Bozi Dar / Klinovec

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Heey Jeanette
Wij hebben ook een hele leuke vakantie gehad.
We zijn niet in Klinovec wezen skieen,want we konden kiezen.
We hadden daarom eerst een skipas voor 3 dagen in Bozi dar genomen zodat we die andere 3 dagen nog naar Klinovec zouden kunnen.Maar het beviel ons zo goed dat we maar in Bozi dar zijn gebleven,alleen bij de eerste piste vonden wij het veel te koud,en zijn daarom steeds naar die andere pistes gegaan,en na 3 dagen gingen wij ook met zijn 6 sen van de zwarte piste.Onze kinderen vonden het ook heel erg leuk,vooral ons Ian die stond elke morgen klokslag 9 uur al op de piste.
Wij vonden de skilessen ook heel goed en het hotel was ook super.
We zijn ook 1 keer bij het groene huis wat wezen drinken.
We denken er over om ook volgend jaar weer terug te gaan,of naar hotel Praha of naar hotel Samusec [of zoiets] in Klinovec.
Wij waren om ongeveer half 2 daar de eerste dag [veel meegevallen]
En terug waren we vrijdagavond aangereden omdat hij zoon slecht weer aangaf,toen waren we snachts om 3 uur thuis,ook veel meegevallen,en jullie hadden jullie slechte wegen of files op de terugweg????
Al met al een superleuke vakantie gehad om nooit meer te vergeten.
gr Helmi.:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
 
hallo allemaal, ik ben al een week terug uit bosi dar en zou nog laten weten hoe de vakantie was.Op de heenreis konden we oberwiessenthal niet door,de weg was afgezet door de politie :agent: en werden een andere kant opgestuurd,zodat we 50 km om moesten rijden,dat viel wel effe tegen,achteraf hoorden we ,dat er een(onbewoonbaar) huis was ingestort door de sneeuw en was op de weg gevallen:oeps: . we hebben in appartement jurica gezeten,echt een aanrader,alles was perfect,goede bedden,heerlijke douche en midden in het dorp.(enige minpuntje ;er was geen koekenpan... ja een hollander moet wat te zeuren hebben,toch?);)
we hebben eerst een paar dagen in neklid geskied ,maar de rest in klinovec,vind ik toch het mooiste,lekker in de bossen ,tussen de bomen ,geweldig.het weer was heel wisselend,zo zat je in de dikke mist en even later in het zonnetje.we hebben weer genoten en meteen geboekt voor volgend jaar.


groetjes jacqueline
 
Hoi Jacqueline
Fijn dat je het ook goed gemaakt hebt,je hebt vast mijn verhaaltje ook al gelezen.
Maar jij vond het in Klinovec dus mooier?Wij twijfellen voor volgend jaar nog,of Bozi dar of Klinovec.
Was er in Klinovec ook zoon koude wind of viel dat mee.want in Bozi dar stond een hele koude wind,en in Neklid een heel stuk minder.
En waren de pistes daar een stuk smaller als in Neklid?
Wij hadden wel onze spullen in Klinovec gehuurd,en dat was goed.
veel vraagjes he maar het kan misschien net de doorslag geven tot onze belissing.
gr Helmi
 
hoi helmi zeker heb ik jouw verhaal gelezen,stoer hoor zo snel van de zwarte piste ,wat een kik ,he?
wat betreft jouw vraag over klinovec,het is uitgebreider , vind het gezelliger; eettentjes met picnictafels buiten langs de pistes en ik vind het uitzicht geweldig.Er was bovenop de berg harde koude wind,maar eenmaal een stukje naar beneden geen last meer.de laatste dag(vrijdag )was er in bosi dar heel harde koude wind, mijn man vond het gekkewerk om naar klinovec te gaan 'smorgens om kwart voor 9:kwaad: :kwaad: ,toch gegaan(met 9 man in een mitsubishi l200)en het viel heel erg mee,waarschijnlijk omdat je tussen de bomen zit .de hele dag heerlijk geskied.de pistes vind ik breed zat,genoeg ruimte voor iedereen.

het hotel bij klinovec heet lesny zamecek en is prima,lekker naast de supersnelle sleeplift.
onze terugreis verliep heel voorspoedig,dan waardeer je het wel he, dat je allemaal zonder brokken weer thuis bent na een fantastische week.
gr.jacqueline
 
hoi Jeanette

Weet jij heel toevallig het telefoonnummer of e-mail adres van Hotel Zeleny Dum???
We willen daar voor volgend jaar boeken,want hotel Praha zit al vol.

