Boetes verkeersovertredingen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dit zijn de officiele maximale hoogtes van de boetes in CR.
De hoogte van de boete zelf hangt wel nog steeds af van de overtreding en van de agent.

Maar zo kan je nooit teveel betalen
grin.gif


Tot 5000 kc:

- Rijden zonder geldig vignet op wegen waar dit verplicht is

Tot 2000 kc:

- Bij meer dan 30 km/h te hard rijden binnen de bebouwde kom
- Bij meer dan 50 km/h te hard rijden buiten de bebouwde kom
- Niet stoppen voor rood licht of niet stoppen als een agent je dit commandeert
- Inhalen op zebrapad
- Inhalen met duidelijk gevaar voor de tegenliggers of andere medeweggebruikers
- Geen voorrang verlenen bij de borden: 'STOP' of het verkeersbord: 'geef voorrang'
- Het oprijden van een spoorwegovergang op een moment dat dat niet is toegestaan

Tot 1000 kc:

- Rijden tussen de 51 en 80 km/h in de bebouwde kom
- Als er in de bebouwde kom een lagere toegestane snelheid geldt, dan tot 30 km/h overtreding
- Rijden tussen de 131 en 180 km/h op autowegen en snelwegen
- Niet om hebben van de veiligheidsgordel
- Het in de hand hebben van een mobiele telefoon tijdens het rijden
- Stilstaan of parkeren op de linker weghelft, als het een weg is met 2 richtingsverkeer
- Parkeren op de stoep (mits het met een bord aangegeven is dat het is toegestaan)
- parkeren op, of in 5m vanaf een zebrapad.
- parkeren op, of in 5m vanaf de hoek van een kruising.
- parkeren bij een parkeerverbodsbord
- als het kenteken niet in orde is (niet leesbaar, niet goed hangt etc)

Deze zijn voor de CR Politie.
Mestka Policie mag alleen boetes geven ivm verkeerd parkeren, ook als er geen parkeerticket is gekocht of dat deze is verlopen.

Dit alles volgens: zakona c. 361/2000Sb

Dan weet je, dat als je 1 van deze dingen overkomt je niet meer mag betalen.
Zo zijn er nog wel dingen, maar die zijn niet zo duidelijk als deze.
Voor veel gevallen zal de hoogste boete genomen worden, zoals voor het niet hebben van een vignet enzo.
De snelheidovertredingen zullen veelal een beetje rechtevenredig zijn, dus bij 65 km/h te hard 500 kc en bij 80 km/h 1000 kc, maar ja, hangt af van de situatie waarin het gebeurt en van de agent.

Cus.
 
Re: Boete hoogtes

Een paar weken geleden toen ik in Tsjechie was heb ik ook een boete gekregen voor het rijden op een verkeerde rijstrook toen er op een tweebaansweg een rijstrook bijkwam voor ongeveer tweehonder meter en ik niet naar die rechterrijstrook ging dat kostte me 300 Czk maar die agent maakte me wel duidelijk dat die meer kon rekenen.
En de andere dag werd ik voor snelheid gepakt omdat ik in het dorpje voor ik werd aangehouden de snelheid had overschreden, weer 200 Czk.
En als je een ongeval veroorzaakt krijg je 5000 Czk. boete voor de overlast die je bezorgt.
Dat is mijn ervaring van het laatste bezoekje aan Tsjechie, maar goed het kan allemaal erger en je moet je net als hier goed aan de regels houden....
groetjes Alberto
 
Re: Boete hoogtes

Ja ja, dat klopt Alberto.

Maar met die 500 kronen ben je er nog netjes vanaf gekomen,
als je maar gewoon beleefd blijft jo.
Alleen soms komen ze met verhalen aan die helemaal niet waar zijn, zo zou ik eens met 100 km/h door een dorp over de doorgetrokken streep in een onoverzichtelijke bocht een auto ingehaald hebben haha.
Terwijl het een rechte weg was, om 3 uur 's nachts,
de auto voor me reedt al 10 minuten 30, dan weer 20,
dus ik haalde hm in, omdat het daar wel verantwoord was,
wel doorgetrokken streep, maar werd gek van hm haha.
Dus ik gaf gas, gelijk 100 meter verderop hielden ze me aan, dus harder dan 60 heb ik niet gereden.
Dus had alleen de streep overstreden eigenlijk,
maar ja, het werd steeds erger, omdat ik ze duidelijk wilde maken dat ze achter die slome auto aan moesten omdat die waarschijnlijk bezopen was ofzo haha.

