Bystřice park van miniaturen - Bystřice nad Pernštejnem

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Bystřice park van miniaturen​

Een nieuwe museumexpositie genaamd Bystřice Park of Miniatures wordt gebouwd in Bystřice nad Pernštejnem. Rondom de beek ontstaat geleidelijk een kopie van de Svratka-vallei met een twintigtal modellen van kastelen, kloosters en andere monumenten op schaal 1:50.
De miniaturen geven niet de huidige staat van de monumenten weer, maar de periode van zijn grootste welvaart in de 14e en 15e eeuw. Naast het kasteel Čepička u Tišnova, kunt u het Porta Coeli-klooster, de Skály-kastelen, het Pernštejn-kasteel, Dalečín, Aueršperk, Pyšolec, enz. zien.

Het park van miniaturen groeit, Willem II zal tussen Zubštejn en Pernštejn staan.
De directie van Bystřice nad Pernštejnem ziet de toekomst van het plaatselijke miniaturenpark als een attractie van de stad, waar niet alleen toeristen maar ook de lokale bevolking graag naartoe zullen gaan. Dit jaar komen er vier nieuwe gebouwen bij aan de pittoreske vallei. Het vormt een aanvulling op de bestaande tentoonstelling van elf modellen van monumenten uit de Svratka-vallei op schaal 1:50.
Als het weer het toelaat, kan het park in Lužánky dit jaar het voormalige klooster in Doubravník nieuw leven inblazen. Het stadhuis is van plan de modellen volgend jaar af te maken, wanneer Zdeněk Brachtl waarschijnlijk aan de laatste zal werken - een nederzetting genaamd Havírna.

"Het was een heel oud en groot mijncomplex, en deze overblijfselen van de zilverwinning - van mijnputten tot de overblijfselen van woonwijken - bevinden zich nog steeds op een gebied van ongeveer vijftig hectare", zegt Vladimír Cisár, directeur van de Bystřice. nad Pernštejnem Stedelijk Museum, nabij Štěpánov nad Svratkou waarvan de exacte naam onbekend is.

Svratka-vallei op schaal 1:50.
Dit jaar is modelbouwer Zdeněk Brachtl van plan om Kunštát Castle te voltooien en te werken aan drie ...


Dit jaar is modelbouwer Zdeněk Brachtl van plan om Kunštát Castle te voltooien en aan drie tot vier andere exposities te werken. Het Bystřice-park met miniaturen bevat momenteel elf voltooide modellen. | foto: Jana Nedělková, MF DNES

"Ik heb nog steeds een onafgewerkt Kunštát-kasteel van vorig jaar, dat ik wil afmaken zodra het huidige onstuimige weer het toelaat. Ik zou in mei ook graag naar Pyšolec willen gaan, en de Trmačov- en Skály-kastelen zijn nog steeds gepland ”, beschreef de Brno-modelbouwer Zdeněk Brachtl, die miniaturen voor de stad maakt.


De ontwikkeling van het park houdt echter niet op bij miniaturen uit het stroomgebied van de Svratka. Dit jaar wordt de ruimte versierd met een standbeeld van Willem II. uit Pernštejn, wiens dood in april dit jaar precies 500 jaar geleden was.​

"Hij was een van de belangrijkste Pernštejns, een uitstekende boer, bouwer, econoom en een heel belangrijke figuur in de Tsjechische en Moravische geschiedenis", zei de edelman Cisár.
De paradox is echter dat hoewel hij een gerespecteerde en rijke persoonlijkheid was, er vraagtekens boven zijn vorm hangen. 'Het beeld kan niet gebaseerd zijn op een specifiek portret van Willem. We hebben hierover contact opgenomen met historici, maar zonder succes, dus ik hoop dat sommige van zijn schilderijen niet zullen verschijnen als we alles hebben gedaan ”, zei de burgemeester van Bystrice, Karel Pačiska

In de toekomst moet een geopark met een monster van rotsen die typerend zijn voor het stroomgebied van de Svratka worden toegevoegd aan het park van miniaturen. Er wordt ook een camerasysteem geïnstalleerd om mogelijke vandalen af te schrikken.

"Maar ik heb nog steeds het idee dat aan het einde van het park, bij de vijver, een touwbrug over de vallei zou kunnen worden gebouwd en dat mensen de gelegenheid zouden hebben om alles van een hoogte te zien", voegde de burgemeester eraan toe.

"Ik heb de indruk dat Bystřice eindelijk een park heeft. Het is geweldig om te zien dat jonge mensen er op date gaan, moeders met kinderwagens en gepensioneerden wandelen ”, aldus Cisár.

Door het grote aantal bezoekers van het gebied heeft de stad ook gezorgd voor het reguliere onderhoud, daarnaast wil ze meer banken toevoegen.

Bron: idnes.cz
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan