Camper invoeren in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
Camper uit D in CZ invoeren:


precies in dat traject heb ik problemen gehad. Ondanks dat ik toch wel de kanalen ken en mijn vrouw tsjechisch is/spreekt, kreeg ik de in duitsland gekochte camper niet zondermeer door de keuring.
Ik heb wel een adres voor je die het "regelen" kan.

(dit heeft in december 2006 plaatsgevonden, dus recent)

Neem anders via skype contact met me op.

Pieter
 
Hoi Pieter,
In D zijn de campers veel goedkoper dan in NL... vandaar dat ik het in D wil kopen, wat ik niet begrijp is waarom ze in CZ zo veel problemen maken, de Duitse keuringen TUV etc zijn meest strenge in EU...
Misschien moet ik bepaalde merken vermijden??
 
De moeilijkheid is meestal als het het eerste type is dat ingevoerd wordt.
Als er eenmaal iets ingevoerd is is het daarna geen punt meer voor de volgenden met het zelfde type.
Dit geldt ook voor de auto's.
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik zie een heleboel mogelijkheden /adviezen / ervaringen. Ik geef je een advies: Een camper is geen auto! Er is zelfs verschil tussen campers onderling, een integraal camper wordt anders bekeken dan een half-integraal! Dit schrijf ik uit ervaring (maar dat had ik al eerder geschreven, een dure ervaring)

Zdenda schreef:
In D zijn de campers veel goedkoper dan in NL... vandaar dat ik het in D wil kopen, wat ik niet begrijp is waarom ze in CZ zo veel problemen maken, de Duitse keuringen TUV etc zijn meest strenge in EU...
Misschien moet ik bepaalde merken vermijden??
je hoeft geen merken te vermijden, controleer alleen of de duitse papieren voldoen aan de CZ eisen. Zie daarvoor de site van het CZ ministerie van verkeer, daar staat alles.

Pieter
 

Vodnik

† In Memoriam
hier http://www.mdcr.cz/cs/Silnicni_dopr...schvalovani_vozidel/Dovoz+vozidel/default.htm moet je zijn.

De camper moet voorzien zijn van een ABE nummer, indien niet aanwezig is dat vragen om moeilijkheden bij import in CZ.

Veel onderstellen met motor voor eeen integraal camper worden als een zg. "windlauff" aan de camper bouwer geleverd. Een windlauff heeft geen ABE nr. Zodra de camper klaar is wordt die door TUV gekeurd en dan toegelaten voor registratie.

DEKRA.cz doet byzondere keuringen voor CZ (zoals amerikaanse autos) die kunnen je helpen (mits je Tsjechisch spreekt!)


Maar iets anders:
Je kan alleen een auto of camper invoeren in CZ als je daar woont en een "residence permit" hebt, zoniet dan kan je een voertuig niet op je naam registreren. Bovendien moet je uitgeschreven zijn uit NL anders kan je voor onaangename verrassingen komen te staan als politie of (met name!) douane je aanhoudt!

zie foto: als je dit op de papieren ziet staan gaat het moeilijk worden!!
 

Bijlagen

  • ABE nummer001.jpg
    ABE nummer001.jpg
    45 KB · Bekeken: 23
Bedankt voor waardevolle info...

Dus omdat meeste campers 'windlauf' zijn, zoals bv. Hymer etc. dan zit ik automatisch vast aan een Dekra.cz keuring. Begrijp ik het goed??
 
Zákon 226/2006 Sb. (dále zákon) platný od 01.07.2006 novelizuje zákon 56/2001 Sb. a stanoví odlišné podmínky pro dovoz vozidel z Evropské unie. Kromě dalších náležitostí pak § 35 zákona stanoví u dováženého vozidla, které již bylo v jiném státě provozováno, prokázat "udělení osvědčení o homologaci typu ES" nebo "schválení technické způsobilosti typu vozidla vydaného jiným členským státem Evropské unie".

Hele tekst vind je hier

De wet is m.i.v. 1.7.2006 gewijzigd wat betreft invoer van motorvoertuigen ouder dan 8 jaar uit andere EU landen. Je moet wel een of ander APK keuring hebben. Meer is te vinden op de site van ministerie van vervoer.
 

Vodnik

† In Memoriam
die kosten zijn niet relevant meer, dat was in 2007!
Ik heb inmiddels een andere camper, een nieuwe gekocht in Dld en ingevoerd in 2008.
De kosten waren toen:
DPH in CZ betalen en in Dld de MWSt terugvorderen (stink je beetje bij in omdat de DPH hoger is dan de MWSt).
Verder heb ik de registratie van het voertuig laten doen, bemiddelingskosten 600 czk en verder ca 2000 czk voor leges en kentekenplaten. De kosten voor het invoeren zijn dus niet hoog, maar het gaat hier wel om een nieuwe! Bij het invoeren van een oude heb je te maken met een soort ecobelasting en dat kan flink oplopen.

De bemiddelingskosten zullen inmiddels wel gestegen zijn, maar je kan het natuurlijk ook zelf doen.
 

Vodnik

† In Memoriam
Sjepka, je linkt naar een posting van 2008, meer dan 6 jaar geleden (en ook nog uit verband gehaald), als er een land is waar regels regelmatig veranderen dan is het wel in CZ (waar ik woon), dus wat wil je nu zeggen?
 
Bovenaan