b v d Gr Helmi
 
helmi schreef:
Weet jij heel toevallig het telefoonnummer of e-mail adres van Hotel Zeleny Dum???
We willen daar voor volgend jaar boeken,want hotel Praha zit al vol.
Hoi Helmi,
Ondertussen heb je de site van het groene huis ontvangen,
Wij hebben toen ook via deze site geboekt.
Praha vol???? dat is al vlug.
Succes met de boeking.
Groetjes Jeannette
 
hoi Jeanette
Ik had de site idd gevonden,kon er alleen niet zo heel erg wijs uit,kan nl maar een little bit engels.
Maar had je daar ook 4 of 6 persoons kamers,en kon je daar ook half pension boeken?? We zijn ook nog met een ander hotellekke bezig in Klinovec.Ook bij de piste.
En jullie??Weten jullie al wat jullie volgend jaar doen.
Gr Helmi
 
Cafe's en Kroegen in Bozidar?

In februari gaan wij ( 9 pers, leeftijd van 20-26 jaar) naar bozi dar,

ik vroeg me af waar je het beste savonds even kan afterpilsen? heeft iemand ideeen??? ( ik weet dat pension medard een ruim assortiment heeft aan cocktails en een mini disco heeft...)

Groetjes!
 
Hoi Mirjam.
Waar ik je aanraad om ook een kijkje te nemen is een plaatselijke houten hospoda vanaf grens aan rechterzijde op plein. Daar zit de plaatselijke bevolking. Je kan er gerust een hapje eten de sfeer die er hangt vind je niet in de grote hotels die er zijn.
Fijne vakantie toegewenst.
 
mirjam1985 schreef:
In februari gaan wij ( 9 pers, leeftijd van 20-26 jaar) naar bozi dar,

ik vroeg me af waar je het beste savonds even kan afterpilsen?
twee jaar in bozi dar geweest, veel cafe's zijn er niet. Afterpilsen bij Rolf in zijn kleine stube kan altijd, naast de verhuur aan de kleine blauwe piste. Verder zul je gewoon het dorpje door moeten gaan wel leuke restaurantjes waar je kunt zitten drinken. Vergeet niet een bezoek te brengen aan Klinovec, voor het skien/snowboarden bedoel ik dan!
gr. Peter
 
Als je je genoeg vermaakt hebt, heb je geen last van het afrekenen.
Bozi Dar is mooi, leuk, fijn.
Let vooral op het standbeeld en ga het museumpje binnen.
Je zult je verbazen.
Lang geleden waren daar ook al allochtonen.
Ik hoor wel als je het ontdekt hebt.
En kijk naar de waterloop naar andere dorpen, en onderzoek waarom dat is gemaakt.

Bozi Dar, het lijkt niets, maar ga op ontdekkingsreis en verbaas je.
Godsgeschenk is het goede wooord.
Maar je moet er wel voor open staan.
Het eten is er prima op orde.

Heel veel plezier in een mooi dorp.

En doe ze allemaal de groeten van Kukel.
 
Wij gaan voor 2e keer naar Tsjechië, vorig jaar in Reuzengebergte geweest. Nu gaan we naar een appartement in Bozi Dar.
Zijn er ook winkels in Bozi Dar of alleen restaurantjes e.d.?
Hoe zit het met de aanschaf van een skipas, kun je die ook in Klinovec gebruiken?
Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes Dianne
 
