Recept Buchty (Gevulde vruchtencake)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wie kan er mij een Nederlands recept bezorgen van "BUCHTA"(met bosbessen of braambessen of...)?

Filled Cakes (Buchty)

Buchta (singular) is, no doubt, the most common kind of cake in Bohemia and Moravia. And because it is not particularly rich or excessively sweet, it also often doubles, usually in combination with a hearty soup, as a quick substitute for a main dish, especially popular with kids.
Buchty come with a variety of fillings, ranging from sweetened cottage cheese with raisins, through all sorts of jams and preserves, to special mixtures of chopped nuts and/or crushed poppy seeds and milk and sugar.

Ingredienten:
  • 400 g hard flour
  • 200 g fine semolina
  • 100 g caster sugar
  • 100 g melted butter
  • 2 eggs
  • 300 ml milk
  • fairly full dessert spoon dry yeast
  • grated rind of one lemon
  • 1 tsp vanilla essence
  • 300 g jam
  • salt
  • 100 g additional melted butter for brushing
  • some icing (vanilla) sugar for dusting
Bereidingswijze:

Warm the milk in a microwave and stir in a tea spoon of sugar, a dessert spoon of flour and yeast, one of each. Mix all dry ingredients in a mixing bowl and make a small well in the middle. Pour in melted butter and the yeast mixture, which by now should be nicely frothy. Finally add eggs, lemon rind and the vanilla essence. At this stage a really good food processor is highly desirable, because the dough has to be worked on heavily, kneaded basically until it no longer sticks to the wall of the bowl. The dough should be quite soft, easily spreadable, but definitely not sticky. When finished, cover it with a moistened tea towel and leave it in a warm place until it doubles in volume. That can easily take an hour, or even more, depending on the temperature.

In the meantime, grease thoroughly a big enough baking dish. I use a large 30 cm fluted pie dish, which is just about perfect for the given quantity. When the dough has risen, turn it on to a floured board and, using a large knife, divide it into a number of more or less equal bits. I usually end up with 24 little cakes. Pull each piece of dough into a circle about 70 mm in diameter and place a heaped tea spoon of filling in the middle. Lift the edges to form a little bag and pinch it closed. Place each little parcel, upside down, in the greased dish, starting at the edges, going round and towards the middle. Each parcel has to be brushed immediately and on all sides, otherwise the baked lot will not separate easily into individual cakes.
Leave the arranged dish to rise again. This time it should not take more than about half an hour in a warm spot.
Bake the cakes initially in a fairly hot oven, 220 to 240 C for only about ten minutes, then turn the heat down to about 170 degrees C and cook them for further 30 minutes, or until they have a deep gold colour.

Stand them for about ten minutes after they have been taken out of the oven, then turn them on to a suitable dish, and immediately, while still quite hot, dust them liberally with icing sugar. It will react with the hot, moist surface, creating a delicious crust.
 

Bijlagen

  • 7515-a_piec5.jpg
    7515-a_piec5.jpg
    2,2 KB · Bekeken: 57
Buchta (2 stuks) chocolade en appel met rozijnen
voor 8 x 2 = 16 personen


IMG_8148.JPG IMG_8149.JPG

voorbereiding 20 minuten – baktijd +/- 45 minuten

Benodigdheden:

2 beslagkommen
2 bakvormen
garde of klopmixer
een weinig bakboter (voor het invetten van de bakvormen)
200 gram suiker
600 gram tarwebloem
4 eieren
½ liter volle yoghurt
1 kleine kop zonnebloemolie
2 koffielepels natriumbicarbonaat
1 eetlepel cacaopoeder
1 zakje vanillesuiker
1 portie stukgesneden walnoten of hazelnoten
kokospoeder of amandelschilfers
gemalen kaneelpoeder
100 gr. pure chocolade
fruitbeleg, dit kan zijn; ananas of perzik uit blik, appel...

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Doe de suiker in de mengkom, voeg hier de yoghourt bij en de eieren, en klop dit tot een vloeiend beslag.
Voeg dan de bloem met het natriumbicarbonaat en de zonnebloemolie toe en meng dit verder...
Verdeel dan dit beslag even over 2 mengkommen, zodat je het kan afwerken naar believen.

