Camper / Kampeerautoplaatsen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Duitsland heeft er bijna 3600, Nederland ca. 530 en Tsjechië slechts 27. :bloos2: Denk dat er nog veel werk verricht dient te worden om kampeerauto's naar Tsjechië te krijgen.
Kampeerautoplaatsen zijn VLAKKE plaatsen waar kampeerauto's schoon water kunnen inslaan en vuil water kunnen lozen. Een nacht aan de stroompaal staan om de huishoudaccu's op te laden is ook vaak mogelijk. Vaak is er ook wifi aanwezig. Dit alles natuurlijk tegen betaling.

Misschien een idee om gemeenten ertoe te bewegen om een aantal plaatsen op gemeentelijke parkeerplaatsen aan te laten passen aan kampeerauto's?
 

Vodnik

† In Memoriam
ben het helemaal met je eens, probleem is alleen: wie zal dat betalen?
Er is met name in de kleinere gemeenten een behoorlijk financieel probleem en de inwoners zullen het niet erg waarderen als geld uitgegeven wordt aan dit soort zaken.
Voor particulieren is het misschien een optie?
Ik heb in ieder geval plek voor camperaars, zelfs met internet (FON accesspoint).
 
Zolang het huis nog niet is verkocht, heb ik ook plaats voor een aantal campers.
Ik woon centraal in het dorp en voor de deur ligt een grote vlakke asfaltplaats. Heb onder voorbehoud al wat mensen die langs willen komen van de zomer, is het verkocht dan kunnen ze in de tuin van het andere huis langskomen maar dat is [nog] niet vlak.
 

Leen

† In Memoriam
..... Dit alles natuurlijk tegen betaling. .....
Ik heb nooit goed begrepen wat het voordeel is van op een Kampeerautoplaats staan. Niet in NL, niet in Dld en nog minder in Tsjechie.
Je schrijft er bij dat je er ook voor wilt betalen dus het geld zal niet het voordeel zijn. Waarom zal je een camper wel een 'vrije' plaats creeren en voor een caravan niet. Hier in Tsjechie kan je in veel gevallen heel mooi op een kleine camping staan waar je dezelfde voorzieningen hebt als je wilt krijgen op een GOP. (GOP betekent Gereguleerde Overnachtings Plaats)
Ik kies voor een kleine camping tussen de Duitsers of Tsjechen in Nederland voor een boerencamping en niet eenzaam en alleen aan de rand van een dorp of bij de kerk. Dit buiten het feit dat je helemaal onbewaakt staat.:(

Het zal ook een kwestie zijn van kosten en baten.
 

Vodnik

† In Memoriam
Het zal ook een kwestie zijn van kosten en baten.
In de meeste gevallen niet Leen, uiteraard zijn er camperaars die uit kostenoverwegingen niet op een betaalde kampeerplaats willen staan maar vrijwel altijd gaat het om de vrijheid.
Camperen (met camper dus) is heel anders dan kamperen, je rijdt vaak van de ene interesante plek naar de andere en zelden zijn daar dichtbij kampeertereinen. Meestal gaan wij ook staan waar het op dat moment bevalt en soms is dat het parkeerterein van Aldi midden in Villach en een ander moment op de camperplaatsen centrum Berlijn (groene umweltstciker!!) of ergens midden in de rimboe omdat ik geen zin heb verder te rijden (maar wel in een pilsje:ja:)
Er is bovendien een belangrijk verschil tussen een kampeerplaats en camperplek, laatste moet stevig zijn met een 3500 kg wegende camper, da's wel wat meer dat 1000kg caravan en veel campings hebben dat niet. Bovendien heb je in een camper meestal je eigen douche en toilet dus zijn deze voorzieningen op een campnig overbodig.
Tot nu ga ik in CZ staan waar ik wil, nog nooit problemen mee gehad maar eigenlijk moet je toestemmnig van de grondeigenaar hebben. "vrij" gaan staan zoals in Duitsland mogelijk is, is dus eigenlijk niet toegestaan.
Wat in Duitsland werkt en hier in CZ waarschijnlijk ook is gewoon een restaurant aandoen, daar eten en drinken en vragen of je er mag overnachten.

Pieter
(camperaar dus)
 

char

† In Memoriam
Gezien de jaarlijkse afschrijving op een wat nieuwere camper lijken mij de kosten van staanplaatsen niet relevant...
En dan heb ik het nog niet eens over de, soms extreme, brandstofkosten.

Char.
 
Toch klopt dat niet helemaal hoor Baan, want het gaat hier gewoon om campings.
CZ kent geen camper/kampeerauto/reisemobil-plaatsen zoals in o.a. Duitsland en Frankrijk.
 
Sterker nog! Er zijn in CZ geen specifieke aangewezen overnachtingsplaatsen voor campers.

Je kan wel gebruik maken van een restaurant en vragen of je er mag blijven overnachten. Vaak lukt dit wel.
Tsjechië is voor ons het enige land waar we regelmatig op campings komen.
 

Leen

† In Memoriam
Asdruk zal het probleem niet zijn. mijn brandweerwagen weegt 3500kg. Dat is 1750 per as maar ik heb dubbellucht dus 885kg wieldruk. Een beetje caravan met trekauto is niet veel lichter. Ik ben nog nooit op een camping geweigerd of problemen gehad met verzakken. En een beetje restaurant heeft een verharde parkeerplaats. En als de grond zo nat is dat ik voor wegzakken vrees dan ga ik naar huis. Camperen moet wel vakantie zijn;)

www.l1a3.nl
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik heb drie keer problemen met wegzakken gehad, één keer op m'n eigen terrein (:bloos2:, dat had ik kunnen weten!), een keer in Oostenrijk en een keer in Groningen (stadspark). De laatste was overigens het grootste probleem, toen moest ik uit de prut getrokken worden. Dit was wel in een nat voorjaar (bloemenmarkt Grun, Goede Vrijdag)

(Mijn asdrukken zijn: vóór 1450 en achter 2000, da's toch wel meer dan een doorsnee caravan.)
 
Nu hier toch meerdere camperaars reageren. Weet er iemand een leuke plek in Praag uit ervaring? Geen camping, want die ken ik wel allemaal, maar privé in een achtertuin ofzo?
 
wij zijn ook een keer weggezakt op de camping in sternberk. mensen waren niet blij wij ook niet trouwens maar ze hadden zelf gezegd dat we daar moesten gaan staan.
Nu drie cp's tegen gekomen 1 in Pec Pod Snezkou en twee op de weg naar trutnov. Gerekend vanaf Pec het (meen ik) tweede dorp net na de grote bocht waar een mooi kasteeltje al jaren te koop staat, aan de linker kant en een in Mlade buky, aan de rechter kant, deze is te vinden op campercontact. Alle drie hebben water, stroom en loos mogelijkheden en meen ook wifi. de prijs weet ik helaas niet.
 
Bovenaan