Caravan invoeren in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo Allemaal,

Wij zijn bezig om ons huis te bouwen in Zuid-Bohemen. Het is wederom nog niet helemaal rond met de vergunning maar daar zal ik het een andere keer over hebben.

Op het kavel hebben we een oude caravan neergezet die ik in Nederland heb gekocht voor slechts 250 Euro. De caravan ziet er nog goed uit ondanks zijn leeftijd van 31 jaar. Deze caravan gaat de komende jaren als bouwkeet en slaapplaats dienen in onze bouwvakanties.

Onze overbuurman, die veel voor ons regelt, vond de caravan erg mooi en wilde hem dolgraag overkopen en kon zich niet voorstellen dat je zoiets moois voor 250,- Euro kon kopen in Nederland. Het lijkt er dus op of er nauwelijks een aanbod van 2e hands caravans in Tsjechie is.

Omdat wij hem ook niet kwijt willen zolang het huis nog niet af is heb ik beloofd om iets soortgelijks te zoeken voor hem en de volgende keer (evt. in de herfst) mee te nemen.

Maar hoe zit het nu met het invoeren van een caravan? De lichtere caravans (tot 750 kg. meen ik) hoeven in Nederland geen eigen kenteken te hebben. In Tsjechie daarintegen heeft alles wat je achter een auto kan hangen een kenteken nodig, hoe klein en licht het ook is.

De caravan die ik voor hem ga kopen heeft waarschijnlijk geen eigen kenteken omdat ik geen rijbewijs heb voor de zwaardere caravans die wel een eigen kenteken moeten hebben.

Kan je een kentekenloze Nederlandse caravan in Tsjechie op kenteken zetten? Of moet ik een kentekenloze caravan eerst in Nederland op een eigen kenteken zetten voordat deze overgezet kan worden op een Tsjechisch kenteken?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!
Groet, Jeroen en Kirsten
 
Hallo Jeroen en Kirsten,

De caravan moet in iedergeval papieren hebben , zonder papieren is het niet mogelijk om de caravan op Tjechisch kenteken te zetten .
Deze ervaring heb ik met een aanhanger, deze gaat binnenkort weer rertour Nederland.

Groeten Joost en Helma
 
De caravan die ik voor hem ga kopen heeft waarschijnlijk geen eigen kenteken omdat ik geen rijbewijs heb voor de zwaardere caravans die wel een eigen kenteken moeten hebben.

Dit hoeft niet zo te zijn, Dingemans.
De regel over gewichten van auto, caravan en rijbewijs zegt niet, dat je met alleen rijbewijs B (zonder E) geen caravans of aanhangwagens mag trekken die zwaarder zijn dan 750 kg. Maar die regel zegt wel, dat, met alleen rijbewijs B, het totaal toelaatbaar gewicht van de caravan (zie kenteken caravan) kleiner moet zijn dan het ledig gewicht van de auto (zie kenteken van de auto)!

Afhankelijk van het lege gewicht van de auto kun je dus ook met een zwaardere caravan naar Tsjechië rijden.
Dit kan een deel van de beperkingen oplossen bij het vinden van een leuke oudere caravan!

Hoe je invoer van een caravan moet regelen weet ik helaas niet.
 
Wij kregen in het begin van de vakantie twee "spaanse" heren op bezoek, die heel graag ons kleine caravannetje wilden kopen om mee naar Spanje te rijden als ze hier uitgewerkt waren. Maar daar hadden we, omdat ie zo klein is, geen papieren van. Dus zij naar de politie en het was dus niet mogelijk voor hen om de caravan te kopen, want als ze daarmee door Tjechie reden, zouden ze een hele hoge boete riskeren. Buiten Tsjechie geen probleem, maar hier wel. Dus we hebben hem nu gepimpt en als een soort reclame object neergezet.....super gaaf geworden.
 
Caravan in Nederland op kenteken zetten?

Bedankt voor jullie reacties!