In het beslag van de fruitcake kan je eventueel rozijnen of geconfijt fruit toevoegen.
Strijk deze dan uit in de beboterde en met bloem bestrooide bakvorm.
Afwerking met fruit naar keuze, bestrooi met het zakje vanillesuiker en met wat kaneelpoeder.

In het beslag van de chocoladecake mag de cacaopoeder en de noten toegevoegd worden.
Deze mag ook uitgestreken worden in een beboterde en met bloem bestrooide bakvorm.

Bak dit op 180 graden in de oven, de chocoladecake 40 minuten, de fruitcake 45 minuten.

De chocoladecake krijgt als hij uit de oven komt, nog een toplaagje met gesmolten chocolade au bain marie, en word afgewerkt met de kokospoeder of amandelschilfers. Deze kan best gesneden worden voor de chocolade helemaal afgekoeld is.

Wil je er maar 1 van de 2 maken, halveer dan de bovengenoemde hoeveelheden.

Je kan ze ook maken in een grote bakplaat zoals de Tsjechen doen, dan gebruik je bovenstaande ingrediënten voor 1 grote vierkante buchta. Die kan afgekoeld in vierkante stukken worden gesneden, handig als je veel gasten hebt!

Opgelet met scherpe messen kan je je bakvorm beschadigen!

IMG_8150.JPG

Smakelijk!
 
Ik heb deze recepten van mijn Tsjechische vriendin, we maakten ze samen bij mij thuis, maar dan in een grote bakplaat, ronde vormen liggen me makkelijker. Zij noemde ze buchta, en we vertaalden het naar biscuit...

google even op buchta kakao, afbeeldingen :), in Tsjechië maken ze het in een bakplaat, gebruiken ze kokos i.p.v. amandelschilfers en ziet het er eerder zo uit...

Elke Tsjechische huisvrouw heeft natuurlijk haar eigen recept, en variaties maken het enkel leuker!

242a-šalamounská-buchta.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het gaat niet om wat er inzit, maar hoe het er uitziet.
Buchta is een soort zoete broodje met een vulling en je eet het gewoon uit de hand.

Maar het kan zijn dat de nieuwe generatie al het zoet uit de oven Buchta noemt. Dat weet ik niet. Ik ben nog van de oude stempel, een Tsjecho-Slovaak.
 
Het wordt inderdaad op elk moment van de dag gegeten, als ontbijt, als tussendoortje, maar het kan ook als dessert. Je ziet er vele variaties op en het is echt smakelijk! Veel lekkerder en gezonder dan bv. onze cakes die gemaakt worden met veel boter. Ook de hoeveelheid suiker die gebruikt wordt ligt verhoudingsgewijs lager dan wat wij toevoegen, dus veel gezonder!
Leuk weetje, als je de chocolade cake apart maakt kan je de yoghurt vervangen door een geschilde en geraspte courget, wat het geheel heel smeuïg maakt :)

Hier een Tsjechische link naar ongeveer hetzelfde recept;

https://www.toprecepty.cz/recept/42730-rychla-kakaova-buchta-z-remosky/
 
Laatst bewerkt:
Het gaat niet om wat er inzit, maar hoe het er uitziet.
Buchta is een soort zoete broodje met een vulling en je eet het gewoon uit de hand.
@Vašek Jij zoekt naar dit recept denk ik...

