Caravanstalling beginnen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo, wij wonen een beetje tussen Praag en Hradec Králové. In onze boerenschuur hebben we event. plek om caravans te stallen. Op het moment weten we niet goed wat we met alle ruimte moeten doen, we hebben zelf maar een deel nodig. Er zijn event. nog wel mannen in de regio die het leuk vinden reparatie of onderhoud te doen. Iemand interesse? Lekker makkelijk, op vakantie, vlot terug naar Nederland en volgende vakantie de caravan gewoon ophalen...
 
De opstal is uiteraard verzekerd. Maar daar vallen caravans of campers niet onder voor zover ik weet. Opstal = gebouw. Geen inhoud dus. Vandaar dat we voor het huis dus maar een inboelverzekering hebben afgesloten. Caravans en campers hebben hun eigen verzekering mag ik aannemen. Maar goed, we zijn geen verhuurbedrijf of zo. We hebben gewoon veel grond en een paar gebouwen. Voor een deel kunnen we dat benutten, voor een ander deel moeten we nog kijken wat de bestemming gaat worden. Als we er iemand mee kunnen helpen om wat te stallen, prima. Zo niet, is er vast wel een andere manier om de ruimte te gebruiken...
 
Waar het om gaat is dat je vastlegt dat de caravan niet verzekerd is als deze bij jouw gestald is.

Ik heb in Nederland ook zo een formulier moeten ondertekenen dat bij verlies door brand o.i.d. ik geen aanspraak kan maken op penningen bij de verhuurder van de stallingsruimte.
Daarbij moeten de gasflessen verwijderd zijn uit de caravan.

Dus let op wat je doet.
Stel dat de zaak verloren gaat bij brand, jij bent er niet voor verzekerd, je hebt niets geregeld, dan ben je wel aansprakelijk voor de ontstane schade aan andermans eigendommen.

Let goed op uw saeck is mijn goede, gratis, raad.
 
Tsjonge, dus zelfs als we gewoon mensen willen helpen moet het juridisch afgedekt worden... Misschien moet ik - bij interesse - de stalling van caravans en campers maar onderbrengen in mijn živnost. Dan zijn de advocaat kosten voor een huurovereenkomst naar Tsjechisch recht (en onderhoud schuur) tenminste belasting aftrekbaar :)
 
Helaas, ik heb het niet verzonnen.

Maar ik garandeer je dat, als er iets gebeurd, er altijd iemand zal zijn die je kaal plukt.

Het zij zo en gegroet.
 
Ik begrijp het. Jammer dat als je aanbiedt mensen te helpen, dat ook weer een schaduwzijde kan hebben. Maar goed, een gewaarschuwd mens telt voor 2. Dank voor je tip, ik zal het in de gaten houden. Vooralsnog ben ik eerst benieuwd of er uberhaupt belangstelling is voor stallen. Want daar zijn we nog niet achter. Daarna is het een kwestie van goed overleg lijkt me.
 
Mag ik er ook op wijzen, dat veel caravan verzekeringen, tenzij anders geregeld, geen dekking bieden bij een verblijf van de caravan in het buitenland langer dan 6 maanden.
Bij stallen in CZ en overwinteren van de caravan daar is de caravan zelf dan ook niet verzekerd.
Ook iets om rekening mee te houden als aanbieder van stallingsruimte.
Als b.v. door een accu of i.d. in de caravan kortsluiting en brand zou ontstaan kan de eigenaar van de caravan dan niet bij zijn verzekering terecht om schadevergoeding voor de eigenaar van de stalling en eventuele medestallers te regelen.
 
Tsja, als ik het zo allemaal hoor moet er a) een goede overeenkomst zijn en b) moet een geinteresseerde voor zijn/haar caravan ter plaatse verplicht een caravan verzekering regelen. Ik vraag me af of stalling dan nog wel zo interessant is. Willemijn heeft weliswaar een stalling gevonden, maar ik vraag me sterk af of men voor dat geld een goede faciliteit en dito contract/verzekering biedt. Dat lijkt me moeilijk. Een gebouw (aanschaf en onderhoud), juridisch advies en verzekering kosten nl. gewoon geld.
Voor wat betreft verzekeringen ben ik in dit land niet zo blij. Er lijkt sprake te zijn van kartelvorming, waardoor verzekeringen in vergelijking duurder zijn als in NL. Voorbeeld: Voor mijn bedrijfsauto ben ik momenteel 30% duurder uit als in NL. De max. no claim korting is hier iets van 15%, terwijl ik in NL een veel hogere korting had.

