Camping Dolce Vita, Trutnov - 1998

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

char

† In Memoriam
Het was in 1998. We stonden op de camping Dolce Vita bij Trutnov, al een week of zo. Voorbij de ingang, links, is een langgerekt veld met ongeveer 30 plaatsen. (wij stonden op een ander veld). Dit veld, voorbij de ingang , stond aardig vol met voornamelijk Nederlanders. Sommigen hadden een plaats besproken, anderen niet. Op donderdagavond werden de mensen, op dit veld BEVOLEN om een andere plek op de camping te zoeken , voor vrijdag 12.00 uur!! (je zult maar een grote de Waard- tent hebben!). De reden: Het hele veld was vanaf vrijdag "besproken "!! Veel ophef en protesten dus. Veel mensen weigerden. Door de camping werd met uitzetting en politie gedreigd!! Onder protest ,hebben de volgende morgen zo'n 20 families een andere plek opgezocht. Dat waren vnml. mensen met een caravan. de rest heeft de camping verlaten. Wat denk je dat er gebeurd om 16.00 uur? De eerste caravans, van de 18, komen aan. Met Nederlandse "zigeuners". Blijken het bejaarde ANWB-zigeuners te zijn! Op doorreis naar diverse andere plaatsen in Tsjechie. Dat zijn van die mensen die een reis boeken van camping naar camping en helemaal achteraan rijdt dan zo'n ANWB-monteur, voor het geval dat er iemand panne krijgt. ZE HEBBEN 1 NACHT GESTAAN!! Maar goed, 2 dagen later waren wij aan de beurt. Wij, en enkele anderen, moesten ook verkassen. Onze plaatsen waren ook besproken. Dus gingen wij op het ANWB-veld staan. Het veld liep die dag nog redelijk vol, alleen naast ons waren nog 3 plekken vrij. Om een uur of 5 zag ik wat oude tsjechische busjes bij de ingang staan. Ik liep erheen (de camping was zo goed als vol), en wees ze op de 3 lege plaatsen naast ons, en liep weer terug. Ze reden naar de plekken naast ons en stapten uit. Er kwamen gelijk allemaal Nederlanders naar mij toe. "Wat maak je ons nou?...Dat zijn zigeuners!!". Nee, zei ik, dat zijn mensen uit Praag en het zijn Sinti. Dus gewoon allemaal even helpen en zorgen dat die mensen ook op tijd hun eten kunnen klaarmaken. ( ze hadden een kompleet fornuis bij zich). Een aantal NL-ers hielp mee, en die avond kon iedereen wat te eten krijgen van deze "zigeuners". De volgende dag hebben we nog wat kadootjes uitgewisseld en 's avonds werd het met (bijna) alle NL-ers en onze buren een groot feest! Tot 11 uur, want zij respecteerden de nachtrust van de overige campinggasten WEL. Zo kan het dus ook lopen.
Carlo.
 
Op donderdagavond werden de mensen, op dit veld BEVOLEN om een andere plek op de camping te zoeken , voor vrijdag 12.00 uur!!

Nou ik vindt het nogal wat..., ik, met mijn natuur, had dus ook de boel ingepakt en wegwezen van die camping....
Vooral het "BEVEL` om te verkassen om zoiets valt dan totaal verkeerd ... :kwaad: Je zal er maar 3 dagen van de 21 staan met je caravan,voortent,luifel en bijzettent en de heleboel lekker voor elkaar te hebben.
Het vervolg, zoals je beschrijft is heel mooi en ik heb ook verder niets tegen Roma's, Sinti en zigeuners (ik werk met een paar van die jongens in de metaalbewerking) als het je vrienden zijn en in mijn geval collega's, gaan ze voor je door het vuur!!
Ik denk dat de beheerder in dit geval gekozen heeft voor geld en niet voor zijn `normale`gasten, de kampeerders.

