Bunkers

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In het noorden van Tsjechie staat zo'n beetje om de 500 meter een bunker.
Deze bunkers vormen een lange lijn.
Ze staan dat ik weet in de buurt van Mimon, Straz pod Ralskem, Chrastava, Krystovovo-Udoli, Liberec en Hejnice..

Ze zien er uit als een vierkant van 4 bij 4 meter, met een hele kleine ingang, ronde hoeken en een paar schietgaten.

Het lijkt mij ook dat ze ouder zijn als de tweede wereldoorlog.

Weet iemand waarom deze bunkers er staan? En wanneer ze gebouwd zijn?
 

Bijlagen

  • 7768-bunker.jpg
    7768-bunker.jpg
    53,1 KB · Bekeken: 38
In de omgeving van Opava zijn er ook velen.

Zijn uit de jaren 1935 tot 1938.
Als het goed is staan ze ook met elkaar in verbinden,
althans vroeger haha

Zal ff kijken voor je, kweet het niet 100% meer hoe en wat en ik moet dus ff 3x denken eerst hahaha.

Nee meer info volgt als ik meer tijd heb
 
Volgens mij begon de bouw van deze bunkers in 1935. De bedoeling was het land te beschermen tegen de invasie. Het is een keten van bunkers die op 15 km afstand van de grens gebouwd werden.
 

Bijlagen

  • 7782-bunkr.jpg
    7782-bunkr.jpg
    23,2 KB · Bekeken: 19
Tussen Opava en Ostrava, is een hele keten, dat zijn al 40 bunkers !!!

Daar is het zo zwaar beveiligd omdat ze daar industrie te beschermen hadden.

In Bohemen was dit een stuk minder
 
ralph schreef:
Dus tegen de invasie van de Duitsers?
En zelfs tot in Opava?
Duitsland grensde toen aan CS thv Opava enzo
wink.gif

Dus zo ver is het niet, tis 15 km van Duitsland af haha.
De keten van 40 bunkers loopt langs de grens richting het oosten tot aan de Poolse grens.
 
Alle bunkers hebben een eigen naam gekregen,
zoals Frantisek enzo haha.

Maar vergis je niet, dat stukkie wat je ziet boven de grond van 4 bij 4 meter ken makkelijk een bunker zijn van bijna 5000 kubieke meter !!!
 
Wat bedoel je daarmee, erik? Ondergrondse gangen of zo?

Ik ben ooit wel eens in zo'n bunker geweest, en ik (1,89 cm) voel me er niet echt lekker in..

In Nederland heb je rond de randstad ook bunkers en forten..
Dat is de waterlinie... Gebouwd rond 1870....
 
Alle bunkers stonden iig dmv van telefoons met elkaar in verbinding.

Je zou het bijna als een ondergrondse stad kunnen zien,
als je de plottegronden ziet en gegevens kwa oppervlakten enzo, is niet mis hahaha.

Er zijn ook wel ondergrondse tunels, maar hoe lang en waarheen die precies zijn weet ik zo niet.

Ik heb er ergens een boek over.

En ja, 1,89m is niet prettig in een bunker, maar ja, toen waren ze nog kleiner haha
 
De bunkers zijn gemaakt tussen 1935 en 1938 als bescherming tegen de duisers. de verdedigings lijn is gebouwd naar frans voorbeeld en bij de bouw waren ook fransen betrokken.
het geheel is nooit gereed gekomen doordat de duitser cz binnenvielen. de planing was 15 vestingen langs de noord grens die toen nog aan duitsland lag. er zijn er maar 5 of 6 geheel af gemaakt. de duitser hebben veel van de bunkers gebruikt om munutie te testen en hebben de geschutskoepels omgesmolten of ergens anders gebruikt. in de buurt van trutnov en in dobrosov kan je de hooft bunkers bezichtigen. dobrosov is niet af maar is heel indrukwekkend. verder zijn er boeken over waarvan vele in het duits.
 
Wij zijn eens een keer in zo'n bunker geweest, deze zijn inderdaad geweldig groot, moesten op een berg in een bunker ongeveer 100 traptreden naar beneden om via lange gangen boven op een andere berg er weer uit te komen.
Waar het precies was heb ik niet meer terug kunnen vinden, helaas want het is zeker de moeite om ze eens te bezoeken.
Weet er trouwens iemand het tsjechische woord voor bunker, we hebben verschillende vertaalboekjes maar er wordt niets over geschreven.
 
Hier kan je info vinden over bunkers (is alleen in het Tsjechisch, sorry): Bunkry v Luzickych horach

Dit is ook interessant, ook in het Tsjechisch:
Nemi svedci doby

Als je in CR bent kan je (ook) in boekenwinkels 'toeristische' kaarten kopen waarop deze bunkers aangegeven zijn. In het noorden zie je dan een heleboel van deze bunkers.
En nog iets: bunker is gewoon "bunkr" in het Tsjechisch.
 
Binnenkort kun je misschien zelf zo'n bunker kopen?

Volgens een bericht op Radio Praha gaat het Tsjechische leger van alles verkopen voor in totaal 40 miljard kronen. En ze hebben dit jaar al voor zo’n 10 miljard kronen weggegeven aan de gemeenten. Kazernes, leegstaande magazijnen, percelen grond en zelfs woningen.

Nu staan er ook nog 7.000 bunkers te koop. Er gaan geruchten dat de Gemeente de bunkers gratis kan overnemen, maar de particulieren zouden 50 a 100 duizend kronen voor een bunker moeten neertellen.
 

Bijlagen

  • 34568-bunkr4.jpg
    34568-bunkr4.jpg
    25,3 KB · Bekeken: 19
Enig idee of je die bunkers (als je ze koopt) in stand moet houden? Enne hoeveel het zou kosten om dat stukje beton af te voeren...
Van de forten van de Ring van Amsterdam hebben ze in veel gevallen mooie zaken weten te maken; restaurant, galerie, wijnopslag, ateliers; maar dan heb je ook een heel fort met wat meer ruimte. En om een bunker om te bouwen naar zo'n functie is erg duur, lijkt me.
Resultaat; koop het voor het stuk grond, bouw er iets naast, en zet een nep-schuur om de bunker heen, klaar ben je.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Jetje66 schreef:
..... bunkercomplex Stachelberg, weet iemand waar dat is/ligt?
Zoals je uit de link van Gorrit kunt zien ligt het in Babi even boven Trutnov. Als je met de zoekfunctie nu "Stachelberg" intikt kunt u er nog meer forumervaring over lezen. Zie ook de fotogalerij.
 
Bovenaan