In remosce gebakken jambroodjes;

Deze wordt omschreven als klassieker, dus kennelijk was die veel voorkomend in vroegere jaren

povidlove-buchty-pecene-v-remosce-193761-413-295-nw.jpg


https://www.toprecepty.cz/recept/57222-povidlove-buchty-pecene-v-remosce/

Ingrediënten 14 stuks

Deeg:

400 g halfgrof bloem
snuifje zout
45 g poedersuiker
0,5 stuks vanillesuiker
190 g melk
60 g boter, hera of ander vet
1 eidooier
21 g verse gist
Citroen schil

Vulling:
320 g pruimenjam - indien nodig

Om de zijkanten van de broodjes en het oppervlak te smeren:
60 g boter, hera of ander vet

Bereidingswijze
  1. We zullen het deeg op de gebruikelijke manier voor ons kneden. De gemakkelijkste manier is om een thuisbakkerij te gebruiken, waar we de eersten zijn die lauwe melk, gesmolten maar vochtig vet, eigeel, citroenschil gieten, bloem gemengd met zout en suiker toevoegen, er gemalen gist op doen. We kiezen voor het deegprogramma.
    Als u geen bakkerij heeft, maakt u een klassieker. We zullen de eersten zijn die gist bereiden van afgewogen ingrediënten, een link ernaar onder het recept in de Note. Doe bloem gemengd met zout, suiker, korst, lauwwarme melkresten, opgelost maar vochtig vet, eigeel, gist en maak een glad, soepel en niet-plakkerig deeg in een kom. Laat het rijzen in een kom onder een doek op een warme plaats.

  2. We verwerken het gerezen deeg op een lichtjes gestrooide deegroller tot een broodje, rollen een deegroller uit en snijden 14 stukjes - rollen. Spreid elk stuk breed uit, leg een stapel jam in het midden en maak een "zak", druk goed aan en sluit zodat de vulling niet lekt. Bind de dunnere jam met geraspte peperkoek, verdun de dikkere jam met een beetje rum, we kunnen ook een beetje citroenschil of kaneel toevoegen.

  3. We spreiden een kom remoska tot 3/4 van de hoogte met gesmolten maar vochtig vet en stapelen de voorbereide broodjes op, voeg naar beneden toe. Smeer ze aan de zijkanten goed in zodat ze tijdens het bakken niet aan elkaar plakken. Laat ze rijzen onder de doek, smeer ze in op het oppervlak, sluit het deksel, zet hem aan en bak ongeveer 35-38 minuten. Het is goed om het oppervlak van de bolletjes na een kort bakken te bedekken met een wiel van gesneden aluminiumfolie of bakpapier, zodat de bolletjes niet van bovenaf aanbranden en tegelijkertijd in het midden goed bakken. Het is ook mogelijk om de zogenaamde restwarmte te gebruiken wanneer de remoska voor het einde van het bakken wordt uitgeschakeld en ongeveer 5 - 8 minuten blijft staan. Verwijder na het bakken het deksel en giet de licht afgekoelde broodjes uit de kom.
 
Maar het kan zijn dat de nieuwe generatie al het zoet uit de oven Buchta noemt. Dat weet ik niet. Ik ben nog van de oude stempel, een Tsjecho-Slovaak.
Om misverstanden uit de weg te ruimen, heb ik mijn licht opgestoken bij een Tsjechische hobbykok uit Noord Bohemen, want het Buchta / Buchty verhaal bleef toch op mijn maag zitten, al is mijn Buchta nochtans heerlijk luchtig.

Het verschil dus uitgelegd, door een hedendaags kok:

Bedankt voor uw email.
Met betrekking tot het woord "buchta", betekent deze naam op een bredere manier eigenlijk verschillende soorten zoet gebak.
In de Tsjechische keuken vind je recepten voor "litá buchta", "buchta na plech", "hrnková buchta" of voor "kefírová buchta" Probeer deze termen te vinden via Google Afbeeldingen.
Het woord "BUCHTY" (dit is een meervoudsversie voor buchta) verwijst meestal naar de gegiste broodjes.
Ik veronderstel dat de oorspronkelijke betekenis van het woord "buchty" verband houdt met deze gevulde broodjes, maar de Tsjechische keuken heeft zich de laatste jaren ontwikkeld en er zijn veel nieuwe recepten gemaakt. Tegenwoordig gebruiken Tsjechische meisjes en vrouwen (en ook de mannen) de naam "buchta", ook algemeen voor die andere soorten zoet gebak.
Ik hoop dat ik een beetje heb geholpen om het verschil uit te leggen.
Veel groeten uit Tsjechië
 
Bovenaan