Bronwater - Kuuroorden?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Die koude/warme Moldau staat dacht ik al in ander topic over ontspringen van de Moldau ,Vltava ofzo.
en ik maar zoeken, Moldau Vltava, Rivieren in Tsjechie, in ieder geval ben ik al zover terug, tot het jaar 872, dat er over de Vltava geschreven is, maar over de warme of de koude kon ik niets vinden, evenals dat andere topic.
 

Op de Křemešník-heuvel stroomt het heldere water weer


De wonderbaarlijke bron (ook wel de Gouden Bron genoemd) ontspringt periodiek op de Křemešník-heuvel nabij de kapel van St. Jana, nabij Pelhřimov. Nu heeft het weer genoeg water en stroomt het uit de bron de put in. Het lokale water bevat sporen van zilver en bederft nooit in flessen. Volgens legendes was het ook in staat om de pest te genezen en exporteerden ze het niet alleen in Tsjechië, maar ook met de Oostenrijks-Hongaarse schippers van Triëst naar de volle zee.

goed bronwater


De bron , die ontspringt op de Křemešník- heuvel bij Nový Rychnov in de regio Pelhřimov, heeft weer voldoende water. De bron produceert het altijd alleen in de lente vanaf het einde van de winter tot de zomermaanden . Er wordt gezegd dat het ontstaat in ondergrondse galerijen en door druk die op de heuvel bleef na zilverwinning. Qua smaak is het erg goed en bederft het niet, wat waarschijnlijk komt door het zilvergehalte . Vanwege zijn lange houdbaarheid werd het naar een groot gebied vervoerd en ook naar Triëst en de baai van Kotor, waar de zeelieden het gebruikten tijdens hun reizen.

Volgens beschikbare literaire bronnen kwamen er ook koetsen uit verdere uithoeken van het land voor het water, en het ging het toen bijvoorbeeld naar Hradec Králové of Kutná Hora . Boven Zázračná studánka werd een kapel gebouwd en de kruiswegstaties beginnen hier , oplopend tot de top van Křemešník .


Geruchten en legendes schrijven wonderbaarlijke effecten toe aan water


water


Aan het water uit de bron wordt ook genezende effecten toegeschreven. Zo kwamen tijdens de periode van de cholera-epidemie in de Tsjechische landen in het midden van de 19e eeuw tienduizenden mensen hier voor water. Een andere legende vertelt over het lot van een soldaat tijdens de Dertigjarige Oorlog die in de strijd bij Křemešník gewond raakte . Met zijn verwondingen liep hij naar de put en waste de diepe wonden met het plaatselijke water. In een ongewoon korte tijd genazen zijn verwondingen .

Gunstig effect van zilver op het menselijk lichaam Het is al sinds mensenheugenis bekend, maar de deeltjes van gedispergeerd zilver moeten klein genoeg zijn om in water te drijven zonder te bezinken. De grootte van de zilverclusters moet zo groot zijn als nanodeeltjes en in concentraties in duizenden procenten. En het water van Zlatá studánka in Křemešník heeft precies zo'n zilvergehalte . In aanvulling op de bron, kan je ook genieten van de Kerk van de Heilige Drie-eenheid , het kasteel Větrný zámek of de Pípalka, de uitkijktoren op Křemešník.


bron: kudyznudy.cz
 
Bovenaan