Literatuur Bohumil Hrabal (1914-1997)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Misschien een vreemde vraag, maar ik ben op zoek naar iemand die de documentaire 'Het leven is overal' over Bohumil Hrabal heeft opgenomen. De VPRO heeft deze documentaire van John Albert Jansen en Chris Kijne in november 2000 uitgezonden in het kader van Het uur van de Wolf. Ik ben docent Literatuur en Film en wil de docu als ondersteuning voor het behandelen van zijn roman "Ik heb de koning van Engeland bediend".

Als iemand een video heef,t zou ik graag willen weten wat een kopie kost. Ik kan zelf ook kopiëren van video naar dvd.

Alvast hartelijk dank voor alle moeite,

Met vriendelijke groet,

Jos Hodenius
 

kuurgast

Donateur
Op 12 april organiseert de opleiding Slavische Talen en Culturen het tweede evenement uit de serie "Slavic Delights". "Via Hrabal", een avondvullende multimediale voorstelling ter gelegenheid van de 99e geboortedag van de Tsjechische schrijver Bohumil Hrabal (1914-1997).
Maak kennis met de wereld van Bohumil Hrabal in de multimediale voorstelling Via Hrabal in de Universiteitsbibliotheek van de Universiteit van Amsterdam. Met behulp van een ter plekke geïmproviseerde collage van foto's, tekeningen, videobeelden en fragmenten uit Hrabals boeken geven drie van Hrabals goede bekenden -regisseur Ivo Krobot, schrijver Tomáš Mazal en vormgever Václav Špale- een rijk beeld van de auteur van klassiekers als 'Zwaarbewaakte treinen' en 'Ik heb de koning van Engeland bediend'.

Bij de voorstelling worden in het Nederlands vertaalde fragmenten uit Hrabals werk gebruikt (bewerking en vertaling: Kees Mercks).

Op deze avond wordt ook de bibliofiele uitgave van een verhaal van Bohumil Hrabal: Legende over de bloedmooie Julinka gepresenteerd, speciaal voor deze gelegenheid door Kees Mercks vertaald en door Pegasus uitgegeven in een oplage van 250 genummerde exemplaren.

Toegang gratis, de zaal gaat om 19.30 open.

Universiteitsbibliotheek UvA (Doelenzaal)
Singel 425
Amsterdam
Vrijdag 12 april 2013
Aanvang 20:00 uur

In samenwerking met het Tsjechisch Centrum.
 

kuurgast

Donateur
Legende over de bloedmooie Julinka.

Prachtige bibliofiele uitgave van een verhaal van Bohumil Hrabal.
Deze uitgave verscheen bij uitgeverij Pegasus in een oplage van 250 - genummerde - exemplaren, n.a.v. de 99e geboortedag van Hrabal.
Geniet, met Amerikaans omslag.
Uitg. Pegasus, 24 blz.
paperback, 2013
ISBN 9789061433767
Nederlandse vertaling: Kees Mercks.
 

Leen

† In Memoriam
En wordt er volgend jaar door Dieter nog een Hrabaltoer georganiseerd?
Ik geloof dat het 2004 was, in een restaurantje in Praag 7 dat hij dit voorstelde. Er was nog geen datum bekend.
Ik heb het onthouden ;)
 

Ad Verschoor

Donateur
Ter gelegenheid van het honderdste geboortejaar van Bohumil Hrabal (1914-1997) organiseren het Tsjechisch Centrum, de Sectie Literatuur van het Instituut voor Kunst en de Opleiding Slavische Talen en Culturen van de Universiteit van Amsterdam een vertaalwedstrijd voor jonge vertalers Tsjechisch (maximaal 35 jaar oud).

De opgave bestaat uit het vertalen van het verhaal "Bilý koníček" dat is verschenen in: Atomová mašina značky PERKEO, texty z let 1949-1989 (Práce, Edice Příliv; Praag 1991). De tekst is op te vragen bij het Tsjechisch Centrum (cchaag@czech.cz). De inzendingen worden beoordeeld door een deskundige jury van vertalers en slavisten.

De hoofdprijs bestaat uit een kort verblijf in Praag, waar ontmoetingen met enkele vrienden van Hrabal en kenners van zijn werk gepland zijn. De prijswinnaar kan ook deelnemen aan activiteiten die in het kader van het Hrabal-herdenkingsjaar georganiseerd worden, zoals een vertalersworkshop, en een bezoek brengen aan de Nacht van de Europese Literatuur en de internationale boekenbeurs Svět knihy (De wereld van het boek).

Inzendingen kunnen uiterlijk 28 februari 2014 worden verstuurd naar: cchaag@czech.cz
De uitslag wordt uiterlijk 31 maart 2014 bekend gemaakt. Het verblijf in Praag is gepland voor 14-16 mei 2014 (onder voorbehoud).
 
Bovenaan