Bozi Dar / Klinovec

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

hoi daan,ik bedoel de piste in bozi dar zelf.echt een piste voor de beginners en om weer even in te komen.de berg klinovec is goed te bereiken met de auto(10 minuten)en er rijdt ook een skibus .dan heb je nog het gebied neklid,net buiten bozi dar,maar daar ben ik nog niet geweest.allemaal lekker dicht bij elkaar.
groet jacq :zwaai:
 
Wij hebben de afgelopen kerstdagen doorgebracht op de piste van Bozi Dar. En er ligt behoorlijk veel sneeuw, één wit gebeuren daar :) Er lag daar zelfs meer sneeuw dan in het Reuzengebergte waar we een week later waren.
Bozi Dar is klein maar fijn, vooral voor de beginnende wintersporter een ideaal gebied. Als je naar een wat groter ski-gebied wil kan je altijd naar Klinovec gaan da's nog geen kwartiertje rijden.
Ik heb in Bozi Dar ook skibussen zien rijden, dus die zijn er.
Aan de ene kant van Bozi Dar (de kant waar het grootste gedeelte van het dorp ligt) is het Novako gebiedje. Aan de andere kant (naast Hotel Praha) is ook een anker-lift als je met die lift naar boven gaat en dan een stukje rechtdoor skiet/board-step kom je bij het Neklid skigebied daar zijn de wat pittiger pistes, maar bij Neklid zijn de rijen voor de liften ook wat langer, althans, wel toen ik er was. De rij voor de anker-lift bij Hotel Praha was bijna altijd kort, als ik daar 5 minuten in de rij stond was het veel.
Fijne wintersport vakantie!
Groetjes,
Mo
 
Even nog wat vragen voor de mensen die er reeds in Bozi Dar geweest zijn:

Is er iemand bekend met App complex Jurica (kwaliteit en ligging)

En zijn er in Bozi Dar supermarkten of andere winkeltjes?

Alvast bedankt

Carl
 
hoi carl, in het dorp is een kleine supermarkt, genoeg te krijgen. wij gaan dit jaar ook voor het eerst naar jurica, ken het nog niet, maar het lijkt me een prima appartement als je zo de foto's ziet en de beschrijving leest. waar het precies ligt in het dorp, weet ik ook niet, maar het is allemaal op loopafstand. je hoeft echt niet bang te zijn om afgelegen te zitten.
groeten jacq
 
Bedankt voor je reactie, ik had bij de boeking gelezen dat het in het centrum is, maar op een aantal luchtfoto's kon ik het niet vinden.
De foto s zien er erg goed uit op de boekingspagina, echter het is altijd wel leuk om reacties te horen van mensen die er geweest zijn.
Ik vindt het ook altijd leuk om te weten waar het eten lekker is enz.

Groet Carl
 
eigenlijk is het eten overal wel goed,het lekkerste vind ik in Daro en Sant Hubert,hier hebben ze wildgerechten.als je overdag op de piste bent bij klinovec kan je in hotel lesny zamecek heerlijk lunchen.

:eten: :eten: :eten:
gr.jacq
 
En ik maar denken dat we de enige groep was die genieten kan van BoziDar. Ok ben dit jaar voor de tweede keer in BoziDar geweest, zat dit jaar in hotel Grune Hause, oftewel groene huis. Simpel hotel maar meer wensen heb ik ook niet. Over de appartementen waar iedereen over praat, ben er dit jaar even binnen geweest en heb zelfs al even in kamers gekeken. Kan jullie vertellen dat het er echt supergoed uitziet! Wij boeken onze vakantie ook daar komend jaar!

Zal direct even een routebeschrijving geven: Nadat je de grens gepasseerd hebt volg je de weg naar BoziDar, je rijdt langs het tankstation, dan ga je direct de eerste weg rechts, omlaag het dorp in. Wanneer je bij de kruising met de kerk bent ga je rechtsaf, langs de parkeerplekken, je vervolgt je weg links langzaam stijgend, aan de rechterkant heb je dan woningen/hotels. Vervolgens rijdt je door tot je aan de linkerkant op ongeveer 200 meter de appartementen vindt. Links om de appartementen is een eigen parkeerterrein.

