Brand in Breda (Opava)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Op zoek naar Breda’s in Tsjechië kom ik er weer eentje tegen. Zijn naam is Jan Václav Breda en het is een zoon van Hartvík Mikuláš Breda en dus kleinzoon van Jan Rudolf Breda.

Hij heeft een Hospoda laten bouwen die vandaag de dag nog altijd bestaat. Zijn bijnaam was Lakomý Breda (vrek Breda) en zijn mentaliteit komt geheel overeen met andere leden van de familie.

In 1728 heeft Jan Jan Václav Breda een Hospoda laten bouwen in Jablonné nad Orlicí. Vele jaren later, in 1865 is de Hospoda in handen gekomen van Jan Novotný. In 1871 is de pand afgebrand en opnieuw opgebouwd. Laatste verbouwing/reconstructie dateert uit 1984, toen zijn ook enkele hotelkamers bijgebouwd.

De herberg heet Hostinec - Penzion "U Novotnů", naam van de eerste Tsjechische eigenaar. Maar als je goed kijkt op het wapen van huidige Pension, zie je overeenkomst met het wapen van de familie Breda (wapen van Breda’s staat ongeveer 10 berichten hoger).

Grappig dat ze het wapen toch nog zo in stand willen houden.
 

Bijlagen

  • 37876-erb.jpg
    37876-erb.jpg
    5,4 KB · Bekeken: 10
Re: Jan Václav Breda

Ooit door het plaatsje Bredůvka (ook wel eens Bredovka genoemd) in Orlické Hory gereden?

Graaf Jan Václav Breda, heeft het gehucht in 1734 gesticht, en de naam Bredůvka aan het dorp gegeven.
 
Re: Jan Čeněk Breda

De volgende is: Jan Čeněk Breda, de zoon van Jan Václav Breda.

Jan Čeněk Breda heft in het dorpje Lukavice, Orlické hory (Adelaarsgebergte) een jachtslot laten bouwen. Het was een en al feest daar, veel vrouwen en veel drank. Het liep behoorlijk in de papieren, hij moest zelfs geld gaan lenen om zijn jachtslot, vrouwtjes en de feestjes te kunnen bekostigen. Lang leve de lol!

Tot zijn vrouw er achterkwam. In 1776, toen Jan Čeněk even van huis was, heeft ze het jachtslot laten slopen, en alles wat er van overbleef verkocht.

Het schijnt dat in Lukavice nog steeds te zien is waar het jachtslot gestaan heeft.
 
Re: Jan Čeněk Breda

Begrijp ik (wegens de voornamen van de latere Breda's) dat ze Tsjechisch sprekend en dus niet duitssprekend waren? Ik had het beeld dat veel rijkere/hogere mensen in Tsjechië destijds vooral duitssprekend waren?
 
Re: Jan Čeněk Breda

Bartiku schreef:
Begrijp ik (wegens de voornamen van de latere Breda's) dat ze Tsjechisch sprekend en dus niet duitssprekend waren? Ik had het beeld dat veel rijkere/hogere mensen in Tsjechië destijds vooral duitssprekend waren?
De sites waar ik de informatie vandaan plukte vermelden ook de Duitse voornaam varianten. Ook de achternaam Breda werd vaak anders gespeld, meestal als: von Bredau
 
P

Pjosch

Guest
Re: Jan Čeněk Breda

Mooi verhaal dit allemaal. Knap dat je dit allemaal hebt kunnen achterhalen!!
 
Bovenaan