Groet,Doni:zwaai:
 

char

† In Memoriam
Dolce Vita

Doni, bedankt voor je reactie. Dolce Vita was / is? een grote gemeentecamping in Trutnov. Het was er vroeger, dus voor 1998, heerlijk vertoeven. Temeer, omdat de inwoners van Trutnov en omgeving gratis mochten zwemmen in het hele grote meer. Daar kwam een einde aan toen de ANWB dit als tussenstop ging gebruiken en de camping via VRIJ-UIT geboekt kon worden. Voor zover ik weet, is sinds de bouw van het nieuwe zwembad in Trutnov,(2001?), vrij zwemmen voor de mensen uit de omgeving niet meer mogelijk! Schande, maar wel te begrijpen. De gemeente (?) kiest gewoon voor het geld. Alle eetgelegenheden, en bijvb. de waterglijbaan, zijn in het seizoen verpacht. Diverse eetkiosken werden in de laatste paar jaar, toen wij daar kwamen, voor weken, gesloten. Omdat er net iets te veel gasten in het ziekenhuis belanden!!
Carlo.
 
Als ik het goed begrijp was deze ruimte op deze Camping besproken en in dit geval door een groep Zigeuners.
Besproken is besproken en als deze plaatsen bezet zijn door campeerders die dit niet besproken hebben, zal je het veld moeten ruimen.
Het valt me nog mee dat deze Zigeuners er mochten staan .

Denk dat President Klaus deze opening wel met wat knarsende tandjes gedaan heeft.
En ik vind het zeer leuk dat er hier op dit Forum een interesse voor Romas en Sinti is .
 
Maar het zou wel aardig geweest zijn als de campingbeheerder de mensen, die op die door de ANWB gereserveerde plaatsen gingen staan, erop gewezen had, dat van ... tot.... die plaatsen vrij moesten zijn.
Dan waren ze er niet gaan staan, denk ik en was er niet zo'n commotie geweest.
Ik heb dat meerdere malen zo meegemaakt en dat was voor mij geen probleem.
 

char

† In Memoriam
Jullie begrijpen het niet!!...De mensen die op het (ANWB)- veld stonden en moesten verkassen hadden A- wel geboekt, of B- niet geboekt. Bij de boeking was geen vaste plaats toegewezen, laten we zeggen veld A-- plaats 22. Niet -boekers konden overal gaan staan. Maar sta je ergens, niets vermoedend, op een camping, met je tent of caravan, en je moet de hele boel verplaatsen omdat er een stelletje bejaarden / ouderen met de ANWB een reis maken en 1 nacht blijven, dan zakt niet alleen je broek af, maar ook de rest van je kleding!! Het valt mij tegen, dat sommige lezers van mijn eerdere bericht, niet het onderscheid tussen ANWB- "zigeuners" en het verdere verhaal over de "echte" zigeuners (Sinti) kunnen maken. Jammer, maar zo kan het ook lopen.
Carlo.
 
Nou Carlo ik begrijp wat je bedoeld. De mensen die er stonden moesten verkassen om dat er één nachtje "ouderen" met een georganiseerde reis van de ANWB die plaatsen besproken hadden. Belachelijk gewoon !
De campingbeheerder had dit van te voren moeten doorgeven aan de mensen die daar gingen staan. Was wel beter geweest in ieder geval.
Groetjes Gerda

Trouwens eigelijk vind ik het wel een beetje negatief klinken dat van die ouderen. Is toch niks mee als ze met elkaar vakantie willen vieren, of zie ik dat verkeerd ?
Behoor zelf ook niet meer tot de jongste, maar ga nog niet mee met een georganiseerde vakantie van de ANWB. Misschien komt dat nog :lache: :lache:
 

char

† In Memoriam
Doniati. natuurlijk heb ik niets tegen "ouderen". Ik ben inmiddels ook al dik over de 50. Ik wilde alleen maar, kort en bondig , weergeven wat er toen gebeurde op deze camping. Sommige "verhuisde" campinggasten gingen verhaal halen bij de reisleider van de ANWB. Op een zeer nette manier. Hij kon er ook niets aan doen. Maar toen een aantal ANWB- bejaarden (ik blijf dit woord, voor de duidelijkheid maar even gebruiken) zich er ook mee ging bemoeien, en er reacties kwamen van: "jammer voor jullie, maar WIJ hebben hiervoor betaald", brak natuurlijk de pleuris uit. En helemaal toen er gezegd werd: WIJ begrijpen niet waar jullie je druk over maken. want WIJ zijn morgen weer weg! Vandaar mijn aversie tegen deze groep "ANWB-zigeuners".
Carlo.
 