Na ja, uiteindelijk nix betaald, maar ja, ze waren wel flink pissed en had er 3 kwartier gestaan.
Ze wouden eerst 10.000kc en anders vreemdelingen politie,
ik lachte me rot daar haha.
(Ik was met NL auto, dus deed alsof ik geen Tsjechisch kon)

Maar ja, moet je na gaan hoe ze het kunnen overdrijven,
maar het is dus niet altijd zo
smile.gif


Ik heb een heel gebeuren over die 5000kc boete met dat ongeluk, maar snap er de ballen van, dus had het nog ff niet geplaatst, maar komt idd op dat neer wat jij dus zei
smile.gif


Cauky
 
Re: Boete hoogtes

Even een anekdote:

Het systeem is best wel flexibel.....
Met Pasen reed ik net iets te enthousiast be berg af bij Liberec. Aan het einde van een lange bocht stapt een prachtige langbenige politievrouw op de weg die een stopteken geeft.
Afijn... ze vraagt om de papieren van de auto en maakt in Duits de opmerking dat ik 75 reed waar 50 was toegestaan. Dat zou me 1000 Czk gaan kosten, maar als ik direkt kon betalen was het maar 300 Czk. Mijn vriendin kijkt in haar portemonnee en we hebben maar 120 Czk bij ons. De politievrouw spuugt zowat gal en blaft ons toe dat we als touristen minimaal een bepaald bedrag op zak moeten hebben. Ik probeer met haar te regelen dat ze even mijn paspoort achterhoudt en ik een straat verderop van mijn Tsjechische bankrekening kan pinnen. Dat was te lastig volgens haar. Toen greep mijn vriendin in. Verbaasd reageerde de politievrouw toen bleek dat mijn vriendin Tsjechisch was. Ze snapte niet dat ik dan ook geen Tsjechisch kon spreken. Mijn vriendin stapte uit de auto en liepo een stukje verderop met de politievrouw. Een minuutje later stapt ze weer in de auto en zegt dat we kunnen rijden. "Hoe zit dat nou met die bekeuring?" vroeg ik. "Och", zegt ze, "ik heb 100 Czk gegeven...da's genoeg"
 
Re: Boete hoogtes

O wat is het toch fijn om de Tsjechische Taal machtig te zijn.
wink.gif

Maar inderdaad ze zijn er erg flexibel kwa boetes, dus misschien een extra portemonnai in je auto met wat boetegeld niet teveel natuurlijk.
neenee.gif

En zo kom je dan ook als toerist wel weg met ietwat minder als waar ze eerst mee dreigen..
Maar leuk die verhalen van wat een ieder daar mee maakt.
grin.gif

Groetjes Alberto
 
Re: Boete hoogtes

De douane kan er ook wat van.....
Vorig jaar mijn autootje door de APK "geduwd" en direkt daarna naar Tsjechie op vakantie gegaan. In mijn voorruit zit een barst van 30 centimeter, zonder aftakkingen. Kwam door spanning, niks ergs en goedgekeurd volgens de APK. Een overijverig jong dienstkloppertje bij de grens richting Dresden begon te dreigen met een vette prent omdat het niet zou mogen. Uiteindelijk heeft hij me met een waarschuwing laten doorrijden. Zo zie je maar, het kan een beetje anders zijn dan de regeltjes in Nederland, maar goed .. ik had nog geen zin om een nieuwe ruit a somma 350 euri to monteren.
 
Re: Boete hoogtes

Oorzaak corruptie versus boete ligt vaak bij ons zelf.
Het zgn. Hollands onderhandelgedrag met de politie is een vorm van AANLEERGEDRAG om als politieman je vooral corrupt te gedragen.
Zwaaien met contante Euro"s , het niet aux-serieux nemen van de politieman, niet vragen achter een betaalbewijs,oeverloos in het Duits met haren op in duscussie gaan over de rechtvaardiging van de overtreding met de lokale politieman.
Geld in de paspoort of autopapieren stoppen etc etc
Als je wilt is ook elke Hollandse politieman omkoopbaar..
Ik heb na 14 jaar Tsjechie geleerd dat de meeste corruptie door ONS geexporteerd wordt.
Voorbeeldje;
Een Nl-toerist--stomdronken .. reed achteruit in op een verkeersbord< verkeersbord flink beschadigd..auto ook>
op het marktplein in Klatovy.
Lokale politieman snelt toe voor HULP ...en krijgt als beloning 1000kc in zijn zak geduwd, wat hij eerst weigerde..maar de tourist hield vol.

