Bouw watermolen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zo dat is een groot project zo te lezen.

Kun je iets meer vertellen hoe en wat je er mee gaat doen.

En zoals Rojo al vroeg, foto's want die geven het zo leuk weer.

En gezien de reeds geplaatste foto, heb je geen last dat het water door de muur komt.
 
Zo dat is een groot project zo te lezen.

Kun je iets meer vertellen hoe en wat je er mee gaat doen.

En gezien de reeds geplaatste foto, heb je geen last dat het water door de muur komt.
Er staat een klein simpel pompje op. Deze kan het aan. Er komt eerst op de bodemplaat droogbeton, deze moet het water absorberen. Op de foto's kun je ook zien stukken van de oude fundering (houten palen).

waterrad.jpeg

Baan bedankt, alleen zijn veel dingen anders gegaan, geen subsidie gekregen, moet helaas uit eigen middelen. Er zijn leningen voor, alleen dan moet ik overheid zijn en dat ben ik helaas niet.
De brochure geeft weer waar het om gaat, een Zuppinger onderschot molen.
Hier een foto zoals het ongeveer wordt, 6 meter doorsnede, 1,50 breed.
 
Dit is een mooi project. Wat het lange wachten betreft : zoals vele Nederlanders in Tsjechië, hebben ook wij hier de (on?)nodige ervaringen mee.
Even een praktische vraag : werkt dit rad ook bij minder watertoevoer en hoe gaat het als de beek/rivier een kolkende watermassa is?
Veel succes.
 
Ik heb toestemming om 2 m3 per seconde water te gebruiken, ik heb een waterval van 1,70 het wiel komt onderkant op 160 dus kan 10 cm wegstuwen. Als de beek in geval van meer of veel water is er een extra kanaal daar kun je dit kwijt. In geval van de helft van water toevoer geeft een zuppinger 25 % minder rendement. Alles wordt automatisch geregeld er zit een transmissie bij die ook weer automatisch geregeld is. Het draaimoment is 3,8 rotaties per minuut, is dus een kracht van ongeveer bij 2m3 per seconden een koppel van 75000 Nm iets beter dan een Formule 1 auto. Overingens had het lange wachten niets te maken met bauwambt deze heeft zeker alles gedaan en ons zeer goed geholpen. We hebben te maken gehad met niet kundige projectanten, een geodeed die niet wist wat hij moest meten, 200 punten wegzetten maar niet de hoogte van de dam meten, dit hebben we pas vrijdag j.l. gedaan. Vervolgens hebben we een tekening gekregen van een zeker niet kleine firma die een niet werkend ontwerp maakte. Hier is veel tijd in verloren gegaan. Vervolgens de meeste molenbouwers durven dit project niet aan omdat het voor hun te groot is. We werken nu samen met een Poolse, Duitse en meerdere Tsjechische firma's en kennissen die we hier hebben.
 
Meerdere dingen, opwekking duurzame en schone energie, levering voor ongeveer 100 huishoudens. We zijn werkzaam in de recreatie dus een groene accommodatie, en verkoop van energie aan het netwerk. En ik vind dit zelf ook geweldig, ik heb meerdere jaren gezocht naar een locatie en deze uiteindelijk gevonden in Tsjechie. En keuze waterwiel is dat deze het beste presteren in ons type rivier. Wel te verstaan ik ben geen geitenwollen sokken figuur maar ik vind dat we zeker moeten bijdragen aan duurzame energie.
 

Vodnik

† In Memoriam
Complimenten voor je inzet in zo'n project! Veel zal je er niet aan verdienen als het operationeel is maar de bijdrage en het geloof in alternatieve energie, daar kunnen velen van leren!
Ik kom volgend zomerseizoen zeker is kijken hoe het gaat!

P.
 
Vodnik als je kijkt naar de investering heb je gelijk maar als je kijkt naar maandelijkse inkomen is het een leuke aanvulling op pensioen. Overingens carry back is 3 tot 5 jaar. Je bent overigens welkom bij onze watermolen
 

Vodnik

† In Memoriam
een carry back van 3 tot 5 jaar is byzonder goed op zo'n project, je bent natuurlijk wel afhankelijk van de neerslag en een droge periode of extreem zwaar weer heeft natuurlijk z'n invloed.
Met zonnepanelen heb je meer tijd nodig om de kosten er uit te halen.
 
In ons geval mogen we niet op gemiddelde van water in rivier zitten maar hebben we een vaste waarde toegekend gekregen. Dit was een zeer droog jaar maar we hebben nooit onder de 1,5 m3 per seconde gezeten we hebben 2m3 per seconde als max. Bij zeer veel water ( geen overstroming) draaien we gewoon maximaal. Wat ik jammer vind dat we geheel zonder subsidie moet bekostigen dat is bij panelen anders. De molen zal eerste revisie pas naar ongeveer 30 jaar krijgen dit betreft slecht vervanging van hoofdlagers. Ook in winter zal in ons geval we meestal gewoon doordraaien, dit is afhankelijk van rivier we hebben een zgn warme rivier ( geen of weinig smeltwater). Overigens ben ik van mening dat het produceren van een zonnecel meer energie kost dan deze ooit zal leveren. Verder ben ik van mening dat de betaling ook niet rechtvaardig is Witte energie is 3,09 2012 per kw en zonne electra rond de 12 kc per kw, ik weet 100 % zeker dat water energie schoner is en beter voor natuur. We beheersen op deze manier een goede doorstroming van rivier, betere regulatie. En waterwiel is geen vistrap nodig deze gaat zo langzaam dat de vis geen enkele schade kan ondervinden.
 
Je hebt gelijk alleen moet je kijken naar de oude prijzen http://www.spvez.cz/pages/podpory.htm

Had de prijs voor waterkracht ook niet goed deze is 3,18 kc kw

nu nog het water voor een warmtepomp gebruiken ,stook je helemaal spotgoedkoop.
water zal altijd wel boven de 3C zijn .
Dat van die warmtepompen moet me een keer iemand uitleggen, hier begrijp ik niet zoveel van. Ik ben er 7 jaar geleden mee bezig geweest en toen had ik er geen enkele vertrouwen in, investering te hoog en geen duidelijk antwoord op de besparing
 
Bovenaan