Bronwater - Kuuroorden?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vraagje,
Ik vindt het leuk om in elke kuuroord/spa/bronnen-plaatsje waar ik kon wat van het water te proeven. Meestal is het water niet erg lekker en blijft het bij een slokje, maar soms neem ik er zelfs een fles van mee voor onderweg.

Ik zie op één van mijn plattegrond meerdere Spa's/Thermen (lazne's) in Noord- en Oost-Bohemen: Janske Lazne, Lazne Belohrad, Velichovky, Lazne Bohdanec, een spa rechts naast Nachod en het Poolse Kudowa Zdroj.

Nu weet ik dat dit niet altijd hoeft te betekenen dat er ook toegankelijke bronnen zijn, soms houdt het alleen een kuurhotel in. Kan iemand mij vertellen in welke van deze plaatsen openbare bronnen zijn waaruit men water kan putten?
 
Lazne Beloves, die naam kon ik niet vinden, bedankt!
Lázně Bělohrad schrijf ik ook op.

Weet ook iemand hoe het zit met Janské Lázně? Ik las alleen op dit forum dat iemand hier was geweest maar niet vond wat ie verwachtte.
 
Wij zijn daar ook geweest het is een beetje verouderd maar toch wel mooi.
In het midden vlak bij de kolonade heb je een bron waar je water kunt drinken.
Maar je kunt het niet vergelijken met Marianska Lazne of die mooie plaatsen.
 
Beloves is bij NACHOD, de naam van de bron is IDA en is in een kapelletje vlak bij het riviertje Metuje vrij toegangelijk te vinden. Jij kunt het bekijken als Je op internet PRAMEN BELOVES opzoekt. Ik heb gisteren noch er naar gekijken of het een beetje goed op internet vermeld staat en het is wel zo. Heleboel bronnen staan niet op internet en die vind men aleen met behulp van een heeeeel goede wandelkaarten of door "van mond tot mond "reklame.Bij voorbeeld die in Nove Mesto pos Smrkem staat heel sumier op internet maar het staat er wel. In Podebrady zijn meerdere bronnen te vinden en ook in Sadska is er een.Maar als Jij iets met een beetje meer alure zoekt dan kunt Jij beeter aan de overkant van de grenz in Polen terecht in Silezie.
 

kuurgast

Donateur
De beroemste zijn de bronnen in Karlovy Vary.
Lázně Luhačovice.
Konstantinovy Lázně.
Janské Lázně.
Trenčianske Teplice Slowakije.

screenshot.17-09-2014 22.52.23.png Op mapy.cz kan je plaatsnaam invoeren en dan zou je denken dat het lazne logo een bron betekend maar dat is niet zo. Je ziet een soort icoon van vijvertje waar je op moet klikken en dan de bronnen ziet. Dit water is meestal niet echt lekker door ijzer en andere mineralen die er in zitten. In de kuuroorden gebruiken ze het ook niet om te drinken maar in te baden bij hogere temperaturen. Alleen in Karlovy Vary is een heel ritueel voor inwendig gebruik/reiniging met hulp van het tuitbekertje.
De beschrijving van mapy kan je met googel vertalen om klein idee te krijgen van soort water etc. Je zal daar ook vaak doorverwezen worden naar estudanky.eu waar van alles over drinkbare bronnen is te vinden. Fonteinen zijn geen drinkbare bronnen.
Misschien kan iemand het verschil uitleggen tussen pramen en studánka wat gebruikt wordt op estudanky.eu.
 
Studanka komt mischien van studeny of studna en het zou "koude of put" of zo iets kunen zijn en pramen is een well (het water welt op die plek op).Helaas kan ik er niets meer er over berichten.
 
Mijn kennis van de tsjechische taal rijkt ook niet ver, maar ik zal het proberen, iets wat altijd voor verbetering vatbaar is.

Een pramen is een bron die zelf omhoog welt, waar een rivier uit kan voorkomen.

Een bekende rivier in Tsjechie de "Vltava", heeft zijn bron ongeveer 1 km van het dorp Kvilda in de Sumava.

Als U deze bron eens gezien heeft en U heeft de stroom gezien vanaf de Karelsbrug in Praag, kan U bijna niet geloven dat uit zo´n miezerig bronnetje zo´n geweldige stroom kan ontstaan.

237766-original1-5whef.jpg


548Z3O7501D2P171L2CFK0J0NT195ISS.jpg


ik moet even weg, tot later!!!
 
Zo! Daar ben ik weer, een goede middag.

en hij begint met de naam: "Teplá Vltava"

vydra.jpg


Tot aan Vltavsky hůt´wordt het stroompje gevoed door kleine riviertjes en beekjes. Daar stroomt hij samen met de Studená Vltava"

, welke aan het begin ontstaat uit het samengaan van het beekje Weberaubach en Rothbauch, in Duitsland, vandaar stroomt hij verder onder de naam "Vltava"!


Nu de andere naam, "Studánka"!

Wat ik uit de opgehaalde gegevens kon halen en voor korrektie vatbaar is, is dit:

Meestal moest er in kleinere plaatsen en dorpen, water gehaald worden op het dorpsplein, uit de "zwengel-pomp", zodat het water mechanisch of elektrisch omhoog gebracht kon worden en het water in een kleine bak of bekken terecht kwam, waaruit men het water schepte!

2.jpg
op

de dorpspleintjes werd meestal dan ook, rond de "Studánka" het dorpsnieuws doorgenomen.

Het bekken hoeft niet gebouwd te zijn, maar kan ook een uitgegraven bekken zijn. Voorbeelden zijn:

okrasna-studna-ozdoba-kazde-zahrady-4.jpg


studanka-pratelstvi03.jpg


studanka-pratelstvi02.jpg


Wat ik er uit opmaak is, dat een "Pramen"een natuurlijke wel is en een"Studánka" een door pompen (mechanisch of electrisch) water oppompt en via (of niet) een buis of andere geleiding, uitmond in een kleine bekken.
 
Voor mij was het ook allemaal nieuw, maar leuk om het uit te zoeken. Of het de waarheid benaderd, dat weet ik nog niet, maar tsjechische vrienden, die gisteren bij ons op bezoek waren, bevestigden mijn verhaal!

Het achterhalen van de namen "koude Moldau" en de "warme Moldau" ging me iets te ver.

Misschien "warme Moldau", omdat hij in Tsjechie ontspringt en "koude Moldau", omdat deze van oorsprong uit Duitsland komt.
Ongeveer gelijk aan familiebanden, warme tak is de eigen familie en koude tak is de aangetrouwde familie, maar dit is ontsproten aan mijn oude brein!!!:denk::denk:
 

kuurgast

Donateur
Camyl de TS was ook niet op zoek naar koude/warme Moldau ,maar naar plaatsen met openbare bronnen waaruit men water kan putten/drinken/flessen vullen om mee te nemen. ;)
Die koude/warme Moldau staat dacht ik al in ander topic over ontspringen van de Moldau ,Vltava ofzo.
 
Bovenaan