Maar goed, alles bij elkaar zullen we op onze hoede zijn. Dat beloof ik ;)
 
Beste Nick,
- Laat al die bureaucratie: eis van "klanten" dat de gasfles(sen) niet in de caravan staan!
- Laat "" klanten" een verklaring tekenen dat jij niet aansprakelijk gesteld kan worden. Meestal is een (all-risk)verzekering in het spel.
Het risico ligt tenslotte bij diegene die het gemakkelijk willen hebben, toch?
Marc
 
Nick, wij hebben een caravanstalling voor plm. 20 caravans in onze schuur in nederland, en zijn alleen aansprakelijk voor schade die ontstaat bij in-en uitrijden van de caravans. Wij hebben dit haarfijn vastliggen in de huurovereenkomst. Er zijn altijd mensen die hun caravan bij mij in de schuur all-risk verzekerd willen hebben, maar dan zeg ik doodleuk "Dat kan wel, kost je 250 euro extra" Want dat kost een gemiddelde verzekering zo'n beetje? Ik vind het kortzichtig, deze denkwijze. Iedereen weet wat een verzekering kost, dat kan toch nooit met een stalling voor 140 euro per jaar?
Als je belangstelling hebt wil ik je onze overeenkomst wel toemailen, als voorbeeld. Stuur maar een PM.
 
C

cajonez

Guest
Hallo Nick,
Let op ook in tsjechie bestaan bestemmingsplannen en milieu-wetgeving, met de daaraan verbonden regels en voorschriften.
Er hoeft maar 1 buur of (eenieder) een klacht in te dienen bij de daartoe bevoegde instantie(s) en je krijgt grijze haren, je advokaat zal er een extra borrel opnemen.
Bezint eer ge begint.
 
Ja Kukel je hebt gelijk.
Wij hebben net een nieuwe caravan en dan wil je nog wel eens voorzichtig zijn. Dus de papieren nagelopen en inderdaad het contract met de stallingeigenaar is helemaal dichtgetimmerd.
Niets is verzekerd bij calamiteiten en je bent aansprakelijk te stellen als je gaspotten laat zitten.Lijkt me wel logisch.
Ook wat Keesi schrijft klopt wel. Denk goed na, wat je doet en och, soms kun je wel wat risico nemen.
 
verzekering ?

Nou nou mijn caravan is 30 jaar oud en is helemaal niet verzekerd he...
Als hij achter de auto hangt is hij daar mee verzekerd maar dan ook alleen WA..
Dus als de mijne instort door gevolg van wat dan ook.. het ik gewoon PECH...

Dus ook niet verzekerde caravans zijn er...
 
ik heb zonet met mijn verzekering gebelt mijn verzekering is de ANWB.
ik kreeg daar te horen dat mijn caravan als ik hem in het buitenland laat staan gewoon verzekert is.
er komt alleen een clausule in dat het niet geld voor storm en hagel.
maar als hij overdekt staat is dat geen probleem.
als ik zelf in het buitenland ben op vacantie ben is hij wel tegen hagel en storm verzekert.
 
Hallo allemaal,

Ik heb dit topic eens door gelezen en ben nieuwsgierig of er iemand de caravanstalling in tsjechie al gerealiseerd heeft en nu weet hoe het met alle regels en verzekeringen zit.
Wij krijgen per 1 februari 2011 ook ruimte vrij waar we een paar caravans zouden kunnen stallen.
Ben nieuwsgierig of er vraag naar is in de buurt rond trutnov- Nova Paka??

en wat betalen jullie zoal voor een stalling tegenwoordig?
De prijzen zullen vast lager liggen dan in nederland?

Krulletje... zou je mij per pm ook je huurcontract willen door mailen?? misschien hebben we er ook wat aan volgend jaar.

groetjes uit de sprookjes molen in Dolni Kalna.
 
Bovenaan