Bohdanec u Zbralavice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In de buurt van Kutna Hora ligt het dorpje Bohdanec. Hier staat sinds 2011 een nieuwe uitkijktoren van hout met meer dan 200 treden. Bovenop een heuvel gebouwd heb je een prachtig uitzicht op het dorpje en de omgeving. Wanneer je in Kutna Hora verblijft, krijg je hier korting op. In het kioskje beneden kun je ook iets te drinken halen. Handig voor degene met hoogtevrees. Want op het bankje gezeten, heb je ook hier een prachtig uitzicht.

Vlakbij deze uitkijktoren staat een Palirna. Dit is een stokerij voor o.a Slivovice-achtige drankjes. Wanneer het in bedrijf is kun je het productieproces volgen. Ook is er een restaurant en winkeltje bij. Hier kun je lokale producten kopen. ik koop er vaak honing. Sinds kort ook een drankje genaamd Agnes. Ook op Slivovice basis, maar met honing als toevoeging. Heerlijk zacht voor je keel. ik gebruik het bij een verkoudheid. Zacht en een slaapmutsje tegelijk.

Dichtbij Bohdanec ligt een iets grotere plaats: Zbralavice. Hier ligt ook een klein vliegveldje waar je rondvluchten kan boeken. Ook staat hier een jachthotel, Hubert genaamd. Vol met jachttrofeeën en heerlijke gerechten (ook jacht) op de kaart. Voor de lunch (Obed) ligt er ook een a4-tje met gerechten voor tussen de middag. Aan de achterkant van dit hotel is een serre gebouwd. Hier kun je ook mooi zitten en kijk je mooi weg over de omgeving. Het treinstationnetje wat hier gelijk naast ligt, is een lijntje tussen Kutna Hora en Zruc nad Sazavou. Ook leuk om te doen trouwens. Wandel en fietsroutes heb je hier overal. De uitgestrektheid en vergezichten zijn prachtig.

Kortom, hier dus een dagtochtje uitgeschreven voor een dagje in de omgeving van Kutna Hora.

2011mei3 014.jpg
 
Graag gedaan. ik probeer mijn verhalen af te wisselen met info, belevenissen etc. zodat het niet saai wordt. Een van mijn volgende verhalen gaat Yuri Gagarin heten. Bijna dagelijks maak ik leuke dingen mee en mijn omgeving zegt dat ik ze op papier moet zetten. Hetgeen ik nu dus aan het doen ben.
 
Bovenaan