Centrum Babylon in Liberec

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

ik ben 2 x naar babylon geweest en het is daar heel gezellig. je kan aan de kassa een pasje kopen en daarmee kan je 1 keer gratis lasergamen, 1 keer ingang tot zwembad, 1 keer toegang kermisje, bowlen en uitgebreid lopend buffet. Er is ook een groot winkelcomplex waar heel veel (dure) winkeltjes zijn (veel souvernirs). Ook zijn er allemaal spelhallen en gokkasten. Het is echt een heel mooi complex.
 

Pelhřimov

Donateur
Ik ben 1x op een regenachtige dag in de herfst in het winkelcentrum Babylon geweest en zag dat er voor het zwembad een lange rij wachtenden stond om naar binnen te gaan. Ook door de ruiten zag je dat het in het zwembad zelf zo druk was dat je 'over de hoofden kon lopen'.
Ik vond trouwens het winkelcentrum ook erg tegenvallen.
Verder hadden wij, en voor ons in de rij nog meer buitenlanders, wat problemen met de slagboom van de parkeergarage.
Het bleek dat je nl een extra kaartje krijgt uit de betaalautomaat nadat je betaald hebt.
Als je zo'n systeem als in Babylon niet gewend bent, dan ben je er niet op bedacht en neem je automatisch aan dat je inrijkaart, die je nl ook terug krijgt, tevens je uitrijkaart is. :D
Let ook goed op als je een wat grotere auto hebt, want de bochten in de parkeergarage (oude fabriekshal) zijn erg krap.
 
Pelhrimov, je hebt helemaal gelijk. Wij waren deze zomer, op een maandag dat 't weer eens de hele dag zou gaan regenen, naar Liberec/Babylon gereden. Nou, die dag konden ze bij Babylon bezuinigen op het water. Niet doordat het van boven kwam, nee, er was gewoon geen plaats meer voor het water in het zwembad. Beetje veel mensen. OK, ik had 't wel verwacht, maar toch...
Het zwembad is op zich wel bijzonder; vooral die grotten waar je doorheen kan zwemmen had ik nog nooit zo meegemaakt. De kinderen vonden het prachtig. Er waren wel nog een paar dingen die me opvielen: zo is het dak voor een zwembad erg laag; dat gaf me een opgesloten gevoel. Er is verrekte weinig toezicht; de badmeesters richten zich alleen op de echt gevaarlijke punten (de liaan, het uitstroompunt van de superglijbaan). En: ze hebben het bestaan om voor dit grootste (?) zwembad van Tsjechie 1 (één) kassa te bouwen. Wellicht bewust, want ook het aantal verkleedhokjes is beperkt. Die dag werd de toegang een poosje gesloten voor nieuwkomers - dat is wel weer positief; ze kennen hun max. Die parkeergarage is inderdaad behoorlijk rampzalig; zulke enge bochten brrr. Had net een nieuwe auto, alles is heel gebleven. Het winkelcentrum vond ik niet zo bijzonder; er zijn in Tsjechie al heel veel (te veel?) veel betere en grotere winkelcentra.
 
Kan alleen maar beamen wat bartiku en Pelhřimov schrijven. Wij waren daar15/08 na 16h. om te gaan zwemmen met de kinderen. Na 16h. is de toegangsprijs iets lager. 1 Kijkje door de vensters was voor mij voldoende om te beslissen hier zeker niet binnen te gaan. Daarna zagen we aan de kassa +/- 100 man staan en toen wist ik het wel zeker. Wat jullie schrijven over de parkeergarage is ook mijn mening. Ik moest éénmaal terug achteruit om gedraaid te geraken en al de zwarte strepen op de muren aan de hellingen vertellen genoeg.
 
2 jaar geleden mocht je niet in je nakie zwemmen :wow: en was een strakke zwembroek verplicht.
Mannen, jongens met een losse bermuda broek moesten uit het water en dan kon je eventueel bij het winkeltje naast de kassa een strakke zwembroek kopen.
 
IQ Park; een soort NeMo in Babylon - Liberec

In het verder vermaledijde Babylon complex (zie m'n vorige postings in dit topic) is het IQ park geopend. Dat is een populair-wetenschappelijk doe&experiment museum; een soort kruising tussen het NeMo in Amsterdam en het Universitair Museum in Utrecht. Tenminste, dat denk ik, want ik zal 't pas over een week meemaken als ik daar ben met kids.

Iemand al ervaring hiermee? Tsjechische vrienden waren enthousiast, al kan 't er wel druk zijn.
Mijn grootste uitdaging wordt: hoe bij Babylon te parkeren zonder die :kwaad: parkeergarage te gebruiken...
Linkie: http://www.iqpark.cz/en/

Wat gegevens:
1000m2 groot over 3 etages; thema's zijn: Mens, Milieu, Spellen en Interessante Dingen. De ontdekkings-experimenten nemen gemiddeld zo'n 5 minuten in beslag. Elke dag geopend van 10 tot 18 u. Kosten: kc 60 kinderen, kc 100 volwassenen. Begeleidende teksten in Tsjechisch en Engels. Vooral bedoeld voor kinderen in (bovenbouw) basisscholen en onderbouw van middelbare school.
 
IQ Park is leuk! We zijn er met de kinderen geweest. Eerst even door het doolhof van Babylon heenlopen, maar ze hebben het aardig bewegwijzerd dus dat was niet al te lastig. Na de entree was de eerste zaal wat schrikken: dezelfde luide muziek als in heel Babylon, dezelfde lage plafonds. Gelukkig bleek dat een klein zaaltje te zijn; daarachter en de etages daarboven is het veel aangenamer en interessanter. Altijd leuk voor de kinderen: experimenteren met waterloop; in een stromend water kan je met verschillende vormen van blokken trachten de waterloop te optimaliseren om een zo snel mogelijk draaiend schoepenrad te krijgen. Ook bij "Water" een grote pilaar van water die je als een malloot kan laten ronddraaien om zo de centrifugale krachten aan het werk te zien.

