Bouwen zonder bouwvergunning binnenkort misschien mogelijk in Tsjechië

Topic in 'Onroerend Goed' gestart door kuurgast, 27-07-2016.

1. kuurgast

kuurgast Donateur

De minister van Regionale Ontwikkeling, Karla Šlechtová, heeft een voorstel gedaan om Tsjechen toestemming te geven huizen te bouwen zonder bouwvergunning. Over een maand zou het duidelijk moeten zijn of dit plan goedgekeurd wordt. Daarna zal dit vanaf volgend jaar mogelijk zijn onder bepaalde voorwaarden.
    Bron: radio.cz/en

Dit geldt ook voor zwembaden, kassen en omheiningen.
    Hierdoor zou men binnen een maand na melding van bouw alles rond kunnen hebben en niet zoals nu jarenlange procedures moeten volgen bij diverse instanties.
    Bron: ihned.cz

Zal dit alleen gelden voor Tsjechisch ingezetenen of ook voor EU-onderdanen? :denk:

Laatst bewerkt: 27-07-2016
    Boya vindt dit leuk.
  2. Laten we duimen dat het ook voor andere Europeanen geldt...

3. Zonder bouwvergunning?
    Kan ik me niet voorstellen.
    Zal wel zonder welstand zijn.
    Zonder bouwvergunning wordt bouwen een loterij.
    Wie controleert de constructie?
    Ik geloof er niets van.

Frank03, RoJo en martinkovice vinden dit leuk.
  4. Ik mag hopen dat of dit plan niet doorgaat of dat dit inderdaad, zoals Kukel zegt, alleen voor welstand gaat gelden. Inderdaad is de bureaucratische papierwinkel voor een bouwvergunning soms gekmakend, maar anderzijds heb je dan wel toezicht op constructie en uitvoering.

Dit laatste is een goed ding, aangezien veel Tsjechische mannen denken dat als ze een gootsteen kunnen ontstoppen ze ook een huis kunnen bouwen. Als ik soms zie hoe er met elektra en water wordt gerommeld, zelfgebouwde bouwvallen worden opgetrokken. Ik mag echt hopen dat dit niet doorgaat.

kukel vindt dit leuk.
  5. volgens mij is het al heel lang mogelijk te bouwen met alleen een aanmelding .
    maar zonder bouwvergunning ,maar tot een max 50 m² of zoiets.
    bouwvergunning of niet ,heeft niets te maken met aan welke voorwaarden een constructie of installatie moet voldoen,deze regelgeving blijft gelijk.

6. Onzin, zelfs de BTW moet betaald worden sinds 1 januari jl. heb net 7 jaar gedaan over bouwvergunningen en nu zou ik dat niet meer nodig hebben... iedereen snapt dat dit fabels zijn. het zal wel net als in NL zijn dat je in je eigen tuin x m2 mag bijbouwen zonder vergunning maar met meldingsplicht...dat kan wel nl... maar een stuk grond kopen en er opzetten wat jij wil... no way..

Laatst bewerkt: 11-08-2016
  7. Dat is wel een hele stellige redenatie die u doet. Ik heb wat navraag gedaan en het geldt inderdaad voor zwembaden, kassen en dergelijke en ook voor (ver)bouw tot maximaal 50 m2 BVO. Dus er zit een kern van waarheid in het stuk.
    Uiteraard geldt dit gelukkig niet voor grotere nieuwbouw en verbouw. Moet er niet aan denken eerlijk gezegd, wat een chaos we dan krijgen.

Frank03 vindt dit leuk.
  8. Kortom, de regelgeving wijkt nauwelijks af van Nederland en dus Europa.

Frank03 en Boya vinden dit leuk.
  9. mag je nu wel bouwen tot 50m2 meter of niet zonder vergunning

Deel deze pagina