Bozi Dar / Klinovec

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij gingen vroeger altijd met het voorjaar. En ook in februari en begin maart is er alleen maar mist! Ik vind het geen drama meer, ben er wel aan gewend tegenwoordig. Maar als het dan even weg is, is het werkelijk prachtig!
Afgelopen 5 jaar gaan we met kerst of nieuwjaar. Een openbaring, vooral de 2e week van de kerstvakantie. Het is er zo rustig dan. Met kerst ski je over de hoofden heen en na 1 januari zie je haast geen hoofden, alleen wij en een paar verdwaalde Tsjechen.
 
Ertsgebergte

Wij skieden ook eens in de Kerstvakantie in het Ertsgebergte.
Was leuk en niet zover rijden vanuit Nederland.
Wij skieden op Klinovec, Bozidar en Oberwiesenthal(Duitse kant)
We gaan in de voorjaarsvakantie al jaren naar't Reuzengebergte met zo'n 20 mensen rond de 20 jaar oud.
 
Hoi..

Wij gaan dit jaar vanaf 19 feb tot 26 feb voor het eerst naar Bozi Dar. Aan de reacties te zien hier zal het daar erg goed te doen zijn:cheer: en ik hoop het eigenlijk ook. Zoalng het weer meewerkt want het ziet er nu nog niet heel erg veel belovend uit :confused: .


Wat zijn btw de reacties en be op skischool JPK? wij hebben hier een totaal pakket gehuurt met lessen ed.

Grtjz Albert
 
Overnachting

Ik heb voor dit jaar een keer rechtstreeks dus zonder reisbureau geboekt in Rokytnice en het komt gelukkig goed.
Er zijn altijd wel hotels/app./pensions die niet in de gidsen staan en die nog wel plaats hebben.
Daarom heet Bozi Dar dus zo, omdat dat plaatsje bovenop de berg ligt, vandaar Godsgeschenk.
Wij waren daar Kerst 2004 en toen was er sneeuwstorm bovenop de berg bij de douane en konden we haast niet skiën doordat't steeds sneeuwde.
 
Wat zijn btw de reacties en be op skischool JPK? wij hebben hier een totaalpakket gehuurt met lessen ed.
Wij hebben 1 dag les gehad van een leraar van JPK, vond het niet geweldig en materiaal was ook niet bijzonder. Dus wij hebben niet zo'n goede ervaring. Bij Rolf, vlakbij de piste beter materiaal, misschien wel iets duurder en hij heeft leuke en goede instructeurs!

dus dat is mijn ervaring! Misschien kun je alsnog onder dit pakket uit mocht je willen veranderen...
gr. Peter
 
Wat zijn btw de reacties en be op skischool JPK? wij hebben hier een totaalpakket gehuurt met lessen ed.
Hallo
Wij hadden vorig jaar ook spullen en lessen van jpk,was wel goed maar niet super.Onze kinderen moesten snowboardles in een beginnersgroepje nemen{maar waren al gevorderd]Onze lessen waren wel goed.Onze spullen waren wel goed,alleen de snowboard van onze dochter was niet veel maar ja.Wij moesten wel onze spullen in klinovec ophalen,waar het heel druk was en we onze auto nergens kwijt konden,en daarna moesten we onze lessen in bozi dar regelen waar het ook heel erg druk was,al met al maar net op tijd,dus zorg dat je op tijd bent
heel veel plezier
gr Helmi
 
mijn advies om bij Rolf te huren--> snowboard en schoenen prima! en 2 jaar geleden goeie skiles gehad! Voor verhuur ski's kun je ook onder hotel Praha terecht, tegenover Rolf! prima ski's, schoenen en stokken! Allemaal vorig jaar nieuw aangeschaft, en deze is goedkoper als Rolf. Vorig jaar was het nog geen 9 euro pp pd om alles voor ski's te huren! Snowboard bij Rolf was 15e per dag.

gr. Peter
 
JPK Bozi Dar

Ik lees dat een hoop mensen niet echt teveden waren over de verleende services van JPK in Bozi Dar.
Ik ben vorig jaar geweest in de krokus, en moet zeggen dat de skies en skischoenen niet om over naar huis te schrijven waren.
De lessen waren prima, zowel voor mijn echtgenoot en mijzelf, maar ook voor mijn zoon.
Enige nadeel was een vrij grote kindergroep.
 
