Camper / Kampeerautoplaatsen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kijk zo gaat het met heel wat campers: mooiste plek en het mag niks kosten. ze hebben alle voorzieningen aan boord. water halen op de camping en dan zeggen het is toch wel duur, even vuil water storten en dan weg wezen....... ik heb zelfs gehoord van een camperfiguur: ik ga naar de begraafplaats daar kost het water niks en de camping waar ik op de parkeerplaats sta daar kan ik 1x per week douchen. Echt waar ik heb vorig jaar met verbazing dit verhaal aangehoord.
 

Vodnik

† In Memoriam
Cor, van elke hobby kan ik je wat onzin verhalen vertellen, oa al die zuinige NLders die naar CZ komen omdat het er zo goedkoop is, ski passen door meerdere personen gebruiken (zijn NLders kampioen in, kan overigens niet meer)

In Italie: NL = Niënte Lyre
NLders: Kijke Kijke, nie kope

Je weet er zelf waarschijnlijk ook nog wel een paar!

Wat wél waar is: ik wil staan en gaan waar ik wil en niet tussen gillende kinderen of blaffende honden op een camping
Een douche heb ik zelf, dus géén kans op exceem in smerige camper douches.

En wat die camperfiguur die je aanhaalt, die heeft je mooi sprookje vertelt, wilde zeker van je af.


Zo, moest even afreageren op die vooringenomen meningen over camperaars! Verder maar weer vrienden?
 

Vodnik

† In Memoriam
De meeste "wohnmobil stellplatze" in Duitsland, tankstations in Noorwegen, vrije plaatsen in Italië, die paar vrije plaatsen in Nederland hebben gratis water. De afname wordt wel vaak beperkt doordat het onmogelijk gemaakt is een slang aan te koppelen dus emmertjes water halen . . . in belgië mischien niet?

Water halen op een begraafplaats had ik ook niet eerder gehoord, wel iemand die rust zocht en op de parking van een begraafplaats heeft overnacht op een afgelegen hoekje. (Dat was in Arnhem begraafplaats Moskou, het was een Rotec en de eigenaar liep in stemmig paars))
 
@Cor.
Toch nog even een toevoeging. Camperaars zijn nou eenmaal geen kampeerders. Ik kom m.u.v. Tsjechië dus nooit op campings en ook niet op de parkeerplaatsen er van. Overigens is dit voor mij geen financiële afweging. In Duitsland en Frankrijk zijn talloze gratis plekken. En zijn camperaars graag geziene gasten. Maken, zoals ik, gebruik van locale faciliteiten, zoals bakker, supermarkt, horeca enz.
Het dorp verdient op die manier de investeringen in camperplaatsen weer terug.
Voor water en/of stroom moet meestal wel betaald worden.
 
Meestal is dat maar een paar Euro die vergoeding voor water en stroom , Tsjechië heeft die plaatsen [bijna] niet . Als je ziet hoeveel gebruik er word gemaakt van de camperplaatsen is dit onbegrijpelijk .
Zoals Wim al aangeeft word er zijdelings het nodige uitgegeven .

Een voorbeeld : In Duitsland/Frankrijk/Oostenrijk etc. sta ik gratis op speciale plaatsen voor div. Eetgelegenheden . Tegen het gebruik van een maaltijd mag je er gratis overnachten. Zo,n Uitbater haalt met een kleine investering veel klandizie binnen .
Dit mis ik in Tsjechië
 
Ja ken ik. Maar dat zijn dan ook weer kleine campings. Wat ik eigenlijk zoek is een "beschut" parkeerplekje waar ik kan overnachten in mijn camper, zonder verdere campingvoorzieningen. Heb geen stroom/water/sanitair nodig.
Bohnice aan de achterzijde van het pisch. lec. Bohnice zijn n paar leuke ruimte's in overleg met de bewaking te gebruiken, Tsjechisch spreken wordt enigzins op prijs gesteld, het terrein is zonder toestemming voor buitenstaanders minder toegankelijk, op het terrein is een bufet, kantine, stanice geef het maar een naam, daar kun je het e.e.a. kopen voeding nealcohol.
 
Ik heb in ieder geval plek voor camperaars, zelfs met internet (FON accesspoint)
Kun jij mij vertellen of laten weten waar jij die camperplaats hebt? Indien hij voldoet kan ik hem op campercontact.nl zetten. Je kunt hem daar ook zelf aanmelden dan krijg ik hem vanzelf binnen.

