Brandhout

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

in de winter hout kopen ?????
schaatsen en hout koop je in de zomer
Vorige week haalde ik nog briketten bij de 'fabriek'. Er waren twee wachtenden na mij (zag een aanhanger erbij). Ik ben dus niet de enige die in de winter nog achter brandbaar hout aan gaat. Natuurlijk is het beter in de zomer de zaken te realiseren. Dan kan het hout ook nog drogen en brandt het beter, maar er zijn wel eens bijzondere omstandigheden en dan is het mooi dat je ook in de winter nog ergens terecht kunt. Met sneeuw op de weg is transport niet zo gemakkelijk!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een bericht voor mijn criticasters. Ik heb voldoende brandhout ingeslagen voor de komende twee winters wanneer het verbruik vergelijkbaar is met eerder. Ik heb voorkeur voor het afvalhout van een houtzagerij. Die maken pakketten van 4 meter lang en een 800 kg zwaar. Een pakket wordt voor mij in twee delen verzaagd. Ik laat zo'n deel dan op mijn aanhanger leggen met een vorkheftruc. Haal bij huis het pakket uit elkaar, laat het hout drogen en verzaag het later in 'hapklare brokken'.
Mijn leverancier heeft een groot terrein vrijwel midden in het dorp. De grond is of wordt verkocht zodat men er woningbouw op kan gaan plegen. Waar ik dan later het hout zou kunnen halen is mij onbekend.
Daarnaast heb ik bomen van eigen kweek laten verzagen. Het kloven moet ik door anderen laten doen. Heb daar geen enkele ervaring mee.
 
Wij hebben in mei een nieuwe lading, ongezaagde, hardhout boomstammen besteld, 18 stuks van ongeveer 6 a 7 meter lang. Intussen gezaagd, gespleten en gestapeld, dus de winter mag komen. Het hout was al wel 1,5 maal zo duur dan vorig jaar. Gelukkig nu voor ruim 2 jaar voorraad. We gebruiken hout alleen als bijverwarming in de houtkachel als het buiten kouder is dan -10 graden Celcius. Hoofdverwarming is de warmtepomp (siemens) die we al 10 jaar hebben. De aanschafprijs hiervoor is in ongeveer 7 jaar tijd terugverdiend qua stroomverbruik. Aanschafprijs is vrij hoog, maar uiteindelijk verdien je dit ruimschoots terug, zeker met de huidige energieprijzen.

Als je nu hout besteld kan dit niet eens meer. De wachttijden zijn opgelopen naar 6 maanden en langer. Nieuwe bestellingen nemen ze hier niet eens meer aan, vaste klant of niet... Het gaat goed... :sterretjes:
 
Over hout prijzen kun je uren debateren.
prijs per m³ per lengte dikte boomstam volgens de kap kaart ,volgens het soort hout, hard/zacht hout.
geklooft ,gezaagd tot welke lengte .
Waar woon je ,in de grote stad of in een dorp bij het bos.
Hier in het dorp kun je het bijna gratis krijgen moet je er wel wat voor doen.
Hout wat omgevallen is of afval hout in het bos is na toestemming van de burgemeester ook gratis.
Heel globaal kun je zeggen dat de houtprijs gemiddeld 700 kc/m³ in stamlengte is.
maar ik zie zoveel verschillende prijzen.
tot nu toe is hout nog wel het goedkoopste om te verwarmen.
Ben zelf ook reuze benieuwd naar de prijzen wat andere forum leden hier betalen , ik bereken echt alles hier.
ps het goedkoopste hout is altijd in de hospoda te krijgen :)
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Doe het zelf, biedt de staat aan. Interesse in hout groeit.

Lesy ČR = Staats Bosbedrijf van Tsjechië, spelen in op de groeiende belangstelling voor brandhout als gevolg van de energiecrisis en verkopen het aan het publiek in alle regio's. Een natuurlijk persoon kan tot 35 kuub hout per jaar kopen. Brandhout van verschillende kwaliteit en prijs is beschikbaar. Het wordt in elke regio verkocht.

"Samen met het staatsbosbedrijf Lesy ČR proberen we de gevolgen van de energiecrisis voor burgers te minimaliseren. Verwarmen met hout is niet voor iedereen een oplossing, maar het is een van de opties voor het komende stookseizoen, vooral voor mensen die in eengezinswoningen wonen", aldus minister van Landbouw Zdeněk Nekula.