:( Wij zijn net terug uit Bozi Dar. Wij vonden het ski-gebied Klinovec best leuk ondanks dat de sneeuw in de loop van de week wel slechter werd.
De wachttijden voor de liftjes viel ook erg mee.
Alleen was het wel een gesjouw met spullen naar de piste toe en vooral weer terug naar de grote parkeerplaats die helemaal aan het eind van de weg ligt, terwijl de ski-lessen aan het begin worden gegeven. Er ligt wel een bospad vanaf de parkeerplaats maar met kinderen en spullen is dat toch nog een aardig stukje lopen. En aangezien de politie niet bijzonder vriendelijk was mochten we niet even de spullen en kinderen aan de weg in- en uitladen.Niet echt flexibel hoor daar in Bozi Dar.
Veel geduld moet je ook hebben bij de ski-verhuur, de ski-pas verkoop en de ski-school want het duurt allemaal een eeuwigheid voordat je wat geregeld hebt.
De ski-lessen hebben de kinderen gevolgd bij JPK en dat was uitstekend!! Wij hadden wel een prive-leraar voor 3 kinderen genomen en zij kregen heel goed les en zijn enorm vooruit gegaan.
Tot zover onze ervaring met Bozi Dar en Klinovec.

Daan.:)
 
Bozi dar en klinovec waren mede drukker dit jaar omdat er in de omliggende gebieden geen tot weing sneeuw ligt. De huurders van ons huis in Bublava (45 km) gaan namenlijk nu ook naar bozi dar en klinovec
 
Lees het verhaal van Daan dd 23-02.
Ik ben in Slowakije geweest dit jaar, stikte van de Tsjechen omdat in hun eigen land te weinig sneeuw lag.
In Slowakije lag ook weinig sneeuw in februari (Lage Tatra). Alleen boven lag sneeuw, beneden vroor het praktisch niet en leek het soms net voorjaar.
Probleem wat boven geschetst wordt is herkenbaar. Logistiek slaat het allemaal als een tang op een varken. Om bij de piste te komen moest je je auto langs een weggetje zetten en vervolgens 2 km met je spullen naar boven sjouwen. Was overigens niet bij alle gebieden zo, maar probleem was dat je in Slowakije alleen maar kleine gebieden hebt, geldt ook voor Tsjechie. Ook de prijzen van de skipas liggen op vergelijkbaar niveau als Oostenrijk / Duitsland. In Slowakije ben je inmiddels minstens € 22,50 tot € 25,00 kwijt voor een dag.
Het gekke is dat ze al om 16 uur de boel gaan dichtgooien, om vervolgens weer 's avonds open te gaan. Maar dan moet je weer een aparte skipas kopen :( .
Bij sommige liften was het personeel niet echt vriendelijk. Misschien dat dat in Tsjechie beter is.

Sorry dat ik hier reageer, maar denk dat mijn verhaal een beetje overeenkomt met Tsjechie; stijgende prijzen en een achtergebleven serviceniveau. Daarnaast kleine skigebieden die niet aansluitend zijn, maar per bus of auto moeten worden overbrugd.
Dit heeft mij doen besluiten voor de wintersport gewoon Oostenrijk, Frankrijk of Duitsland aan te houden. Geld besparen door apartement te nemen en zelf te koken en apres ski gewoon in eigen apartement te houden met gezin.

Voor zomerbestemming vind ik Tsjechie wel ideaal. ;)
 
Bovenaan