Er is dus NOG geen site voor campers in Tsjechië?
Hallo Baan, ik ben nieuw op het forum en lees deze discussie dus ook voor het eerst. Ik ben moderator voor campercontact.nl voor Tsjechie en het zijn niet alleen campings die er op staan hoor. Ook Parkings en enkele prive plaatsen. Ik zou ook graag zien dat er meer prive initiatieven werden aangemeld zodat je een grotere keuze gaat krijgen. Ik houd me aanbevolen voor nieuwe lokaties. De eigenaren kunnen die zelf aanmelden op campercontact.nl dan krijg ik ze vanzelf ter behandeling en kan ze publiekelijk plaatsen.
 
Kun je ook iets zeggen over de eisen waaraan een camper plaats moet voldoen?

Drinkwater, vuil water, elektra, plek waar je kunt staan, ook met wat zwaardere campers?
en er moet natuurlijk een plek zijn om te douchen.

Misschien ook nog wat te vertellen over de winter?
 
Ik ben moderator voor campercontact.nl voor Tsjechie en het zijn niet alleen campings die er op staan hoor. Ook Parkings en enkele prive plaatsen. Ik zou ook graag zien dat er meer prive initiatieven werden aangemeld zodat je een grotere keuze gaat krijgen. Ik houd me aanbevolen voor nieuwe lokaties. De eigenaren kunnen die zelf aanmelden op campercontact.nl dan krijg ik ze vanzelf ter behandeling en kan ze publiekelijk plaatsen.

Ik ken de site van campercontact goed en als camperaar maak ik er veel gebruik van. Meestal ter voorbereiding op een trip. Het is in Tsjechië wel zo dat de plaatsen die campercontact aangeeft dik betaald moeten worden. Als verwoed Tsjechiëganger geeft ik dan toch de voorkeur aan (kleine) campings die zelfs inclusief stroom goedkoper zijn dan de meeste camperplekken die op de site van campercontact beschikbaar zijn.
Niet negatief bedoeld hoor, want ik vind de site van campercontact een geweldige site.
 
Blij dat je campercontact functioneel en goed vind. Staan die kleine campings die jij wel bezoekt en goedkoper zijn dan niet op campercontact? Dat zou jammer zijn en de oplossing daarvoor is dat je hem zelf aanmeld op de site. Ik vind hem dan in mijn postbus en ga hem modereren en op aanvullende gegevens jagen via degene die hem geplaatst heeft of via google. Zo maken we er samen een goede infobron van.
 
Ik zet als ik de site gebruik standaard het vinkje bij campings uit. Ga vaak langere tijd naar Frankrijk en maak dan alleen maar gebruik van camperplaatsen. Als ik naar CZ ga heb ik inmiddels al de nodige adressen waar ik met mijn camper verblijf, dus dan gebruik ik de site niet. Maar wil er toch best wel eens naar kijken.
 

Leen

† In Memoriam
Hmmm. Lijkt er m.i. veel op dat camperplaatsen alleen gebruikt worden om goedkoop te kamperen.
Ieder zijn meug maar ik vind overnachten ook een deel van mijn vakantie/het kamperen. Ik sta veel liever op een kleine, gezellige camping dan ergens van god en alleman verlaten op een camperplaats langs een drukke weg of industrieterrein. Wat is er nu mooier dan lokaal te camperen (bewust met een C) Gezellig met Tjechen of Fransen, voor mijn part met Slowaken, Polen of Belgen, genieten van een mooie zonsondergang of van de lokale lekkernij.:top: bier, klobassa of rode wijn.
 
In Tsjechië altijd op campings, maar in Frankrijk heb je geweldige camperplekken van 0-10 euro. Vaak direct aan zee als je de hele kust afzakt richting Bordeaux. Ook op die manier maken we veel contact onder het genot van bière, merguez et vin rouge. Juist in Frankrijk denk ik dat het publiek op camperplekken internationaler is dan op campings. Vooral campings met Nederlandse eigenaar, daar zijn er heel veel van in Frankrijk.
 

Vodnik

† In Memoriam
Camperen is heel iets anders dan kamperen. Wat Leen doet is in mijn ogen kamperen, Leen zoekt duidelijk kampeerplaatsen maar ik zoek juist naar camperplaatsen, het liefst in het centrum van een stad die ik bezoek, bijvoorbeeld Berlijn (CP centrum),Ferara (centrum, parking betaald alleen campers) Budapest (centrum kampeerplaats) en een beetje Praag (eiland in de Vltava tegenover burcht Vysehrad)
Soms zijn de plaatsen gratis maar vaak moet er betaald worden, gratis is beslist geen "eis" van de gemiddelde camperaar)
 
Bovenaan