Winkels nee, maar wat leuk is, en daar moet je gewoon een avondje heen, aan het begin van het dorp is een grote hal en daar zitten van die vietnamesen of het zijn volkeren die nog bij rusland horen maar dat terzijde. In die hal zijn allemaal kraampjes overvol met namaakartikelen en ook locale spulletjes. Kijk niet naar de brandveiligheid maar het is wel een bezoekje waard. Een avondje afdingen volgt namelijk. Het klinkt misschien een beetje stom maar wees vooral niet bescheiden en te passief. Sta sterk in je schoenen en reageer niet op alle verkopers dan is het leuk om te doen! Dus daar kun je wel je tsjechische geld kwijt :) De restaurantjes zijn goed! Aanrader om het dorp zelf ook in te lopen en niet perse de grote restaurantjes uit te kiezen. Wij sliepen in de grune hause, eten vond ik daar niet zo geweldig. Als je langs de kerk naar beneden loopt en weer omhoog heb je aan de linkerkant een leuk restaurant, die is in een kelder en heel sfeervol en het eten is heerlijk. Verder heb je tegenover de grune hause langs de weg naar de piste een hotel met restaurant en een soort bar in een grot. Hier kun je gezellig met elkaar zitten en een potje kaarten oid. Verder heb je nog een soort sextent aan de grote weg zitten, als je daar langs loopt en je gaat rechtsaf heb je een eindje verderop aan de linkerzijde ook nog een lekker restaurant.
Eten is niet deur, volgens mij was het iets van 8 euro pp. Halve liters zijn iets van 0.60 eurocent. Dus daar kun je niet genoeg van nemen. Skipas is er voor gebied Bozi-Dar/Neklid, voor Klinovec moet je een dagpas nemen als je daar naar toegaat. Vorig jaar was dat nog een hele tocht maar toen lag er ook ruim 2 meter sneeuw. Het kan wel prima per auto maar zorg dat je onder de berg je auto parkeert, boven is ook een parkeerplek echter ben je dan verplicht om direct de rode afdaling te nemen en om de berg en het gevoel een beetje te kennen adviseer ik om onderaan te parkeren. skispullen/snowboard spul kun je gewoon in bozi dar huren waar je dat elke dag doet en in de auto meenemen! scheelt je weer tijd om daar alles te passen en meten. Wij zijn toen de dag erop snowboardend over de weg naar Klinovec gegaan, en de heenreis hebben we ook een route gemaakt per ski/snowboard, maar dan moet je nog wel stukjes wandelen want niet alles gaat naar beneden. Persoonlijk vind ik Klinovec wel leuk maar het was er wel drukker als bozi dar maar bepaalde afdalingen zijn langer echter vind ik de piste 5 en 6 bij bozi dar gaver! piste 5 is best wel stijl maar geweldig door het bos! piste 6 kun je verlengen met de zwarte piste maar is breed en je kunt offpiste naar baan 5 gaan. zie:
http://www.holidayinfo.cz/mapaimg.php?rg=7&loc=3

Hopelijk genoeg info zo!
gr. Peter
 
Hoi allemaal!
Ik ben nieuw hier :D

Wij gaan eind van deze maand alweer voor de 16e keer naar Bozi Dar en Klinovec! In het begin zaten we in een hotel, maar tegenwoordig verblijven we elk jaar in het dorp Bozi Dar tegenover de kerk in een huis. Vooral tijdens kerst is de kerk erg betoverend met zijn gezang op de avondmis.
Wij gaan altijd met een grote groep van ongeveer 30 man en het is altijd heel gezellig. Zo ongeveer het hele dorp kent ons al, want wij waren ongeveer (16 jaar geleden) de eerste Nederlanders die er kwamen. Tegenwoordig is dat helaas anders en schrok ik ook van dit topic. Eigenlijk moet niemand over Bozi Dar praten, want het moet niet toeristisch worden, wat het gelukkig nog niet is. De prijzen blijven lekker laag, de Tsjechen lekker chagerijnig en de Tsjechische en Duitse hoeren in het bordeel in Bozi Dar lekker lelijk :D

Maar goed. Een prachtig dorp, met prachtige piste's en leuke uitstapjes naar vooral Klinovec. Ik raad niemand eraan om heen te gaan, want er zijn al genoeg Nederlanders daar!

Groeten :)
 
Hier 2 foto's van onze trip vorig jaar!
Eindelijk was de mist eens weg en de zon kwam te voorschijn! De vaste Bozi Dar-ganger weet dat zon een uniek iets is in Bozi Dar. Want normaal is het alleen maar mist, mist en nog eens mist :D
 

Bijlagen

  • PIC_0029.JPG
    PIC_0029.JPG
    18,6 KB · Bekeken: 18
  • bozidar 067.jpg
    bozidar 067.jpg
    45,6 KB · Bekeken: 18
hahaha jaa mads je hebt wel een beetje gelijk!!! en die mist dat is idd een ramp haha! Nu twee keer meegemaakt in begin januari, is dit in februari anders?

hier enkele foto's van mij van vorig jaar:
watermark.php

Piste 6, super :D

watermark.php


Me moatie, ff pause hehe

watermark.php


en hier mij met me vriendin :D:D
 
Bovenaan