Om bij de piste te komen van Bozi Dar bij hotel praha, loop je de weg terug richting de hoofdweg van Bozi dar! Die steek je over, naast hotel praha heb je een nieuwe skiverhuur. Perfecte ski's en schoenen allemaal brand new :) Voor 9 euro 30 ben je per dag klaar! Lessen worden er echter niet gegeven en er is ook geen snowboardverhuur, die vind je aan de overkant in het hutje van Rolf :) Echter deze verhuurt ook ski's echter prijziger, namelijk 15 euro per dag, echter les erbij ben je voor 20 euro klaar! en heb je 2 uur les! Dan loop je met ski's/snowboard 100 meter omhoog en vind je een gebouw voor skipasverhuur, waarnaast de blauwe piste is. Op elke pistemap van bozidar staan nog twee liften, het is er nu 1, al1 lift C die stukje verlengd is! Aan het eind van deze lift kun je naar beneden via twee kanten van het hek om zo weer bij het gebouw te komen. Prima pistes voor warming up of je eerste "afdaling". Wil je wat meer, langere en moeilijkere pistes, ga dan aan het eind van de lift per ski of lopend naar Neklid. Dit is ongeveer 300/400 meter, hou hierbij de linkerroute aan (die zijn aangegeven met palen) hierbij volg je dus de route langs de palen die het meest links staan! rechts leidt namelijk tot direct de moeilijkste rode piste (piste 3). Wanneer je links aanhoudt loop je langs de tweede rode piste van neklid(piste 4), loop je onder de lift F door die begint bij parkeerplek, ga je langs het huisje die achter de lift staat en richting rode kruis bij cafeetje, daar kun je vervolgens je ski's onderdoen of snowboard en zo schuin langs het snowpark afdaling 6 beginnen. Je eindigt dan op de helft bij lift g, of je gaat verder naar beneden naar lift H. Voor iedereen die het eerste deel van de piste goed afgaat, ga direct door naar H want dit is een mooi en niet te moeilijk gedeelte vd piste! Wil je nog verder dan volg je het zwarte gedeelte! en die is behoorlijk stijl! Via lift H kom je nu bovenaan de piste, schuin naar beneden kun je weer beginnen aan je volgende afdaling. Piste 3 en 4 en 5 zijn stijler als 6, echter wanneer je wat ervaring hebt, supergaaf!!! onderaan, waar de zwarte piste ook eindigt, vind je een gezellig hutje, kan er binnen wel naar frituurvet ruiken maarja dat heeft ook zijn charmes :) buiten vind je een gezellig terras!
mapaimg.php


Zoals je op dit kaartje ziet, is er nog een pijl naar rechtsonder met een kabelbaan lift, hiermee bedoelen ze dat je via een weg naar de kabelbaan kunt die vervolgens je brengt naar klinovec. Op een dag hebben wij geprobeerd om via ski en snowboard naar klinovec te komen, via een smal weggetje onderaan de zwarte piste kom je op een lager gedeelte uit, langs het huisje omhoog kom je bij een parkeerplek. Daar kun je skiënd/snowboardend je weg volgen over een normale weg, dit kon doordat er voldoende sneeuw lag! let wel op, ervaring vereist want dit was op dat moment wel zeer ijzige sneeuw. Bij splitsing ga je links, Na 2 km omlaag te gaan kom je weer uit bij een parkeerplek,nu moet je 600 meter links omhoog lopen om bij een 1 persoons stoeltjeslift aan te komen, met 1 fartkarte kom je dan boven, stukje lopen en je bent bij Klinovec. die dga nog enkele afdalingen gemaakt en toen op snowboard en ski via de hoofdweg terug naar neklid! Dit kon op dat moment omdat er verse sneeuw lag! Geen wonder met 1 meter 50 sneeuw!
Al met al waren we de heenweg 2 uur onderweg, en terug 1 uur, natuurlijk wel supergaaf! maar volgende x zijn we toch maar met de auto gegaan! Klinovec vond ik zelf wel boeiend, maar ik vind Neklid nog wel net zo mooi, vind de breedte van de pistes heel fijn n dat mis je in Klinovec, daar vind je echter weer langere pistes! Ik zou zeggen, doe klinovec een dagje, en de rest vd week bozidar/neklid!