Wat verwacht de CZ-politie bij een volgend incidentje<2000kc>
Wie exporteert hier corruptie??
 
Re: Boete hoogtes

Dat blijft lastig Jacques.

Het feit dat ze aan toeristen hogere boetes willen geven komt gewoon omdat ze er achter zijn gekomen dat ze toch meestal wel betalen, dus waarom niet nog hoger proberen?!
Dat kan je de toeristen niet kwalijk nemen, hun gaan er toch vanuit dat de agent weet hoe hoog de boete behoord te zijn ?!?!

Ik zou nooit een agent omkopen, als je wat fout hebt gedaan heb je dat gedaan, klaar uit.

Waar het mij met dit topic om ging, is om jullie een indicatie te geven wat de maximale hoogtes zijn van de boetes, zodat je niet beetgenomen wordt.

Ik heb vaak genoeg bedragen te horen gekregen van 10.000 kc toen ik werd aangehouden, ik begin dan alleen te lachen en verzoek hem op z'n duits zijn naam of iig geval zijn agentenIDnummer op te schrijven, meestal worden ze dan al argwanend en wordt de boete veel en veel minder, een reeel bedrag.

Ik laat me niet door een agent wijsmaken dat ik voor iets kleins veel moet betalen. Als ze da nog eens het hele verhaal gaan overdrijven en extra dingen verzinnen hebben ze het bij mij gedaan en onderneem ik actie.

Maar zo lang het reeel is, jouw fout, moet je niet te hard rijden ofzo hahahaha.
 
Re: Boete hoogtes

Ik ben het helemaal met je eens Erik. Ik vond het even moeilijk om te reageren op Jacques, vandaar dat ik even wachtte daarmee. Je kan niet zeggen dat de Nederlanders de schuldige zijn van het hoge beboete van de toeristen. Er zullen heus wel gevallen zijn dat dit inderdaad gebeurd. Maar ik heb vaak gehoord dat de toeristen toch wel erg snel aangehouden worden omdat ze weten dat de toerist rijker is dan de Tsjech zelf. En uit mijn eigen ervaring.... Ik kon niet bewijzen dat ik harder dan 50 km had gereden. Ik kwam net van een tankstation af dus ik geloof nooit dat ik in een heel kort stukje naar de 65 ben gegaan. En dan ook de manier waarop ik aangehouden werd. In het duits vragen of ik Tsjechisch kon en hij stond daar maar met Die Vrouwe. Ik hoefde nog niet niet in de houding te gaan staan van hem. En wie zegt mij dat hij dit geld inderdaad niet in eigen zak steekt.

Dus er zullen net als in andere landen goede en slechte onder de politiemensen zitten. Maarja, dat was inderdaad helemaal niet het uitgangspunt van deze topic.

In ieder geval bedankt Erik, mij zullen ze niet meer afzetten.
laugh.gif


Gloetjessssssss
 
Re: Boete hoogtes

Ik vatte helemal de invalshoek van jullie topic.
Natuurlijk is goede info over hoogtes van de boetes prima.Immmers een gewaarschuwd mens is er twee waard.
Wat ik beweer is dat ons EIGEN soms wat ARROGANTE en DOM gedrag net dat kan veroorzaken wat we willen voorkomen.
Regel is regel en norm is norm, zeker voor de Tsjechen.
Het getuigt van beschaving als het ons lukt om met een andere cultuur mee te voelen en te handelen.
Het stoort mij dat wijzelf, onszelf en onze NL./B/D gewoontes op leggen aan de andere. Ik betrap mezelf vaak genoeg zelf op deze fout
Ik heb in de omgang met de politie in Tsjechie geleerd dat het openlijk toegeven van je fout verademend werkt.
Bij een boete vraag ik steeds prosim een bonnetje als bewijs.
Dat werkt prima..
 
