Božena Němcová - Babicka

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi.

Wij hebben een schilderij gekocht bij een antiekhandelaar in Tsjechie. Hierop staat het huisje van Babicka geschilderd op linnen.
Wij willen graag de naam van de schilder achterhalen.
Wij lezen de letters MAFENI!!! of MATENI (vinden op google niets als we deze naam ingeven).
Weet toevallig iemand de naam van de schilder?
Hierbij het schilderij.

huis babicka.jpg

Als je deze kopieert en opslaat in afbeeldingen kun je hem inzoomen en dan zie je zijn signering vrij duidelijk!

BVD Lenka
 

Pelhřimov

Donateur
Lenka, ik heb net contact gehad met iemand van Babicka en die mailde me het volgende over de afbeelding:

"Het is inderdaad het huisje dat de oude blekerij genoemd wordt en in het grootmoederdal staat. De echte grootmoeder heeft er trouwens niet gewoond. Het is meer symbolisch."
 

MartinaK

Moderator
Tsjechie55,

Stuur mij de betere foto van de schilderij naar mijn mail. Ik zal ik graag voor je vragen.

Meestal de Staré bĕlidlo was door de A. Frýdl geschilderd. Maar deze is toch beetje andere stijl.
 

pepo

† In Memoriam
Babiččin rodný dům

De schilder heet Matějů Celestýn en in de bijlage zie je één van zijn geregistreerde handtekeningen:

sign_Mateju_Celestyn.JPG

Hoeveel heb je voor het schilderij betaald, als ik vragen mag?
 

MartinaK

Moderator
Het gaat over de schilderij van CELESTIN MATĚJŮ (geboren in Bačetín l880-?), schilder die in ČERVENÝ KOSTELEC woonde.

Hierbij andere schilderij van hem. De olie schilderij, van 51 x 35 cm is gewaardeerd op circa 5000,-- CZK. Geen kitsch dan, maar goede kunst!

Gefeliciteerd met je prachtige stuk! :top:

Matějů.jpg
 
Dank je Martinak voor het zoeken, en ja we zijn er ook best wel trots op (wij konden er niet uit komen wat de naam van de schilder was) nogmaals bedankt!!

Hoeveel heb je voor de schilderij betaald, als ik vragen mag?
Hallo Pepo.

Wij hebben er 25,- euro voor betaald (3 jaar geleden) in Trutnov bij een antiekhandelaar. Wij komen daar regelmatig !!!
We konden ook het boek kopen van Babicka maar hebben dat toen niet gedaan omdat het in het Tsjechisch was. Toen we daar later die week op terug kwamen was het boek helaas verkocht.
Nu wacht ik op de Nederlandse uitgave die in 2012 uitgegeven wordt volgens stichting Babicka.nl

groetjes en bedankt voor het oplossen van onze vraag.:top:

Lenka
 
Allemaal bedankt voor het meezoeken naar de naam van de schilder.
Ik kreeg op mijn pm nog een mooie reactie:

Dat de schilder van jullie schilderij uit Cerveny Kostelec (ligt daar ook in de buurt) kwam, vind ik extra leuk want Cerveny Kostelec was de eerste woonplaats van Bozena Nemcova na haar huwelijk en zij schreef vele jaren later over de mensen daar. In Cerveny Kostelec is ook de (boven)woning, nu museum, te zien waar zij toen woonde. In de tuin is een symbolisch graf voor een van de personen Viktorka uit het boek Babicka.

Ook hebben wij nog achterhaald dat de antiekhandelaar met het schilderij dat pepo doorstuurde in Nachod zijn zaak heeft.

In Mei gaan wij natuurlijk naar het muzeum en nemen dan ons schilderij mee, om dit te laten taxeren bij die antiekhandelaar. Wij zijn dan toch in de buurt!!!

Groetjes,

Lenka
 
Onderstaande reactie werdt geschreven door MAZACKOVA onder de rubriek:
Schilderij Tsjechie :
Ook door mij geplaatst, op Zaterdag 13 Maart !!!

Ja ja , dat is in Tsjechie plichtlekture op lagere schoolen maar de werkelikheid was zeeker niet zoooo fraai.Een keertje heb ik in een schoolopstel van een mijsje gelezen dat het oomaatje-babicka- helemaal niet zo aardig geweest zou zijn en daarom heeft Betty (want zo werd Bozena thuis genoemd) dat zo geschreeven = hoe zij zich ales gewenst hat dat het zijn zou.
 

char

† In Memoriam
Kun jij mij misschien vertellen of het dorp Cervena Hora in het boek beschreven wordt?...Huis nr.1 en huis nr.8..? Dit in verband met Viktorka....

Char.
 

Pelhřimov

Donateur
Char, dit kreeg ik als antwoord:

Voor zover ik weet niet. Viktorka Židová heeft echt bestaan en kwam inderdaad uit Cervena Hora.

Bozena Nemcova heeft echter haar levensverhaal naar eigen fantasie gebruikt. Het aangrijpende verhaal van Viktorka wordt in Babicka vooral verteld in hoofdstuk VI, en een huis wordt er niet echt in beschreven. Bozena laat in het boek Viktorka door de bliksem doodgaan.

In werkelijkheid is Viktorka 76 jaar geworden en heeft Bozena Nemcova lange tijd overleefd. Mij is niet bekend of zij toen in Cervena Hora, en waar, woonde.

Viktorka werd op in 1868 halfdood in een grot gevonden en naar Cervena Hora gebracht waar zij korte tijd later stierf en in een massagraf in Kostelec (waartoe Cervena Hora behoorde) werd begraven.
Er is een symbolisch graf voor haar gemaakt in de tuin achter het huis in Cerveny Kostelec waar Bozena Nemcova een jaar of zo gewoond (1837-1838) heeft toen ze pas getrouwd was. Dt is nu een museum.
 

char

† In Memoriam
Onwijs bedankt!!...Ik wilde dit graag weten omdat de dorpsbewoners mij altijd plagen met het feit dat er een "heks " in ons huis heeft gewoond!!.. Op nr 8 dus...

Nou kan ik ze terugpakken!!.. Ik laat gewoon een groot bord maken met "Huize Viktorka" er op......

Ik zie die snuiten van al mijn buren nu al voor mij!!...:deuk:

Char.
 
Bovenaan