zo als ik eenmaal schrijf dan houd ik niet op! Mochten er nog vragen zijn, laat het dan even weten! lekkerste restaurant vd jaar, ook nog goedkooptst: restaurant petr! die vind je door bij hoofdweg langs info borden te lopen aan je rechterhand, dan sla je rechtsaf en 100 m verder vind je aan linkerkant rest. petr! Verder nog een leuk restaurant, bij de kerk loop je de grote weg omhoog richting het bord van pilsener linksboven (daarboven hangt de webcam :D ), aan de linkerkant zie je dan een steegje met aan het eind een boog, en restaurant bordje, daar kun je echt heerlijk eten en waan je je in een grot :) Wil je duurder eten, kan in Hotel Praha bij de piste, vraag dan of je mag eten in de weinstube, die vind je bij binnenkomst rechtdoor naar beneden, ook heel gezellig!

nou iedereen enjoy your holiday!
gr. Peter
 
moet je ook zeker doen! begreep dat je ook vaker in BoziDar was geweest, heb je misschien vast wel eens gehad dat het erg mistig was en dat er een briesje stond. Zoals je ziet gaan de pistes van neklid langs de andere kant van de berg, je gaat hier ook verder het dal in waardoor daar soms helemaal geen mist is! Ook van de wind heb je weinig last omdat je langs de bosrand skied en zelfs door de bossen!

afgelopen jaar hebben we dit meerdere malen gehad, in BoziDar zag je geen hand voor ogen en haakten veel mensen af omdat het te mistig was en te hard waaide. Toen zijn we toch maar naar neklid gegaan bovenaan de berg en daar aangekomen was het zicht al iets beter echter begonnen we aan onze afdalingen van piste 6 en 5 en werd het na een minuut te hebben gedaald helemaal helder! Wind had je toen helemaal geen last van!! Dus weet je dat ook alvast weer! Laat even weten hoe je vakantie was! Ik heb nog supermooie foto's van BoziDar/Neklid, alleen hoe moet ik die uploaden?

gr. Peter
 
Peter,

Eerst bedankt voor je uitgebreide reaktie, helemaal te gek dat je zoveel tijd heb genomen om je ervaringen met ons te delen. (ik kan bijna niet wachten)
Foto's uploaden heb ik bij deze site nog niet gedaan, waar ik het meestal doe is op www.mijnalbum.nl werkt erg eenvoudig, duurt wel vrij lang.

Vriendelijke groet

Carl:D:D:D
 
hoi peter,die harde koude wind in bozi dar heb ik ook meegemaakt, vooral bovenop de piste,halvewege naar beneden viel het wel weer mee.het weerhield ons het echter niet om door te gaan, een gevoel dat je leeft...:top: .
de reden ,dat wij hoofdzakelijk naar klinovec gingen,is dat er daar voor elk wat wils is,qua niveau.ieder kan lekker z"n gang gaan en je kom elkaar steeds weer tegen beneden in de miniareal

:eten: :koffie: :pepsi: :cheers:
ben benieuwd naar je foto`s!
heb geen verstand van oploaden,jammer genoeg...
groet jacq
 
Wij zijn twee jaar naar klinovec geweest. Het is er gezellig en je kunt nog eens een keer een drankje nemen tussendoor :D . Voor de kinderen is het ook heel erg leuk. Onze zoon (de eerste keer was hij 6) heeft daar leren skieën. De klasjes zijn klein waardoor ze sneller leren en de leraren zijn erg aardig voor de kinderen. Het is er de moeite waard!! Have fun :P
 
hallo allemaal

Wij gaan dit jaar ook naar Bozi Dar op skivakantie,ben heel beniewd hoe het daar is,wel fijn om te lezen dat er zoveel goeds over geschreven word.Wij gaan naar Hotel Praha,is daar misschien iemand ook geweest en wat vond die daar van??? Ben beniewd.
 
Ook wij gaan eind Februari op skivakantie naar Bozi dar.

Heeft iemand ervaring met skiverhuur + les bij JPK (wij zijn beginners)?

Is het noodzakelijk om met de plaatselijke valuta te betalen of accepteert men ook Euro's?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Jack
 
Bovenaan