Re: Boete hoogtes

Nu kan je wel boos worden. Ten eerste hebben wij daar niets aan en jij ook niet. Ieder heeft zijn eigen mening. Dit heb ik ook nu na laatste keer in Tsjechie (herfstvakantie). Ik weet voor 99% zeker dat ik geen 65 reed ipv 50. En die 500 CK daar maak ik mij ook niet druk om. Maar hoe de politieman tegenover mij stond. Heel dominerend en steeds tegen mij "die vrouwe". Hij tikte nog net niet met zijn hakken tegen elkaar.

Je moet me niet verkeerd opvatten. Ik vind Tsjechie een heel leuk land met leuke mensen, ene gedeelte leuker dan het andere, maar dat heb je in Nederland ook. Maar dit soort truukjes en gedrag vind ik toch niet passen. Maar ja, zoals ik al eerder zei, ieder heeft zo zijn eigen mening.

Groetjes
Sas
 
Re: Boete hoogtes

Ik ben niet zo gauw boos hoor.., maar probeer wel duidelijk te zijn.
De kennis en de inleving van ons in de CZ-cultuur is vaak zeer beperkt en ik tracht < ik denk ook dat U dat wilt> daar op alle manieren wat aan te doen.
Ik dreig nu van de oorspronkelijke topic af te dwalen,maar het typeert toch wel onze cultuur dat we te snel oordelen , ook over Tsjechie, zonder ons af te vragen of we voldoende kennis, inzicht en de juiste culturele attidute hebben t.a.v het Tsjechische volk.
Ik wil niet belerend overkomen maar ik val soms letterlijk van mijn stoel als ik mensen over Tsjechie hoor praten;


Enkele voorbeelden;
- Is daar de oorlog al voorbij?
- Ik heb op TV gezien dat de kinderen in Praag<was Boekarest> in riolen slapen.
- Ligt dat net voorbij Polen richting Rusland.?
- We zijn met de bus naar Praag geweest en aan de grens met Duitsland hebben ze ons 4 uur vastgehouden.
ETc Etc
 
Re: Boete hoogtes

Weet U. Je hebt daar goede en foute mensen. Aardige en onaardige. Net als hier in Nederland. En inderdaad een heleboel nederlanders zullen de helft niet weten hoe of wat er in Tsjechie allemaal speelt. Ikzelf idemdito. Zoals ik de laatste keer vanuit Tsjechie richting Duitsland ging en ik bijna bij de grens was toen vielen mijn ogen er bijna uit. Gewoon een heel dorp met groene en rode verlichting. Bij het groene gedeelte kon men drank en sigaretten etc kopen, bij het rode gedeelte stonden (jonge) meisjes/dames voor de ramen te dansen. Ik had voorheen wel wat prostituees gezien in Tsjechie en dat moet ook kunnen. Maar wat ik daar zag. En ook hele jonge meisjes. Ik vond dit gewoon zielig voor die meiden, want ja, zo je geld te moeten verdienen. Maar in een heleboel gevallen zullen ze misschien wel moeten. Heel triest vind ik dat.

En als je verhalen hoort over waar Tsjechie ligt of wachten daar en daarop. Dat is logisch want je hoort meestal alleen maar de negatieve dingen ipv de positieve. Dit is in de meeste gevallen helaas zo.

En wat Erik probeerde met zijn topic vind ik alleen maar goed. Dan weet je tenminste waar je je aan moet houden en wat je kan verwachten als je dit niet doet.

Nou ik wil het hier maar bij laten want dit gaat inmiddels heel ergens anders over.

De groetjes van Sas
 
Re: Boete hoogtes

1 puntje nog.

Heel simpel en duidelijk.

Je wordt aangehouden door een agent, vraag altijd om identificatie, zodat je weet dat het echt een agent is.
Zijn ze verplicht te legitimeren.

Als jij zeker weet dat hetgene wat hij beweerd niet klopt, betaal dan niet en laat je desnoods meenemen naar het buro.
Meestal gaan ze daar zelf dan mee drijgen, maar daar kennen ze je alleen maar verder helpen met evt een tolk ofzo.

Weet je dat je fout was, ligt die boete niet boven het maximum, betaal hm netjes en zorg dat je de blokbonnetjes krijgt van hem als bewijs. Zo kan hij het niet in eigen zak steken. als hij bijv. 4 x 500kc bonnetjes van z'n blok heeft gescheurt, moet hij ook aan zijn chef de 2000kc geven.

Cauky.

