BTW-vrij handelen in EU

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo, long time no see.. betekent dat het leven zorgeloos verder gaat zou je denken. Maar dan nu toch weer ns een vraagje, met toelichting:

Wanneer je bedrijfsmatig handelt, binnen de EU, buiten de eigen landsgrenzen, dan wordt geen BTW gefactureerd (en ook niet in eigen land opgegeven). Dus een factuur vanuit Nederland gefactureerd aan een bedrijf in Tsjechie is vrij van BTW en vice versa. Dit soort informatie is eenvoudig te vinden op de website van de nederlandse belastingdienst.
Nu geldt vanzelfsprekend het omgekeerde ook, een factuur uit CZ, gefactureerd aan een nederlands bedrijf, moet vrij zijn van BTW.

nu komt mijn vraag :
Weet iemand waar ik deze informatie kan vinden (in het tsjechisch) om mijn partner in tsjechie hierover te informeren.
Dank voor uw antwoorden
Loesje
 
alleen als je een BTW nr ofwel en DIC nr hebt.
bij verkoop aan een bedrijf die geen BTW nr heeft ,krijg je alsnog een naheffing .
of de FU bellen in je woonplaats
of een accountant vragen.
maar als je partner een firma heeft zal die dit toch moeten weten.
 
Je bedoelt de verleggings-regeling Loesje, in het Tsjechisch "přenesení daňové povinnosti". Is niet helemaal BTW-vrij handelen, maar het komt er in de praktijk wel op neer.

Meer info in het Tsjechisch:
http://www.businessinfo.cz/cs/clank...race-i-preneseni-danove-povinnosti-58832.html
(Je partner dient dan inderdaad wel een DIC, Tsjechisch BTW-nummer te hebben, of aan te vragen.)
Radka, bedankt voor je antwoorden. de website lijkt inderdaad wel over dit onderwerp te spreken, als het hetzelfde duidelijk maakt als jouw verwijzing naar de nederlandse belastingsite uitlegt, dan zal het wel juist zijn.
 
Bovenaan