Boerderijdieren in en om het huis

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Open ik net het forum, krijg ik bovenin een in het oog springende reclame met een schitterende koe en de pakkende kreet: ''Win een koe ''. Mijn fantasie slaat meteen op hol. Leuk idee een koe in de tuin van ons Vlinderhuis. Hoe zullen de buren reageren? We fantaseren wel regelmatig over kippen en een haan of twee leuke geitjes of een pony voor de kleinkinderen maar we zijn te vaak in Nederland en wie zorgt er dan voor de dieren? Dieren hebben intensieve verzorging nodig en dat kunnen we niet verlangen van Vera onze vriendin die bij afwezigheid op het huis past of Robin de buurman die zoveel tijd nodig heeft met klussen aan zijn huis. Zijn er mensen op het forum die wel boerderij dieren op hun grond hebben rondlopen?
 
Wij hebben de volgende boerderijdieren in de tuin gehad: kippen, kalkoenen en schapen. Verder een aantal katten en regelmatig een hond. Er waren ook nog varkens, maar die bleven altijd netjes in het hok. Maar ja, die beesten waren allemaal van de buurman. En hier ging het spreekwoord " het gras is altijd groener bij de buren dan bij jezelf " vast op, want ze liepen er elke dag. Helaas nu geen dieren meer in de tuin, de diepvries was in het najaar bij de buren goed gevuld met vlees voor de winter.
 
Jaaaaaah! Leuk! Enneh, 's winters, waar mag ik ze dan brengen?:confused: Da's het punt!

Maar ik zie het helemaal voor me: een schattig hangbuikzwijntje op het terras, zelf dacht ik aan een koppeltje alpaca's, die zijn zooo gaaf!

Als jij, Kuur, de administratie doet, dan ronsel ik de menagerie wel!;)
 
Fijnste oplossing: Mijn buurman Jozef heeft kippen. Die laat hij iedere dag over mijn weide lopen. Ook maait en droogt hij gras van mijn weide. Dat levert win-win situatie op: Met een paar potjes jam van mij erbij krijg ik verse eieren en met de kerst een heerlijk konijntje!

Kippen op je eigen veld zijn erg gezellig. Maar mijn dochters constateerden dat met je blote voeten in kippenpoep staan niet zo'n pretje is, behalve als die nog warm is......
Jozefs kippen zijn trouwens kannibaal: Ze stelen de kip van onze barbecue!

Onze kat nemen we wel eens vanuit Nederland mee; Ze voelt zich binnen thuis en buiten ook, al zit ze aan een 20m. lijn.
Ze speelde het klaar om in 3 dagen 11 muizen te vangen. Vraag mijn dochters!
 
DSC04966

Dit is onze muizenvanger, in Tsjechie in actie!
 
Wij hebben ook leasekippen, 7 stuks en een echte haan. Ze scharrelen graag in het gras rond ons huis maar "ploegen" ook graag in het siertuintje, dat is net ietsjes minder. Of maken er een kuil in om lekker in te genieten van een modder/zandbad, één van hun favoriete bezigheden. De helft van het tuinschors ligt dan op het pad van de buren. Ruimen we regelmatig op en nemen we allemaal voor lief, want ongedierte zoals slakken en andere insecten vormen een feestmaal voor de kippen. Dat scheelt weer korrels strooien tegen de slakken en poeder strooien tegen de mieren.;)
 
Bovenaan