Maar.... vanuit het ANWB standpunt gezien kunnen zij er toch ook niks aan doen? Je kan hun manier van reageren een beetje kinderachtig vinden, maar ik kan me daar wel een klein beetje iets bij voorstellen.
Alleen de campingeigenaar kun je hier op aanspreken en niet de mensen voor wie die plaatsen gereserveerd waren.
 
Zo, wel duidelijk, dat dit een camping is die wij niet snel zullen bezoeken.
Char je spreekt wel denigrerend over de ANWB groep. dat is gewoon een groep die een georganiseerde reis maken met de ANWB (niets op tegen toch) en van camping naar camping trekken.
Vreemd, dat deze organisatie wordt aangesproken. Zij hebben gereserveerd en contractueel is vast gelegd dat ze als groep recht hebben op een plaats.
Dat geldt ook voor andere campeerders, die er al staan. Al of niet gereserveerd. Dat maakt niet meer uit. Het is de campingeigenaar, die in de fout gaat. Zij moeten dit beter regelen en/of de mensen erop wijzen, wanneer een plek gereserveerd is.Deze eigenaar gaat voor het geld en anderen zijn de dupe.Wij hebben op Vidlak gestaan en wilden dit keer 4 weken blijven. de eigenaar heeft net zolang in de computer gezocht tot hij een plek voor ons had, die ook na 3 weken nog vrij was. Zo kan het dus ook.
En de sinti's zijn prima mensen. Ze wonen bij ons op het dorp. Wat dacht je van het Rosenbergtrio, ik denk dat zij ook Sinti zijn. Echt de moeite waard.
 

char

† In Memoriam
Algera, bedankt voor jouw reactie! Ik heb alleen maar geschreven, van wat er toen gebeurde. Gewoon een moment. Van heel veel dingen, gebeurtenissen, mensen en emoties die ik, gelukkig, in mijn hoofd heb zitten, zijn er een paar die ik met andere mensen hier zou willen delen!! Soms moet het "kwartje" nog vallen, bij mensen. Soms zakt hun broek af!!! Zo is het (en mijn) leven.
 
Nee Char, mijn broek zakt niet af, alhoewel ik geen bretels draag.
Ik begrijp je emotie heel goed.
Corrie heeft gelijk, er is er maar een die een fout maakt en dat is de eigenaar. Deze moet bij aankomst melden hoelang de plek vrij is.
Of je gereserveerd hebt of niet, maakt niet meer uit. Je staat en dat geeft ook recht.
Gelukkig zijn er nog voldoende campings waar men "klantvriendelijker" is.
Betty
 

Tabe

† In Memoriam
Als je als ANWB-organisatie voor een groep kampeerders boekt dan moet je er als organisatie ook op kunnen vertrouwen dat er gereserveerde plaatsen zijn. Je kunt het de ANWB dus niet kwalijk nemen. Schuld ligt alleen bij de campingeigenaar en bij niemand anders. Zeker niet bij de ANWB-zigeuners die er uiteraard op rekenen een gereserveerde plaats op de camping te hebben. Ook al is dat maar voor 1 dag. Hier hoeft niemands broek van af te zakken. Nee, mijn broek zakt af door de handelingen van de campingeigenaar. Geld, geld geld, Dubbele boekingen en/of gereserveerde plaatsen verhuren. Slecht managen van een camping.
Hoewel geen zigeuner zijn we al jarenlang ANWB-lid. Tot volle tevredenheid.
 
Bovenaan