Brochures bezienswaardigheden

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In deze folder staan alle monumenten in Tsjechië die zijn opgenomen op de werelderfgoedlijst van de Unesco of die op de nominatie staan om te worden opgenomen.

Een zeer mooie folder met veel informatie en foto's. Een must om te hebben als je naar Tsjechië gaat.
 

Bijlagen

  • UNESCO_NL.PDF
    811,7 KB · Bekeken: 245
Een hele mooie folder met wat algemene informatie over Tsjechië in het Engels. In deze folder o.a. een gedetailleerde kaart van Tsjechië met kastelen, burchten en ruïnes erop.
 

Bijlagen

  • CR_EN.pdf
    4,7 MB · Bekeken: 232
Kom je binnenkort in de buurt van Loket (West Bohemen), dan is dit foldertje misschien wel handig.

Er staan adressen, telefoonnummers, e-mailadressen en internetadressen in van oa. Tourist Information, Hrad Loket en Mesto Loket.
 

Bijlagen

  • kontakty loket.pdf
    104,7 KB · Bekeken: 113
In deze kleine, handige folder vind je informatie en adressen voor dingen die je kunt gaan doen met kinderen.

De informatie is verdeeld in de volgende onderdelen:
  • Kleine kinderen
  • Oudere kinderen
  • Actieve vakantie met kinderen
  • Openluchtmusea
 

Bijlagen

  • Vakantie%20met%20kinderen.pdf
    293,4 KB · Bekeken: 380
Een kleine folder uit 2006 met informatie over kanoën en klimmen in het Boheems Paradijs, vanuit het plaatsje Malá Skála.
Deze folder is in het Tsjechisch, Nederlands, Duits en Engels.
 

Bijlagen

  • brochure-kano.pdf
    279,1 KB · Bekeken: 166
In het begin van onze Tsjechische reizen werd er bij bezoek van toeristische objecten (zowel kastelen als beschermde natuurgebieden) nog analoog gefotografeerd. Op veel plaatsen werd er destijds - en nu nog steeds - een supplement gevraagd om foto's te mogen nemen. Niet iedereen is een professionele fotograaf of heeft geschikte apparatuur om bv. in grotten en kastelen (verboden te flitsen) presentabele foto's te maken.

In die periode werd op de meeste plaatsen een eenvoudige brochure aangeboden tegen een habbekrats. Voor de meest recent gekochte betaalde ik 65 kronen (zo'n 2,50 euro); dat zal ongeveer in 2009 geweest zijn.

informační brožura turistika czechy.JPG

Waar in de beginjaren slechts enkel een aanbod beschikbaar was in het Tsjechisch, werden ze in de loop van de tijd in steeds meer talen aangeboden, waaronder ook Nederlands. Ik heb er toch 2 kunnen vinden in eigen taal. De laatste jaren heb ik ze nergens meer gezien. Toch blijft het een leuk aandenken, en worden ze bij ons althans goed bewaard.

Voordeel:
  • altijd mooi gelukte foto's van goede kwaliteit
  • foto's die je zelf nooit kan nemen, bv. luchtfoto's
  • een schat aan juiste informatie, al dan niet in je eigen taal
  • tastbare vakantieherinneringen
Ik heb er eentje digitaal teruggevonden! http://audy.speleo.cz/dtp/Pdf/kras.pdf

Wellicht dreigt dit gebruik te verdwijnen met de komst van digitale fotografie... Iemand hier zicht op?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel interessante brochures, waarvoor dank, maar inderdaad meer de algemene, degene die je gebruikt ter voorbereiding van je bezoek...
Deze die ik bedoel, worden ter plaatse aangeboden aan de kassa, waar ook de tickets verkocht worden en eventueel een souvenir, maar dat had je waarschijnlijk al wel zo begrepen. :)
 
