Boekhouding van een s.r.o.

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Status
Niet open voor verdere reacties.
In het archief van dit forum vond ik wat over de boekhouding van een s.r.o. Ik vond daar nog niet waar ik nu wat vragen over wil stellen.
Ik heb contact met een boekhoudster die alleen Tsjechisch spreekt terwijl ik die taal niet beheers. Ik geef haar een bestand met alle informatie over een kalenderjaar en zij maakt daarmee enkele bestanden die ze me opstuurt. Ik moet dan zelf voor de verdere stappen zorgen.

De bestanden
Rozvaha ve zkráceném rozsahu.pdf
en
Výkaz zisku a ztráty, druhové členění v plném rozsah.pdf
stuur ik via een gewone mail naar de rechtbank in Hradec Králové. Ik krijg ook via de gewone mail een ontvangstbevestiging. Verder nog nooit iets van gehoord, dus dat zit wel goed.

Omdat ik nog steeds in Tsjechië geen inkomen heb ging ik naar mijn contactvrouw, die ook alleen Tsjechisch spreekt, van de belastingdienst in Turnov. Ze pakte dan een formulier. Vulde dat in en nadat ik mijn handtekening had gezet was ik er weer voor een jaar van af.
Enige jaren geleden hoorde ik van haar dat deze methode van werken voor een s.r.o. niet meer werd toegestaan en dat ik mijn gegevens via een site moest opgeven. Dat was een ramp. Alles in het Tsjechisch en aan het eind de mededeling dat ik er nog wel iets van zou horen. Dat gebeurde echter niet.
Omdat de boekhoudster mij een pdf met de zelfde inhoud als het formulier stuurde vorig jaar gezocht naar een 'normaal' email-adres van het belastingkantoor. Dat gevonden en de pdf gestuurd. Geen reactie tot enkele maanden later mijn contactvrouw via omwegen achter mijn telefoonnummer was gekomen. Ik weer naar het kantoor. Ze ging weer een twintig minuten met de computer aan de gang, vertelde dat het eigenlijk illegaal was wat ze deed en ik moest een zinnetje tekenen dat ik niet in staat was via www.mojedatovaschranka.cz mijn aangifte te doen.

Omdat ik toch hoop over enige jaren wel inkomsten te realiseren en ik haar niet een reprimande van de organisatie wil laten krijgen zou ik graag een tip hebben hoe ik de aangifte zou moeten doen. Ik kreeg van de boekhoudster onderstaande bestanden en neem aan dat daar voldoende gegevens in zitten. Ik heb nog nooit een bestand verstuurd via www.mojedatovaschranka.cz. Krijg wel van officiële instanties via die weg stukken toegestuurd.
De bestanden die ik nu heb zijn de volgende. Wat doe ik hiermee?
Přiznání k DPPO vz. 28.xml
Příloha v účetní uzávěrce, 31.12.2017 Zkrácená.pdf
Přiznání k dani z příjmů právnických osob.pdf
 
Neem alsjeblieft iemand in de arm die je met dit soort zaken begeleid en dus nederlands of engels spreekt. Dit voorkomt in de toekomst vreselijk veel ellende.
Ik werk met Jarmila van second home consulting http://www.secondhomeconsulting.eu/ Zij spreekt vloeiend Nederlands en woont in Tsjechie.
 
Ik verkeer in de gelukkige situatie dat ik prima kan voortleven ook al zou ik geen inkomen kunnen creëren uit het pension waar ik aan werk. Ik geniet veel! Ik heb daarover getipt in de categorie 'Muziek' met als onderwerp 'Opera en concerten'. Ik ging in CZ al 66 keer naar opera, operette en ballet. Daarnaast nog veel meer naar concerten. Alles op zeer hoog niveau!
Daarnaast ga ik graag naar de sauna. Afhankelijk van het moment en de plek betaal ik daarvoor 70 tot 120 kronen. Zie maar eens een mogelijkheid te vinden in NL voor zo'n bedrag klaar te komen.

Problemen zijn er om op te lossen. Ik heb er al legio op kunnen lossen. Daar wordt je sterk van.
Sinds enige tijd moet elke winkelier bij elke verkoop deze doorgeven aan de belastingdienst. In het dorp hier met een inwonertal van ruim 300 hebben we nog een kruidenier. In de zomer extra inkomsten door een camping en toeristen. Men gebruikt al jaren een kassa en de aanschaf van een nieuwe valt buiten de financiële mogelijkheden. De oplossing die werd gevonden is elke betaling in te voeren in een klein apparaat dat is verbonden met internet.

Het onderwerp taalkennis moet buiten deze discussie blijven. Ik wil alleen verwijzen naar het programma 'Blauw bloed' van j.l. zaterdag 31-3-2018 waarin de taalkennis van onze koningin ter sprake kwam. Ook wil ik wijzen op een anekdote over onze geweldige kennis van de Engelse taal. Een vrouw vertelde dat het voor haar de 'first period' was dat ze in het Europees parlement sprak. De toehoorders wisten wel beter want deze woorden hebben meer met sex te maken.

Wat de boekhoudster betreft de opmerking dat ze veel 'vrienden' heeft.
Ik neem aan dat er meer mensen zijn die net als ik de belastingdienst over een s.r.o. dienen te informeren. Vandaar dit topic.

Waar kun je 'tafeltje dekje' krijgen voor 70 kronen per dag? Hier dus!
IK LEEF!

Op andere reacties zeg ik: lees beter wat ik schreef!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan