan we voor de tweede keer naar Cerny Dul om te skien. De vorige keer hebben we ski's gehuurd van Karhan in Cerny Dul. Nu hebben we een huisje op het park Happy Hill. Nu vroeg ik mij af waar we het beste de ski's kunnen huren. Karhan beviel goed (en hebben ook een servicepunt op de piste :top:). Maar op het park zit ook een verhuurder. Wie heeft hier ervaring mee en weet eventueel prijzen (ik kan deze nl niet op het internet vinden).
 
Hoi Essel,

Wij zijn net terug van onze vakantie te Happy Hill.
Vorig jaar zijn we ook naar dit park gegaan en hebben beide keren de ski's gehuurd bij de verhuur naast de receptie. Ze hebben een vast tarief voor 6 dagen huur, ik dacht 1690 kronen. Wij waren met z'n vieren zo'n 225 euro kwijt (twee volwassenen ski's en twee kinderen snowboards). Prima service en ze nemen goed de tijd om te passen en de ski's af te stellen. Echt een aanrader.
Je kan ook beneden bij de piste van Cerny Dul huren, maar hier heb ik geen ervaring mee. Succes!!
 
We gaan voor het eerst op wintersport in Tsjechie, en wel in Cerny Dul. We vieren daar kerst. Ik houd continue de weerberichten in de gaten maar raak met de dag onzekerder door de hoge temperaturen. Klopt het weerbeeld met andere jaren. Mag ik op sneeuw rekenen zoals het reisbureau zei (!) Wie o wie kan mij iets vertellen?
 
Mag ik op sneeuw rekenen zoals het reisbureau zei (!)

Reisbureau's hebben geen patent op het weer, ze bepalen niet of de zon schijnt en of het sneeuwt.
Kerstmis is nog een maand weg. De mensen die daar skivoorzieningen hebben gebouwd, hebben er in elk geval vertrouwen in, dat het goed komt. Die investeren niet in gebieden waar eens in de zes jaar sneeuw ligt.
Sneeuwvaste gebieden bestaan niet, nergens, alleen sneeuwvaste hoogtes.

Voor de rest kun je niets anders doen dan het aan Sinterklaas vragen.
 
Onze gasten skiën daar ook vaak en als er geen sneeuw ligt ( het is nog maar half november ) en de temperaturen laten het toe, dan worden de sneeuwkanonnen ingezet. Dus ik zou me nu nog geen zorgen maken en gewoon genieten van de voorpret.
Ik stuur je vandaag even een privéberichtje ( conversatie ).
 
beste forumlezers,

wij gaan als gezin met 4 kinderen (3 tot 12 jr) voor het eerst op wintersport en wel bij cerny dul. kan iemand ons iets meer vertellen over de streek, over het parkje happy hill, hoe je er komt in de winter, hoe het rond de kerst is qua sneeuw, welke skipas je moet hebben (of is er ook een puntenkaart?), welke woorden tjechisch handig zijn, tips voor rijden naar en in tjsechie, waar doe je boodschappen, waar haal je tsjechische kronen, etcetc. wij zijn heel benieuwd naar verhalen van ervaringsdeskundigen!

alvast bedankt!
 

Pelhřimov

Donateur
welkom op het forum
Over wintersport kan ik je niets vertellen, maar je hebt wel winterbanden nodig.
Boodschappen kun je gewoon in de supermarkt kopen en geld kan je bij een flappentap (bank-o-mat) halen.

Kijk eens op www.mapy.cz - hier kan je heel veel info vinden

Alvast een hele fijne vakantie
 
Laatst bewerkt:
In Cerny Dul kun je leuk skieen. Is er geen echte sneeuw, dan worden de sneeuwkanonnen ingezet, als tenminste de temperaturen onder nul zijn. Houd wel in de gaten dat winterbanden verplicht zijn. Vorig jaar kon je nog puntenkaarten krijgen voor de beginnerslift. Verder kun je een skipas kopen die ook in Pen pod Snezkou geldig is. Geld kun je het beste uit de muur halen.
De tomtom stuurt je vaak via de pas bij Bily Potok, maar die is in de winter dicht. Dus de grote doorgaande weg blijven volgen.
Heb je specifieke vragen, stel ze gerust.
 

kuurgast

Donateur
...de pas bij Bily Potok, maar die is in de winter dicht. Dus de grote doorgaande weg blijven volgen...
Jan je bedoeld de route via Dresden > Weißenberg/Weissenberg > Liberec etc volgen?
Is de afslag bij Weissenberg nu duidelijker aangegeven?
Neem aan dat er aan de nieuwe rondweg om Zittau een pompstation zit waar tolvignet gekocht kan worden.
Info over skipassen etc is te vinden op skiresort.cz/en/ en er is een COOP-supermarkt in Černý Důl.
Skischool Happy Hill cerny-dul.happyhill.cz/ne/.(deze link heeft soms kuren)
 
Laatst bewerkt:
Wij rijden altijd zo (even vanaf Dresden naar lLberec): https://goo.gl/maps/RHc8H
Altijd goed door kunnen rijden op 9 en 13 in CZ, maar de weg van Löbau naar Rumburk heeft wat dorpjes en stoplichten.
We hebben de route gekozen vooral om Zittau te vermijden. Is dat tegenwoordig wel goed te doen? Via 178(de) / 35(cz).

Volgens google maps scheelt het 15-30 minuten, maar hoe is het in de praktijk? Gewoon doorrijden bij grensovergangen ?
Meestal rijden we daar rond 13:00 uur.
 
Wij gaan bij Weissenberg de weg af en dan kom je al vrij snel op de nieuwe snelweg naar Liberec. Je komt niet meer door Zittau. Elke keer als we de route rijden, is er weer een nieuw stuk snelweg geopend. Dus niet de navigatie volgen, maar op de borden letten. Niet elk navigatiesysteem kent de nieuwe stukken direct.
 
Ik ben het met Jan eens, elke keer is er weer een nieuw stuk weg open en het scheelt idd al een hoop tijd op die manier.
Wel mis ik het stukje nostalgie van die twee grenscontroles achter elkaar. :) dat had ook wel wat
De laatste keer hebben we er 10 uur over gedaan en hebben we gebruik gemaakt van de A38. Is een hele goeie route vanuit NL.
 
Wij gaan bij Weissenberg de weg af en dan kom je al vrij snel op de nieuwe snelweg naar Liberec. Je komt niet meer door Zittau. Elke keer als we de route rijden, is er weer een nieuw stuk snelweg geopend. Dus niet de navigatie volgen, maar op de borden letten. Niet elk navigatiesysteem kent de nieuwe stukken direct.
Navigatie volgen doen we sowieso niet :) maar we hebben (om afstand/tijd te zien) wel onze eigen route erin staan.
Ik zal eens kijken naar die nieuwe snelweg. Die hadden we sowieso al tot aan Löbau, maar verder nog niet omdat wij dus via Rumburk gingen.

Daarnaast, die A38 in Duitsland gebruiken wij intussen ook al een jaar of 3/4 gok ik, fijne snelweg inderdaad!
 
Bovenaan