De caravan die ik gekocht heb staat toevallig op een eigen kenteken hoewel dit niet nodig was. De vorige eigenaar had niet goed begrepen dat de nieuwe regelgeving uit 2003 alleen voor caravans >750 kg betrof. Het kwam mij op zich wel goed uit, want ik heb geen witte kentekenplaat bij de auto.

Kennelijk is het dus mogelijk (geweest) om een oude caravan <750 kg op kenteken te zetten. Ik weet niet wat dit kost en hoe het in zijn werk gaat als je er geen papieren bij hebt. Ook moet ik dan een kentekenplaat laten maken voor slechts een of twee dagen, want in Tsjechie moet deze toch weer worden omgezet op Tsjechisch kenteken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet,
Jeroen en Kirsten
 
Voor vertrek uit Nederland moet je de caravan uitvoeren bij de RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer). Je krijgt dan exportpapieren en een exportkenteken (kosten ongeveer € 20,00).
In Tsjechië moet allereerst de caravan verzekerd worden en dan ingevoerd en gekeurd worden bij de STK (kosten ongeveer € 100,00). Ik zou je adviseren het invoeren door je buurman te laten doen, zodat de kosten voor hem zijn.
Succes ermee.

Groeten, Joost en Helma
 
Beste mensen,

Graag wil ik dit item weer nieuw leven inblazen en wel met de volgende vraag: heeft er iemand intussen al ervaring met de invoer van een oude caravan < 750 kg zonder kenteken? Bij de RDW beweren ze dat het niet verplicht is, maar ook niet mogelijk is om die in NL op kenteken te zetten. Bovendien heeft het oude caravannetje dat ik naar CZ wil brengen en op kenteken wil zetten helemaal geen papieren meer, zelfs geen aankoopbewijs. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, en ik hoop dat ze goed zijn... Het gaat om de caravan waarmee we vroeger ieder jaar met de familie op vakantie gingen, vooral naar Frankrijk (jeugdsentiment).
 
En hoe zit het met een stacaravan? Kun je die vanuit Nederland invoeren en op een stuk grond zetten (waar een woonhuis heeft gestaan). Ik zie in Tsjechie haast geen stacaravans.
 
Of je een oude caravan hebt met of zonder kenteken is niet belangrijk, je krijgt geen Tsjechie's kenteken, info bij de STK.
We hebben diverse caravans naar Tsjechie gebracht, deze staan veelal op een vaste stek, kenteken is dan overbodig, mag OFFICIEEL niet, nadeel kan zijn dat je geen verzekering erop af kunt sluiten. n mogelijkheid om met een caravan te rijden is om er even een Tsjechies handelaarskenteken op te hangen, als je deze relatie hebt, dit is dan wel voor vervoer van A naar B en niet bestemd voor vakantiedoeleinden, deze zaken liggen redelijk nauwkeurig beschreven bij het STK.
 

Vodnik

† In Memoriam
Of je een oude caravan hebt met of zonder kenteken is niet belangrijk, je krijgt geen Tsjechie's kenteken, info bij de STK.
.......................


Bedoel je hiermee dat in in NL geregisteerde caravan niet in CZ ingevoerd kan worden? Dat is beslist niet juist, er worden zelf vrij veel caravans uit nederland ingevoerd en op CZ kenteken gezet. In Stary Boleslav zit een bedrijf dat niet anders doet (of deed? ben er al een tijdje niet meer geweest) HH Klima ne Mála kunnen je er alles over vertellen (maar als je Klima een hand geeft, tel dan wél je vingers:kwaad:)
 
de laatste keer dat we n caravan meenamen is 2 jaar geleden ,op deze caravan was van toepassing ''niet ouder'' dan 5 jaar,
tegewoordig komen de Tsjechen die wij kennen naar Nederland om de caravans te halen, via het systeem van overhuisgoed kun je max. 2 caravans meenemen, je kan ook gebruik maken van verschillende STK stations, wel op maandagochtend of vrijdagmiddag gaan, het is maar n tip, sommige mensen kopen ook wel n kenteken, zie kranten ??
 
Bovenaan