Bouwen in de buurt van een bos, natuurgebied, Natura 2000

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste forumleden,

Ik heb enkele jaren geleden grond gekocht om op te bouwen. De Nederlandse makelaar (met kantoren in Tsjechië) en de burgemeester beweerden toen dat er op deze grond met absolute zekerheid mocht gebouwd worden. Nu blijkt echter dat dit toch niet mag, met name omdat er niet mag gebouwd worden in de buurt van 'Natura 2000' gebieden (een aangrenzend bos, in mijn geval).

Weet er iemand waar ik de details van de Tsjechische wetgeving (ruimtelijke ordening) in verband met deze Natura 2000 richtlijnen kan vinden? Ik vind wel algemene info, maar niets concreets over te respecteren afstand enzoverder.

Weet er ook iemand waar ik de databank of kaarten met deze Natura 2000 gebieden kan raadplegen?

Alvast bedankt!
 
mijn ervaring, je mag bouwen maar er is een wettelijke afstand ,tot de bomenrij
contacteer de bosbeheerder, meet met hem de afstand ,indien nodig zaag een paar bomen om :)
toch wel grappig ,als je toen dit forum had gekend ,had je nooit een Nederlandse makelaar vertrouwd.
ben wel benieuwd welke makelaar het was ???
 
Dat zouden vele bomen worden :). Natura2000 heeft meer te maken met beschermde diersoorten etc dacht ik. Hierdoor is mijn grond zelfs niet ingekleurd als geschikt om op te bouwen in het Lokaal Bestemmingsplan (Uzemni Plan). Ik wil dus de wetgeving exact doorspitten om te begrijpen welke beroepsmogelijkheden ik heb, hoe ik samen met de gemeente een aanvraag tot bestemmingswijziging kan indienen, enzoverder.
 

kuurgast

Donateur
Enkele links mbt Natura 2000 in Tsjechië:
Ministerie mzp.cz/en/natura_2000_network.
Agentura ochrany přírody a krajiny/Agentschap voor Natuur en Landschap waar je een lijst vind met plaatsen en de info daarvan over Natura 2000 nature.cz.
Natura 2000 en de EU ec.europa.eu/environment/nature/natura2000.

Belangrijke links voor jouw vraag:
Novela stavebního zákona/wijziging van het Bouwbesluit.
En veel over de wetgeving kr-stredocesky.cz.
Je zal als je er niet uitkomt op het gemeentehuis waarschijnlijk een MER /EIA moeten laten opstellen.

Succes en laat eens wat horen hoe het verder loopt. ;)
 
Als je wilt, kan ik eens navraag doen bij de lokale overheden. Ik heb veel ervaring met bestemmingsplannen en bouwvergunningen in Tsjechie. Als Tsjechisch (en uiteraard Nederlands) juriste open ik vele deuren bij diverse instanties.

Blijft jammer, dat het zo gelopen is. Het is altijd beter om de informatie van makelaars met een kritische blik na te (laten) gaan.

Volgens mij heb ik je afgelopen jaar kort geadviseerd omtrent eventuele ontbinding van het oorspronkelijke koopcontract?

Stuur me, als je verdere interesse of vragen hebt, een PM, of een mailtje.
 
Bovenaan