Bunkers

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

ik ben ook vaak in bunkers geweest, echt mooi maar ook gevaarlijk, zo ben ik op dumpplaatsen in bunkers tegengekomen van radioactief afval, echt wazig, het waren menutietrommels van de ussr (groen met een ster erop)
hier was beton ingegoten en daar zat een kokertje in met die troep, verder lag het er bezaaid met gasmaskers en laarzen
het beste om er niet in te gaan.
 
Dank je de tip Bechrovka, ik had ook al gelezen dat je een lange tunnelwandeling kon maken en dat zagen we toch al niet zo zitten. Is er buitenom nog wel veel te zien dan dat interessant is of moet je echt naar binnen in lange tunnels om wat leuks te zien?
 

Macek

Geroyeerd Lid
Stachelberg is echt de moeite waard, buiten een prachtig landschap met schitterende uitzichten en een goed uitgezette route. Men kan ook met een gids de bunkers in, erg interressant alle bunkers zijn door een gangenstelsel met elkaar verbonden en in de bunkers staan diverse maquettes en andere spullen uit de oorlog. Zels ik met het onbehouwen lijf kon hier goed lopen, dus dat is geen probleem, suc6!
 
Bunker in Kraliky

Wellicht ten overvloede maar in Kraliky, achter het Vojenske Museum Kraliky staat ook een wat grotere bunker :?:
Deze maakt deel uit van een groter geheel van bunkers die men daar overal in het landschap kan zien en die uiteindelijk deel uitmaken van de toenmalige grensverdediging.
Ik was er afgelopen maandag, 8 mei, en toen bleken er rondleidingen door de bunker gegeven te worden. Dat zal dus ook vaker plaatsvinden. De gids (?) sprak echter alleen tsjechisch en blafte ons zodanig toe dat wij maar van de rondleiding afgezien hebben. Ik heb dat nog nooit zo meegemaakt in CZ maar ja, eens moet de eerste keer zijn :confused:

Op de site www.armyfort.com moet meer info te krijgen zijn alleen mijn Tsjechisch is nog veel te slecht :traan: om er iets van te maken.
Groeten,
Peter
 
Beetje laat misschien, deze reactie. Maar de bunkers bij Stachelberg, Babi (Trutnov) zijn echt de moeite meer dan waard om te bezoeken. Buiten op het terrein kun je wandelen en worden voorbeelden van loopgraven e.d. door de vereniging goed onderhouden. De grootste bunker is toegankelijk. Binnen vind je een klein museum en maquetes. Maar het indrukwekkendste vond ik de rondleiding door de gangen. 30 meter onder de grond, lange gangen, waar getoond wordt hoe de gangen gemaakt zijn en waartoe ze dienden. De gids sprak toen wij er waren alleen Tsjechisch, maar we kregen een schriftelijke vertaling mee. Zo konden we het toch goed volgen.
Een echte aanrader!
Groetjes,
Irene
 
2 bunkers bezocht

Wij zijn twee jaar geleden in de bunker van Bouda geweest (zie hier: http://www.bunkry.cz/bouda/english.asp), het ligt niet zo ver van Jablone nad Orlice. Een prachtige wandeling er naar toe, en in de bunker was het ook heel interessant. We hadden een gids die goed Engels sprak, dus dat was heel fijn, maar we kregen ook een papier waar e.e.a. in het Engels op stond. Onder de grond kon je hele stukken lopen. Mijn man is 1.94 en die had geen enkele moeite om rechtop te staan. We vonden het alle 4 erg de moeite om daar naar toe te gaan, af en toe een beetje benauwend: het idee om daar zo'n poos te moeten leven.

en vorig jaar zijn we naar Dobrosov geweest (zie hier: http://orlickehory.net/eng/places/dobrosov.htm). dit is vlakbij Nachod. Ook hier weer heel interessant onder de grond (wel een heeeeel hoge trap) en bovenop heb je zo'n mooi uitzicht rondom. Hier kregen (nou ja, huurde (statiegeld!)) we zelfs uitleg in het Nederlands op papier. Ook weer indrukwekkend.
ik zal wat foto's in mijn album zetten.

