Boek laten drukken in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Voor het drukken in eigen beheer van een geïllustreerd kinderboekje, ben ik op zoek naar een drukker.
Wie heeft er ervaring met het drukken van een boek (in het buitenland) en kan me in contact brengen met een betrouwbare drukkerij?
Ik spreek de taal niet.
Alvast bedankt!!
Moniek
 

kuurgast

Donateur
Ik heb geen ervaring met dit onderwerp en vraag me af of het goedkoper is in Tsjechië.
Je moet niet alleen kijken naar drukkosten, maar ook vervoerskosten.
Wat me wel opviel is dat je meestal minimaal 300 boeken moet laten drukken.
Qua taal zal het met grotere drukkerijen wel meevallen, ze doen meer zaken met buitenlandse bedrijven.
Zo zag ik zelfs NL-titels op website tesinskatiskarna.cz/de in Český Těšín.
Andere die ik vond zijn graspo.com/en in Zlín + finidr.com ook in Český Těšín.
 
Ik heb wat moeite met de vraag. Het drukken in Tsjechië kan alleen goedkoper zijn wanneer de mensen die er voor werken een lager salaris krijgen dan in Nederland. Ik heb contact met iemand die bij een drukkerij werkt. Hard werken en heel weinig verdienen. Lidl biedt de etenswaren echt niet voor lagere prijzen aan dan in Nederland. Dat betekent dat genoemde persoon maar net voldoende verdient om in leven te blijven. De huur van woonruimte moet door de partner worden opgebracht. Sparen voor de oude dag is er niet bij. De aangeduide drukkerij staat op de rand van een faillissement, dus niet aan te raden.
 
Ik heb wat moeite met de vraag. .....
En ik heb wat moeite met jouw reactie. Jij hebt er namelijk geen enkele moeite mee om op dit forum mensen aan te moedigen om in Tsjechië concerten te bezoeken omdat het zo lekker goedkoop is. Het magere inkomen van die muzikanten lijkt jou dus minder zorgen te baren dan het inkomen van die drukkerijwerknemers. Zo komt het tenminste wel op mij over.
 
Klopt! Vandaar dat ik wat moeite had met mijn reactie. De situatie is wat dubbel. Er is wel een verschil of je in Tsjechië woont. Toeristen komen natuurlijk ook voor een deel omdat bier hier goedkoop is. Natuurlijk veeg ik de toeristen niet over één kam. Tsjechië heeft veel moois te bieden. Voel me hier echt thuis!
 
Het is natuurlijk ook een verschil of je een boek laat drukken in een hele grote oplage of zelf een boekje in een kleine oplage wilt drukken waarbij het niet gaat om het verdienmodel. Een collega van mij schrijft geïllustreerde historische boeken over zijn woonplaats in een kleine oplage. Voor hem zou het te veel geld kosten om ze in Nederland te laten drukken en binden. Hij laat de boeken in Litouwen drukken en binden. Ik kocht ook een paar van hem en vond de kwaliteit van het druk- en bindwerk buitengewoon goed en professioneel. Hij verkoopt de boeken voor 25€. maar met zo'n kleine oplage verdient hij er eigenlijk niets mee, het is meer een hobby van hem. Voor die prijs was het in die goede kwaliteit laten drukken en binden in NL onmogelijk geweest. En de grote uitgevers die commercieel werken weten echt wel hun weggetjes om deze zo goedkoop mogelijk te laten produceren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het mijn collega gevraagd. Maar hijzelf liet zijn boek niet drukken in Litouwen. Dat gebeurde via een uitgever in NL. Hij heeft zelf geen contact met de drukker. Ik heb daar een PB over verzonden naar MoniekSimone. Dus het onderwerp over de vraag naar een drukker in Tsjechië staat dus nog geheel open. Dus wie een drukker in Tsjechië weet kan dat misschien hier delen.
 
Bovenaan