Boven nog meer leuks. Zelf vond ik erg mooi de 'parabooltelefoon'; aan de ene kant van de zaal staat een soort satellietschotel, waar je tegenaan moet praten. Je reisgenoot gaat aan de andere kant van de zaal staan, luistert bij een zelfde satellietschotel, en kan jou (op zo'n 30 meter afstand, ongeacht de opgewonden kreten van vele kinderen in de zaal) prima horen, zonder enige kabels of andere elektrische tussenkomst. Wist ik niet!

Bijna alle items hebben ook Engelse tekst, of je kan een geplastificeerde gids pakken met Engelse of Duitse uitleg. Er valt genoeg te doen; wij hebben het 3 u volgehouden. Net na de kassa staan een aantal drink- en snoepautomaten, daar mag je eten en drinken.

Beneden in de gang ook nog mooi spul: een bord van 3 bij 1 meter waar de kinderen als een soort grote meccanodoos een reuzeknikkerbaan op kunnen maken; best lastig om dat zo te doen dat de ballen er op blijven lopen. Enzovoort enzovoort. Onze jongste van 6 jaar vond het ook prachtig; een jaartje jonger zou ook kunnen. Boven de 14 jaar wordt het al wat minder denk ik, tenzij het om kinderen gaat met bovengemiddelde interesse voor natuurkunde.
Al met al een aanrader! Ik ben benieuwd naar reacties van anderen die er geweest zijn.
 
Wij verblijven momenteel in Babylon. Onze kinderen van 8 en 9 vinden IQpark leuk. Ze vonden het in Nemo en Technopolis (Belgie) ook ontzettend leuk. Het IQpark is wel kleiner dan Nemo en Technopolis.
 
Trekpleister IQ Park Liberec moet uitbreiden. De uitbreiding moet in februari klaar zijn.

Het IQpark in Liberec (Noord Tsjechië) heeft afgelopen jaar 120.000 bezoekers verwelkomd.
Die kunnen maar liefst 200 tentoonstellingen uitproberen met de kennis van school, logische nadenken of nuchter verstand.
Oftewel, vol spannende, leuke doe- en ontdekdingen, waar je je de hele dag kan vermaken. Het centrum is ook gericht op groene energie en de laatste nieuwtjes van nano technologie.
Een deel van het IQpark is Babylon centrum – een aquapark, lunapark (kermis) en hotel met een capaciteit van duizend mensen.
Babylon telt 650.000 bezoekers per jaar, waarvan veel toeristen, waaronder veel uit Duitsland, Polen, Nederland en Denemarken.
Meer info: http://www.iqpark.cz/en/

Bron : Nieuwsbrief van het Tsjechisch bureau voor toerisme
Mei 2010
 

kuurgast

Donateur
Een zogenaamde Science Learning Center zal worden gebouwd het komend najaar, direct tegenover het pretpark van Babylon. Het Centrum stelt zich ten doel te populariseren van de wetenschappen en technologie compleet met planetarium en 3D films.
De eerste bezoekers kunnen hier naar verwachting in december 2013 binnenkijken.
Zo'n zelfde soort centrum zal ook gebouwd worden in Ostrava en Brno.
Bron: denik.cz.
 

kuurgast

Donateur
Vandaag opening vernieuwde IQpark Babylon.

Het met twee extra verdiepingen uitgebreide IQpark Babylon in Liberec verwelkomde vandaag 28 maart 2011 haar eerste bezoekers.

Dit jaar is er ook een reizende tentoonstelling van het IQpark:
10/02/2011 tot 03/04/2011 - Brno
07/04/2011 tot 23/05/2011 - Usti nad Orlici
05/28/2011 tot 09/04/2011 - Lipno

Bron: ct24.cz.
 
Naast cultuur moet u ook voor vertier en amusement zeker in Tsjechië en absoluut in Liberec zijn. Hier bevindt zich met Centrum Babylon het grootste overdekte amusementspark van het land. Centrum Babylon biedt u onder meer een zwemparadijs, pretpark, bowlingbaan, wellness centrum, winkelcentrum en horecagelegenheden onder één dak.

www.centrumbabylon.cz/en/babylon/
 
Dat Babylon had ik ook gevonden, evenzo de negatieve kritieken daarop. Te druk, te duur en een parkeergarage waar je alleen met een Mini zonder schade uit kunt rijden. Dat zijn zo de kritiekpunten.
Aan de andere kant lijkt me dat wetenschapspark dat erbij zit wel erg leuk.
 
Ja, dat is in de stad zelf. Behalve het aquapark is er nog veeel veeel meer te doen. Het IQpark is erg leuk voor kids, we hebben er ook indoor "paintbal" (maar dan met laserguns) gespeeld met zijn vieren, was erg leuk etc etc.
 

kuurgast

Donateur
OKS457e4a_120055_766050.jpg


Nieuwe attractie in het IQ Park. Je kan ervaren hoe het is om in een zinkend schip (Titanic) te verblijven.
Deze ruimte kan 25 graden kantelen zodat je, onder de muzikale klanken van Celine Dion uit de film Titanic, kan proberen om te staan/lopen in de kamer. Er wordt ook een film vertoond over de zoektocht naar de Titanic.

Bron: zpravy.idnes.cz met foto's.
 
Bovenaan