Ik heb de indruk dat het verschijnsel "verkoop van gidsjes in vele talen" nog lang niet verdwijnt. Op alle plekken van betekenis waar we de afgelopen 5 jaar geweest zijn, worden deze boekjes nog altijd verkocht. Sommige zelfs (nog steeds) in precies dezelfde opmaak als die van bovenstaande foto's. Als je dan naar het jaar van drukken kijkt zijn dat meestal boekjes die max 1 of 2 jaar eerder gedrukt zijn.
Kasteel Hluboka, kasteel Lednice, Kasteel Pernstejn, Klooster Broumov, stad Hradec Kralové, stad Marianske Lazne, stad en kasteel Cesky Krumlov, om er maar een paar te noemen waar we de afgelopen jaren geweest zijn. Engels, Duits en Tsjechisch zijn overal standaard, daarnaast op vele plekken nog Russisch, Frans en Spaans en in het noorden ook Pools. En op de echt toeristische plekken nog een aantal aanvullende talen.
Er zijn sommige plekken, met name kastelen, waar men het fotograferen binnen totaal verbiedt. Ik schat dat van alle kastelen waar we de afgelopen jaren waren (dat zullen er een dik 20-tal geweest zijn), we in ongeveer 25% van de gevallen binnen niet mochten fotograferen. Ik vermoed dat dat samenhangt met het feit dat men hoopt daardoor nog boekjes en folders te kunnen verkopen. Anderzijds, op een aantal plekken geeft men ook aan dat dat ingesteld is om ophopingen van fotograferende toeristen die de groep tijdens een rondleiding uit het oog verliezen, te voorkomen. En op een enkele plek is het omdat bezoekers toch een flits gebruiken waar dat niet mag/kan (bijvoorbeeld bij plaatsen waar fel licht een negatief effect heeft op een muurschildering of kunstobjecten).
Er zijn ook plekken waar men, zoals je al aangeeft, een foto-permit verkoopt waarmee je binnen mag fotograferen. Maar ook op die plekken worden naar mijn ervaring nog steeds boekjes verkocht. Ik kan me zo voorstellen dat dit nog wel een jaar of tien aanhoudt. Sommige bezoekers willen meer achtergrond-info dan alleen het verhaal van de gids die hen rondleidt, al was het maar om een en ander thuis nog eens na te kunnen lezen.
Als ik echter zie hoeveel info er over sommige zaken al op internet staat, kan ik me goed voorstellen dat de hoogtijdagen van de boekjes voorbij zijn en dat de verkoop dalende is, maar dat is meer een gevoel. Ik weet niet of daar cijfers over gepubliceerd worden.
Ik sluit me inderdaad aan bij de voordelen die je al noemt. Zeer herkenbaar. We kopen zelf lang niet overal een boekje, maar op plekken die indruk maken of waar veel over te lezen valt doen we dat wel.
 
Op alle plekken van betekenis waar we de afgelopen 5 jaar geweest zijn worden deze boekjes nog altijd verkocht.
Dus ze worden nog wel te koop aangeboden, al gaat de verkoop ervan in dalende lijn, om de redenen die je al aangaf, Leo.
Toch nog eens extra op letten volgende keer, want het zijn leuke gadgets!
Nog een kleine aanvulling die je ooit plaatste en in het archief is verdwenen ceskysight.nl/brochures-tsjechie.
super, bedankt! een schat aan informatie!
 

kuurgast

Donateur
Ik heb even gezocht naar online folders via goochel afbeeldingen "Brožury hrad PDF cz" en hierbij een lijstje:

Raadhuis van de Oude Stad in Praag praguecitytourism.cz.
Prague City Tourism heeft veel Engelse en Duitse downloads praguecitytourism.cz.

Praag 5 wandelingen in Engels prague.eu.

Diverse Engels en Duitse downloads Praag praguecityline.com/download.

Hradec Kralove regio, Engels hkregion.cz en Duits hkregion.cz/de.

De natuur in Krkonoše=Reuzengebergte Engelse downloads krnap.cz.

Jičín heeft diverse Engelse en Duitse downloads jicin.org/en + jicin.org/de.

Českého Švýcarska=Boheems Zwitserland bij Hřensko in Duits ceskesvycarsko.cz/de.

Centrale Bohemen allerlei wetenswaardigheden in Engels en Duits downloads centralbohemia.cz.