groetjes,
Tonia
 
Macek schreef:
Stachelberg is echt de moeite waard, buiten een prachtig landschap met schitterende uitzichten en een goed uitgezette route. Men kan ook met een gids de bunkers in, erg interressant alle bunkers zijn door een gangenstelsel met elkaar verbonden en in de bunkers staan diverse maquettes en andere spullen uit de oorlog. Zels ik met het onbehouwen lijf kon hier goed lopen, dus dat is geen probleem, suc6!
Klopt Macek maar euh Hoe ben je door dat kleine deurtje gekomen?? :D

Wij hebben afgelopen vakantie Stachelberg bezocht. Bovengronds is e.e.a erg interessant en mooi onderhouden maar ondergronds is het hier lang niet afgebouwd, viel eerlijk gezegd een beetje tegen.
Voor het ondergrondse deel is Dobrosov een bezoek meer dan waard. Lange gangen, grote kamers (zalen) compleet met inrichting en tentoonstelling.
Voor de bunkerliefhebbers zijn Stachelberg én Dobrosov een must
 
Als je een keer in Nachod komt moet je bij hotel Bonoto dicht voor de poolse grens pakeren.
Daar op de berg is een bunker geheel gerestaureerd, en met volle uitrusting en inficenter.
Deze zijn te bezichtigen met een duits of engels talige gids.
 
Wij hebben de bunker van Bouda bezocht. We hebben erg pech gehad. De gids die we hadden sprak alleen Tsjechisch en de hele rondleiding duurde 3 uur!!!! Dit was echt te lang en we zijn daarom ook weg gegaan. Toen bleek de gids wel Engels te spreken want we moesten onze Engelse beschrijving bij hem inleveren. Bouda is een mooie bunker gezien het feit hoe ze hebben het kunnen bouwen, maar met een "verkeerde" gids is al snel een domper.
 
ik heb ook veel bunkers gezien in de buurt van sbrska kamenice ligt vlak tussen jetrovische en ceska kamenice de bunkers stonden in het bos sommige waren helemaal vervallen maar andere waren nog heel mooi. in het reuzengebergte zie je ook wel bunkers want daar heb ik ze ook gezien.
 
Advies over vraag naar bunkers.

Om meer te weten komen over de bunkers aan de noordgrens van Tsjechie moet je eens kijken op de site www.bunkry.cz
Heel leerzaam.
Er zijn overigens ook bunkers welke door vrijwilligers zijn opgeknapt,en tegen een geringe vergoeding zijn te bezoeken.
brand236.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Het adres was reeds vermeld in vorige berichten.

Als je onderaan op de eerste pagina, op de diverse andere sites klikt komen er nog heel wat meer mooie zaken te voorschijn. Sommige van deze sites zijn ook Engels en Duitstalig. Vb ropiky.net Er is ook nog een Poolse versie van bunkry (bunkry.pl)
 

kuurgast

Donateur
18.jpg
19.jpg
16.jpg


Het komende seizoen is het gehele ondergrondse fort Stachelberg te bezichtigen.
Ook is er een gedeelte van een smalspoor voor een kanon nagemaakt.
 
er is 1 bunker, die Hitlers pantserdivisie van zeer dichtbij beschoten heeft om de sterkte te testen, hij staat aan een doorgaande weg..
helaas weet ik niet meer waar het was..
er is een flinke hap uit en je ziet het betonijzer uitsteken..
de resultaten van de beschieting vielen dusdanig tegen dat men deze bunker verder ongemoeid heeft gelaten..
ik zal kijken of ik de plaats kan achterhalen en eventueel een foto plaatsen....
 
Dat schot is inderdaad in Dobrosov gelost. Ik vond deze bunker trouwens leuker dan Stachelberg (Zacler) omdat je meer en ruimere ondergrondse gangen en zalen hebt die je kunt bezoeken. En het complex makkelijker toegankelijk is.

Als je bij de Pevnost Dobrošov geweest bent is het heerlijk uitblazen en (nogmaals) genieten van het heerlijke uitzicht bij Jiráskova Chata
waar.jpg
Het fotootje van m'n avatar is daar gemaakt!!
 
Bovenaan