PS. Je moet niet bang worden, je hebt je eigen rechten, zo mag hij jouw niet beledigen (jij hem ook niet) Gebeuren er dingen die jij denkt dat niet door de beugel kennen zeg dat jij naar het buro wilt, dan haken ze meestal vanzelf wel af, vraag dan ook om zijn agentnummer, laat hem dat opschrijven.

Als ze dan fout zitten merk je dat vanzelf, is het een eerlijke agent zullen ze gewoon doen.

Gewoon een beetje lachen en beleefd blijven doet een hoop hoor, als je hem te arrogant vind, zeg je er maar gewoon wat van. Of vraag je waarom dattie niet lacht, nix mis mee toch.
 
Re: Boete hoogtes

Wat wel wil helpen is onderweg zijn met een Tsjechische oldtimer.... met mijn Tatra 87 en met mijn Skoda Felicia (de cabrio dus, niet de nieuwe) ben ik al meermaals in CZ geweest en heb daar nooit anders dan de allerleukste reacties op gehad. De 87 voert ogenblikkelijk tot veel en lange verhalen over Zikmund & Hanzelka. Maar even over boetes, want daar ging het hier over: een (Nederlandse) kennis van mij werd twee jaar geleden in de Skoda Felicia aangehouden wegens een snelheidsovertreding. Was hij echt helemaal uit Nederland komen rijden met die oude auto? Jazeker. Sjonge jonge!! Sja, sja, helemáál zonder boete ging het niet, ze wáren te hard gereden...
neenee.gif
nou ja uh.... doet U maar 20 kronen!! Kijk, zulke boetes betaal je met plezier
yeah.gif


Goeie reis allemaal en vooral géén boetes toegewenst....
 
Re: Boete hoogtes

Hallo Forum leden,

de ankdotes hebben nogal wat los gemaakt bij Jaques en Sas. Ik kan mijzelf het meest vinden in de ideeen van Sas. Natuurlijk kunnen de Nederlanders zich in het buitenland als Hollanders gedragen (en dan weet denk ik iedereen wel wat ik bedoel: een stelletje ongewassen en onbehouwen boeren), maar niet iedereen is zo stereotiep. In mijn opinie is het altijd te prefereren om het "gezag" fatsoenlijk te woord te staan. In mijn geval met de mooie agente was het zeker een echte, want de volgende dag zag ik haar ergens anders staan. Bovendien waren er twee collega's, waarvan er eentje een groene Felicia had met van die extra accessoires aan de voorzijde (zoals je ook op www.tuftufclub.nl ziet).
Toegeven van je fout of hooguit een lichte twijfel laten mereken werkt altijd het best.
Overigens zijn corrupte dienders overal te vinden en dan moet ik zeggen, dat bepaalde televisie programma's het imago van centraal- en oost europese landen het er niet makkelijker op maakt. Vanwege mijn werk zit ik overal in Europa en moet ik zeggen dat vooral in landen als Roemenie en Estland de situatie aardig lijkt op onze stereotiepe verwachtingen. En dan praat ik niet over persoonlijke ervaring (de "Hollander vs. diender") maar van mijn contactpersonen die daar wonen.
Natuurlijk zijn de boetes in Tsjechie voor onze begrippen mild, maar we moeten het toch wel met elkaar eens zijn dat het vooral gaat om de waarschuwende werking van het aanhouden. De wet is overtreden die bedoeld is om de burger te beschermen. Ook in Tsjechie. Ik ga in Tsjechie dus niet harder rijden dan in Nederland omdat het lekker goedkoop is.
Daarvoor is mij ook dat land te lief.

ciao, Bart
 
Re: Boete hoogtes

Goed gezegd Bart...
Maar het is inderdaad zo dat je vaak als buitenlander
afgezet wordt. Dat is helaas in CR zo en in heel veel
landen. Niet alle agenten zijn zo, maar ik heb het
vaak genoeg meegemaakt.
Wat wel weer zo is, is dat je er als vrouw/meisje
vaak nog goed vanaf komt.
Niet speciaal met te hard rijden, maar ander soort
bekeuringen.
Zijn CR politieagenten gevoelig voor, leuke dames...
Maar goed, daar heeft niet iedereen wat aan he???
 
Re: Boete hoogtes

of je moet als man een agente voor je hebben
staan en heel lief lachen...ehm
Ik heb het gevoel dat vrouwen in dat soort functies
juist sternger zijn dan mannen. maarre ik dwaal
nu te veel van de topic af.....
 
Bovenaan