Šumava National Park over de bossen npsumava.cz/en + npsumava.cz/de.

Vysočina Tourism heeft Engels en Duits info over oa UNESCO památky=monumenten op vysocinatourism.cz.

Centraal Moravië Engels en Duits strednimorava-tourism.cz/en + strednimorava-tourism.cz/de.

Informatiecentrum Zlín Engelse en Duitse downloads ic-zlin.com + ic-zlin.de.

Heel iets anders....voor kinderen leuke items van Plzeň transport, kleurboek en bouwplaten van trolley- bussen op en.pmdp.cz.
De bouwplaten zijn ook leuk voor volwassenen die van stadsbussen en Škoda-trolleybussen houden.

Als iemand meer links heeft van online folders zou het leuk zijn om die allemaal in dit topic te verzamelen.
 
Laatst bewerkt:
Nog even een kleine aanvulling voor mensen die via deze weg niet genoeg info kunnen verzamelen....
Tsjechië beschikt over een groot aantal informatiekantoren, waar je ten aller tijden info kan opvragen.
Via de Engelse versie kan je terecht op een interactieve kaart die de infokantoren aangeeft per regio (rechts bovenaan de pagina):
http://www.aticcr.cz/en/vismo/osnova.asp?id_org=200051&id_osnovy=1001&p1=1001

Via de Tsjechische versie en via Google vertaler kan je het land opdelen in regio's en vind je nog meer info in lijsten:
http://www.aticcr.cz/jihocesky-kraj/os-1002/p1=2296

vb:
Jihočeský kraj
Kontakty Turistické informační centrum Bechyně, tel.: (+420) 381 213 822
provozovatel: Ilona Davey

Turistické informační centrum Borovany, tel.: 387 001 356
Turistické informační centrum Boršov, tel.: 777 195 733
Informační centrum Černá v Pošumaví, tel.: 725 949 849
Infocentrum Český Krumlov, tel.: 380 704 623
Infocentrum Dačice, tel.: (+420) 384 401 265
Informační centrum Hluboká nad Vltavou, tel.: 387 966 164
Kulturní a informační centrum Horní Planá, tel.: (+420) 380 738 008
Informační centrum Horní Vltavice, tel.: 724 233 644
Informační středisko město Jindřichův Hradec, tel.: (+420) 384 363 546
Kulturní a informační centrum Kaplice, tel.: 380 311 388
Infocentrum Lipno nad Vltavou, tel.: 731 410 800
Turistické informační centrum Milevsko, tel.: (+420) 383 809 101
Turistické informační středisko Nová Bystřice, tel.: 384 386 909
Kulturní a informační centrum Nové Hrady, tel.: (+420) 386 362 195
Infocentrum Písek, tel.: (+420) 387 999 999
Kulturní a informační centrum FARA v Plané nad Lužnicí, tel.: 730 161 028
Kulturní a informační služby města Prachatice, tel.: (+420) 388 607 574
Hornické muzeum Rudolfov, tel.: 778 718 900
Turistické informační centrum Slavonice, tel.: (+420) 384 493 320
Turistické informační centrum Javorník, Stachy, tel.: 388 433 843
Městské informační centrum Strakonice, tel.: (+420) 380 422 744
Infocentrum Suchdol nad Lužnicí, tel.: 727 848 466
Infocentrum Město Tábor, tel.: (+420) 381 486 230 - 3
Kulturní a informační centrum Trhové Sviny, tel.: 603 426 954
Turistické informační centrum Třeboň, tel.: (+420) 384 721 169
Turistické informační centrum Týn nad Vltavou, tel.: 385 772 301
Infocentrum Veselí nad Lužnicí, tel.: (+420) 381 548 180
Informační centrum Vimperk, tel.: (+420) 388 402 230
Infocentrum Vodňany, tel.: (+420) 383 384 934
Infocentrum Vyšší Brod, tel.: 380 746 627
Infocentrum Blatná, tel.: 383 311 260
Městské informační centrum Bechyně, tel.: 778 545 509
 
Bovenaan