De belangstelling is beduidend groter dan in voorgaande jaren. "We begrijpen de zorgen van mensen over de energiecrisis, dus we proberen geïnteresseerden tevreden te stellen. In het derde kwartaal hebben we de prijzen niet eens verhoogd. De huidige vraag is echter aanzienlijk groter dan het aanbod en ergens, vooral rond de grote steden, hebben we zelfs wachtlijsten. Het hangt af van de regio. In Vysočina of in het noorden van Bohemen, waar de rampspoed aan het verdwijnen is, hebben we bijvoorbeeld voldoende brandhout", zegt Jiří Groda, hoofd van Bossen van Tsjechië.

Het bedrijf heeft op haar website de namen gepubliceerd van de contactpersonen die bij bosadministraties en -fabrieken verzoeken behandelen met betrekking tot de verkoop van brandhout, of het nu gaat om pulphout, stammen van enkele meters lang uit bosmagazijnen of zelfproductie, d.w.z. bomen dat de boswachter markeert in de stand, de zelfproducent ze verwerkt en vervolgens gaat betalen. Meer hier: Prodej dříví veřejnosti | Lesy České republiky, s. p. (lesycr.cz).

Volgens de webprijslijst kan hout worden gekocht voor 100 tot 3.250 kronen per kubieke meter. Het hangt af van de kwaliteit en de manier van verkoop. Zo kost een spar met een dikte van circa 25 centimeter op een hoogte van 1,3 meter boven de grond circa 115 tot 160 kronen, inclusief belasting, als de belanghebbende de boom eruit haalt en zelf uit het bos haalt.

De grootste belangstelling gaat uit naar hardhout, d.w.z. eiken, beuken, essen, haagbeuken, esdoorns of kersen of acacia's.

In verband met de energiecrisis gaat het bedrijf ook hout aanbieden aan openbare instellingen en het bedrijfsleven. "We zullen naar ons beste vermogen reageren op een specifieke vraag met een specifiek aanbod", voegde Jiří Groda eraan toe.
----------------------
Er zijn geen kosten voor zelf hout sprokkelen.

Iedereen die naar het bos gaat om gevallen takken te verzamelen, krijgt helemaal gratis hout voor de winter. Volgens de Boswet heeft iedere burger het recht om droog hout te verzamelen dat op de grond in het bos ligt. "De natuurlijke val van takken en resten na de oogst, die zonder schors op het dikste uiteinde geen diameter van meer dan 7 cm hebben", legt het staatsbosbedrijf in vragen en antwoorden op zijn website uit.
----------------------
Brandhout - hoe een kubieke meter wordt gemeten.

Houtverkopers gebruiken verschillende eenheden bij het beschrijven van een kubieke meter in hun prijslijsten. Het is goed om ze te begrijpen, want er zit twee keer zoveel houtmassa in een kubieke meter "schoon" hout als in een kubieke meter los verpakte stammen.
- PLM (plnometr): Hout met een kubusvolume van 1×1×1 m, d.w.z. één kubus hout zonder lucht.
- PRM (prostorový metr rovnaný): Het hout is netjes aangelegd in een kubus met afmetingen van 1×1×1 m. Er zit lucht in, maar veel minder dan bij PRMS. Gemiddeld bevat het 60 tot 75% puur hout.
- PRMS (prostorový metr sypaný): Hout is los verpakt in een kubus van 1×1×1 m. Het bevat gemiddeld 40% hout.

Opmerking: Lesy ČR voeren de conversie naar PLM uit volgens hun coëfficiënt. Zo wordt brandhout met een inhoud van 10 kubieke meter gestapeld in zogenaamde stapels omgezet naar 6,4 kubieke meter schoon hout, waarvoor de koper een vaste belasting betaalt.

Bronnen lesycr.cz + seznamzpravy.cz.
 
Iedereen die naar het bos gaat om gevallen takken te verzamelen, krijgt helemaal gratis hout voor de winter. Volgens de Boswet heeft iedere burger het recht om droog hout te verzamelen dat op de grond in het bos ligt.
Goed om te lezen dat ook bij staats bosbeheer deze regeling bestaat.
bijna Iedereen heeft dus de mogelijkheid bijna gratis hout te verzamelen,en gratis aan beweging/sport te doen.
 
Bovenaan